GTX 570 vs 580 i mitt system?

Permalänk
Medlem

GTX 570 vs 580 i mitt system?

Hej,

Som många andra så jagar jag gafikkort till BF3.

Mitt system ser ut som följande idag. i5 750 3,8ghz, 4gb ram, corsair 650w nätagg, Fractal Define XL. HD5770 i crossfire lätt klockade. Win 7 32bit.

På BETAN måste jag lira i low för att det ska vara spelbart. Men det är väldigt mycket grafikbuggar och spelet startar hela tiden om efter 10 min.
Testat de senaste rekommenderade drivrutinerna. Har även haft en hel del flimmer etc i BFC2.

Så min erfarenhet med dubbla 5770 är väl sådär. Mycket blinkade och buggande i spel. Samt fläktar som inte varvar ner när man stängt ner spelet. Kort som avinstallerar sig själv etc. Prestandan i övrigt kan jag inte klaga på för priset. Kanske har jag bara haft otur?

Så helst vill jag ha ett singelkort som ger mig en ordentlig prestanda boost. Jag vill spela ii medium/high med hög jämn fps i 1920x1080 utan en massa buggar. Även på de mest krävande banorna med många spelare. Kortet ska vara tyst och svalt.

Jag har med eller mindre riktat in mig på Asus Direct CU II. Men jag har galet svårt att välja mellan GTX570 eller GTX580. Är 580n värd mellanskillnaden?
Som sagt det övriga i systemet är inte direkt top notch. Har läst alla tester och ser skillnaden där visserligen. Men som sagt spelet har inte kommit ut ännu och nya kort kommer inte förens om 6 mån. Jag kommer inte kunna vänta tills dess...

Vad anser ni?

Permalänk
Medlem

is i magen och uppgradera med ett nvidia 600 serie kort och ivy bridge, annars ett gtx 570 eller gtx 560ti/6950, spelen ökar i processorkrävande kraft och snart kommer nog din processor flaska så inte för mycket pengar på grafikkort, om jag var dig skulle jag satsat på max gtx 560ti/6950 och lirat på medium settings och köpt till 4gb ram extra och bytt till w7 64bit, jag har ett överklockat gtx 570 och ligger på 100+ fps i bfbc2 och kan spela metro 2033 utan märkbart lag med allt maxat och DoF avstängt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatpipe:

Hej,

Som många andra så jagar jag gafikkort till BF3.

Mitt system ser ut som följande idag. i5 750 3,8ghz, 4gb ram, corsair 650w nätagg, Fractal Define XL. HD5770 i crossfire lätt klockade. Win 7 32bit.

På BETAN måste jag lira i low för att det ska vara spelbart. Men det är väldigt mycket grafikbuggar och spelet startar hela tiden om efter 10 min.
Testat de senaste rekommenderade drivrutinerna. Har även haft en hel del flimmer etc i BFC2.

Så min erfarenhet med dubbla 5770 är väl sådär. Mycket blinkade och buggande i spel. Samt fläktar som inte varvar ner när man stängt ner spelet. Kort som avinstallerar sig själv etc. Prestandan i övrigt kan jag inte klaga på för priset. Kanske har jag bara haft otur?

Så helst vill jag ha ett singelkort som ger mig en ordentlig prestanda boost. Jag vill spela ii medium/high med hög jämn fps i 1920x1080 utan en massa buggar. Även på de mest krävande banorna med många spelare. Kortet ska vara tyst och svalt.

Jag har med eller mindre riktat in mig på Asus Direct CU II. Men jag har galet svårt att välja mellan GTX570 eller GTX580. Är 580n värd mellanskillnaden?
Som sagt det övriga i systemet är inte direkt top notch. Har läst alla tester och ser skillnaden där visserligen. Men som sagt spelet har inte kommit ut ännu och nya kort kommer inte förens om 6 mån. Jag kommer inte kunna vänta tills dess...

Vad anser ni?

För det 1:a varför kör du Win7 32bit?
Sen är det ju hur din budget ser ut det klart, har du råd med ett 580, så köp det.

Jag sitter i samma sits som dig, lite äldre datorn men med 2st 5850 istället och vill byta, men jag satsar nog på 570 och köper ett 570 till sen när jag vill lyxa till det 580 kostar för mkt enligt mig (än)

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Av ren lathet har jag inte gått över till 64bitars. Så jag får utnyttja den lediga dagen i dag till att lägga om.
Blir väl att köpa ett GTX570 och mer minne. Kanske är den bästa kombinationen.

Känns surt att lägga ut 3000tkr på ett grafikkort och inte tycka att det blir tillräckligt. Då sitter jag där igen och ska köpa ett till kort senare. Direct CU II modellerna tar rejält med plats också. Men det skulle eventuellt fungera. Men samtidigt måste jag då uppgradera PSU och ljudnivå och värme sticker iväg.

Tack för reflektionerna!

Permalänk
Medlem

yes så klarar du dig i 2 år till om allting fungerar som de ska i datorn

Permalänk
Medlem

Sitter i exakt samma båt med ungefär samma spec och kom fram till att ett 570 är att satsa på. Väljer du ett 560 TI kanske du ångrar dig prestanda mässigt. Samt att ett 580 är lite väl dyrt för dom få extra fps du får i jämförelse med 570.

Jag siktade också helt in mig på ASUS Direct CU II kort, dock efter en del läsning har jag stött på lite negativa saker om korten som:

Problem att få i ett extra i framtiden då det tar upp 3 st pci platser.
Varierande klock resultat. Vissa fungerar bra att klocka och vissa helt sämst med dålig klock och tex problem i DX11. MSI och EVGA korten ska klocka bättre.

Men å andra sidan behöver du inte oroa dig för ljudnivå och värme på dom korten då dom både är tysta och kalla. Om du även bara ska ha ett kort och vet att du inte ska stoppa i ett extra i framtiden har du inga problem med att det är stort.

Detta kort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623947 är nog mest prisvärt i dags läget. Jag har dock inte hittat någon recension på det kortet än. Ville mest se ljudnivå och värme på kortet innan jag köper det.

Permalänk
Medlem

Blev ett GTX 570 via webhallen. Dealbreakern blev att de bundlade BF3 med kortet. Det är slut i lager så jag återkommer när jag väl har fått det. Hoppas att de hinner leverera det innan spelet släpps.

Permalänk
Medlem

Avbokade GTX 570 kortet idag. Istället blev det ett Asus Radeon HD6970 Direct CUII. Helt klart en stor prestanda skillnad.
Dock han jag inte få i det innan betan stängdes.
Valde AMD igen för att jag är nu van med catalyst och att de drar mindre ström. Väldigt nöjd med ljudnivån på kortet.

Permalänk

Jag beställde det här igår http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623947#info

Kollade olika sidor, men på komplett var priset bäst för en 570. Kommer nog att fungera på High samt kanske vissa inställningar i Ultra, BF3.

Såg dock detta idag http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648586#info

Blev jag snuvad på Arkham City? :'<

Visa signatur

i7 2600k 3,4ghz | CM Hyper 212 EVO | Asus P8Z68-V PRO | Asus GTX 780 DCUII 3GB | Be Quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Mod. | Corsair XMS3 1600mhz 8GB | WD 1TB HDD | Corsair SSD Force Series 115GB | CM HAF 912 Plus Midi Tower | 2x Noctua NF-S12B ULN 120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finnjaevel:

Jag beställde det här igår http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623947#info

Kollade olika sidor, men på komplett var priset bäst för en 570. Kommer nog att fungera på High samt kanske vissa inställningar i Ultra, BF3.

Såg dock detta idag http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648586#info

Blev jag snuvad på Arkham City? :'<

Enligt vad jag läst så ska ovan kort (bägge) vara väldigt högljudda, till och med i idle, så att du är beredd på det. Vet inte om det var här på forumet eller på prisjakt med omnejd som jag läste mig till det. Själv bestämde jag mig för att INTE köpa just det kortet bl.a. p.g.a. detta.

Risken finns för övrigt att du blir "snuvad" på AC.

Mvh
Pär

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem

Hittade ett omdöme angående Gainward 570-kortet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=822981

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem

Hade det varit Linux du kört hade du kunnat få ut dina 4GB i RAM. Uppgradera till 64-bit Windows 7 är mitt råd.
Läser du på högskola eller känner någon som gör det så har du/h*n också säkerligen tillgång till MSDNAA.
http://tinyurl.com/6yp4h2x

Permalänk
Skrivet av perperub:

Hittade ett omdöme angående Gainward 570-kortet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=822981

Mitt beställdes från komplett. Stod även där i recensionerna att det är högljutt, men resten av det positiva övervägde den detaljen enligt mig.

Samt att min budget inte var enorm, 3k max. Så kortet är nog riktigt prisvärt om du orkar med lite ljud.

Visa signatur

i7 2600k 3,4ghz | CM Hyper 212 EVO | Asus P8Z68-V PRO | Asus GTX 780 DCUII 3GB | Be Quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Mod. | Corsair XMS3 1600mhz 8GB | WD 1TB HDD | Corsair SSD Force Series 115GB | CM HAF 912 Plus Midi Tower | 2x Noctua NF-S12B ULN 120mm