Hur koppla ihop mitt hemnätverk. Hjäälp.

Permalänk
Medlem

Hur koppla ihop mitt hemnätverk. Hjäälp.

Har BBB 100Mbit med telefoni, bredband och tv i min lägenhet. Huvudjacket verkar sitta i mitt sovrum där det sitter en uttagsdosa där det går en nätverkskabel ifrån till en annan dosa skruvad på väggen med dioder på som blinkar. Därifrån går det ännu en nätverkskabel till ett uttag i vardagsrummet där jag har router och tv-box. Nu behöver jag ha ett uttag just i sovrummet då jag tänker placera en dator där. Hur kopplar jag lämpligast in mig, ska jag använda mig av en extra router som jag kör igenom (jag har en extra)? Känns lite konstigt att behöva dra en kabel tillbaka från vardagsrummet till sovrummet.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan kanske använda en switch, jag kan inte bbbs lösning för tele och tv, men det finns säkert nån som provat om det funkar med en switch före deras router, annars kanske du kan flytta på burken du fått av dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan kanske använda en switch, jag kan inte bbbs lösning för tele och tv, men det finns säkert nån som provat om det funkar med en switch före deras router, annars kanske du kan flytta på burken du fått av dem.

Flytta på deras burk innebär att jag får dra om nätverkskablar för mina andra burkar i såfall. Hmmm

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Ingen som testat Switch, eller router?

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Du måste ha en switch.
Om det liknar installationen på dom flesta fiber@home, så har du en fiberconverter (dåsa som blinkar) och ett antall uttag i ett patchpanel. Varje uttag på patchpanelet leder til en vägguttag på olika platser i huset.

Dvs du måste ha en switch, en router kommer at fungera också. Passa på att du köper en router som klarar 100mbit lan/wan. Typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738

Om du har en switch, så kopplar du en kabal från blinkande dåsa, til port 1, och så en kabel från switchen til varje port i patch panelet. Då får du kontakt mellan alla vägguttag.

Om du har en router, så går en kabel från blinkande dåsa til Wan eller internet porten i routeren, och så från routeren en kabel til varje port i patch panelet.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Härligt, testade med en router till att börja med och det fungerar klockrent så här långt. Tv och telefoni funkar, ska testa lite hastigheter på övriga maskiner och återkomma. Tack för all hjälp.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Kul Som sagt, passa på att fixa en router som klarar 100mbit, för dom flesta 500kr routere klarar kanske 40mbit.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Hmmm, nu krånglar det duktigt, var nog lite för snabb. Telefonin fungerar inte, kopplar jag upp laptopen´s trådlösa anslutning dyker allting, tv´n fryser. Även det trådbundna Lanet krånglar, tror att det har att göra med dns. Skulle en ren Switch eller kanske en vassare router vara till hjälp. Bägge routrarna jag använder är BBB´s Zyxel?

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

En loop nånstans kanske ? Teckna hur det ser ut

Så här ser det ut hos mig.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju vara så att de olika tjänsterna utnyttjar vlan, och då måste switchen kunna hantera det, jag vet inte hur det ligger till med det, men det kanske är nån som kollat upp formatet på vad som kommer ut efter bbb boxen?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du behöver koppla på följande sätt:

Fiberkonverter -> Gateway som bredbandsbolaget skickade -> (router) -> resten av dina enheter.

Hur du får detta att fungera rent praktiskt är din sak, men det är på så sätt du måste ansluta enheterna för att få VOIP/IPTV att lira.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ormey:

Du behöver koppla på följande sätt:

Fiberkonverter -> Gateway som bredbandsbolaget skickade -> (router) -> resten av dina enheter.

Hur du får detta att fungera rent praktiskt är din sak, men det är på så sätt du måste ansluta enheterna för att få VOIP/IPTV att lira.

Nu är det som jag förstår det så att han vill köra data, iptv, voip i samma kabel, och det kanske krävs en trunk för det, men det vore trevligt om nån bbbare som kollat kunde tala om det.
annars måste man väl ansluta voip o iptv direkt till bbbroutern?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Härligt med så hjälpsamma människor. Stort tack. Jag har försökt förklara mitt dilemma, men det är svårt att vara tydlig i skrift. Får köpa en switch och prova med, alternativet är väl annars att låta BBB komma och installera fler uttag.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Så. BBB's router som är undermålig. Köpte en switch som jag satt direkt efter huvudjacket, kopplade en router enbart för tv och telefoni, sedan parallelt ytterligare en router som jag kör nätverket på, både kabel och trådlöst, hur stabilt som helst. Zyxelrouter.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Annars såg jag att Kjell.com har fått in en trådlösbrygga för det jag tror att du söker.