Permalänk
Medlem

Snyggttt

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Sen kan man diskutera hur mycket detta statiska tyg faktiskt ska komma i kontakt med komponenterna. Du har väl inte nakna kretskort i fronten eller botten?

ja de kan man diskutera mycket o länge. men statiskt laddade saker så pass nära humm nej tack fortfarande. anser de e en onödig risk. men e up till var o en att avgöra va man vill riskera me sin data.

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fade-swe:

Köpte detta idag till mitt FD Arc.. Det medföljande filtrena stoppar väldigt mkt luft nämligen. Tänkte inte på det när jag var på ikea men när jag kom hem så när jag bara nuddade tyget så reste sig håret på armarna. Så då lät jag orginalfiltren sitta kvar. Tyget kändes för statiskt för att ha i närheten av min burk iaf.

Skrivet av zorki:

e de bara jag som orka läsa ditt innlägg?? statiskt i datan nej tack

Skrivet av zorki:

ja de kan man diskutera mycket o länge. men statiskt laddade saker så pass nära humm nej tack fortfarande. anser de e en onödig risk. men e up till var o en att avgöra va man vill riskera me sin data.

Tyget har ju blivit statiskt laddat av något, bara att ladda ur? En ballong t.ex. blir ju inte statiskt laddad förrän du gnuggar den i håret, tyget har väl gnuggats med sig självt när det legat på rulle, eller ihopknölat/vikt på vägen hem?
Jag skulle kunna komma hem till dig, ta loss sidoplåten och gnugga den mot en fleecetröja eller nåt så att den blev statiskt laddad, skulle du aldrig mer använda den plåten då?

Och zorki, det heter "dator".

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Inaktiv

Någon som har jämfört Sarita med Define R3:s fläktfilter? Vilket släpper igenom mest luft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Tyget har ju blivit statiskt laddat av något, bara att ladda ur? En ballong t.ex. blir ju inte statiskt laddad förrän du gnuggar den i håret, tyget har väl gnuggats med sig självt när det legat på rulle?
Jag skulle kunna komma hem till dig, ta loss sidoplåten och gnugga den mot en fleecetröja eller nåt så att den blev statiskt laddad, skulle du aldrig mer använda den plåten då?

Och zorki, det heter "dator".

ja jag e ingen expert på området vet bara att statisk tjoflax i datan e BIG NO NO.

sen hur jag skriver o utrycker mej javist du har rätt i de du säger men jag skriver de som jag uttalar de. ända som funkar för nå gramatiskt tjoflax tjolahoppsan mojeng funkar ej för mej så bra som du kanske märker:P

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

ja de kan man diskutera mycket o länge. men statiskt laddade saker så pass nära humm nej tack fortfarande. anser de e en onödig risk. men e up till var o en att avgöra va man vill riskera me sin data.

Du kan ju tänka på att i princip all plast kan bli statiskt laddad ifall du tex drar en textil emot. Jag har själv provat att gnida Sarita mot tröjan, bordet, sig själv osv för att få fram det här statiska läget du pratar om utan resultat.

Det är en lapp på ca 12x12 cm, tycker att det är nojigt att vara rädd för den när du har fläktar som snurrar i över 1000rpm och skapar laddningar i sig själv och mot luften.

Tänker man så skall man inte ha på sig kläder då man sitter vid datorn och helst inte sitta på en stol gjord av plast eller tyg.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @4,2GHz CPU-kylning: Corsair Hydro H100 RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) 1866Mhz Vengance MB: AsRock P67 Extreme6 Gen3 Chassi: Cooler Master ATCs 840 Silver Nätaggregat: Corsair AX 1200W Gold Grafikkort: 2 x Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 SLI HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Corsair Force GT 120GB Skärm: Dell ultrasharp 27" u2711 Mus: Roccat Kova Tangentbord: SteelSeries 6G v2

Permalänk
Medlem

hehe riktigt nice ju,.. blir att köpa lite till mitt lilla härk te pc med hehe ^^

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det verkar ju vara ett ganska bra alternativ för dammfilter.
Var det nåt du letade specifikt efter (dvs tyg till dammfilter) när du följde med dvs släpad för inte fan går du in där frivilligt (om det inte är för att handla DIY dator delar) :d?

Eller vart det bara en trevlig överraskning att springa på nåt nyttigt på ikea för en gångs skull?

Lite frågor hur är tyget att jobba med?
Dvs är det elastikst som tex högtalartyg då det är lättare att få till snyggt då och repar det upp sig lätt eller håller det ihop bra efter att man klippt?
Samt är det tyg och inte nån plast jag tycker det nästan ser ut som ett myggnät (men mer finmaskigt)?
Verkar det hålla bra så att det inte går sönder när man knappt tittar på det?

Det var faktiskt mitt förslag, har inte sett frugan så glad på länge. Men jag var ju självklart ute efter ett filtertyg Blev riktigt glad när jag hittade det!

Tyget är väldigt tunt och inte alls elastiskt. Man måste ha en stor sax när man klipper i det för att få det rakt. Drar man i det hårt separerar väven till slut. Det fransar sig inte alls och de klippta kanterna blir skarpa. Det är riktigt starkt att jobba med så man måste inte vara försiktig. Men det jag var tvungen att göra var att försticka hål för skruvar, för de hade en tendens att dra mig enstaka fibrer som gjorde att det blev fult. Annars är det inga problem att tejpa eller klämma fast.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @4,2GHz CPU-kylning: Corsair Hydro H100 RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) 1866Mhz Vengance MB: AsRock P67 Extreme6 Gen3 Chassi: Cooler Master ATCs 840 Silver Nätaggregat: Corsair AX 1200W Gold Grafikkort: 2 x Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 SLI HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Corsair Force GT 120GB Skärm: Dell ultrasharp 27" u2711 Mus: Roccat Kova Tangentbord: SteelSeries 6G v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

ja de kan man diskutera mycket o länge. men statiskt laddade saker så pass nära humm nej tack fortfarande. anser de e en onödig risk. men e up till var o en att avgöra va man vill riskera me sin data.

Man kan ju alltid sätta filtret på ett meshnät i metall som man jordan i chassiet så har man löst ESD problemet och får dessutom bra stöd för filterduken.

Det kan faktiskt vara problem med statisk elektricitet från luft i datorer - ovanligt, men inte omöjligt så helt omotiverad är inte oron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Man kan ju alltid sätta filtret på ett meshnät i metall som man jordan i chassiet så har man löst ESD problemet och får dessutom bra stöd för filterduken.

Det kan faktiskt vara problem med statisk elektricitet från luft i datorer - ovanligt, men inte omöjligt så helt omotiverad är inte oron.

mmm då låter min oro som vettig då:P o den iden lät klart lösbar med

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

men hallå, nu e ni ute o cyklar...

datorn sitter förhoppningsvis i ett jordat uttag, kommer är det så att alla delar som är i datorn kommer att vara i kontakt med jord. vilket jag kan säga att alla mina delar i datorn är jordade.

Jag vet att det finns ojordade uttag, men DET hade jag inte viljat sätta min dator i för DÅ kan du lättare bränna dina grejer. Detta fläkt"tyg" som diskuteras här kommer antagligen att vara i kontakt med chassit och kommer då inte att utgöra något hot. Eller iaf vara i kontakt med någon del som i sin tur kommer att vara i kontakt med chassiet (lådan) vilket gör att all statisk elektricitet kommer att försvinna ut i jordningen i vägguttaget.

Rätta mig gärna om jag har fel, men det var så som jag kom ihåg el utbildningen.

Visa signatur

2500K | Asrock extreme 4 gen 3 | OCZ 1000W gold | 16Gb ram | EVGA GTX780 SC ACX | fractal design ARC | Intel 320 120gb | A-data 510 120gb | TrackIR | Saitek X65 HOTAS |

Flest saker när man dör vinner !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuDis:

men hallå, nu e ni ute o cyklar...

datorn sitter förhoppningsvis i ett jordat uttag, kommer är det så att alla delar som är i datorn kommer att vara i kontakt med jord. vilket jag kan säga att alla mina delar i datorn är jordade.

Jag vet att det finns ojordade uttag, men DET hade jag inte viljat sätta min dator i för DÅ kan du lättare bränna dina grejer. Detta fläkt"tyg" som diskuteras här kommer antagligen att vara i kontakt med chassit och kommer då inte att utgöra något hot. Eller iaf vara i kontakt med någon del som i sin tur kommer att vara i kontakt med chassiet (lådan) vilket gör att all statisk elektricitet kommer att försvinna ut i jordningen i vägguttaget.

Rätta mig gärna om jag har fel, men det var så som jag kom ihåg el utbildningen.

Har lärt mig samma sak. Bara det rör vid chassit så ska det inte vara någon fara.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @4,2GHz CPU-kylning: Corsair Hydro H100 RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) 1866Mhz Vengance MB: AsRock P67 Extreme6 Gen3 Chassi: Cooler Master ATCs 840 Silver Nätaggregat: Corsair AX 1200W Gold Grafikkort: 2 x Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 SLI HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Corsair Force GT 120GB Skärm: Dell ultrasharp 27" u2711 Mus: Roccat Kova Tangentbord: SteelSeries 6G v2

Permalänk
Proffsmobbare

Nu har jag inte orkat läsa igenom hela konversationen om statiskt laddade tyger, men ni är medvetna om att dammpartiklar är elektrostatiskt laddade?

Permalänk
Medlem

Faktiskt letat efter ett bra filtertyg till något jag har på g, tack!

Permalänk
Medlem

Gör frugan glad med denna, samt att det piffar upp lite inför julen .-)
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20110286/#/8017502...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuDis:

men hallå, nu e ni ute o cyklar...

datorn sitter förhoppningsvis i ett jordat uttag, kommer är det så att alla delar som är i datorn kommer att vara i kontakt med jord. vilket jag kan säga att alla mina delar i datorn är jordade.

Jag vet att det finns ojordade uttag, men DET hade jag inte viljat sätta min dator i för DÅ kan du lättare bränna dina grejer. Detta fläkt"tyg" som diskuteras här kommer antagligen att vara i kontakt med chassit och kommer då inte att utgöra något hot. Eller iaf vara i kontakt med någon del som i sin tur kommer att vara i kontakt med chassiet (lådan) vilket gör att all statisk elektricitet kommer att försvinna ut i jordningen i vägguttaget.

Rätta mig gärna om jag har fel, men det var så som jag kom ihåg el utbildningen.

Skrivet av Taskete:

Har lärt mig samma sak. Bara det rör vid chassit så ska det inte vara någon fara.

Skrivet av Laine:

Nu har jag inte orkat läsa igenom hela konversationen om statiskt laddade tyger, men ni är medvetna om att dammpartiklar är elektrostatiskt laddade?

jag som e koko när de kommer till denna biten säger bara som så. de e en onödig risk i vilket fall som. jag hade ej vart villig att ta den.
sen jordat uttag!!! de liksom allt annat kan fela. då e de ju onödigt att sätta nått i datan som kan skada den men bör ej. sen va för sanolikhet att de sker kanske e minimal. men varför ta chansen????

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av farcry:

Gör frugan glad med denna, samt att det piffar upp lite inför julen .-)
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20110286/#/8017502...

haha ja de e ju bara vira in henne snygt i de så blir de en fin julklapp till dej sj hehe:P

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk

lol nice, har jag vägarna förbi IKEA blir det lätt en kvadratmeter SARITA!!!

Permalänk
Medlem

Tack!

Skrivet av Taskete:

Tja

Ville bara tipsa om ett tyg som jag hittat som fungerar utmärkt som fläktfilter och som är superbilligt.

Var på Ikea med frugan då jag hittade det.

Är en metervara och heter "Sarita" och kostar 39 kr/kvadratmeter

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20110286/#/2011028...

Väldigt finmaskigt men släpper igenom mycket luft. Utklassar de som följde med min Cooler Master 840 vars dammfilter mer påminner om grusfilter.

Finns i färgerna vit, silver, mörkblå, röd och brons.

Köp

Tack så mycket! Blir att införskaffa detta redan imorgon

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R5 Moderkort ASUS B450F CPU Ryzen 3600x
GPU Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil Minnen Corsair Vengeance Black 32GB 3200MHz SSD Samsung 840 EVO 250GB, Samsung 970 EVO 500GB
HDD Western Digital Caviar Black 1TB PSU Fractal Design Newton R3 600W 80+ Platinum
Skärm MSI Optix MAG321CQR, 32" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Det finns många dåliga ordvitsar man kan använda till detta, göteborgare som man är...

-Kolle, vad har du gjort idag då?
-Jo du Beda, jag spände på Sarita på datorn!

Stackars Sarita fastnade i fläkten :/

Jag kände mig duktig när jag klippte till Sarita.

När jag kom hem senare den kvällen så kapade jag Sarita på mitten.

Hur mycket tror ni jag kan sälja Sarita för?

Var är Sarita?
På Ikea.

Jag kunde se rakt igenom Sarita den kvällen.

Usch vad smutsigt, nu är det dags att tvätta Sarita i tvättmaskinen. Tål Sarita 90c och torktummling tro?

Hur lång är Sarita?
Två kvadratmeter.

Tror det är dags att sova.

Visa signatur

MSI P67A-G45 REV B3 | Intel Core i7 2600K 3.8GHz | Geforce GTX 1060 6GB DUAL | Corsair HX 750W 80+ | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | Samsung SSD 850 EVO 500GB | 1TB Seagate Barracuda 7200rpm | Corsair 8GB CL9 1600Mhz XMS3 | Fractal Design Define R3, Titanium

Permalänk
Medlem

Om sarita ät slut kan du ta karita i t4 nyhetsmorgon

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som införskaffat det nu? Hur har det gått i så fall?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @4,2GHz CPU-kylning: Corsair Hydro H100 RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) 1866Mhz Vengance MB: AsRock P67 Extreme6 Gen3 Chassi: Cooler Master ATCs 840 Silver Nätaggregat: Corsair AX 1200W Gold Grafikkort: 2 x Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 SLI HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Corsair Force GT 120GB Skärm: Dell ultrasharp 27" u2711 Mus: Roccat Kova Tangentbord: SteelSeries 6G v2

Permalänk
Skrivet av Taskete:

Är det någon mer än jag som införskaffat det nu? Hur har det gått i så fall?

Jag har inte köpt än, men nästa gång jag har vägarna förbi IKEA så blir det förmodligen att köpa in ett par kvadratmeter, dock kan det dröja länge då närmaste IKEA är cirka 7-8 mil bort.. tack för tipset iallafall!

Permalänk
Medlem

Kommer definitivt köpa ett par kvadratmeter nästa besök på IKEA (måste bara komma ihåg också).
Känns som filtren i mitt RV03 också är lite av grusfilter nämligen ^^
Ang statisk laddning så är det ingen fara så länge tyger rör vid datorn då hela datorn med chassie och tyg blir som en enhet. Fläktarna genererar trotts allt en del och med allt damm som kan fastna på cpukylaren så kan ävven detta skapa en form av laddning ^^
Tack för tipset

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Proffsmobbare

Är det någon som kommit fram till om Sarita blir ett nytt Barsebäck i form av statisk elektricitet, eller om det faktiskt helt enkelt bara fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glucifer:

Trevligt!

Det finns många dåliga ordvitsar man kan använda till detta, göteborgare som man är...

-Kolle, vad har du gjort idag då?
-Jo du Beda, jag spände på Sarita på datorn!

Stackars Sarita fastnade i fläkten :/

Jag kände mig duktig när jag klippte till Sarita.

När jag kom hem senare den kvällen så kapade jag Sarita på mitten.

Hur mycket tror ni jag kan sälja Sarita för?

Var är Sarita?
På Ikea.

Jag kunde se rakt igenom Sarita den kvällen.

Usch vad smutsigt, nu är det dags att tvätta Sarita i tvättmaskinen. Tål Sarita 90c och torktummling tro?

Hur lång är Sarita?
Två kvadratmeter.

Tror det är dags att sova.

HAHAHAHHAHAHAA!!! Göteborgshumor på hög nivå, men vad skulle man göra utan Sarita inte sitta och skita iaf!

Ne, det får bli ikea i helgen och inhandla detta fina tyg

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, ska lägga detta på minnet, mesh-filtrena på Enforcer lär ju slitas ut förr eller senare

Visa signatur

CM Storm Enforcer ~ i5-2500k @ 4GHz ~ Hyper 212 Plus ~ P8P67 Deluxe ~ HyperX Genesis Grey 4x4GB ~ Geforce GTX 560Ti DirectCU II TOP ~ ModXStream 600W ~ 120GB SSD ~ 1,5TB HDD

Permalänk
Medlem

Köpte två kvadrat när jag var där idag, hittade inga bra 200mmfilter så får bygga egna, återkommer med resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även jag kan sticka in och intyga om att risken för elektriska urladdningar till komponenterna är lika med noll. Det är så gott som både fysiskt och logiskt omöjligt så låt inte en persons hemmakokade paranoia hindra er från att testa. För övrigt Sitter det ganska gott om plastdetaljer på en vanlig datorlåda samt kringutrustningen (plast på grafikkortet någon?) varav alla har förmågan att lagra statisk elektricitet.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

jag som e koko när de kommer till denna biten säger bara som så. de e en onödig risk i vilket fall som. jag hade ej vart villig att ta den.
sen jordat uttag!!! de liksom allt annat kan fela. då e de ju onödigt att sätta nått i datan som kan skada den men bör ej. sen va för sanolikhet att de sker kanske e minimal. men varför ta chansen????

Då får du isf plocka ur dina fläktar, eftersom det blir samma sak med plasten i dem.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX