Permalänk

Förslag på hur man fixar kylning

Tjena

Min flickväns HP-laptop sjunger på sista versen (har gjort det ganska länge). Den är ca 4 år gammal. Kommer bli en ny inom kort, men vi vill ändå föröka göra den nuvarande användbar ändå.

Det jag skulle behöva förslag på är hur man kan förbättra kylningen. Jag tror värmen gör att den klockar ner eller nåt, för den har blivit otroligt seg, trotts att den kör win7.

Ljudet är också ett stort problem. Som det är nu låter den ungefär som en dammsugare. Tjejen köpte en sån där kylplatta att ha den på, men det gör liten skillnad, och nu låter det hela ännu mer.

Finns det nåt enklare ingrepp man kan göra? Skulle tro att den har rätt mycket damm i fläktarna, så om nån har förslag på hur man rengör där så är det välkommet. Datorn är väldigt svår att öppna (inte tänkt att kunna öppnas tror jag), men om ni tror det gör skillnad så kan vi göra ett försök iaf.

Tacksam för tips

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZnake:

Tjena

Min flickväns HP-laptop sjunger på sista versen (har gjort det ganska länge). Den är ca 4 år gammal. Kommer bli en ny inom kort, men vi vill ändå föröka göra den nuvarande användbar ändå.

Det jag skulle behöva förslag på är hur man kan förbättra kylningen. Jag tror värmen gör att den klockar ner eller nåt, för den har blivit otroligt seg, trotts att den kör win7.

Ljudet är också ett stort problem. Som det är nu låter den ungefär som en dammsugare. Tjejen köpte en sån där kylplatta att ha den på, men det gör liten skillnad, och nu låter det hela ännu mer.

Finns det nåt enklare ingrepp man kan göra? Skulle tro att den har rätt mycket damm i fläktarna, så om nån har förslag på hur man rengör där så är det välkommet. Datorn är väldigt svår att öppna (inte tänkt att kunna öppnas tror jag), men om ni tror det gör skillnad så kan vi göra ett försök iaf.

Tacksam för tips

Du kan ju testa att installera om windows. Ha även lite koll på strömbesparingsinställningar. De kan ibland sega ner. Är den seg även när den sitter ansluten till strömuttaget?

Testa en dammsugare lite försiktigt i alla lufthål Ev. kan du blåsa in i lufthålen för att lösgöra dammet först. Om du nu inte har lust att plocka isär den vill säga

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Du kan ju testa att installera om windows. Ha även lite koll på strömbesparingsinställningar. De kan ibland sega ner. Är den seg även när den sitter ansluten till strömuttaget?

Testa en dammsugare lite försiktigt i alla lufthål Ev. kan du blåsa in i lufthålen för att lösgöra dammet först. Om du nu inte har lust att plocka isär den vill säga

Tack för svaret.

Ja, den sitter i strömuttaget, och ja den är seg. Kopplar man ur den räcker batteriet i ca 15 minuter

Ska kolla strömsparinställningarna (när jag får möjlighet... är på jobbet). Bra förslag!

Skulle helst låta bli en windowsinstallation. Det hjälper säkert lite, men det verkar som att hårdvaran inte presterar som den borde. Inte för att det är nån superdator direkt, men den går nästan inte att använda i dagsläget.

Har försökt fixa med dammsugare, men ingen märkbar skillnad. Ska försöka igen.

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem

Klart att den går att ta isär, men bärbara datorer är sällan enkla att ta isär. Speciellt inte om man aldrig tagit isär en(logiskt kanske, men jag lärde mig rätt mycket när jag tog isär min första).

Tar du reda på exakt modell kan det finnas en servicemanual, däri står det hur man tar isär den steg för steg. På HP brukar man ta bort tangentbordet + listen ovanför och sedan brukar man kunna se de flesta komponenter där under.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZnake:

Tack för svaret.

Ja, den sitter i strömuttaget, och ja den är seg. Kopplar man ur den räcker batteriet i ca 15 minuter

Ska kolla strömsparinställningarna (när jag får möjlighet... är på jobbet). Bra förslag!

Skulle helst låta bli en windowsinstallation. Det hjälper säkert lite, men det verkar som att hårdvaran inte presterar som den borde. Inte för att det är nån superdator direkt, men den går nästan inte att använda i dagsläget.

Har försökt fixa med dammsugare, men ingen märkbar skillnad. Ska försöka igen.

Om det är en gammal installation så kan det finnas en hel del skräp som ligger och segar ner i bakgrunden.
kör->MSCONFIG
fliken Autostart och fliken Tjänster
De där två innehåller en lista på program som startas när datorn startar. Kolla upp så inget onödigt är igång som tar upp mycket resurser.

Ohhhh, en sista sak. Se till att hårddisken inte börjar bli för full, det brukar innebära en massa extra laddning och allmän känsla av en seg dator (gärna 30% ledigt utrymme) beror dock lite på hur stor HD det är.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl snarare flänsen än fläkten som är fylld av damm. Kanske en teknikalitet, men det som kan hända är att en damm-matta kan byggas upp i flänsen som blir så pass packad att den inte går att få ut om man inte plockar isär datorn. Min flickväns laptop har haft detta problem där dammet man plockar ut mer liknar ett filt eller fleecematerial. Fukt och fett kan härda denna klump ytterligare.

Jag föreslår att du gör ett ordentligt försök att plocka isär datorn ändå. Finns säkert lite guider och manualer på nätet om hur du får loss tangentbord med mera.

Det är dock inte säkert att det lyckas. Jag har plockat ner min laptop i smådelar för att komma åt flänsarna från insidan, men det visade sig efter att jag plockat ut moderkortet ur laptopen att fläktkåpan kring fläkt och fläns var fastlimmad och att det faktiskt inte gick att komma åt flänsarna på ett bra sätt. Fläkten kunde jag delvis komma åt men flänsen var ändå lika oåtkomlig som innan demonteringen. Flera timmars pillande i sjön ;). Oavsett så tycker jag att du kan ge det ett ordentligt försök att pilla isär datorn. Kan ju göra underverk.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tack för alla inlägg.

Ska kolla på vilka tjänster som startas, alltid bra att hålla rent.

Ska också checka kylflänsen. Få se hur det går med isärplockandet, men vi har inget att förlora direkt. Går den sönder så är den fortfarande ungefär lika användbar

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZnake:

Tack för alla inlägg.

Ska kolla på vilka tjänster som startas, alltid bra att hålla rent.

Ska också checka kylflänsen. Få se hur det går med isärplockandet, men vi har inget att förlora direkt. Går den sönder så är den fortfarande ungefär lika användbar

Lycka till, och om du får några uppenbarelser om vad det kan vara som segar ner så får du gärna återkomma i den här tråden. Kan finnas andra som får samma problem och då är det bra med en lösning till dem.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT