Datorköp 12k. Arbetsburk/Grafik/Spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Det är nog fler som har köpt sina licenser löst eller iomed färdiga paket (HP, Dell osv).
Jag menade ju piratkopiering iomed "köpa ifrån piraterna" det kanske inte framgick. "Köpa ifrån piratebay..."

Det är ju rätt mycket meck nu, med en uppsjö loaders som inte fungerar osv. Har inte köpt något OS sen 3.11 och hade inte tänkt göra det heller. Fast har man spenderar byxorna kanske det är lika bra att passa på. Krångelfritt och smidigt.

Ja, det stämmer nog säkert att de som köper/"köper" sitt OS är fler än de som piratkopierar, jag ville bara poängtera att av de som inte skaffat win på laglig väg så har nog en majoritet laddat ner det, inte köpt det av pirat-pelle på hörnet.

Sen ang. hur svårt det är att få igång en piratkopierad variant stämmer det nog att det kan vara jobbigt för nybörjaren, är ju redan jäkligt många som har problem med att hantera sina OS som är införskaffade på laglig väg. ^^

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Kör redan pirat 7an som vägrar bli genuine på en burken som ska pensioneras. blir nog till o köpa skiten så slipper jag krångla i framtiden. Börjar bli för gammal för att hålla på o trixa. Nämen då ser väl paketet okej ut antar jag om ingen har några invändningar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/884074/2011-09-19

Jag har lite funderingar på moderkortet, är det bra? finns ju inte inne heller och det där sabertooth såg jag också för 200kr mer. Värt?

Sen vattenkylningen, finns det något annat bra alternativ i samma prisklass?

Permalänk
Medlem

Du har glömt PSU i ditt senaste paket? Sen skulle jag fundera på att byta ut HDD mot en större men långsammare, det borde inte spela någon större roll ifall det är en lagringsdisk, och en bonus är lägre ljudnivå.

Sen skulle jag titta på en alternativ lösning för gfx, t.ex. 2x6870, kostar visserligen en smula mer men det ger en hyfsad prestandaskjuts.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Skrivet av illusi0n:

Du har glömt PSU i ditt senaste paket? Sen skulle jag fundera på att byta ut HDD mot en större men långsammare, det borde inte spela någon större roll ifall det är en lagringsdisk, och en bonus är lägre ljudnivå.

Sen skulle jag titta på en alternativ lösning för gfx, t.ex. 2x6870, kostar visserligen en smula mer men det ger en hyfsad prestandaskjuts.

Jag va inne på två kort förut men tror det räcker med ett 570 tills vidare.
Det stämmer bra att jag glömde PSUn vet inte vart den tog vägen,

http://www.inet.se/kundvagn/visa/889800/2011-09-20 med psu.

Disken med 7200 vore ju skönt o ha då allt kanske inte kommer vara installerat på SDDn. Har några SATA 500gb i den jag kör nu, dom får flytta in om det behövs.

Permalänk

Satt och ändrade lite igen på egen hand (man får ju så få svar om det inte står "Speldator, sista kollen, Gamingburk osv" i rubriken).

http://www.inet.se/kundvagn/visa/886660/2011-09-19

Taket är 12500kr ifrån början (Då hade jag även krav på montering och OS) men det hoppar jag över.

Så vad ska jag lägga dessa 1000kr som blev över?

Permalänk

Kan någon förklara skillnaden här.

http://www.inet.se/jamfor?compare=5315063&compare=5315098

16gb kit ligger på 1260:-
Medans 8gb ligger på 439. Tar man två paket (4st=16gb) blir det 878:-

två paket med totalt 4st i varje av samma typ men stora skillnader i pris

Permalänk
Medlem

Jag skulle spara några hundra på CPU kylaren och tagit en Hyper 212, och lagt pengarna jag sparat på ett guld certifierat nätagg, 212an är tyst och bra nog om man inte har för avsit att verkligen kloka skiten ur grejerna. Ett nätagg med hög verkninsgrad är bra både för ljudnivån och elräkningen. FPS Aurum är bra och Corsair AX riktigr bra.

Ett GTX570 kommer att räcka riktigt långt, väldigt få spel behöver ens å mycket kraft om man inte promt ska köra med massivt med AA och kan leva me att FPS:en tilflligt droppar under 60.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av lideri:

Jag skulle spara några hundra på CPU kylaren och tagit en Hyper 212, och lagt pengarna jag sparat på ett guld certifierat nätagg, 212an är tyst och bra nog om man inte har för avsit att verkligen kloka skiten ur grejerna. Ett nätagg med hög verkninsgrad är bra både för ljudnivån och elräkningen. FPS Aurum är bra och Corsair AX riktigr bra.

Ett GTX570 kommer att räcka riktigt långt, väldigt få spel behöver ens å mycket kraft om man inte promt ska köra med massivt med AA och kan leva me att FPS:en tilflligt droppar under 60.

Kylaren kan absolut ändras, men så mkt mer kostar inte ett guld cert agg. Vart ska dom resterande kronarna hamna? fickan kanske.

Frågan gällande RAM kvarstår.

Varför är det billigare o köpa två paket med två i varje än fyra st direkt?

Permalänk
Medlem

Är nöjd med den rigg som finns i min "signatur" som går på runt 12k.

Den är både up-to-date och relativt prisvärd, bara en ny processor kylare som ska inhandlas

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Skrivet av Lankus:

Är nöjd med den rigg som finns i min "signatur" som går på runt 12k.

Den är både up-to-date och relativt prisvärd, bara en ny processor kylare som ska inhandlas

Jättefint och det stämmer rätt bra med vad jag har valt.

Kan du förklara ram-frågan?

Permalänk

Fler frågor. Behövs kylpasta kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Fler frågor. Behövs kylpasta kanske?

Kylpasta sitter redan på Stockkylaren ifall du utgår från den.

Angående ram minnena så tror jag bara att 16gb "varan" bara finns kvar i deras databas men inte lager.
Köp förresten Lowprofile Ram-minnen.

Dom vanliga VENGEANCE är nämligen ovanligt höga och kan bli jobbigt när du vill ha en stor CPU-Kylare!

Lycka till

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Skrivet av Lankus:

Kylpasta sitter redan på Stockkylaren ifall du utgår från den.

Angående ram minnena så tror jag bara att 16gb "varan" bara finns kvar i deras databas men inte lager.
Köp förresten Lowprofile Ram-minnen.

Dom vanliga VENGEANCE är nämligen ovanligt höga och kan bli jobbigt när du vill ha en stor CPU-Kylare!

Lycka till

Kanon. Stockkylaren tänkte jag inte köra med alls, ligger vattenkylning i paktet. Där av frågan ang kylpasta.

Har ingen några andra åsikter om paketet så får det väl bli detta.

Edit

Nätagget. Finns inte hos Inet och dom verkar inte ha koll på när det kommer. Vad ska man ta istället?

Permalänk

Såhär ser det ut nu.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/895894/2011-09-21

En del grejer finns inte inne, vad ska jag byta emot som matchar i pris/kvalite.

OM man väljer att få den monterad, får jag med alla boxar till komponenterna då?

Permalänk

Byta moderkort kanske vore något, ser att andra ofta väljer andra kort när dom gör kundvagnar åt folk här.

Behöver jag köpa kylpasta utöver? sitter det inte redan på kylaren?.

Permalänk

Finns det något bättre än att föra monolog med sig själv ang grejer man inte vet så mkt om.

Permalänk
Medlem

På Sweclockers test fick det nätagget dåligt betyg, jag skulle kört med nåt 850W för SLI senare och kanske en till fläkt till chassit?

http://www.inet.se/artikel/6900362/xfx-core-edition-850w-80-b...
Det kanske?

http://www.inet.se/artikel/6900362/xfx-core-edition-850w-80-b...
Eller den, finns även i modulär version

Permalänk
Skrivet av Dannema:

På Sweclockers test fick det nätagget dåligt betyg, jag skulle kört med nåt 850W för SLI senare och kanske en till fläkt till chassit?

http://www.inet.se/artikel/6900362/xfx-core-edition-850w-80-b...
Det kanske?

http://www.inet.se/artikel/6900362/xfx-core-edition-850w-80-b...
Eller den, finns även i modulär version

Tack.

Fast du länkade samma agg men jag kollar runt lite.

http://www.inet.se/artikel/6911321/corsair-tx-750w-m-80-bronz... kanske?

Det är dags att beställa snart så jag börjar bli lite stressad. Mobot då? Dugligt moderkort? Det är beställningsvara, kan jag byta åt det mot ett bättre runt samma pris?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/928424/sista-kollen

Så ser det ut just nu.

Allt kommer in 7e.
Känner mig nöjd med allt utom moderkortet om ingen kan intyga att det är bra. Behövs det fler fläktar kan väl någon lägga till det i en kundvand, har ingen aning om vad man ska ha

Permalänk

Nattsudarna kan få svara på mina frågr och kolla på vad jag har satt ihop (och lägga till de fläktar som behövs) så jag kan beställa på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Tack.

Fast du länkade samma agg men jag kollar runt lite.

http://www.inet.se/artikel/6911321/corsair-tx-750w-m-80-bronz... kanske?

Ojoj
Ja, det var precis det nätagget jag menade

Permalänk
Skrivet av Dannema:

Ojoj
Ja, det var precis det nätagget jag menade

Kika även på resten av grejerna.

moderkortet undrar jag mest över.

ok eller ska det bytas

Permalänk

Kom igen nu sweclockers. 1500 views och knapp några svar. Ställ ifrån er colaglaset och hjälp en stackare nu.

Inte mkt kvar innan jag kan beställa

Permalänk

Det kanske beror på att du fick tips om att byta ut ditt grafikkortoch nätagg rätt tidigt i tråden utan att det hände något. Eller så beror det på att det finns säkert 10 paket som dina i de närmsta 100 köptrådarna.

Jag skulle bytt upp mig till ett PSU i den tysta HS-serien, samma märke, bytt ut graffet mot ett Asus 570 Direct CU II. Vill du byta ut mobo med ungefär samma spec så kliver du upp några hundra eller mer men jag känner inte till något skäl att byta det mobo du valt. Själv hade jag kikat på någon Asus-modell med stöd för SLI typ Asus P8Z68-V Pro.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Skrivet av Daniel Raftö:

Det kanske beror på att du fick tips om att byta ut ditt grafikkortoch nätagg rätt tidigt i tråden utan att det hände något. Eller så beror det på att det finns säkert 10 paket som dina i de närmsta 100 köptrådarna.

Jag skulle bytt upp mig till ett PSU i den tysta HS-serien, samma märke, bytt ut graffet mot ett Asus 570 Direct CU II. Vill du byta ut mobo med ungefär samma spec så kliver du upp några hundra eller mer men jag känner inte till något skäl att byta det mobo du valt. Själv hade jag kikat på någon Asus-modell med stöd för SLI typ Asus P8Z68-V Pro.

Nätagget och grafiken har bytts och grafiken fick komma tillbaka DC2an blev det ju trassel med i SLI då den tar upp tre platser per kort. Där av att det är kvar på det ursprungliga.

Det enda jag frågar om är MOBO:t om du hade kollat lite mer. Det är inte jag som valt ut det ifrån början och som sagt det finns liknande paket i fler trådar med andra mobos. Därav min fråga om det skulle bytas eller icke.

Att föreslå att det inte kommer svar pga att det finns andra paket i andra trådar. Den slutsatsen gör ju att forumet endast behöver vara öppet en gång i månaden då spelkidsen i regel frågar om exakt samma grejer hela tiden.

Men nu vet jag vad jag ska kolla på i allafall. tack.

Permalänk

np gl

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk

Fyra månader senare och fortfarande ingen dator beställd.

Nya kort finns på marknaden och priserna har gått ned på diverse.
Finns det någon som orkar hjälpa till att plocka ihop ett nytt paket?
12-13k 16gb i7a 2600k eller 2700k.

Så bra gfx som det går att få helst. nvidia att föredra då jag ska jobba mkt. SSD gärna. Chassi kanske R3 eller dyligt. Montering hos inet nu när dom bjuder på det. Kanske extra fläktar för bra genomblås. Hade vattenkylning i mitt förra paket, kanske man ska skippa det och ta en annan kylare. Den behöver bara fungera med deras viktgräns.

Hoppas någon orkar kolla runt lite, fasten solen skiner ute

Permalänk

Jag har inte planerat att överklocka. Kör väl med ett gfx kort för enkelhetens skull.