Permalänk
Medlem

Tyst, bon'-kylning (chassi)

Hej!

Jag köpte en dator för ett tag sedan men valde att flytta över mina gamla skitfläktar, dessutom använde jag CPU-fläkten som följde med. Jag har inga problem med för höga tempraturer, dock låter datorn som en mindre jetmotor när jag spelar krävande spel. Inget klockat i dagsläget.

Jag behöver nu tips på
- Kostnadseffektiva (-db/kr), tysta chassi-fläktar (inget fancy-pancy), gärna i affär, eftersom frakt lätt blir ett högt %-påslag
- Hjälper det något att installera bättre damm-filter?
- Hur/var jag montera dem i chassit för bästa kylning
- Förslag på tyst CPU-fläkt som kan klara av framtida klockning av CPU

Datorn
PSU Corsair 550VX 151701 CMPSU-550VXEU
CPU AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz, 8MB,125W, AM3, BE
MSI 870A-G54, Socket-AM3
Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black
XFX Radeon HD6870 1GB

Chassi:

Som ni ser finns det tre ställen att montera fläktar på:
- Högst upp
- Baksida
- Sido-dörren

Det ingick en front-fläkt som har fungerat bra och inte låter speciellt mycket.

Framtidsäkring
I framtiden kommer jag vilja klocka CPU:n och installera ytterligare ett Radeon HD6870 för cross-fire.
I den relativt lilla burk jag har kommer det därför bli trångt och jag kommer vara i behov av ganska ordentlig kylning.
Eftersom jag ändå ska uppgradera till tysta fläktar, kan jag lika gärna se till att kyl-lösningen håller för framtida uppgraderingar.

Tackar på förhand, behöver ni veta något mer är det bara att fråga!

Permalänk
Medlem

Båda tidigare postare behöver ju växa upp.

Man raidar inte grafikkort, men eftersom du har skrivit ett sansat inlägg så svarar jag. Du tänker på crossfire, när du kopplar samman två grafikkort ur AMDs serie.

Och fläktar, du ska inte ta dessa "deltafläktar"..
Använd Scythe Gentle Typhoon. Gärna 1850rpm, om du har någon fläktkontroller. Annars kan du satsa på de fläktarna i samma serie som har lite lägre varvtal; t.ex. 1450rpm.
Personligen tycker jag nog det är värt att lägga slantarna på en kontroller, och sen använda högvarviga fläktar (utan att för den skull överdriva med t.ex Delta).

EDIT:
Använd fläkt i botten, intag, samt en i fronten för intag också.
En i taket för utblås, samt en i bakkant för utblås.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Schrimp:

Någon koll på skillnad mellan Scythe Gentle Typhoon och Noctua NF-P12 1300 Silent Case Fan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Någon koll på skillnad mellan Scythe Gentle Typhoon och Noctua NF-P12 1300 Silent Case Fan?

Köper man 1850 rpm varianten så har man mer att spela på om det skulle behövas. Jag har ingen personlig erfarenhet dom fläktarna emellan så jag kan inte ge ett svar på det.
Dock är GT (Gentle Typhoon) bra, så därav mitt förslag på dom. Andra säger att Noctua också fungerar bra.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Man raidar inte grafikkort, men eftersom du har skrivit ett sansat inlägg så svarar jag. Du tänker på crossfire, när du kopplar samman två grafikkort ur AMDs serie.

Tack för rättningen, ska fixa orginal posten.

Tack för tipset om Scythe, har tyvärr ingen fläktkontroller, vad gå en sådan på. Förslag på vilken jag ska köpa?

Permalänk
Medlem

Som chassi-fläkt är Scythe Slipstream bättre än deras Gentle Typhoon, mer blås på samma låga ljudnivå. Jag kör tre såna 800rpm i mitt chassi, en in front, en in sida, en ut bak.

Generellt trycker Gentle Typhoon bättre luft genom kylare säger folk, jag har bara provat bägge som chassifläkt så där kan jag inte uttala mig. Slipstreams är dessutom billiga så de är win-win för vanliga chassifläktar.

Kör du dem på 800rpm kan du ha dem på 12V standard hela tiden och ändå få ett högt flöde. Man hör dem inte över CPU-fläktar och annat, bara ett tyst whoosh om man har örat en bit ifrån, inga jobbig klickljud som en del fläktar kan ha heller.

Jag kör med en tunn skumgummimatta som filter i fram och på sidan, funkar hyfsat och fläktarna har inga problem att dra luft genom det.

Vad gäller CPU så är väl Coolermaster Hyper 212+ bra om du sätter Gentle Typhoons på.

Själv kör jag lillebror TX3, som bara har 92mm-fläktar men får plats i mitt lite smalare chassi. Då har jag bytt orginalfläkten till två temperaturstyrda Arctic Cooling F9 PWM i push-pull på kylaren, som går från 600-1800 rpm, mycket tystare än AMD orginal som kunde snurra uppåt 3200 rpm X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Mitt inläggvar inte så seriöst i know...

Men ifall du vill ha en dator som är så tyst så möjligt så skall du ha Noctua fläktar,dom flyttar dock inte så mycket luft.

Sen så har du GT fläktarna vilka är mycket mer effektivare dock till en mer högljud dator.

Jag skulle rekomendera Noctua då jag använt dem själv och fungerat toppen i mitt Chassi(cm elite 310) dock så har jag inte en så väldigt ström krävande rigg

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonUH:

Tack för rättningen, ska fixa orginal posten.

Tack för tipset om Scythe, har tyvärr ingen fläktkontroller, vad gå en sådan på. Förslag på vilken jag ska köpa?

Jag vet inte om jag egentligen ska rekommendera den, men jag har en Zalman 6-kanals kontroller som kostar runt 300kr, och den duger gott åt mig.. och jag tror väl egentligen inte det finns så mycket andra i den prisklassen om man inte vill lägga mer pengar. Den gör sitt jobb. (http://www.inet.se/artikel/6308525/zalman-zm-mfc1-plus-flaktk...)

Vill man göra det lite enklare för sig så kan man köpa "inline" kontroller som Zalman också tillverkar, dom kostar ungefär 30-40kr/st, och fungerar för en fläkt. Men det blir inte så fint, mycket kabel osv i chassit, men dom gör sitt jobb också. (http://www.inet.se/artikel/6308263/fan-mate-2-varvtalsregulat...)

Plånboken avgör förmodar jag.. man kan alltid hitta dyrare och mer kvalitativa produkter om man letar.

EDIT:
Jag ser att Lian-Li faktiskt har en kontroller i 300kr prisklass också.. (http://www.inet.se/artikel/5321189/lian-li-lcd-panel-tr-5b-sv...)
Finns i silver också.

EDIT 2:
(http://www.inet.se/artikel/5321325/scythe-kaze-q-3-5-flaktkon...)
Billig och tillräckligt med kanaler.. vet inget om kvaliteten dock.
Tänk på att denna är "liten", 3.5", alltså kan du inte sätta den i ett "cd-fack" (5.25"), utan i ett diskettfack el liknande.

EDIT 3(!):
Tänk på att om du köper en kontroller, så köp inte fläktar med lågt varvtal, då blir det lite onödigt. Du sänker ju bara ner dom för att få det tyst.. medans om du har fläktar med lågt varvtal, inte kan höja dom senare om du skulle behöva, detta förstår du säkert själv.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så har jag två alternativ för chassi

1. Scythe Slipstream ~ 237 kr
3 x Scythe Slipstream, 800rpm
Det jag undrar över är verkligen om dessa ger så mycket kylning som jag behöver, om jag sätter in ett grafikkort till och klockar CPU:n (med en bra CPU-fläkt). Kommentarer?

2. Scythe Gentle Typhoon ~ 494 kr
Scythe Kaze Q 3.5" fläktkontroller, Svart
3 x Scythe Gentle Typhoon 120mm 1450rpm (jag hittar ingen butik som säljer 1850rpm)
Räcker det med 1450 rpm för att ha en kontroller, eller är det slöseri? Finns det något alternativ till Typhoon, 1850 rpm i samma pris/decibel-klass?

Jag tycker inte att det dyrare alternativet är allt för dyrt, däremot så är det frågan om det verkligen ger bättre kylning? Vad tror ni, som kan?

Permalänk
Medlem

1. Bort med onödiga galler framför fläktarna. Bakom din plastfront har du antagligen ett galler som är väldigt onödigt.
2. Fläktfilter ökar ljudnivån eftersom de begränsar luftflödet. De kräver att man regelbundet rengör dem (se till att de är lätta att ta bort). Det är bara att välja om man vill rengöra datorn eller filtren.
3. Täck för hålen i toppen. De ska släppa ut mycket ljud.
4. Generellt sett är det gentle typhoon som rekommenderas på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Tack för de mycket praktiska tipsen, Jocke!

Om vi utgår ifrån att jag inte köper en kontroller, eftersom det inte finns några 1850rpm-Typhoon. Så ser jämförelsen ut följande mellan Typhoon och Slip Stream:

Slip Stream 120mm - 800rpm - 10,70dBA / 40,17CFM - 79 kr

GentleTyphoon 120mm - 1450rpm - 21 dBA / 45,9 - 50 CFM - 119 kr

Jag får halva volymen (dBA) men nästa lika mycket luftdrag med Slip Stream och de är billigare.

Jag kan med andra ord köpa 3 x slip stream, för samma pris som 2 x Typhoon. Jag tycker detta verkar som det mest värda alternativet och kör på det så länge.

Om jag sedan behöver mer kylning senare, kan jag sätta in en monster-fläkt antingen top eller front med en en-kontroller till den. Vad tror ni om detta?

Jag tror det är lättast om jag startar en egen tråd för CPU-fläkten, när det blir aktuellt.

Tack för all hjälp, som vanligt Sweclokers!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På inlägg som inte tillförde något till tråden.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.