Permalänk
Medlem

Min DIR-615 stryper min upload extremt

Hej!

Har ett längre tag haft problem med min upload. Har 100/100 från telia som funkat felfritt en längre period. För några veckor sedan så får jag bara ut 0.2-0.4 i upload men fortf 95+ i download.

Finns det någon bra lösning på detta eller måste jag helt enkelt köpa en ny router? Om så är fallet vad rekommenderas? Behöver att den är stabil både trådlöst och trådburet då min stationära och PS3a måste vara trådburna för att kunna streama HD-film och sen så har jag och damen vars en laptop som ska köra trådlöst.

Permalänk
Sötast

Har du provat utan routern? Jag hade nämligen exakt samma problem med telia fiberlan och det var deras utrustning i källaren som hade fått tuppjuck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har du provat utan routern? Jag hade nämligen exakt samma problem med telia fiberlan och det var deras utrustning i källaren som hade fått tuppjuck

Ja det har jag och då får jag ut 80-90 upp också. Men jag kan inte köra utan router då det är fler än jag som behöver uppkopplingen samtidigt. Hade en tekniker här idag som kollade för jag trodde det var fel på deras saker. Han konstaterade rätt omgående att routern var problemet sen testade han en del andra saker bara för att vara säker och kom fram till att routern var felet.

Permalänk
Sötast

Provat att återställa mjukvaran + eventuellt uppdaterat den?

Om inget annat så kan jag rekommendera den routern jag kör själv Dir-655, haft den i något år utan problem.

Permalänk
Medlem

Eller något som inte står D-link på! Hade 615, uppgraderade firmware och återställde men mina problem försvann aldrig :/

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Provat att återställa mjukvaran + eventuellt uppdaterat den?

Om inget annat så kan jag rekommendera den routern jag kör själv Dir-655, haft den i något år utan problem.

Och den funkar bra till 100/100 också? misstänker att det stora problemet är mängden trafik som dras igenom.

Permalänk
Medlem

du har inte på det där som "automatiskt" ställer in trafiken? QOS engine?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Usd:

Och den funkar bra till 100/100 också? misstänker att det stora problemet är mängden trafik som dras igenom.

655 Ska ha en throughput på c:a 260Mbit LAN/WAN WAN/LAN som jag har förstått det och borde alltså ej flaska en 100/100 anslutning.

Jag kör själv på 100/10 utan problem, men det är fortfarande 90 extra mbit jag ej kan svara för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

du har inte på det där som "automatiskt" ställer in trafiken? QOS engine?

Jo det har jag nog om det kommer standard? Jag kollade men det lät ju bra med att den prioritera trafik? Eller det är bara dåligt?

Permalänk
Medlem

stäng av och testa, det fungerar katastrofalt dåligt på min dir-655

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

stäng av och testa, det fungerar katastrofalt dåligt på min dir-655

Det hjälpte ENORMT! har iaf 69 upp nu. tack

Permalänk
Medlem

Funderar du på ny router så titta inte på D-link saker. De har inte kommit med något på flera år nu. Netgear och linksys är betydligt bättre i det avseedet. Själv är jag mer åt Linksys hållet pga mycket bra mjukvara och dd-wrt stödet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Humm.. nu får ja bra resultat i mina bredbandskollen tester men mina torrenter seedar fortf dåligt =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usd:

Humm.. nu får ja bra resultat i mina bredbandskollen tester men mina torrenter seedar fortf dåligt =/

vilket torrentprogram har du?`är det utorrent så ska det vara en grön bock i botten, är det gult eller rött så behöver du kolla dina inställningar i brandväggen och öppna upp portarna.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.