Vilken 11"-12" med AMD E-series E-350?

Permalänk
Medlem

Hur installerar man om?

Skrivet av Arne Anka:

Jag skulle rekomendera dej att installera om datorn om du inte redan gjort det. En ny dator man köper är för det mesta slö redan från början eftersom dom proppar dom fulla med skit (program) som man aldrig någonsin behöver.Min egen Asus i sign formaterade jag och installerade om direkt.

För en n00b som inte är så bra på sånt här, hur gör man det? Har precis beställt en Samsung 305 och vill såklart inte ha en onödigt slö dator!
Nån som kan guida mig?:)

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Verkar som det får bli E-350 till mig så länge tills jag har pengar nog för en Mac Book Air. Har kikat runt lite och de enda som verkar intressanta är HP DM1 och Samsung 305U.

Vad är det för skillnad på dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=943537
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=871368

Den ena väger men än den andra men är ändå nästan 1 cm tunnare. De har samma batteri och allt annat är också samma.

Batteritiden på HPn verkar riktigt bra men hur är den på Samsungen? Kan inte fatta att det inte finns en enda recension på denna dator!

Vilken hade ni valt, HP eller Samsung?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Samsung då den har matt skärm, 64bit OS och är snyggare. Jag kommer nog köpa en Samsung om Asus UX21 blir väldigt försenad.

Permalänk
Skrivet av wixia:

Tjenare!

Verkar som det får bli E-350 till mig så länge tills jag har pengar nog för en Mac Book Air. Har kikat runt lite och de enda som verkar intressanta är HP DM1 och Samsung 305U.

Vad är det för skillnad på dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=943537
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=871368

Den ena väger men än den andra men är ändå nästan 1 cm tunnare. De har samma batteri och allt annat är också samma.

Batteritiden på HPn verkaungen? Kan inte fatta att det inte finns en enda recension på denna dator!

Vilken hade ni valt, HP eller Samsung?

Jag har en HP och du kommer absolut inte bli missnöjd om du köper den. Skillnaderna mellan dessa två som du tar upp är enligt spec bara att den ena har 3GB ram och den andra 4.
När jag köpte min i juni så fanns det bara två modeller att välja på och då hade den ena 3GB ram, 320 GB HDD och kostade 3700 med studentrabatt på Dustin. Den andra hade 4GB, 500GB, en extern optisk enhet o kostade 5000 men sänktes till 4500 ganska snabbt. Jag antog att det skulle vara samma skillnad nu men enligt spec så skiljer bara minnet och då får man väl tro på det.

Storleken ska du strunta i helt för båda är fel. Det där är nått sorts medelvärde och tydligen får man räkna lite hur som helst där.
Den vekliga storleken är cirkus 1-1,5 cm i fram och 3-3,5 bak (observera att jag bara höftar nu, tror jag mätt och skrivit exakt i nån tråd här på SC)

Jag antar att skillnaden förutom minnet är att den dyrare är "nytillverkad" och har senaste drivrutinerna och BIOS (som får ordning på fläkten). Om du aldrig tidigare sett en dator och inte vet hur man laddar hem en fil och sen dubbelklickar på den så kanske det blir svårt att uppdatera annars är det inga problem.

Mitt råd är köp den med 3GB och spara 500. Du har ingen glädje av 4GB iom att det är 32-bitars Windows. Om du inte har tummen mitt i handen köp en 4GB minnessticka och byt ut den på 1GB (så du får 6GB, kräver 64-bitars). Fusion har inte dubbla minneskanaler så du tappar inget på att ha olika minnesstickor.

Permalänk
Medlem

Jag stod också i valt mellan dessa maskiner (DM1 vs. 305) för ca en månad sedan. Mitt val föll på Samsung 350U1A, tack vare den matta och ljusstarka skärmen, 4GB RAM (går att uppgradera till 8GB enligt Samsung) och 64-bitars Windows.
Batteritiden landar på 5-7 timmar beroende användning.

Visa signatur

"Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg."

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1ina:

För en n00b som inte är så bra på sånt här, hur gör man det? Har precis beställt en Samsung 305 och vill såklart inte ha en onödigt slö dator!
Nån som kan guida mig?:)

Kan säga att det inte var särskilt mycket program förinstallerat på Samsung 305. Det jag avinstallerade var i princip en trial av Norton Internet Security.
Jag har inga problem med att datorn är seg som "NisseGurra" beskriver, allt flyter på som det ska. Men vill man ha mer prestanda kan man slänga i en SSD-hårddisk.

Visa signatur

"Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg."

Permalänk

hej, det finns ju LENOVO S205 oxå. Det har lite stärkare cpu.

Ingen som kollat på den, är själv sugen på den.?

www.dustin.se/lenovo-ideapad-s205-amd-165-4gb-500-116-w7hp/pr...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaLundh:

Jag stod också i valt mellan dessa maskiner (DM1 vs. 305) för ca en månad sedan. Mitt val föll på Samsung 350U1A, tack vare den matta och ljusstarka skärmen, 4GB RAM (går att uppgradera till 8GB enligt Samsung) och 64-bitars Windows.
Batteritiden landar på 5-7 timmar beroende användning.

5-7 timmar batteri?
Vid vilken användning är det? På de youtube filmer jag sett säger dom ca 3 timmar batteri =/

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

5-7 timmar batteri?
Vid vilken användning är det? På de youtube filmer jag sett säger dom ca 3 timmar batteri =/

Jag menade från 5 h (HD-film, medium brightness, WiFi av) till ca 7 h skolarbete/surfande (medium brightness, WiFi på).

Det är möjligen så att det finns ett "slim"-batteri, typ 4-cells, som bara klarar 3 h?

Visa signatur

"Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaLundh:

Jag menade från 5 h (HD-film, medium brightness, WiFi av) till ca 7 h skolarbete/surfande (medium brightness, WiFi på).

Det är möjligen så att det finns ett "slim"-batteri, typ 4-cells, som bara klarar 3 h?

hmm kanske det, sticker ditt batteri ut mycket på undersidan? Har du möjlighet att ta ett foto kanske ? Är inne på att skaffa en liten 11 tum men har svårt att välja

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

hmm kanske det, sticker ditt batteri ut mycket på undersidan? Har du möjlighet att ta ett foto kanske ? Är inne på att skaffa en liten 11 tum men har svårt att välja

Javisst, här har jag lite bilder på Samsung 305U1A..
https://www.dropbox.com/gallery/29521677/1/Samsung%20305U1A?h=6747a4

Om det sticker ut mycket är väl en subjektiv åsikt, men visst gör det datorn ca 9-10 mm tjockare.

Visa signatur

"Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg."

Permalänk
Medlem

Blev att jag beställde en Samsung igårkväll. Trillar in imorgon om posten gör sitt jobb.

Blev inte väl inte helt glad när jag såg dina bilder DaLundh, ser hyfsat klumpigt ut faktiskt Får väl se hur det fungerar i verkligheten.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaLundh:

Javisst, här har jag lite bilder på Samsung 305U1A..
https://www.dropbox.com/gallery/29521677/1/Samsung%20305U1A?h=6747a4

Om det sticker ut mycket är väl en subjektiv åsikt, men visst gör det datorn ca 9-10 mm tjockare.

Tack för bilderna, är ett kraftigare batteri du har på den än på de filmer jag sett på youtube så det förklarar saken

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Nagel:

hmm kanske det, sticker ditt batteri ut mycket på undersidan? Har du möjlighet att ta ett foto kanske ? Är inne på att skaffa en liten 11 tum men har svårt att välja

Kolla på Asus 1215b som är 12" och lagom smidig och har liknade pris som Samsungen.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman66:

Kolla på Asus 1215b som är 12" och lagom smidig och har liknade pris som Samsungen.

Yep! Har kollat in den, alla dessa 11-12" är så tjocka där bak Men visst jag kan ju inte kräva någon macbook air i denna prisklassen heller

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Det var så jag tänkte med, det är ingen Macbook Air man får för 4000 spänn.

Men själva datorn är ju inte särskilt tjock, det är batteriet som tillför "bulk" på tjockleken. Däremot får man en ganska skön skrivställning på tangentbordet tack vare batteriet.

Visa signatur

"Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaLundh:

Det var så jag tänkte med, det är ingen Macbook Air man får för 4000 spänn.

Men själva datorn är ju inte särskilt tjock, det är batteriet som tillför "bulk" på tjockleken. Däremot får man en ganska skön skrivställning på tangentbordet tack vare batteriet.

Nä, det är väl så. Åh vad jag hatar att vara fattig student!

Ska bli riktigt intressant att packa upp den imorgon

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag måste bara ställa en fråga, är det någon med Samsungen som har märkt av någon bluescreen?
Jag har ägt min i ca. 2 veckor och har fått någon bluescreen nu, har testat minnen och hårddisk men inte hittat fel. Har även installerat om OS, testat både 64- och 32bit Win7.
Troligtvis någon form av måndags-ex.

I övrigt är jag helt och hållet förälskad i den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av siipan:

Jag måste bara ställa en fråga, är det någon med Samsungen som har märkt av någon bluescreen?
Jag har ägt min i ca. 2 veckor och har fått någon bluescreen nu, har testat minnen och hårddisk men inte hittat fel. Har även installerat om OS, testat både 64- och 32bit Win7.
Troligtvis någon form av måndags-ex.

I övrigt är jag helt och hållet förälskad i den!

Nej, inte en enda bluescreen faktiskt.

Visa signatur

"Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg."

Permalänk
Medlem
Skrivet av siipan:

Jag måste bara ställa en fråga, är det någon med Samsungen som har märkt av någon bluescreen?
Jag har ägt min i ca. 2 veckor och har fått någon bluescreen nu, har testat minnen och hårddisk men inte hittat fel. Har även installerat om OS, testat både 64- och 32bit Win7.
Troligtvis någon form av måndags-ex.

I övrigt är jag helt och hållet förälskad i den!

Min Samsung tuffar på utan problem och har inte drabbats av bluescreen. Får jag fråga om du möjligtvis installerat Panda Antivirus? På min stationära dator (ny med Win 7 64-bit) drabbades jag av oförklarlig bluescreen titt som tätt. Höll på att klia sönder mig i huvet ända tills jag lyckades isolera felkällan som visade sig vara Panda Antivirus, som enligt flera källor på nätet inte lirar bra ihop med Win 7 64-bit. Efter avinstallationen av Panda-eländet var datorn pigg och kry igen. Kör numer med Microsoft Security Essentials som skyddar bra och inte belastar systemet.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min dator. Ni med Samsung, sitter er laddningssladd extremt löst? Min slutar ladda vis minsta lilla ryck

Edit: Så känner man sig lagom dum. Hade inte tryck in laddaren hela vägen så den klickade till ...

Kommer skriva ett längre inlägg om vad jag tycker om den när jag har använt den ett tag.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag funderar starkt på att skaffa Samsung. Från början var jag intresserad av Acer Aspire One 722 pga priset, men Samsungs bärbara verkar vara av bättre kvalité, och framför allt mycket snyggare.

Permalänk

Även jag funderar väldigt mycket på att köpa en bärbar, vilken man ska välja hm.. Jag har kollat väldigt mycket på asus 1215b mest eftersom att den har usb3.0. Jag kommer att ha datorn till skolan, så det blir enklare upgifter på datorn men vill även ha en extern disk på ca 2tb och då verkar usb 3.0 bra. Är det någon skillnad när det gäller usb 3.0 vs 2.0 på externa diskar?. I övrigt så funderar jag på att sätta in en ssd disk i datorn. Vilken ska man välja, har kollat på asus samt samsungen som det har pratats om. Övriga specs så är datorerna likvärdiga men det är endå svårt att välja

Mvh

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Är det någon som har Samsungen som har märkt av dålig prestanda från det trådlösa nätverkskortet? Jag får bara ut cirka 10 Mbit/s från bredbandskollen när jag sitter i samma rum som min router. Jag får ut 50-70 Mbit/s med andra trådlösa enheter.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Nu har jag köpt mig en bärbar Det fick bli en Samsung av främst av 2 saker. 1= Matt skärm, för i skolan har vi varsin laptop med blank skärm och jag blir så trött på det ( och då sitter vi inne ). 2= Siba hade datorn hemma och vi har Siba här, där jag för nuvarande bor. Jag är helnöjd, måste säga att den är lagom stor tycker jag (11.6") samt att tangentbordet fungerar väldigt bra, knapparna är upphöjda samt bra mellanrum mellan vardera så det är helt ok att skriva på den. Plus är även att jag nu har internet i lägenheten då grannarna inte har skyddat så " lånar " det lite enkelt några dagar.

//

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av floyd8908:

Nu har jag köpt mig en bärbar Det fick bli en Samsung av främst av 2 saker. 1= Matt skärm, för i skolan har vi varsin laptop med blank skärm och jag blir så trött på det ( och då sitter vi inne ). 2= Siba hade datorn hemma och vi har Siba här, där jag för nuvarande bor. Jag är helnöjd, måste säga att den är lagom stor tycker jag (11.6") samt att tangentbordet fungerar väldigt bra, knapparna är upphöjda samt bra mellanrum mellan vardera så det är helt ok att skriva på den. Plus är även att jag nu har internet i lägenheten då grannarna inte har skyddat så " lånar " det lite enkelt några dagar.

//

Hej!

Det låter på dig som att du ska använda datorn för skolarbete, hur tycker du att det känns att sitta vid den längre stunder och knappa, med avseende på tangentbordet (dess storlek) och den rel. lilla skärmen? Samt, vad tycker du om storleken på text, ikoner etc. (m.t.p. att man har upplösningen 1366x768 på 11.6")?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Tänkte tipsa om att det finns en Asus 1215b hos elgreen.se som säljer rekonditionerade datorer under "sign of use notebook" för 1990kr.

Man bör kanske fråga om det är möjligt att få bilder på datorn i fråga då den ligger under "sign of use notebook" om det är mycket repor eller dylikt.

Har själv köpt en laptop av dom (laptop i sign, N73JN) och det gick smidigt.

Edit: Det är UK-versionen såg jag nu. Engelskt OS & tangentbord.

Permalänk

illusi0n: Med tanke på att jag köpte den igår så vill jag inte säga för mycket. Men kan säga faktiskt att utav dom 4 olika bärbara som jag har suttit vid under livets gång och skrivit små saker (som inlägg här) så vinner samsungen. Anledningen är att tangenterna är upphöjda samt ca ca 2mm mellan vardera tangent så man känner/ser tydligt att det är mellanrun. Storleken gör lite (men går faktiskt, jag är personligen ingen laptop människa men är trevligt att ha en liten för en lagom summa) men går förvånansvärt bra. Datorn vi har i skolan är en 15-16" och jag tycker det känns jobbigare att skriva vid den, fast att läsa och kolla på skärmen är såklart en skillnad med 15-16" mot 11.6" (storleksmässigt)

Visa signatur

hej

Permalänk

Hejsan.
Läste tidigare i tråden att någon fått svar av samsungs support där de sa att Samsung 305U1A-A02 kan ha max 8gb minne?
Pratade precis med en kille på tekniska supporten som sitter med moderkortet framför sig och säger med 100% säkerhet att 4gb är maximalt ram på denna modell.

Hur kan dom ge olika uppgifter, och vilket av dom stämmer? :S

Permalänk
Medlem

Här kommer ett klipp från Samsung Series 3-netbooken. (Visserligen inte riktigt samma modell, men samma utseende)

http://www.youtube.com/watch?v=My2M2xgTTaY