MSI orsakar bloggstorm efter bikini-tävling till Dreamhack Winter 2011

Permalänk
Medlem

Dreamhack vore inte vad det är nu utan tits n' ass. Just saying!

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk

Utan att ha varit på Dreamhack trodde jag att det var i normal anda med boothbabes och svettiga tonåringar?

Att dem har en tävling för att få tag på sådana är väl inte fel?

  • Tjejerna får prova på sådant, om de inte gillar det behöver dem inte göra om det.

  • De kan vinna en dator.

  • Nördarna får sin dos av kvinnor.

  • Feministerna får någon att ge moralkakor

Det är win/win!

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Förra året var det många fler än MSI som hade booth-babes. Varför rasar inte pk sverige mot alla tillverkare?

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk

Med tanke på åldersgruppen på Dreamhack är det nog lite fel med modeller som reklam, dessutom är det inget man förknippar med datorhårdvara utan snarare bilar. Och att ha en tävling för lättklädda tjejer på Facebook var nog inte det smartaste, borde de inte insett det innan de la upp tävlingen?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

En mässa utan boothbabes är ingen mässa. Sen om de är lättklädda bryr jag mig inte om så mycket, de kan lika gärna vara coola cosplay brudar.

Dock kan jag ju inte säga att de skulle locka mig till ett bås med det, hellre att jag skulle vilja ta en bild på dom.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av sj6:

Vad har halvnakna tjejer med elektronik att göra? Kan det inte göra en marknadsföring som fokuserar på det de säljer istället för att upprätta små bordellbås?

Nä, vi är inne på 2000-talet nu, ska vi inte kunna ha en liten modernare syn på människor överhuvudtaget?

Vill man titta på nakna tjejer så finns det forum, stripklubbar, mässor och andra sexpartyn för det.

Otroligt bra, förstår inte att fler har insett det. Jag vill att speltillställningar ska handla om spel, inte något annat.

Permalänk

Roligt att se dom som argumenterar om att alla andra gör ju det, då kan väl vi också.

Vill tjejerna vara lättklädd så klart dom ska få vara det, vi lever i ett demokratiskt samhälle.

Men diskussionen här handlar om vi tycker det är okej eller inte att annonsera en tävling där man vill att unga tjejer ska skicka in lättklädda bilder. Diskussionen handlar inte om vad jag eller vad Xboxflickan tycker, håll er till ämnet vet jag.

Personligen tycker jag det är rätt osmakligt med booth babes eller grid girls och speciellt hur man söker personer till dessa uppdrag.

Permalänk
Medlem

Tror inte MSI har tjejer för att sälja produkter. Det är ett sätt att få folk att komma till deras bås.

Precis som bilshower har,precis som de som delar ut saker på stan gärna anställer kvinnor osv.

Ingen ide att blunda för verkligheten. Att bli upprörd över det är pinsamt och visar hur långt ifrån verkligheten man verkligen är.

Sen är de ju nästan roligare med tjejer som är utklädda till spel karaktärer och kan ha kostym som inte visar någon hud än lättklädda tjejer.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

De hade booth babes förra vintern med, ända sen jag såg det och märkt hur i helvete de slyna ner hela märket så tänker jag aldrgi någonsin köpa MSI-produkter igen

språket!
Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Och som ett brev på posten kommer alla kommentarer om politisk korrekthet, moralpanik, "bara i Sverige", "man gör väl bara det man vill", etc... skrivna av personer som inte förstår att den fria viljan inte alltid är så fri som man kan tro när man sträcker sig efter att glas vatten. Nej, det är ingen som håller en pistol mot nåns huvud, men det betyder inte att det är problemfritt att anordna bikinitävlingar. Ett komplext system som ett samhälle fungerar faktiskt på ganska intrikata sätt. Svaren är förvisso inte uppenbara, men de är dj**ligt komplicerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Att vi i Sverige skall vara så politiskt korrekta. Personligen tvivlar jag på att en het båsbrud skulle få mig mig att köpa MSI. Dock är lättklädda damer, vid events, inget ovanligt i resten av välden...

Nej då, på Sweclockers får du vara hur politiskt inkorrekt du vill, så länge du har samma politiska åsikt som moderatorerna.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det är valfritt att ta jobbet. Tjejer som ser bra ut har ofta kämpat för det och tränat för att just se bra ut och vissa av dem gillar att visa upp sig och få uppmärksamhet. Det är inget fel med ögongodis.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

personligen så har jag aldrig gillat iden med booth babes, men det är en vanlig företelse så jag ser inte problemet med tävlingen. låter mest som att MSI inte ville betala en agent och alla andra kostnader som till kommer för att skaffa en booth babe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turambar88:

Det tolkar inte jag heller som något sexistiskt, det som är sunkigt är ju synen på kvinnor. Varför kan inte dom söka det jobbet som är utannonserat för männen. Jag är säker på att många skulle vilja ha det jobbet.

Ok, då missförstog jag dig nog. Dock så har personen som skrev artikeln på sidan du länkade dragit den slutsatsen. Sen att dom endast annonserar ut det andra jobbet till endast män är en annan sak, men jag kan tänka mig att man tar för givet att det är en man som är datorkunnig.

Permalänk

Jag undrar när vi får se lättklädda män, det vore något. Muskelösa Killar i bar överkropp enbart klädda i hot pants som flexar sina muskler till MSI senaste moderkort.

Det jag vill säga är att jag personligen tycker inte att man ska objektifiera människor. Den där tjejen som kommer att stå vid MSI hörna och le dag in dag ut har absolut ingen relevans alls med deras produkter. Men å andra sidan, vi lever i ett "fritt" samhälle.

Permalänk

jag skulle inte gå och köpa en msi produkt bara för dem har båsbrudar jag skulle doc kolla lite extra i deras bås. och det är upp till var och en om de vill skicka in sina bilder. och det tar just tjejer för det är 90% killar på dreamhack och det är 90% killar som köper msi produkter om det skulle va tvärt om skulle dem kan killar där så jag fattar inte vad problemet är

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Medlem

Jag tycker egentligen att det är rätt osmakligt med folk som upplåter sina kroppar som reklampelare för att sälja någon djävla produkt.
Men om de tycker betalningen gör det värt att stå och se billiga ut så får de väl göra det.

Permalänk
Skrivet av sj6:

Vad har halvnakna tjejer med elektronik att göra? Kan det inte göra en marknadsföring som fokuserar på det de säljer istället för att upprätta små bordellbås?

Nä, vi är inne på 2000-talet nu, ska vi inte kunna ha en liten modernare syn på människor överhuvudtaget?

Vill man titta på nakna tjejer så finns det forum, stripklubbar, mässor och andra sexpartyn för det.

Precis, Syftet är att sälja hårdvaran och det är den de flesta av oss vill se. Personligen känns det väldigt sliskigt och dekadent med boothbabes. Det ger mig ett oseriöst intryck av ett företag.

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite som biltävlingar hur många företag använder inte det där?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

För mycket nördar här som röstar ner lättklädda tjejer ser jag, det blir väl osäkra bland tjejer i guess.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Om man ska se det på ett annat sätt så är det lite diskriminerande mot män.
Men troligtvis har någon analytiker räknat ut att om vi presenterar produkter med hjälp av en tjej för målgruppen datorspelande på dreamhack blir det bättre resultat.
Inget konstigt, bara mer kostnadseffektivt.

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Ni som har en dotter i den åldern kan väl skicka dit henne då.
Men det är väl en massa p12 som tycker att det är ok

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Detta är riktigt jävla löjligt.

Visa signatur

MKX

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag, visst, MSI får använda det här i sin marknadsföring om dom vill. Dock lockas jag inte alls själv, då jag inte hitta någon relevans mellan en tjej (som förmodligen inte vet vad hon försöker sälja) och en elektronikprodukt.

Jag säger alltså nej till ett förbud, men tror inte så många seriösa köpare lockas av det...

Permalänk
Skrivet av eaan:

Ok, då missförstog jag dig nog. Dock så har personen som skrev artikeln på sidan du länkade dragit den slutsatsen. Sen att dom endast annonserar ut det andra jobbet till endast män är en annan sak, men jag kan tänka mig att man tar för givet att det är en man som är datorkunnig.

Precis, där tycker jag problemet ligger att "[---] man tar för givet att det är en man som är datorkunnig." År 2011 borde det inte vara så längre. Om man räknar med spel som farmville så är cirka 50% av alla spelare kvinnor (kommer ej ihåg källan men finns på google).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turambar88:

Det tolkar inte jag heller som något sexistiskt, det som är sunkigt är ju synen på kvinnor. Varför kan inte dom söka det jobbet som är utannonserat för männen. Jag är säker på att många skulle vilja ha det jobbet.

Troligtvis för att dom har gjort marknadsundersökningar som visar att det effektivaste är att locka in kunder med snygga tjejer och sedan ha en kille som är kunnig som kunderna kan snacka med. Detta med tanke på att deras kund-bas är 90% killar. Hade det varit 90% tjejer hade läget troligtvis sett helt anorlunda ut. Skulle inte förvåna mig om på smink-events eller något liknande att man har booth-men och sen anställer tjejer för att vara dom kunniga. Och sedan kör samma taktik, locka kunder med snygga killer. Och sen en kunnig tjej som övertygar kunder.

Permalänk

....

Ja, alla killar som röstar ner det här förslaget är väl dom som inte får något på krogen. Och alla tjejer som röstar ner det är väl dom som inte själv skulle platsa som en av dom fina tjejerna i båset.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem

Pinsamt, låt dom som vill ställa upp på en sådan tävling göra det.
Jäkla feminister... Det skjuts för lite i det här landet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuckStar:

Är det fel att vara feminist eller bög, eller är det kombon "feminist bög" som upprör dig?

Känner ett drös med bögar. Men ville mest bara röra runt lite här då jag tycker detta är så fel. INGEN av er ska säga vad som är rätt eller fel. Jag såg ingen som riktade ett gevär mot tjejerna? Gjorde ni det? Nej tänkte väl det. Tjejer som dessa tycker att detta är något som dem vill göra och/eller är kul. Ni ska ge fan i att säga till någon vad dem ska göra och inte göra.

Som jag sa tidigare så är detta sverige i ett nötskal. Ge fan i att lägga er i vad folk gör med sin tid och låt dem ta konsekvenserna själva därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Vad har halvnakna tjejer med elektronik att göra? Kan det inte göra en marknadsföring som fokuserar på det de säljer istället för att upprätta små bordellbås?

Nä, vi är inne på 2000-talet nu, ska vi inte kunna ha en liten modernare syn på människor överhuvudtaget?

Vill man titta på nakna tjejer så finns det forum, stripklubbar, mässor och andra sexpartyn för det.

Precis, vi är på 2000-talet nu, och vi har insett att sex säljer. Så enkelt är det. Varför försöka förneka detta eller kämpa emot det? Det är så människan fungerar och det är bara att acceptera detta. Det beror så klart på tillfället. Men det är en mänsklig reflex att reagera på något sexigt. Därför använder man det för att dra till sig kunder som på tex. dreamhack eller i reklam annonser. Sen vet dom att när kunden väl har intresset är det inte sex som verkligen säljer själva varan. Så går du in på MSI.com så finns det inga lättklädda tjejer.