Vad gör en Mac till en Mac?

Permalänk

Vad gör en Mac till en Mac?

Har funderingar på att köpa min första Mac istället för en ny PC men är fortfarande inte helt övertygad.
Har några funderingar kring ämnet som jag hoppas få svar på.

  1. Vad är det egentligen som gör en Mac till en Mac? Vad jag förstått så är det samma typ av hårddisk, RAM, processor, grafikkort etc... Så vad är det egentligen som skiljer förutom operativsystemet?

  2. Läser ofta att det inte finns någon risk att få virus på Mac. Hur stor sanning finns i detta då ett virus enligt mig kan vara ett enkelt program som är programmerat att utföra "oönskade åtgärder". Måste väl finnas sådana även till Mac???

  3. Är det en stor fördel att ha Mac-produkter på allt som har med data att göra, eller funkar det lika bra att kombinera t.ex. en MacBook Air med PC-produkter i övrigt? Någon med erfarenhet av detta?

Permalänk
Medlem

Gärna får den vara väldigt dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Gärna får den vara väldigt dyr.

Ja, en poäng att ej förglömma. Är den prisvärd må den icke tituleras "Mac"!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Är det något speciellt som lockar med Mac?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTF:

Är det något speciellt som lockar med Mac?

...gillar deras designen...

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Persson:

Har funderingar på att köpa min första Mac istället för en ny PC men är fortfarande inte helt övertygad.
Har några funderingar kring ämnet som jag hoppas få svar på.

  1. Vad är det egentligen som gör en Mac till en Mac? Vad jag förstått så är det samma typ av hårddisk, RAM, processor, grafikkort etc... Så vad är det egentligen som skiljer förutom operativsystemet?

  2. Läser ofta att det inte finns någon risk att få virus på Mac. Hur stor sanning finns i detta då ett virus enligt mig kan vara ett enkelt program som är programmerat att utföra "oönskade åtgärder". Måste väl finnas sådana även till Mac???

  3. Är det en stor fördel att ha Mac-produkter på allt som har med data att göra, eller funkar det lika bra att kombinera t.ex. en MacBook Air med PC-produkter i övrigt? Någon med erfarenhet av detta?

1. OSX, Pris, Utseende
2. Ja, det finns sånt skräp till mac med. Kanske inte regelrätta virus så som till windows, men saker lika illa. Allt annat är bara rena myter.
3. Går att kombinera, men beroende på vad man vill göra kan en del saker strula. Det finns för det mesta lösningar, men det kan kräva en del pillande och att man orkar göra det själv.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Väldigt lite för mycket pengar är det jag tänker mest på. Sen har dom ju klamrat sig fast vid en design som dom inte lär släppa på länge- tror att det är just det som är så revolutionerande med Apple :S

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Tycker att svaret på frågan topic ställer kan sammanfattas i ett ord: Helheten. Det är inte bara hårdvaran eller bara operativsystemet, det är kombinationen. Du kan få samma funktion i en hackintosh men det kräver betydligt mer arbete och ger därmed inte "mackänslan". Apple väljer hårdvara som ska passa de flesta behov. Man ska inte behöva köpa till något extra om man t.ex. ska videochatta. Webbkamera och mic är självklarheter. Köper man en laptop så är det självklart att den ska gå att använda mer än ett par tre timmar utan att vara inkopplad till ett vägguttag.

Apples hårdvara är inte särskilt dyr, om man behöver de funktioner som de erbjuder. Har man ingen nytta av BT, FW, TB, WLAN etc. men vill köra crossfire på ett par grafikkort så är det självklart att man inte väljer Apples produkter. Vill man ha en allt-i-ett-dator som tar lite plats, har i stort sett allt inbyggt tillsammans med en superb skärm, ja då finns inte så hemskt många alternativ på marknaden.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Persson:

Har funderingar på att köpa min första Mac istället för en ny PC men är fortfarande inte helt övertygad.
Har några funderingar kring ämnet som jag hoppas få svar på.

[*] Vad är det egentligen som gör en Mac till en Mac? Vad jag förstått så är det samma typ av hårddisk, RAM, processor, grafikkort etc... Så vad är det egentligen som skiljer förutom operativsystemet?

På dom nya, ingenting i hårdvara. Endast mjukvarorna man vill åt eller som vissa, designen eller statusen med att ha en mac.

Skrivet av Sir.Persson:

[*] Läser ofta att det inte finns någon risk att få virus på Mac. Hur stor sanning finns i detta då ett virus enligt mig kan vara ett enkelt program som är programmerat att utföra "oönskade åtgärder". Måste väl finnas sådana även till Mac???

Virus finns till mac, dock inte lika utbrett som till windows.

Skrivet av Sir.Persson:

[*] Är det en stor fördel att ha Mac-produkter på allt som har med data att göra, eller funkar det lika bra att kombinera t.ex. en MacBook Air med PC-produkter i övrigt? Någon med erfarenhet av detta?

Vad menar du? Varför jag använder en mac pro är för att skapa musik iallefall. Resten kan jag likaväl använda windows för enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Ja, en poäng att ej förglömma. Är den prisvärd må den icke tituleras "Mac"!

Tja, I grund utförande så är en Mac rätt hyffsat prisvärd. Fortfarande en aning dyrare än PC. Men inte så farligt som man skulle tro. Typ nån tusen lapp eller två mer. Man betalar mest extra för designen och OSX då..

Det däremot som gör macs så satans cp dyra, är om man ska ha extra på den. Som t.ex mer minne, större hårddisk etc.
Och Macs är som sagt inte speciellt vänliga för hemma fixare som vill uppgradera själva..

Apple är riktigt sviniga på priserna dom har på komponenter så som minne och hårdiskar..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Persson:

Har funderingar på att köpa min första Mac istället för en ny PC men är fortfarande inte helt övertygad.
Har några funderingar kring ämnet som jag hoppas få svar på.

  1. Vad är det egentligen som gör en Mac till en Mac? Vad jag förstått så är det samma typ av hårddisk, RAM, processor, grafikkort etc... Så vad är det egentligen som skiljer förutom operativsystemet?

MAC är som mycket annat ett koncept. Hårdvara och mjukvara är testatad för att fungera tillsammans med minsta möjliga strul. Allt funkar out of the box. Dessutom är det en tilltalande design både utseende mässigt, det är helt enkelt en kvalitetsprodukt.
Tittar man sen på OS så är det gjort för att vara enkelt att använda, logisk hantering och tilltalande. Dessutom går det att dyka väldigt djupt i OS X om man verkligen vill.
Uppdatering eller flytt av data är enkel och (oftast) väldigt smärtfri.

Dock så krävs det i många fall att man ger upp för Mac sättet att jobba eller göra saker så om man har olater från Windows så kan det vara en smärtsam resa...

Skrivet av Sir.Persson:
  1. Läser ofta att det inte finns någon risk att få virus på Mac. Hur stor sanning finns i detta då ett virus enligt mig kan vara ett enkelt program som är programmerat att utföra "oönskade åtgärder". Måste väl finnas sådana även till Mac???

Virus finns och precis som för alla andra OS så bör man ha tillräckligt med skydd för att känna sig säker. Dock är det inte lika hysteriskt med antivirus som för Windows men ändå bör man ha någon form av skydd (brandvägg, antivirus eller motsvarande...)

Skrivet av Sir.Persson:
  1. Är det en stor fördel att ha Mac-produkter på allt som har med data att göra, eller funkar det lika bra att kombinera t.ex. en MacBook Air med PC-produkter i övrigt? Någon med erfarenhet av detta?

Det är mycket enkelt om man tänker till lite innan. Ser till att de protokoll som körs är kompatibla mellan win och macosx m.m. Det som kan krångla lite är att få till användare som funkar på dom olika maskinerna. Men det är inte krångligt egentligen kräver bara att man kolla lite på instruktionerna (google is your friend) innanman kör igång.

Dock kan jag säga som har gjort flytten från PC till MAC att MAC produkterna förökar sig väldigt lätt

Sen håller jag inte med om allt det snacket om pris som är här innan i tråden. En Mac är inte dyr om man tittar på allt som ingår så som hårdvara och MJUKVARA. Det är inte en dator utan ett koncept dom säljer...

Lycka till med ditt Mac inköp och välkommen i klubben

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Tja, I grund utförande så är en Mac rätt hyffsat prisvärd. Fortfarande en aning dyrare än PC. Men inte så farligt som man skulle tro. Typ nån tusen lapp eller två mer. Man betalar mest extra för designen och OSX då..

Det däremot som gör macs så satans cp dyra, är om man ska ha extra på den. Som t.ex mer minne, större hårddisk etc.
Och Macs är som sagt inte speciellt vänliga för hemma fixare som vill uppgradera själva..

Apple är riktigt sviniga på priserna dom har på komponenter så som minne och hårdiskar..

Att byta minne i Mac är inte dyrare än att byta i en vanlig PC om du inte väljer att köpa från Apple store. Det är standard minne i alla Macar numera. Dock ska man se till att minnen man köper är "godkända" av Apple för att garantin ska fortsätta gälla.

Det är inte mening att du ska byta hårddisk på dom flesta Mac modellerna (dom har speciella kontrollers för att passa in i konceptet!). Dom som det går att byta så är det vanliga är det vanliga hårddiska och kostar inte mer än vanligt.

/A

Permalänk
Medlem

Hur står sig Dell, Fujitsu Siemens, Acer, Asus, IBM och Lenovo i priser jämfört med Apple?
Jag tänkte på vad har de som motsvarar den billigaste iMacen som enligt apple.se kostar 10995:- ?
Och hur ligger alla dessa företag till när det gäller uppgraderingar direkt i köpet?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

det som gör en mac är att den är extra dyr

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk

Köpte MacBook Pro när jag flyttade till staterna, och tycker inte att det var prisvärt. Många intalade mig att hårdvaran skulle vara så väl optimerad och det buggar var mer sällsynta; inte min erfarenhet över huvud taget. Köpte en mac med en i7 processor, kör krypterad hårddisk som funkar sådär och gör datorn seg trots all kräm. Komprimering av filer tar en evighet.

Det enda positiva är pekplattan. Skärmen är bra men det får man även på en PC för det priset. Batteritiden är bra endast om du undviker program som Skype, Google Chrome och allt annat värt...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 @ 3.8 GHz | Moderkort: Asus P7P55D Pro | GPU: XFX Radeon HD 5850 BE | RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2GB CL9 | Nätagg: Corsair HX650 | Chassi: Fractal Design Define R2 | Ljudkort: E-Mu 1820 | HDD: WD Barracuda 500 GB | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P | OS: W7 Professional 64-bit

Permalänk

Tag vanlig hårdvara...sätt den i ett uberdesignat metallchassie med ett äppleklistermärke samt överprisa det rejält....vips så har du en MAC!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Operativet framför allt. Inget krångel med drivrutiner osv. Batteritiden på bärbart. Kvalitetskänslan är enorm.

Har bärbara Windows maskiner i det övre segmentet hemma också. (HP Envy). Dessa datorer kostar lika mycket som min Macbook pro gjorde.
De flesta Windows maskiner är äckligt plastiga. Blir jävulskt varma och har givetvis de problem som windows medför. Batteritid, jadu min Windows maskin med snarlik prestanda som min mac har en batteritid på 1,5 timmar medans macen har 7 utan problem.

Trodde absolut inte jag skulle bli så imponerad av Mac då jag varit en stark motståndare till deras produkter förut. Men efter att ha använt mac i ett par månader så använder jag knappt windows maskinerna längre.

Enda nackdelen med Mac som jag kan se är spel kompabiliteten. Något man löser genom att installera W7 över Bootcamp.

Återgå till att köra enbart windows hemma? Skulle inte tro det.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Geeks
SweClockers

"PC vs. Mac", "Varför Mac?", "Vad är bra med en Mac?" och alla otaliga varianter av snarliga frågeställningar samlas i denna tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/957165-pc-elle...

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015