Permalänk
Medlem

Vattenkylning, hjälp!

Tja, nu är det såhär att jag är sugen på att köra ett vattenkylt system i min rigg(den i sign). Men! Jag är helt grön när det gäller vattenkylning samt att FAQ´en fattade jag inte mycket av :S Om någon vänlig själ kunde göra min dag och kanske visa mig vad jag behöver.
Vad jag är ute efter = Ett system som kyler proppen, grafikkorten, moderkort och ram om det är möjligt.

Budget: 5-6000 sek.

Permalänk
Medlem

Kör på detta paket och komplettera bara med två block för dina grafikkort.

http://www.indomo.se/11898-EK-KIT-H3O-Supreme-HF-240-EN-

Det innehåller allt det du behöver och det medföljer en tydlig instruktion om hur du gör för att montera ihop allt.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem
Skrivet av nima01:

Kör på detta paket och komplettera bara med två block för dina grafikkort.

http://www.indomo.se/11898-EK-KIT-H3O-Supreme-HF-240-EN-

Det innehåller allt det du behöver och det medföljer en tydlig instruktion om hur du gör för att montera ihop allt.

Tack för svar. Antog att man får mer valuta för pengarna om man sätter ihop ett eget paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metaldb:

Tack för svar. Antog att man får mer valuta för pengarna om man sätter ihop ett eget paket.

Du sparar cirka 500 jämfört med att köpa de delarna löst, däremot får du ju inte möjlighet att välja komponenter själv.
Köper du löst kan du välja t.ex. koppar istället för nickel i basplattan och plexi istället för acetal i toppen, annan färg på nipplar, större reservoar etc. Ska du kyla två grafikkort måste du dessutom köpa fler nipplar och vattenblock till dem. Dessutom kan några vinklade nipplar underlätta bygget.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men du kommer INTE att kunna kyla en i7a och två överklockade 580 med en 2*120 radiator. Jag hade kört en 360 och en 240 för att kyla en sådan rigg.

Permalänk
Skrivet av xiph:

Du sparar cirka 500 jämfört med att köpa de delarna löst, däremot får du ju inte möjlighet att välja komponenter själv.
Köper du löst kan du välja t.ex. koppar istället för nickel i basplattan och plexi istället för acetal i toppen, annan färg på nipplar, större reservoar etc. Ska du kyla två grafikkort måste du dessutom köpa fler nipplar och vattenblock till dem. Dessutom kan några vinklade nipplar underlätta bygget.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men du kommer INTE att kunna kyla en i7a och två överklockade 580 med en 2*120 radiator. Jag hade kört en 360 och en 240 för att kyla en sådan rigg.

Osäker på hur mycket en 240rad klarar att hålla svalt men en 360 gör jobbet iallfall.

Jag började med en 360 i taket på chassiet för att sedan komplettera med en 240 rad.
Den extra 240 raden sänkte ungefär en grad i både idle och load så den är mest för syns skull känner jag.

En bra pump är nog viktigare än att ha flera radiatorer skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Men om du inte förstod någonting av att läsa FAQn, är du 100 på hur du ska bygga ihop allt då? Något jag kan tipsa om som jag hade problem med när jag var grön inom vattenkylning, är att skaffa en s.k. "t-koppling" så att du lätt kan tömma systemet. Det finns inget värre än att komma till insikt med att man inte kan tömma systemet utan att det ska bli blött överallt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Men om du inte förstod någonting av att läsa FAQn, är du 100 på hur du ska bygga ihop allt då? Något jag kan tipsa om som jag hade problem med när jag var grön inom vattenkylning, är att skaffa en s.k. "t-koppling" så att du lätt kan tömma systemet. Det finns inget värre än att komma till insikt med att man inte kan tömma systemet utan att det ska bli blött överallt...

Helt klart så ska man ha en tömningskanal. Funkar att koppla en förseglad slang från ett "överblivet" utlopp från reservoaren också.

Permalänk

Jag har inte bygt något själv men funderar på att se till att den dator jag planerar ska kunna vattenkylas senare, därför har jag kollat runt lite. Några tips på filmer:
http://www.youtube.com/user/DazMode Han har en ganska utförlig guide i ganska många delar.
http://www.youtube.com/user/dangerden Det finns lite äldre filmer men grunderna är ju fortfarande de samma.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.