AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Jag har stor respekt för Hardwareheaven, att resultatet blir olika beror dels på vad man testar och dels på hur, men det kan även skilja stort mellan olika CPU:er, kanske den som Swec testar läcker som ett såll och blir het som i helvetet, medan en annan går mycket svalare.

Nja, jag har kollat igenom en 7-8 recensioner idag (Anandtech, X-bit labs, TechSpot, NordicHardware mm) och de flesta får samma resultat som Sweclockers. Recensenten på Hardwareheaven verkar dra lite stora växlar på de fördelar han hittar. Spelen testas enbart i 1920x1080 och på ett HD6950, vilket gör att åtminstone två av dem är hårt GPU-begränsade, i det ena skiljer det då 0FPS i AVG och i det andra 2FPS (2,5% skillnad och med fraps har man minst 5% mätonoggrannhet) i AVG, ändå döms det fördel FX8150 i båda. I det tredje, så är det faktiskt 7% skillnad, så där kan man faktiskt säga att FX8150 presterade bättre. Jag skulle dock velat se tester även i lägre upplösning där inte GPU utjämnar prestandaskillnaderna och man faktiskt kan se skillnaderna någorlunda tydligt.
Baserat på detta ger han FX8150 betyg som den bättre spelprocessorn.

Vid effektmätningen görs inte ens en kommentar om effektskillnaden.

Överklockningen sker med ett H100 slutet vattenkylningssystem med 240mm radiator och han godtar vad AMD säger att processorn klarar på luft utan att testa. Ingen jämförelse mot i7 2600K ang. överklockningsvänlighet görs över huvud taget, trots att det är enbart den processorn han jämför med.

Rent allmänt i testet är det i7 2600K som presterar bättre, men slutsatsen lyfter fram de positiva höjdpunkterna enbart (spel och överklockning) och när det gäller dessa höjdpunkter så fanns det ju en del övrigt i testförfarandet som kunde önskas.

Ingen jämförelse mot Phenom II görs över huvud taget.

Så på det hela taget finner jag en del övrigt att önska i den recensionen. Han har verkligen vaknat på den positiva sidan idag.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hjälpsam

Mig gör det inget, jag är lika glad för det och väntar gärna ett par år till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

kollade runt lite på youtube och fann denna video. Jävligt roligt:D

http://www.youtube.com/watch?v=SArxcnpXStE

x6 1100T får det bli då!

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | NOCTUA NH-D15 | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming |

Permalänk
Medlem

Jag tror man får sätta det lite i perspektiv. Bulldozer är arkitekturen som framtida processorer ska bygga på och konceptet är nytt, så att dagens applikationer kan ha problem behöver inte nödvändigtvis betyda att AMDs ingenjörer har gjort felbedömningar. Vi får se vad som händer med Piledriver.

Det står väl vad jag vet dessutom i reviewer notes att Bulldozer inte kommer att glänsa i spel p.g.a. lägre IPC. Dessutom så är ju grafikkorten som redan sagts den viktigare komponenten, att man inte kan gå head to head med Sandy Bridge i mediuminställningar och låg upplösning är egentligen rätt irrelevant. Jag förstår att man behöver göra så för att kunna påvisa eventuella skillnader i prestanda, men real world så duger både Phenom II och Athlon II för spel om man matchar med en 24"-skärm och vettigt grafikkort.

Men ja, Bulldozer kanske inte levererar enligt vissa förväntingar hos gamers, men det viktigaste är att den tas väl emot bland serverbyggare. Det är allmänt känt att konsumentmarknaden står för en rätt liten del av kakan och Bulldozer är uppenbarligen i första hand till för tungt flertrådade workloads - något konsumentmarknaden inte använder sig av till vidare stor del.

Flopp eller topp? Vi får helt enkelt vänta och se på AMDs kommande årsrapporter.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Nja, jag har kollat igenom en 7-8 recensioner idag (Anandtech, X-bit labs, TechSpot, NordicHardware mm) och de flesta får samma resultat som Sweclockers. Recensenten på Hardwareheaven verkar dra lite stora växlar på de fördelar han hittar. Spelen testas enbart i 1920x1080 och på ett HD6950, vilket gör att åtminstone två av dem är hårt GPU-begränsade, i det ena skiljer det då 0FPS i AVG och i det andra 2FPS (2,5% skillnad och med fraps har man minst 5% mätonoggrannhet) i AVG, ändå döms det fördel FX8150 i båda. I det tredje, så är det faktiskt 7% skillnad, så där kan man faktiskt säga att FX8150 presterade bättre. Jag skulle dock velat se tester även i lägre upplösning där inte GPU utjämnar prestandaskillnaderna och man faktiskt kan se skillnaderna någorlunda tydligt.
Baserat på detta ger han FX8150 betyg som den bättre spelprocessorn.

Vid effektmätningen görs inte ens en kommentar om effektskillnaden.

Överklockningen sker med ett H100 slutet vattenkylningssystem med 240mm radiator och han godtar vad AMD säger att processorn klarar på luft utan att testa. Ingen jämförelse mot i7 2600K ang. överklockningsvänlighet görs över huvud taget, trots att det är enbart den processorn han jämför med.

Rent allmänt i testet är det i7 2600K som presterar bättre, men slutsatsen lyfter fram de positiva höjdpunkterna enbart (spel och överklockning) och när det gäller dessa höjdpunkter så fanns det ju en del övrigt i testförfarandet som kunde önskas.

Ingen jämförelse mot Phenom II görs över huvud taget.

Så på det hela taget finner jag en del övrigt att önska i den recensionen. Han har verkligen vaknat på den positiva sidan idag.

kan bara hålla med efter att ha läst den recensionen. Bulldozern förlorar i princip i allt utom speltesten som den delar eller vinner med svag marginal. och detta ger den topp betyg. känns tyvärr inte så objektivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Jo, precis, men det gör det hela bara ännu värre. Ju mer systemet (exklusive processorn) drar, desto högre deltavärde blir det på endast CPU. Med dina siffror fördubblades strömförbrukningen för 2600K, och tredubblades för 8150.

Det är ju såklart svårt att få fram exakta siffror eftersom, som du säger, AMD-systemet antagligen drar mer. Moderkortet och eventuellt minnena hade väl också förhöjda spänningar så de står för en liten del av kakan.

Ja, det där med AMD-systemet är lite speciellt, tror nog man kan egentligen kan dra ner siffrorna med 10-20W, med tanke på att FX-8150 har en TDP på 125W.

Men det viktiga var poängen: Bulldozer drar så in i h-e med ström.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord Belthazor:

kollade runt lite på youtube och fann denna video. Jävligt roligt:D

http://www.youtube.com/watch?v=SArxcnpXStE

x6 1100T får det bli då!

Hahahaha.... "What have they been doing these last years? Whacking off to hentai and My Little Pony?" lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tydligen skall Piledriver också använda AM3+.
http://www.nordichardware.com/news/69-cpu-chipset/44317-amd-p...
För mig blir det nog en Phenom II X4 955 BE för 999kr och att jag avvaktar Piledriver.
Det kanske blir som det blev med HD2900XT, det startade illa, men blev bara bättre revision för revision.

Fast HD3870 blev inte heller någon höjdare mot G80 och G92, det var inte förens HD48xx serien kom som de blev bra nog. Så Bulldozer blir alltså användbar runt ja 2014? De två åren kan man spara en 500 kronor i månaden och sen köpa sig det värsta Intel kan ge år 2014.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Sänker dom 300 spänn så köper jag innan ni kan säga "stuprörsutbuckning"

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

varför vill man köpa denna när man för samma pris kan få en mycket bättre cpu oavsett om grafik kortet flaskar eller ej. lite som att försöka motivera ett sämre bilköp för att den sämre bilen har oxå 4 hjul...

För att stödja AMD så att dom inte försvinner helt från desktop marknaden?
Och för att det kan vara kul att ha kvar gammal misslyckad hårdvara?

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft AMD. Men jag har inte haft amd för att jag är en fanboy, jag har haft AMD för de har erbjudit bra prestanda till pris jämfört med intel.

Nu är det inte längre så.. En bulldozer kostar lika mycket som en I7 som är asevärt mycket bättre och det är bara så det är, ingen idé att försöka snacka bort de.

Eftersom att jag främst använder min dator till spel så har jag aldrig brytt mig allt för mycket om CPU, men det är ändå tråkigt att se att de gick såhär för bulldozer. Men jag är säker på att AMD kommer göra mer och bättre saker i framtiden

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

De misslyckades totalt... Jag brukade vara en AMD-kille under Athlon och core 2 duo tiden... Men framöver blir det nog Intel. Som det ser ut kommer AMDs CPUs i "prestandaklassen" sakta försvinna från desktop marknaden.

Intel är så överlägsna att utvecklingen och konkurrensen saktar ned.

Visa signatur

- i3 540 @ 3Ghz, HD 5570 -
- Samsung Galaxy S II -

Permalänk
Medlem

Min kollega och till lika amd fanboi, grät faktiskt idag på jobbet efter ha läst recensionen...
aj aj...

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Inet.se har skrivit att det är 1års garanti på FX-processorerna.
Jag hoppas detta är fel eftersom Phenom II har en garantitid på 3år :S

Permalänk
Medlem

epic fail..

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Typhonos:

Fast HD3870 blev inte heller någon höjdare mot G80 och G92, det var inte förens HD48xx serien kom som de blev bra nog. Så Bulldozer blir alltså användbar runt ja 2014? De två åren kan man spara en 500 kronor i månaden och sen köpa sig det värsta Intel kan ge år 2014.

HD3870 var ganska bra, det gick bättre än 8800GTS 640 och kostade nästan hälften så mycket.
Nvida var tvungna att lansera 8800GT i förtid för att kunna möta HD3870.
8800GT vann i tester med mycket AA, eftersom HD3870 hade färre TMU:r, men drog man ned AAn så presterade HD3870 minst lika bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Matwik:

Min kollega och till lika amd fanboi, grät faktiskt idag på jobbet efter ha läst recensionen...
aj aj...

Och?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Blir knappast någon BD för mig, är dock nöjd med min llano men det är lite olika användningsområden. Väntar nog till Ivy bridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Får man fråga varför du inte körde på 2500K eller 2600K?

Tråkiga att klocka tycker jag, Med SD når man inte speciellt mycket högre oavsett kylnin. Man brukar komma lika långt med stadardkylaren som en bra Noctua vid samma volt + att jag fick en chans att köpa ett 990FX kort billigt så jag slog till och chansade att bulldozer inte riktigt skulle vara så dålig. Och jag gamear(signaturen nedan är gamingroch OC riggen) mycket och vid de upplösningar jag kör med är skillnaden så liten om ens där överhuvudtaget.

I BF3 som jag kommer köra mycket i höst/vinter vinner ju tom. Bulldozer samma med Deus Ex (kan vara inom felmarginal but still).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Fan vad dålig resultat! Illa AMD! Riktig illa!

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

epic fail..

det här misslyckandet är faktiskt av episka proportioner.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Skrivet av klk:

Nope, men visst, använd tester där processorn knappt spelar någon roll.

Ta istället fram program där man har nytta av en snabb processor så blir resultatet ett helt annat. Råkar själv ha en del sådana och då ser man lite mer "nyktert" på saken.

Det var ju tester som spelar roll som jag drog fram? I 10 utav de 12 TEORETISKA testprogram som är gjorda för att belasta processor vann 2500k. Sedan i de följande speltesterna van 2500k samtliga, om jag räknar in speltesterna blir det typ 20-2 (2500k-8120).

Permalänk
Medlem

Den som väntar för länge väntar aldrig på något gott...

Visa signatur

ASUS M4a89gtd PRO USB3 - AMD Phenom II x6 1090T - Gigabyte 6970 Windforce - OCZ Agility 120 gb - FractalDesign Newton R3 600W - Antec Kühler H2O - FractalDesign Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Ajdå :/ Får väl hoppas att AMD kommer ikapp Intel med nästa generation...

Hoppas kan man väl alltid göra, men Intel kommer att få många AMD dyrkare att slå i taket med Sandy Bridge-E.

Skrivet av Ratatosk:

http://www.mobiles24.com/static/previews/downloads/thumb/4/T-...
Mig gör det inget, jag är lika glad för det och väntar gärna ett par år till.

Gör dig själv en björntjänst och hoppa på inteltåget, då slipper du vänta!

Skrivet av Valiumballong:

Jag tror man får sätta det lite i perspektiv. Bulldozer är arkitekturen som framtida processorer ska bygga på och konceptet är nytt, så att dagens applikationer kan ha problem behöver inte nödvändigtvis betyda att AMDs ingenjörer har gjort felbedömningar. Vi får se vad som händer med Piledriver.

Det står väl vad jag vet dessutom i reviewer notes att Bulldozer inte kommer att glänsa i spel p.g.a. lägre IPC. Dessutom så är ju grafikkorten som redan sagts den viktigare komponenten, att man inte kan gå head to head med Sandy Bridge i mediuminställningar och låg upplösning är egentligen rätt irrelevant. Jag förstår att man behöver göra så för att kunna påvisa eventuella skillnader i prestanda, men real world så duger både Phenom II och Athlon II för spel om man matchar med en 24"-skärm och vettigt grafikkort.

Men ja, Bulldozer kanske inte levererar enligt vissa förväntingar hos gamers, men det viktigaste är att den tas väl emot bland serverbyggare. Det är allmänt känt att konsumentmarknaden står för en rätt liten del av kakan och Bulldozer är uppenbarligen i första hand till för tungt flertrådade workloads - något konsumentmarknaden inte använder sig av till vidare stor del.

Flopp eller topp? Vi får helt enkelt vänta och se på AMDs kommande årsrapporter.

Men! Bulldozer var tänkt för Entusiaster! Inte för någon servermarknad!! !! !! Du lever i en stor Förnekelse, titta på fakta och vakna.

Skrivet av WrongTarget:

Nja, jag har kollat igenom en 7-8 recensioner idag (Anandtech, X-bit labs, TechSpot, NordicHardware mm) och de flesta får samma resultat som Sweclockers. Recensenten på Hardwareheaven verkar dra lite stora växlar på de fördelar han hittar. Spelen testas enbart i 1920x1080 och på ett HD6950, vilket gör att åtminstone två av dem är hårt GPU-begränsade, i det ena skiljer det då 0FPS i AVG och i det andra 2FPS (2,5% skillnad och med fraps har man minst 5% mätonoggrannhet) i AVG, ändå döms det fördel FX8150 i båda. I det tredje, så är det faktiskt 7% skillnad, så där kan man faktiskt säga att FX8150 presterade bättre. Jag skulle dock velat se tester även i lägre upplösning där inte GPU utjämnar prestandaskillnaderna och man faktiskt kan se skillnaderna någorlunda tydligt.
Baserat på detta ger han FX8150 betyg som den bättre spelprocessorn.

Vid effektmätningen görs inte ens en kommentar om effektskillnaden.

Överklockningen sker med ett H100 slutet vattenkylningssystem med 240mm radiator och han godtar vad AMD säger att processorn klarar på luft utan att testa. Ingen jämförelse mot i7 2600K ang. överklockningsvänlighet görs över huvud taget, trots att det är enbart den processorn han jämför med.

Rent allmänt i testet är det i7 2600K som presterar bättre, men slutsatsen lyfter fram de positiva höjdpunkterna enbart (spel och överklockning) och när det gäller dessa höjdpunkter så fanns det ju en del övrigt i testförfarandet som kunde önskas.

Ingen jämförelse mot Phenom II görs över huvud taget.

Så på det hela taget finner jag en del övrigt att önska i den recensionen. Han har verkligen vaknat på den positiva sidan idag.

Min första tanke när jag läste testen på Hardwareheaven är: Kraftigt AMD fanboy!!

Bra skrivit Valiumballong!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Bahaha. Till och med min gamla professor (cpu) är nästan snabbare orginal

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Min kollega och till lika amd fanboi, grät faktiskt idag på jobbet efter ha läst recensionen...
aj aj...

Skrivet av Ratatosk:

Haha, ja du har rätt inget att skratta åt precis, dessvärre kommer det även drabba en intelfanboi, som jag själv..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nja, jag har kollat igenom en 7-8 recensioner idag (Anandtech, X-bit labs, TechSpot, NordicHardware mm) och de flesta får samma resultat som Sweclockers. Recensenten på Hardwareheaven verkar dra lite stora växlar på de fördelar han hittar. Spelen testas enbart i 1920x1080 och på ett HD6950, vilket gör att åtminstone två av dem är hårt GPU-begränsade, i det ena skiljer det då 0FPS i AVG och i det andra 2FPS (2,5% skillnad och med fraps har man minst 5% mätonoggrannhet) i AVG, ändå döms det fördel FX8150 i båda. I det tredje, så är det faktiskt 7% skillnad, så där kan man faktiskt säga att FX8150 presterade bättre. Jag skulle dock velat se tester även i lägre upplösning där inte GPU utjämnar prestandaskillnaderna och man faktiskt kan se skillnaderna någorlunda tydligt.
Baserat på detta ger han FX8150 betyg som den bättre spelprocessorn.

Vid effektmätningen görs inte ens en kommentar om effektskillnaden.

Överklockningen sker med ett H100 slutet vattenkylningssystem med 240mm radiator och han godtar vad AMD säger att processorn klarar på luft utan att testa. Ingen jämförelse mot i7 2600K ang. överklockningsvänlighet görs över huvud taget, trots att det är enbart den processorn han jämför med.

Rent allmänt i testet är det i7 2600K som presterar bättre, men slutsatsen lyfter fram de positiva höjdpunkterna enbart (spel och överklockning) och när det gäller dessa höjdpunkter så fanns det ju en del övrigt i testförfarandet som kunde önskas.

Ingen jämförelse mot Phenom II görs över huvud taget.

Så på det hela taget finner jag en del övrigt att önska i den recensionen. Han har verkligen vaknat på den positiva sidan idag.

Även HardOCP är positiva till Bulldozer. Så det finns fans där ute hehe.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

HD3870 var ganska bra, det gick bättre än 8800GTS 640 och kostade nästan hälften så mycket.
Nvida var tvungna att lansera 8800GT i förtid för att kunna möta HD3870.
8800GT vann i tester med mycket AA, eftersom HD3870 hade färre TMU:r, men drog man ned AAn så presterade HD3870 minst lika bra.

Det är iofs sant att 8800GTS baserad på G80 var sämre men man ska inte glömma 8800GTS baserat på G92, intel kommer ju inte ligga på latsidan med utveckling i och med Ivy Bridge. Dessutom var HD2900XT väldigt dyr i början och sålde inte innan det blev snorbilligt.

Har AMD råd att göra FX till en ren förlustaffär när tillverkningen är så storskalig och designen är så påkostad som den är? Med en säljarsuccé som X1xxx serien i backspegeln hade de råd att göra en flopp men Phenom och Phenom II har knappast varit några rejäla kassakor. AMD har ju varit tvungna att sälja av viktiga delar av företaget och nu är frågan om de klarar ett förlustkvartal till.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Katastrof :'(
Vad sjutton händer nu egentligen? Detta var inte bra för oss Sweclockare..

Visa signatur

| i7 4790 K | Asus Z97-A | Gigabyte RTX 3060 12GB | 16 GB XMS 1600 | Samsung SSD 850 Pro 512 GB | Spinpoint F3 1 TB *2 | AX 750 W | Fractal Design R3 vit | Noctua NH-U12P | Asus Xonar Essence STX |
Nintendo switch, PS 3, Wii, C-64 & Mega Drive

Permalänk
Medlem

Fan vad tråkigt detta var då.. Hade ju hoppats att Bulldozer skulle kunna konkurrera med 2600K och därmed dra ner priserna menmen. I nuläget är det väl bara att vänta på prestandatester från Sandy Bridge-E och därefter se om det blir en 2600k eller den sistnämnda. Besviken helt enkelt.