Tabbade mig när jag skulle rengöra processorns kylfläns. =(

Permalänk

Tabbade mig när jag skulle rengöra processorns kylfläns. =(

Hej!

Tänkte att min dator skulle få en storstädning idag eftersom det var ett bra tag sen sist. Mycket riktigt så var datorn full med damm (fy på mig).

Tänkte för att underlätta det hela att det var en bra idé att plocka bort även kylflänsen till processorn för att komma åt att rengöra bättre.

Vad jag sen inte tänkte på var att ta bort den gamla kylpastan och sätta på ny, utan i all hast så monterade jag bara tillbaka allt som det var med den intorkade kylpastan sittandes kvar.

Startade upp datorn men...den dog innan windows ens hade startat ...fan tänkte jag vad är det nu som har hänt. Innan jag då kom på vad jag hade gjort.

Såg sedan vid nästa uppstart att den varnade för CPU Heat failure i BIOS.

Nu är min fråga. Har jag kvaddat processorn? eller är det bara att rengöra och sätta på ny pasta och köra på som vanligt?

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk

Rengör + ny pasta + testa = resultat

Permalänk

jo det är klart, men hur stor är chansen att den är paj? =/

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk
Hedersmedlem

Processorer har mekanismer för att sänka hastigheten eller stänga av sig när de blir för varma, så den borde inte vara skadad.
Här är däremot en rolig video från tiden då inte alla processorer hade detta:

http://www.youtube.com/watch?v=3nU_rvVEna4

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

AHHH skräckscenario

det är en Dualcore dvs nyare än p4an som dom testade så hoppet lever ju fortfarande då eftersom datorn stängde ner pga överhettning.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk
Avstängd

ska inte vara några problem

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

dom stänger av innan dom brinner upp. i ditt fall då du inte lekt med volten så är det bara byta pastan och köra...

Permalänk

tackar för de positiva svaren!

ska iofs uppgradera snart men tänkte ta det efter Jul om jag kan ;D ....annars blir jag tvungen nu

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk
Medlem

Angående den där videon, har för mig jag läste nånstans (tror det va här på forumet) att AMD prollen hade sina säkerhetsfunktioner avstängda för att få Inteln att se bättre. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Vad jag kan minnas från den gamla goda tiden så låg AMD väldigt långt efter Intel på många plan, säkerhetsfunktioner inkluderat. Det var många som råkade bränna sina prollar när de överklockade eller när de monterat kylaren dåligt...

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Madimen:

Vad jag kan minnas från den gamla goda tiden så låg AMD väldigt långt efter Intel på många plan, säkerhetsfunktioner inkluderat. Det var många som råkade bränna sina prollar när de överklockade eller när de monterat kylaren dåligt...

Japp, AMD-setupen i videon hade tempsensor och den var aktiverad, den var helt enkelt inte effektiv nog att klara en helt frånvarande kylfläns.

http://www.a7vtroubleshooting.com/articles/palomino_burn/inde...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madimen:

Vad jag kan minnas från den gamla goda tiden så låg AMD väldigt långt efter Intel på många plan, säkerhetsfunktioner inkluderat. Det var många som råkade bränna sina prollar när de överklockade eller när de monterat kylaren dåligt...

skönt att inandas lite nostalgi <3 AMD

Hade en Thunderbird 1200 som brann för mig första natten på Dreamhack 2001 efter en dålig återmontering av en Alpha-kylare http://www.dansdata.com/images/coolercomp/pal6035400.jpg

Blev att köpa en sketen Duron 600 när jag kom hem. Inga julklappar till föräldrarna och syskonen det året

On topic så behöver du som sagt inte oroa dig!
Gör rent noggrant med isopropyl och släng på ny pasta!

Lycka till!

Visa signatur

- "Bofors gör inte kulsprutor dom gör kanoner"

Permalänk
Medlem

Processorn klarar sig. Ta bort pasta från Cpu och fläkt(medicinsk bensin, T-röd osv. ska funka). ny kylpasta(riskorn brukar vara bra.) på och så är det bara att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Processorer har mekanismer för att sänka hastigheten eller stänga av sig när de blir för varma, så den borde inte vara skadad.
Här är däremot en rolig video från tiden då inte alla processorer hade detta:

http://www.youtube.com/watch?v=3nU_rvVEna4

så jävla skön video, därför jag gillar AMD, hellre brinna upp än stanna Way more action!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Relaterat, är det skillnad i kvalitet på olika kylpasta, finns det någon som är bäst?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thir13teen:

Relaterat, är det skillnad i kvalitet på olika kylpasta, finns det någon som är bäst?

Ja, men det skiljer bara några enstaka grader i temperatur, om du inte ska överklocka hårt kan du köpa den billigaste.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thir13teen:

Relaterat, är det skillnad i kvalitet på olika kylpasta, finns det någon som är bäst?

Klart är det skillnad men skilljer sig några grader hit och dit och samt hur bra de sprider sig.

Artic Silver 5
Mx2/5?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thir13teen:

Relaterat, är det skillnad i kvalitet på olika kylpasta, finns det någon som är bäst?

Ja, det är lite skillnad. Håller man sig till kvalitetsmärken är det dock inte mycket som skiljer, typ 1-3c. Det jag tycker är viktigast är hur lätt kylpastan är att applicera. Tex MX-4/MX-2 är rätt sköna att jobba med men tex Artic silver 5 kan vara lite väl trögflytande.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Hej TS.:) Fick du ordning på "skiten" eller packade den ihop totalt? (Vilket jag inte tror men ändå).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av soldierfrilla:

Hej!

Tänkte att min dator skulle få en storstädning idag eftersom det var ett bra tag sen sist. Mycket riktigt så var datorn full med damm (fy på mig).

Tänkte för att underlätta det hela att det var en bra idé att plocka bort även kylflänsen till processorn för att komma åt att rengöra bättre.

Vad jag sen inte tänkte på var att ta bort den gamla kylpastan och sätta på ny, utan i all hast så monterade jag bara tillbaka allt som det var med den intorkade kylpastan sittandes kvar.

Startade upp datorn men...den dog innan windows ens hade startat ...fan tänkte jag vad är det nu som har hänt. Innan jag då kom på vad jag hade gjort.

Såg sedan vid nästa uppstart att den varnade för CPU Heat failure i BIOS.

Nu är min fråga. Har jag kvaddat processorn? eller är det bara att rengöra och sätta på ny pasta och köra på som vanligt?

För mig låter det märkligt att det skulle vara så stor skillnad av att inte ha bytt ut kylpastan. Kanske ökar det temperaturen något, men samtidigt var ju kylflänsarna nyrengjorda vilket absolut borde kompensera tillräckligt.

Jag har själv tagit bort kylare flera gånger utan att byta kylpasta. Det är väl inte optimalt, men det har knappt varit märkbart på temperaturen. Att det inte skulle fungera att ens komma in i windows efteråt endast för att kylpastan inte är bytt låter för mig mycket märkligt.

Jag tror snarare att det beror på att kylaren inte är rätt monterad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

jodå var hos den lokale datorhandlaren köpte pasta lät han göra hela ingreppet medans jag glodde på......tog väl 3 min ;D men lika bra tänkte jag!! nu idlar prollen på 28grader och runt 40 vid belastning så det är som natt och dag ;D jämför med innan

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

För mig låter det märkligt att det skulle vara så stor skillnad av att inte ha bytt ut kylpastan. Kanske ökar det temperaturen något, men samtidigt var ju kylflänsarna nyrengjorda vilket absolut borde kompensera tillräckligt.

Jag har själv tagit bort kylare flera gånger utan att byta kylpasta. Det är väl inte optimalt, men det har knappt varit märkbart på temperaturen. Att det inte skulle fungera att ens komma in i windows efteråt endast för att kylpastan inte är bytt låter för mig mycket märkligt.

Jag tror snarare att det beror på att kylaren inte är rätt monterad.

Det var nog en kombination av montering och torkad kylpasta....hade inte riktigt fått ner ena fästet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av soldierfrilla:

Det var nog en kombination av montering och torkad kylpasta....hade inte riktigt fått ner ena fästet.

Ja. Du fick säkert en eller två grader sämre temp med gammal pasta. Och 40-50 grader sämre temp med felmonterad kylare ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled