Cooler Master Quickfire Rapid släpps med blå, svarta och bruna Cherry MX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stealthbomb:

Varför klaga på numpad? Finns ju allt för många mekaniska fullsize tangentbord redan, och det är så mycket skönare utan. Nej den enda dealbreakern är att det inte finns någon windowsknapp, om det går att kringgå blir det definitivt ett köp.

Nej, man kan lära sig att leva med bara en windowstangent men att inte ha någon alls verkar jobbigt.

Permalänk
Medlem

Störande liten return knapp samt inget lyse.. annars ser det bra ut. Numpad är skönt att slippa.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tozzi:

Jag misstänker att kostnaden per knapp inte kostar så mycket för tillverkaren. Att lägga till dessa enkla jag nämnde till separata knappar (eller gummiknappar om man så vill) borde ingå i ett tangentbord för 800kr. Det är för mig ett måste hos ett tangentbord, att kunna styra musiken när jag t.ex. spelar och inte vill hålla på och tabba ner och upp hela tiden eller krångla med nåt liknande "FN+F8".

Jag har inga bevis eller grunder för priserna, men på senare dar tycker jag att priserna på tangentbord blivit förbannat hypade och folk har börjat acceptera att tangentborden kostar en aningen för mycket (imo). Och eftersom detta är en av de finare tanegntborden, varför kan man då inte lägga till lite "lyx" som jag nämner? Bara en funderare/tankeställare.

Ja de kunde ju dock kostat på sig ett par billiga dome för mediaknappar kan man tycka.
För att vara mekaniska brytare är det här tangentbordet billigt. Kolla på hur olika switchar är uppbyggda så förstår du varför det är så mycket dyrare med ett mekaniskt. Sen blir det ju lite extra dyrt när det ska tillverkas i små serier också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Jag misstänker att kostnaden per knapp inte kostar så mycket för tillverkaren. Att lägga till dessa enkla jag nämnde till separata knappar (eller gummiknappar om man så vill) borde ingå i ett tangentbord för 800kr. Det är för mig ett måste hos ett tangentbord, att kunna styra musiken när jag t.ex. spelar och inte vill hålla på och tabba ner och upp hela tiden eller krångla med nåt liknande "FN+F8".

Jag personligen tycker bara att extra knappar är helt onödiga. De tar extra plats och höjer priset för tangentbordet.

Permalänk
Medlem

NAAJS!!!!!!! Lite belysning på detta så (y)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Störande liten return knapp samt inget lyse.. annars ser det bra ut. Numpad är skönt att slippa.

Kolla på bilden igen, det är ett tangentbord med amerikansk layout. Åtminstone 99% av alla med svensk layout har vanlig entertangent.

Permalänk
Medlem

Ser ut exakt som mitt Filco tenkeyless, lite billigare med, kanske skulle skaffa ett med svarta då för att komplettera!

Alla som gnäller över brist på numpad, köp nåt annat jävla tangentbord då det finns för fan ett tiotal olika fullsizemodeller.

Att de inte lägger till "separata" mediaknappar är för att de garanterat köper chassi/pcb/keycaps och switches från samma tillverkare som t.ex. steelseries och filco men lägger till eget tryck eller väljer annan färg på plasten. Detsamma gäller alla dessa "nya" gamingmöss som t.ex. mionix etc. "egen" mjukvara på en befintlig leverantörs skal/switchar och sensorer, möjligtvis lite mix-n-match här och där men det är inte direkt "egenutveckling" av en "helt ny produkt" snarare branding-and-boxing

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk

Som sagt, det behövs numpad. Det händer att jag sitter med kalkylblad på hemmadatorn. Annars gillar jag det cleant, utan mediaknappar, handledsstöd och annat lull. Antar att steelseries enklare mekaniska tangentbord skulle passa mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Snyggt, smidigt och stilrent.
Men som fler andra har skrivit - var är numpaden?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Så nice, tenkeyless och valfria switchar. Synd bara att man köpte ett Filco Majestouch tenkeyless med mekaniska i somras. Numpads finns att köpa lösa om man absolut behöver det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

JA! Äntligen ett tangentbord med blå brytare som är stilrent nog att användas som skrivtangentbord (inte massa strömlinjer och udda teckensnitt på tangentmärkningen som på Black Widow, eller bakgrundsbelysningen och alla logotyper från MK80), och med en vettig prislapp. Inväntar recensioner men är redan förälskad ^^

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Inget för mig.

- Ingen numpad
- Ingen backgrundsbelysning
- Låter som fan
- Liten enterknapp
- Inga macroknappar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Varför klaga på numpad? Finns ju allt för många mekaniska fullsize tangentbord redan, och det är så mycket skönare utan. Nej den enda dealbreakern är att det inte finns någon windowsknapp, om det går att kringgå blir det definitivt ett köp.

Windowsknapp finns nog eftersom det finns en knapp (Fn+F9?) för att låsa Windowsknappen.
De har väl bara CM-logga istället för Windowsflagga.
Apropå media-knappar... det borde ju vara ganska enkelt att tillverka ett minitangentbord med bara mediaknappar eller
ett numeriskt tangentbord med mediaknappar på. Mediaknapparna måste ju inte ha mekaniska brytare.

Edit: Hyfsad aktiv tråd för att vara om tangentbord

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Avstängd

Är det verkligen avtagbar kabel?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Som sagt, det behövs numpad. Det händer att jag sitter med kalkylblad på hemmadatorn. Annars gillar jag det cleant, utan mediaknappar, handledsstöd och annat lull. Antar att steelseries enklare mekaniska tangentbord skulle passa mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det "behövs" inte numpad. Det finns personer som inte gillar att ha numpad. Just nu säljs fler modeller med än utan, så det är bara att välja och vraka för de som vill ha det.

Skrivet av Thomaseron:

Snyggt, smidigt och stilrent.
Men som fler andra har skrivit - var är numpaden?

Skrivet av BareHipster:

Är det verkligen avtagbar kabel?

Ja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sprätter:

Jag hade köpt det om de inte förminskat Enter-tangenten. Finns få saker jag hatar mer än de små Enter-tangenterna, förstår inte varför tillverkarna envisas med att kapa dem.

ööö, det är ett amerikansk tangentbord på bilden, dom har alltid sådan layout.
Svenska har inte detta.

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen bruna switchar! Dock väntar jag nog på att QPad gör ett med bruna switchar så man får belysning, mediaknappar och handledsstöd också.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Ser intressant ut... Inte så förtjust dock att man minska storleken på enter tangenten.

Kör vi samma här då, öööö US layout.
Svenska har inte sådana layout.

Antar swec får göra en egen layout med svenska knappar eftersom folket inte verkar förstå att det är US layout och dom ser alltid ut sådär.
Något som man tycker folk borde veta idag då 99% av alla bilder som visas på nya keyboard är US layout eftersom Nordic/sv inte finns vid visande.

Ont: Verkar vara ett smidigt keyboard, inga useless macroknappar, inget skit, media knappar på F-tangenterna är perfekt, slipper man extra onödigt piss.
Dock vill jag ha windowsknappen på vänster sida.

Permalänk
Medlem

Jag sitter just nu på en Filco tenkeyless dvs. utan num-pad, för mig så är det mycket bekvämare att använda datorn med händerna närmare varandra, speciellt i spel.

Om jag hade använt t.ex. excel så hade det nog varit förfärligt...

Om versionen med cherry mx red kommer till sverige/utomlands fast med ISO så kommer jag nog att köpa den.

Lite snyggare än den silvriga imo

Costar är tillverkaren btw, samma som filco så detta är ett bra tangentbord.

och afaik så fungerar båda windows knappar, cm ville bara ha en femte och sjätte logga på tangentbordet >.<

Permalänk

gillar verkligen inte att den ej har numpad. Sen enligt mig är tangentbordet lite för fyrkantigt. Påminner för mycket om dom billigaste tangentborden man kunde köpa.

Permalänk
Avstängd

Handledsstöd?
Belysning?
Portar till ljud&usb kan vara trevligt också...ser lite för avskalat ut...

Permalänk
Medlem

Detta är precis vad jag har väntat på. Blir att köpa det direkt då det kommer.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Inget för mig.

- Ingen numpad
- Ingen backgrundsbelysning
- Låter som fan
- Liten enterknapp
- Inga macroknappar

tycker precis tvärtom. alla de saker du räknat upp är anledningar till varför jag skulle kunna köpa detta. förrutom det med enterknappen vilket beror på att det på bilden är ett amerikanskt tangentbord. dom har mindre enter knapp. vilket inte svenska versionen kommer ha.

Permalänk
Medlem

Ingen numpad... enda anledning till att jag tvekar... Mycket bra pris annars tycker jag och bra utbud av switchar!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Wooaah! äntligen ett tangentbord som man kanske kan programmera på?!

Kommer införskaffa ett!
Hoppas det har bra stöd för OS X!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Kolla på bilden igen, det är ett tangentbord med amerikansk layout. Åtminstone 99% av alla med svensk layout har vanlig entertangent.

Där ser man, jag tittade inte ens på knapparna, bara F tangenterna. Det är bara de jag inte har full koll på när jag sitter och skriver eller lirar i mörker.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

gillar verkligen inte att den ej har numpad. Sen enligt mig är tangentbordet lite för fyrkantigt. Påminner för mycket om dom billigaste tangentborden man kunde köpa.

Bara på bild. Ser du ett i verkligheten tror jag inte att du skulle säga samma sak.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Grymt cleant tangentbord. Dock hade jag gärna sett att numpaden fanns kvar och sen som någon sa så är en liten enter knapp.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Grymt cleant tangentbord. Dock hade jag gärna sett att numpaden fanns kvar och sen som någon sa så är en liten enter knapp.

Som någon annan (säkert flera) har sagt: Det är amerikansk layout på bilden!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ingen bagrundsbelysning inget num pad, tråkigt, men finns som tur är andra som har det, dock kanske inte med bruna än
i övrigt såg det väl bra ut

Visa signatur

Acer Predator Helios 300