Permalänk
Medlem

Wordpress tema!

Hej , Jag undrar vad man behöver kunna för att göra ett wordpress tema. Jag är duktig i css och html , xhtml. Räcker det för att kunna skapa ett tema. Jag har kollat runt på google och hittar inte någon lista på vad man ska kunna!
tack på förhand!

Permalänk
Medlem

PHP är nog det du i huvudsak behöver kunna. CSS och HTML är självklart nödvändiga, men utan PHP kan du inte ha någon kontakt mellan Wordpress och din webbsida.

Permalänk
Medlem

Det korta svaret blir:

Att ha koll på följande är något som underlättar:

HTML
XHTML
HTML5
JavaScript
PHP
MySQL

Jag lärde mig skapa teman genom att läsa på wordpress hemsida:
http://codex.wordpress.org

Där finns mycket matnyttigt.

Bara man kommer in i rätt tänkande så blir allt mycket lättare och man inser styrkan i tema systemet och i wordpress.

Lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Du behöver som sagt i alla fall förstå lite PHP. Hur bra du behöver kunna det är såklart relativt till vilka funktioner du tänkt använda. Men om du är duktig inom HTML och CSS och bara läser på litergrann om PHP borde du utan problem kunna skapa ett tema som du är nöjd med. Antingen genom att redigera ett tema som redan finns eller eventuellt, med lite större kunskaper, göra ett eget från scratch.

Om du aldrig tidigare jobbat med PHP eller Wordpress är mitt tips helt klart att börja med att redigera ett tema som redan finns efter dina behov. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Ett grund tips är att öppna och utgå ifrån ett av standard themes som följer med Wordpress.

Där kan du få en uppfattning om hur det går till att bygga upp teman.

Men gör det i samband med att du läser på:
http://codex.wordpress.org

Bra information om hur du ska förstå wordpress teman och hur dom byggs upp.

Lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.