Permalänk
Medlem

Fick BSOD igår natt, hjälp tack!

Tjena
Har byggt ihop min dator för ca en vecka sen... Inte stresstestat den på nåt sätt alls vilket jag kom på igår var dumt, men hur som helst så streamar jag en konsert via facebook i '720p' (vet inte om det var så bra kvalle men hursomhelst) och har några aktiva torrents samtidigt, sitter på 100/100 och tänkte att jag ska kanske stänga torrenten så att nätverket inte belastas så mycket men pallar inte och inom typ 5 minuter så får jag BSOD. Startar igång som vanligt och utan torrent kan jag sen se klart den sista halvtimmen av konserten men jag tycker det är konstigt att jag ens fick BSOD från början. Hur ska jag öppna minidumpen så att ni kan hjälpa mig? Detta är annars det som visades i win när datorn gick igång igen.

Citat:

Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.1.7601.2.1.0.256.48
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: 50
BCP1: FFFFF90002C9974F
BCP2: 0000000000000008
BCP3: FFFFF90002C9974F
BCP4: 0000000000000002
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Filer som hjälper till att beskriva problemet:
C:\Windows\Minidump\101011-19812-01.dmp
C:\Users\Musten\AppData\Local\Temp\WER-36348-0.sysdata.xml

Läs vår sekretesspolicy online:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x041d

Om sekretesspolicyn online inte är tillgänglig kan du läsa vår sekretesspolicy offline:
C:\Windows\system32\sv-SE\erofflps.txt

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk

BCCode: 50

Har många gånger med Ram minnet o göra, kör en MemTest86+

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk

Vad har du för fabrikat på minnen och moderkort?

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonlord:

Vad har du för fabrikat på minnen och moderkort?

Corsair XMS3 på minnen och Asus på moderkort. Står i sig

Skrivet av Nvidia mannen:

BCCode: 50

Har många gånger med Ram minnet o göra, kör en MemTest86+

Hur kör jag memtest och hur länge ska jag köra det?

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem

Googla upp memtests hemsida, ladda ner, bränn på en CD, boota från cd:n, låt den stå o göra testet ett par gånger kanske två timmar. Sen får du se om den hittar nått fel

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimbom3:

Hur kör jag memtest och hur länge ska jag köra det?

Börja med att googla på memtest86+ så du hittar programmet (ska vara första resultatet). Sen tar du vad som passar dig bäst - en ISO fil som du bränner på en skiva eller USB versionen som installeras på ett USB minne. Den bör göra ditt USB minne bootbart automatiskt åt dig, sen startar du om och bootar från skivan/minnet sen låter den kröas.
När jag har kört memtest så har jag fått resultat nästan direkt väl när ja haft ett trasigt minne, men låter testet köras klart annars.

Tror Windows 7 ska ha inbyggt memtest i sig, dock så har jag aldrig använt den. Googla, finns utan tvekan flera tusentals guider på hur man använder.

Permalänk
Medlem

Memtest kan hitta snabbt om det är väldigt solklart fel på minnet, men ibland behöver den göra om testerna massor av gånger. Hittas inga fel låt gå i 24 timmar!

Men det finns en sak du kan göra innan som går snabbare och ofta ger ledtrådar till vad som kan ha felat. Ladda hem whoCrashed http://www.resplendence.com/downloads
och gör en analys på dina dumpfiler! Sen kan det vara så enkelt som att minnena behöver lite mer spänning om de går i standard 1.5V, det är inte ovanligt!

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner memtest och trodde jag kunde köra det i windows direkt, mounta iso filerna liksom men det gick ju uppenbarligen inte Jag ska sätta den på några timmar, jag hoppas att datorn fryser till om det är fel på minnet så att jagk an lämna den tuggandes när jag drar till skolan?

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Memtest kan hitta snabbt om det är väldigt solklart fel på minnet, men ibland behöver den göra om testerna massor av gånger. Hittas inga fel låt gå i 24 timmar!

Men det finns en sak du kan göra innan som går snabbare och ofta ger ledtrådar till vad som kan ha felat. Ladda hem whoCrashed http://www.resplendence.com/downloads
och gör en analys på dina dumpfiler! Sen kan det vara så enkelt som att minnena behöver lite mer spänning om de går i standard 1.5V, det är inte ovanligt!

Citat:

System Information (local)
--------------------------------------------------------------------------------

computer name: MUSTEN-DATOR
windows version: Windows 7 Service Pack 1, 6.1, build: 7601
windows dir: C:\Windows
CPU: AuthenticAMD AMD Phenom(tm) II X4 965 Processor AMD586, level: 16
4 logical processors, active mask: 15
RAM: 8589123584 total
VM: 2147352576, free: 1890926592

--------------------------------------------------------------------------------
Crash Dump Analysis
--------------------------------------------------------------------------------

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Mon 2011-10-10 00:23:12 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\101011-19812-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x7CC40)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFF90002C9974F, 0x8, 0xFFFFF90002C9974F, 0x2)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time.

Ska jag ta det fetmarkerade som att det alltså inte är fel på minnena?

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem

Troligtvis är det inte fel på minnena, men eftersom du bara har en dumpfil så är det svårare för WhoCrashed att avgöra än om du hade haft flera dumpfiler. Det troligaste är då drivrutiner eller rent av någon programvara som ballat ur. Nu är det läge att fundera på om du installerat någon mjukvara nyligen eller uppgraderat webbläsare eller liknande.

Om du kan köra memtest ändå så är det självklart bra det med men förvänta dig inte att den skall visa på några fel inom timmar. WhoCrashed har ofta haft rätt när jag använt det, men nu har den ju bara haft en dumpfil att skapa sin analys ifrån. Du skulle kunna kolla i c:\windows\ om du har en minnesdumpfil där, kopiera i sådana fall över den till c:\windows\minidump och kör analysen en gång till! Får du fler BSOD så kör du även då en ny analys!

Kan vara värt att nämna att jag hört om folk som fått BSOD ibland med Zonealarm och Deamon-tools, WhoCrashed brukar lista ut vilken programvara som strular men inte alltid.

Så nu fick du lite att fundera på.
Lycka till!

Edit: Förtydligande.

Permalänk

[QUOTE="Cimbom3;11454406"]Corsair XMS3 på minnen och Asus på moderkort. Står i sig

Sätt volten på minnena manuellt på 1.65 volt gjorde jag på grabbens nya minnen efter att maskinen bsod:ade. Har samma problem på mitt mb med xms2 minnen bara att sätta volten manuellt. Har haft samma problem på både Gigabyte och Asus mb innan. Värt ett test i varjefall

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk

0x00000050 BSOD kod behöver inte betyda att ram minnen är felaktiga koden betyder att det är ett minnes hanterings fel dvs att alla komponenter med någon typ av minne alt cache minne har failat detta kan betyda ramminnen, Hdd, cpu, gfxkort mm

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Jag börjar faktiskt tvivla på min hårddisk, den har några år på nacken nu trots allt. Det var ju nån konstig stream på Battlefields facebook kanal, kanske det som orsakade? Får stresstesta lite över natten så märker jag väl. Men ska testa att ställa om volten på minnena också.

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk

Ja för när man kör spd på corsair minnen har jag upptäckt att dom inte fungerar som dom ska. Gå till tillverkarens hemsida för din hdd och leta upp ett test prog till den

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.