Värt att köpa ett GTX 570 till denna riggen för BF3?

Permalänk

Värt att köpa ett GTX 570 till denna riggen för BF3?

Hej!

Funderar på att köpa ett GTX 570 till denna riggen
Intel Core 2 Duo E6420 2.13GHz | Asus P5B Socket 775 | Gainward Gefore 9800GT 1024MB | Corsair Value S. PC5300 DDR2 4GB 667MhZ| Hiper Nätaggregat ATX 580W Svart | Asus Xonar D2| Låda: Apeiva X-Cruiser.

För att i nästa steg byta ut Moderkort, Processor och Minnen och köra dom i samma låda. (Intel 2500K samt 8GB Ram 1600MHz ej bestämt mig för moderkort än men det ska klara SLI)

Framtidsplaner sen är ny låda nytt aggregat och ett till 570.

Datorn vill jag har till att lira BF3 på skapliga inställningar, är i nuläget jävligt svårkört när jag ligger mellan 20-30 fps på Low inställningar.

Är det rätt väg att gå om man vill ta uppgraderingen i steg?
Kommer enbart kortet göra någon större skillnad på den nuvarande riggen eller är processorn det största problemet kanske?
Vill även ha tips om vilket som är det mest prisvärda 570 kortet? kommer med största sannolikhet inte klocka det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk

Jag vill säga nej. processorn du använder är uppemot 5 år gammal...

Bättre att inte hamna i uppgraderingsträsket. Byt ut allting när man väl byter ut det. typ enligt:

Nyköp
1,5 år nytt gfx
1,5 år nyköp igen

Problemet är att din processor är typ 4-5 år gammal så i min verklighet bör du köpa allting nytt. Sen kan du kanske tänka dig köra 460GT i SLI, det är en billig och jävligt stark budgetlösning.

Permalänk

tänkte ta grafikkortet nu, moder cpu o ram om nån månad eller så....

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk
Medlem

Kortet kommer hållas tillbaka då C2D processorer ofta är minimum spec i dagens spel.
du kommer få bra mycket bättre fps då GTX570 är 10gånger snabbare
Men om du ändå ska byta ut systemet snart så är det inga problem..

Permalänk
Skrivet av soldierfrilla:

tänkte ta grafikkortet nu, moder cpu o ram om nån månad eller så....

spara och ta allt samtidigt! kommer nya saker hela tiden när det gäller komponenter och saker går ner i pris snabbt som satan också

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Ska fungera utmärkt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

ja frågan är ju vilket som gör mest skillnad.....nytt grafikkort ....eller nytt MB+CPU+RAM? själv tror jag ju grafikkortet

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk
Skrivet av adrian_cool69:

spara och ta allt samtidigt! kommer nya saker hela tiden när det gäller komponenter och saker går ner i pris snabbt som satan också

så du menar att jag ska sitta här varje kväll i 2 månader o bli slaktad pga kass fps....njaaa ;D

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk
Medlem

MB+CPU+RAM och eventuellt nytt nätaggregat skulle jag uppgradera först. 9800GT är faktiskt inget dåligt kort och det beror antagligen på din processor.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av soldierfrilla:

så du menar att jag ska sitta här varje kväll i 2 månader o bli slaktad pga kass fps....njaaa ;D

Du kommer inte få så mycket högre fps eftersom din processor kommer flaska 570 riktigt hårt...

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

spara och ta allt samtidigt! kommer nya saker hela tiden när det gäller komponenter och saker går ner i pris snabbt som satan också

+1

Skulle sparat ihop mera cash och uppgraderat allt samtidigt, mycket smidigare så.
Imo att du skulle uppgradera mb,cpu och minne m.m inom 1-2 månad, så hade iaf jag väntat..

sälj iväg dom gamla prylarna och möjligtvis fixa pengar fortare

Alternativ 2: är ju att du köper ett billigare grafikkort och lägger resterande pengar på Mb, cpu och minne m.m

Alternativ 3: Sälj iväg din dator och sök efter en Speldator begagnat!

Permalänk
Medlem

Som så många andra har påpekat så spara och uppgradera allt när du väl kan. Kommer inte bli någon märkvärd skillnad med dom uppgraderingsplaner du stakat ut. (Inte först du parat ihop 570 GTX kortet och i5 2500K processorn som du kmr att kunna spela på allvar)

En annan tanke är ju också att vänta lite och se hur Bulldozer presterar, läste något om release den 18e denna månad så vänta in lite prestandatester och se hur det ligger till. Sedan är det inte så långt kvar till nästa generation GPUs heller.

Jag skulle valt något billigare alternativ på GPU sidan 6870, 560 ti, 6950 nu. spara pengar till dom kommande GPUs och sälj sedan iväg ditt grafikkort då, för du kommer att klara dig på ett grafikkort i mellansegmentet tills dess.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av soldierfrilla:

ja frågan är ju vilket som gör mest skillnad.....nytt grafikkort ....eller nytt MB+CPU+RAM? själv tror jag ju grafikkortet

svar NEJ. för processorn kommer flaska grafikkoret så stenhårt. Bättre att uppgradera cpu+mobo+ram. Grafikkort kommer det ute ganska mycket snabbare och så. Bättre lägga pengar på en riktigt bra CPU och sedan uppgradera med ett bättre grafikkort senare. För skaffar du gtx570 kommer processorn flaska stenhårt, och när du väl bytt ut resten av datorn kanske ditt grafikkort är föråldrat och det finns samma grafikkort för samma pris. därför tycker jag processorn uppgradering är viktigare. men det är ju bara vad jag tycker.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Tomtelol:

Som så många andra har påpekat så spara och uppgradera allt när du väl kan. Kommer inte bli någon märkvärd skillnad med dom uppgraderingsplaner du stakat ut. (Inte först du parat ihop 570 GTX kortet och i5 2500K processorn som du kmr att kunna spela på allvar)

En annan tanke är ju också att vänta lite och se hur Bulldozer presterar, läste något om release den 18e denna månad så vänta in lite prestandatester och se hur det ligger till. Sedan är det inte så långt kvar till nästa generation GPUs heller.

Jag skulle valt något billigare alternativ på GPU sidan 6870, 560 ti, 6950 nu. spara pengar till dom kommande GPUs och sälj sedan iväg ditt grafikkort då, för du kommer att klara dig på ett grafikkort i mellansegmentet tills dess.

hur långt är det kvar till nästa Nvidia Serie då måntro?

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soldierfrilla:

hur långt är det kvar till nästa Nvidia Serie då måntro?

Kommer våren 2012 så runt 6månader, Radeon kommer strax innan, feb däromkring.

Även om GTX570 kortet kommer hållas igen pga din C2D processor så kommer du ändå få mer än dubbel spel prestanda, vet inte vad folk pratar om..
Du kommer inte få mer spel prestanda om du byter ut ditt system o behåller 9800GT kortet då det är svagt och hålls inte igen, visst några fps kommer du tjäna men inte som om du byter ut grafikkortet.

Du kommer inte kunna spela BF3 med 9800GT kortet om allt inte är på det lägsta o då kommer det ligga runt 30-40fps.
Med ett GTX570 kommer du säker kunna köra på medel inställningar..

Om du köper GTX570, så se till o överklocka din C2D processor över 3000mhz så kommer du kunna spela alla spel...
O sen när du byter ut resten så får du kortets fulla kraft...

När det handlar om spel så är grafikkortet viktigast..

Jag har själv testat 2st GTX460kort i sli = GTX580 prestanda på ett C2D system på 2800mhz (E6600) och sen med ett i7 system, visst fick jag ut 30% mer med i7 systemet men spelen fungerade på medel/höga inställningar, desto högre upplösning desto mer belastas grafikkortet.

Går det spela fear3/dirt3 med 2st GTX460 i sli med en C2D på 3000mhz på höga inställningar för mig så kommer det göra det för dig...

Vill du kunna spela BF3 nu så byter du ut grafikkortet nu o resten senare...

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett GTX 570 till min E8500 @ 3,9Ghz. När jag körde Casbian Boarders bottnade CPUn och GPUn maxade 40-50%.

Så igår köpte jag på mig en i5 och lite smått och gott och shit vilken skillnad!!! Nu blev plöttlsigt mitt 570 nästan långsamt....

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Jag köpte ett GTX 570 till min E8500 @ 3,9Ghz.

Ot: men hur lyckades du med 3,9GHz ? (första anhalten va 3,8 sen följde 4GHz naturligt )

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Ot: men hur lyckades du med 3,9GHz ? (första anhalten va 3,8 sen följde 4GHz naturligt )

Tror jag körde en multiplier på 8,5?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Tror jag körde en multiplier på 8,5?

Skickades från m.sweclockers.com

Aha där ser man (va nog för ivrigt att nå 4GHz )

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Skrivet av soldierfrilla:

Hej!

*Text*.

Jag satt rätt nyligen med en E6300 klockad till 2,8GHz, 2GB 800MHz DDR2, 7200RPM 16MB HDD, Nvidia nForce 680i SLI, Ljudkort samt ett 9800GTX+
Hade runt 30 ostabila FPS i BF3 på absolut längsta i 1680x1050.

Nu sitter jag på en i7-2600K 3,4GHz, 8GB 1600MHz (Kör för tillfället 1333MHz) DDR3, Corsair 120GB Force GT, P8Z68-V PRO samt samma 9800GTX+
Ligger på strax under 60 stabila FPS med samma inställningar som ovan.

Högsta noterade är en bra bit över 60 på Caspian Border, den verkar dra mycket mindre på GPUn för min del Får även över 60 FPS på Metro så länge det inte är för mycket grafiskt jobb som sker samtidigt, men det säger ju sig självt
Needless to say så var det inte GPUn som flaskade i mitt fall, kör ett program och övervaka load och temperaturer på dina grejer, så kan du se vad som flaskar och byta därefter.
Att byta grafikkort skulle jag rekommendera dig att göra sist, då processorerna som finns ute nu ligger långt före grafikkorten

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Kommer våren 2012 så runt 6månader, Radeon kommer strax innan, feb däromkring.

Även om GTX570 kortet kommer hållas igen pga din C2D processor så kommer du ändå få mer än dubbel spel prestanda, vet inte vad folk pratar om..
Du kommer inte få mer spel prestanda om du byter ut ditt system o behåller 9800GT kortet då det är svagt och hålls inte igen, visst några fps kommer du tjäna men inte som om du byter ut grafikkortet.

Du kommer inte kunna spela BF3 med 9800GT kortet om allt inte är på det lägsta o då kommer det ligga runt 30-40fps.
Med ett GTX570 kommer du säker kunna köra på medel inställningar..

Om du köper GTX570, så se till o överklocka din C2D processor över 3000mhz så kommer du kunna spela alla spel...
O sen när du byter ut resten så får du kortets fulla kraft...

När det handlar om spel så är grafikkortet viktigast..

Jag har själv testat 2st GTX460kort i sli = GTX580 prestanda på ett C2D system på 2800mhz (E6600) och sen med ett i7 system, visst fick jag ut 30% mer med i7 systemet men spelen fungerade på medel/höga inställningar, desto högre upplösning desto mer belastas grafikkortet.

Går det spela fear3/dirt3 med 2st GTX460 i sli med en C2D på 3000mhz på höga inställningar för mig så kommer det göra det för dig...

Vill du kunna spela BF3 nu så byter du ut grafikkortet nu o resten senare...

Och hur högt vågar man klocka med stock kylaren?

vad är max temp för den?

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utbildadninja:

Jag satt rätt nyligen med en E6300 klockad till 2,8GHz, 2GB 800MHz DDR2, 7200RPM 16MB HDD, Nvidia nForce 680i SLI, Ljudkort samt ett 9800GTX+
Hade runt 30 ostabila FPS i BF3 på absolut längsta i 1680x1050.

Nu sitter jag på en i7-2600K 3,4GHz, 8GB 1600MHz (Kör för tillfället 1333MHz) DDR3, Corsair 120GB Force GT, P8Z68-V PRO samt samma 9800GTX+
Ligger på strax under 60 stabila FPS med samma inställningar som ovan.

Högsta noterade är en bra bit över 60 på Caspian Border, den verkar dra mycket mindre på GPUn för min del Får även över 60 FPS på Metro så länge det inte är för mycket grafiskt jobb som sker samtidigt, men det säger ju sig självt
Needless to say så var det inte GPUn som flaskade i mitt fall, kör ett program och övervaka load och temperaturer på dina grejer, så kan du se vad som flaskar och byta därefter.
Att byta grafikkort skulle jag rekommendera dig att göra sist, då processorerna som finns ute nu ligger långt före grafikkorten

men det är väll klart, eftersom du kör på den absolut lägsta inställningan så belastas cpun mer.
Gpun arbetar hårdare vid högre inställningar.

Samt så är 9800GT 20-30% svagare..

Vilket betyder om han nu byter ut systemet istället så kommer han har runt 30-40fps på det lägsta, som jag skrev tidigare, ingen dröm direkt.

Skrivet av soldierfrilla:

Och hur högt vågar man klocka med stock kylaren?

vad är max temp för den?

Nja stock kylaren är inget o hurra för, skulle nog själv inte gå över 2600-2800mhz, men du får hålla koll på tempen så den inte går över 90c i full load..

Permalänk

hmm lutar åt att byta allt samtidigt ändå dårå!! är ju bara frågan då om man ska behålla sitt gamla chassi eller byta även det och nätagget hmmmm =/

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soldierfrilla:

hmm lutar åt att byta allt samtidigt ändå dårå!! är ju bara frågan då om man ska behålla sitt gamla chassi eller byta även det och nätagget hmmmm =/

Byt rubbet.
Sälj datorn du har komplett o köp en ny, så slipper du allt hattande..

Permalänk

blir nog så ;D

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.