Permalänk
Medlem
Skrivet av Acroo:

Ja alltså min setup är inte så komplicerad
Kök: TV + vanlig koax med comhems grundpaket
TV rum: TV, PS3, dator, digitalbox, marantz AV förstärkare
Sovrum: TV, digitalvideo, ps3
Övrigt: NAS

Köket är ganska osexigt och används bara för nyheterna.

TV rum har digitaltv från Telia i deras inspelningsbara box. PS3 kopplad till NAS (här hamnar alla filmer) och Dator (splitscreen med TV vid behov eller PS3 Media server vid behov).
AV förstärkaren ha tv HDMI utgångar varav den ena går till sovrummet. Från sovrummet går också en fjärrkontrollförlängare till tv rummet så jag kan styra förstärkare och digital tv utan att gå. Har även högtalare i sovrummet som är kopplade till tv rummet.

Min NAS (Netgear Readynas) funkar med båda mina PS3or samtidigt.

Nu funkar det mesta ganska bra, förutom att jag bara har en digital box så det blir bara ett program i taget (har inte fiber utan bara adsl) och det suger ibland.

Från början var min inställning att jag skulle ha en enkel lösning som gjorde att jag kunde sköta allt från ett ställe. Men jag har helt enkelt inte kommit på hur det ska gå till. Det finns till exempel inte av förstärkare (under 50kkr) med två AD omvandlare så att man parallellt kan jobba med två digitala kanaler. Det går att bygga en dator för att sköta det men även där är det svårt att få två olika bilder ut på två HDMI utgångar samtidigt som man har en skärm inkopplad. Det är helt enkelt inte byggt för att klara det. Inte ens proffs anläggning försöker bygga ihop allt i ett utan använder sig av enskilda maskiner som klarar av en uppgift.
Därav har min lösning kommit till, det enda jag önskar mig riktigt mycket är att kunna styra allt från en fjärrkontroll och det närmar sig. Just nu är det bara PS3 som jag inte kan styra från min logitech fjärr ...

Mitt tipps, en pryl som löser en uppgift så bra som din budget tillåter.

(HTPC är i mina ögon ett jävla otyg som är helt onödigt, onödigt dyrt för något som inte tillför särskilt mycket)
/A

Låter inte helt fel men jag är lite fundersam över hur du kan spela upp varierade format på en PS3 utan en dator som omvandlar bilden? Eller kör du bara format som PS3'an stöder?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Låter inte helt fel men jag är lite fundersam över hur du kan spela upp varierade format på en PS3 utan en dator som omvandlar bilden? Eller kör du bara format som PS3'an stöder?

Nästan alla format stöds av Netgear ReadyNas och dom få gångerna som det inte funkar (ett tag funkade inte mkv) så använder jag PS3 Media Center på datorn som fixar rätt format.

Nu ska jag i ärlighetens namn säga att jag är inte en format junky utan tenderar att ta format som jag känner igen och vet funkar. Först när jag måste tar jag mig tid att undersöka nya format och få dom att funka

(En bieffekt jag inte nämnde igår är att med hjälp av Netgear, Firefly, Itunes och Sonos (en i köket och en i sovrumet) så har jag även fått ett mycket trevligt sätt att hantera min musik. Ska även ta och byta förstärkaren till en Integra istället så att jag blir mindre beroende av den optiska ljudkablen mellan dator och AV förstärkare).

/A

Permalänk
Permalänk

mix_room:
Kan du utveckla lite (eller inveckla kanske)

Är ingen höjdare på linux o sånt... Vet att det är ett OP....Sedan stopp

Permalänk
Medlem

I alla fall den översta tar inte hänsyn till ljudet. Men det borde gå att lösa med 2 ljudkort (ett separat och det inbyggda). Jag körde själv länge med 2 ljudkort. Inbyggda för hörlurar/mic och ett soundblaster till förstärkaren.

Intressant läsning hur som helst men kräver lite arbete. Däremot är det alltid kul att lägga ner tid och sen se hur det blir perfekt som man själv vill ha det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT