intel 2500k 1,6ghz ?? Hur kommer det sig?

Permalänk

intel 2500k 1,6ghz ?? Hur kommer det sig?

Jag kan i princip ingenting om cpu:er, därav mitt namn.
Nu har jag köpt en intel 2500k 3,3ghz.
När jag går in och tittar på msi control center så är core speed satt till 1,6ghz. De fyra kärnorna hoppar upp till 3-3,5ghz då och då under någon millisekund.
Ska det vara såhär? Är processorn sjukt underklockad eller? Kan tillägga att jag får rätt kassa resultat i 3dmark11, kanske beror på detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vadå cpu?:

Jag kan i princip ingenting om cpu:er, därav mitt namn.
Nu har jag köpt en intel 2500k 3,3ghz.
När jag går in och tittar på msi control center så är core speed satt till 1,6ghz. De fyra kärnorna hoppar upp till 3-3,5ghz då och då under någon millisekund.
Ska det vara såhär? Är processorn sjukt underklockad eller? Kan tillägga att jag får rätt kassa resultat i 3dmark11, kanske beror på detta?

speedstep.

kollat tempen så att cpun inte trottlar ner sig pga värme

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadå cpu?:

Jag kan i princip ingenting om cpu:er, därav mitt namn.
Nu har jag köpt en intel 2500k 3,3ghz.
När jag går in och tittar på msi control center så är core speed satt till 1,6ghz. De fyra kärnorna hoppar upp till 3-3,5ghz då och då under någon millisekund.
Ska det vara såhär? Är processorn sjukt underklockad eller? Kan tillägga att jag får rätt kassa resultat i 3dmark11, kanske beror på detta?

Har du nån belastning när du kollar? I Idle så klockar den ju ner sig automatiskt. Släng igång en uppackning av winrar eller liknande och kolla.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av temporyman:

speedstep.

kollat tempen så att cpun inte trottlar ner sig pga värme

Throttling sker inte så direkt.. Det är speedstep som drar ned processorns multipel och volt vid idle.

Permalänk
Skrivet av temporyman:

speedstep.

kollat tempen så att cpun inte trottlar ner sig pga värme

Okej, tempen ligger på 30 grader. Läste precis att det är något typ av energisparläge. Borde ha googlat lite innan jag frågade.
Tycker dock det är litr drygt att den hoppar så förbannat, tänkte ju försöka klocka lite och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadå cpu?:

Okej, tempen ligger på 30 grader. Läste precis att det är något typ av energisparläge. Borde ha googlat lite innan jag frågade.
Tycker dock det är litr drygt att den hoppar så förbannat, tänkte ju försöka klocka lite och se vad som händer.

Det hindrar inte din överklockning på något sätt. Stäng av SpeedStep när du stabilitetstestar och sätt på det igen när du har klockat klart.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vadå cpu?:

Okej, tempen ligger på 30 grader. Läste precis att det är något typ av energisparläge. Borde ha googlat lite innan jag frågade.
Tycker dock det är litr drygt att den hoppar så förbannat, tänkte ju försöka klocka lite och se vad som händer.

då ska du se vcoren.... jag kör min i7 i 0,9volt men den kan helt plötsligt sjuta upp till 1,5volt, vist mitt moderkort är inte det mest avanserande det gick bara att ställa det undre värdet inte det övre. blir kanske bättre när jag kör med Asus Maximus IV Gene-Z kortet när det kommer , jag har i nuläget pga att det inte går överklockat processorn