Permalänk
Medlem
Skrivet av daggero:

Hej!

Har per igår fått stora problem med att strömma filmer via wi-fi, allt har börjat hacka.1080 filmer det handlar om. Kan detta ha något att göra med att den trådlösa delen hos routern strular?

Har det kopplat på följande vis Mediabox som strömmar via netgear modemet som i sin tur är kopplat med tpkabel till pcn.

Även prövat tpkabel från mediaboxen till netgearmodemet(alltså fixed ip), dock utan skillnad.

Någon som upplevt samma problem?

Tjoff!

Låter inte som det trådlösa med tanke på att det är samma fel trådbundet.
Antar att du har startat om modemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappee:

Låter inte som det trådlösa med tanke på att det är samma fel trådbundet.
Antar att du har startat om modemet?

Japp. Samt resettat det med factory reset. Frustrerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

En uppdatering om Netgear-mjukvaran: Test av version 28 pågår för fullt och ser bra ut. Vi hoppas kunna rulla ut den inom två veckor men vill med historiken bakom oss inte göra något förhastat.

Angående version 27 som vissa av er hann få så var det ett så allvarligt fel (som vi ej sett i testerna) som gjorde att vissa modem som uppgraderades inte kom online igen. Därför fick vi snabbt stoppa denna version.

Vi vet att en hel del av er som kör version 26 nu väntat ett antal veckor men hoppas att ni håller ut en liten stund till!

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Kan man testa denna själv? Jag och säkert många andra skulle kunna testa om de finns via FTP eller liknande om den går att ladda upp till routern? Jag kör NAT för jag har ingen annan WLAN-router just nu och vill undvika extra apparater.

Man betalar mycket per månad och förväntar sig att kunna använda LAN+WLAN som man beställde. Tillhandahåller ComHem extra WLAN-routers så länge? Kompenseras kunderna?

Om man nu måste köpa en WLAN router själv. Vilken klarar bäst av högsta hastigheter och samtidiga användare? (Jag vet att många routrar tidigare hade throughput-problem)

Permalänk
Tele2
Skrivet av r4v3n:

Kan man testa denna själv? Jag och säkert många andra skulle kunna testa om de finns via FTP eller liknande om den går att ladda upp till routern? Jag kör NAT för jag har ingen annan WLAN-router just nu och vill undvika extra apparater.

Man betalar mycket per månad och förväntar sig att kunna använda LAN+WLAN som man beställde. Tillhandahåller ComHem extra WLAN-routers så länge? Kompenseras kunderna?

Om man nu måste köpa en WLAN router själv. Vilken klarar bäst av högsta hastigheter och samtidiga användare? (Jag vet att många routrar tidigare hade throughput-problem)

Hej,

Nej det finns tyvärr ingen möjlighet att köra in mjukvaran på egen hand i modemet. Däremot hoppas vi under veckan kunna börja rulla ut version 28 med start i södra Sverige.

Några routrar tillhandahåller vi inte under tiden. Om du vill ha tips på andra routrar på marknaden så rekommenderar jag dig att vända dig till Sweclockers samlade expertis, jag tror den är svårslagen på det området

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Permalänk
Skrivet av Tele2:

Hej,

Nej det finns tyvärr ingen möjlighet att köra in mjukvaran på egen hand i modemet. Däremot hoppas vi under veckan kunna börja rulla ut version 28 med start i södra Sverige.

Några routrar tillhandahåller vi inte under tiden. Om du vill ha tips på andra routrar på marknaden så rekommenderar jag dig att vända dig till Sweclockers samlade expertis, jag tror den är svårslagen på det området

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Varför slingrar sig alltid COMHEM när det gäller frågan om kompensation???

Permalänk
Medlem

Fått sms om 100mbit för 100:- i månaden i ett år om jag ringer innan 21 idag... Vad e haken? Varför så billigt?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Och jag har blivit uppringd av Camedia som sa sig vara comhem och blivit erbjuden TV-box utan kostnad. (modul-/kort kostnad tillkommer)
Ska ni släcka ner det analoga?

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Tele2
Skrivet av Janne1:

Fått sms om 100mbit för 100:- i månaden i ett år om jag ringer innan 21 idag... Vad e haken? Varför så billigt?

Hej!
Vi har just nu ett studenterbjudande för nya kunder som är giltiga medlemmar i CSN eller Mercenat, gällande Bredband 100 Mbit för 100:-/månad (ordinarie pris 399:-/månad).12 månader bundet.

MVH
Patrick Norberg
Kundservice

Permalänk
Tele2
Skrivet av NukeDuke:

Och jag har blivit uppringd av Camedia som sa sig vara comhem och blivit erbjuden TV-box utan kostnad. (modul-/kort kostnad tillkommer)
Ska ni släcka ner det analoga?

Hej!
Nej vi har inga planer på att släcka ner det analoga nätet, men för specifika frågor om din adress och abonnemang ber jag dig kontakta vår Kundservice på 0771 55 00 00.

MVH
Patrick Norberg
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej!
Vi har just nu ett studenterbjudande för nya kunder som är giltiga medlemmar i CSN eller Mercenat, gällande Bredband 100 Mbit för 100:-/månad (ordinarie pris 399:-/månad).12 månader bundet.

MVH
Patrick Norberg
Kundservice

Oki. Är ingen student så då får jag radera smset hehe

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av swetroublemaker:

Varför slingrar sig alltid COMHEM när det gäller frågan om kompensation???

Kompensation för vad? Du måste väl fatta att dom inte kan skriva ut nån generell kompensation för helt skilda fel?

Kompensation är nånting du som kund pratar med bolaget om eftersom det alltid är olika omständigheter beroende på vad som vart fel, hur länge det vart fel, om det uppstått ytterligare kostnader för kunden eller hur många ggr dom felanmält osv...

Permalänk
Medlem

Felanmälan: NTT_2478355

Krasst sett, om man läser avtalet man ingått med Comhem, så skall vi vara glada att vi får någon kontakt med internet överhuvudtaget. Har Comhem dock satt en nedre gräns som säger att de endast behöver leverera 50% av de 100% som man som konsument betalar för, och sedan inte ens klarar av att leverera det, så är det upp till varje enskild konsument att själv dra i detta i hopp om någon sorts kompensation. Kanske kan man lyckas förhandla bort uppsägningstiden på tre månader om inte annat.

Kanske kan man tycka att Comhem säljer grisen i säcken och att den kund som inte är uppmärksam nog att titta i säcken får skylla sig själv? Varför skall man göra sina kunder uppmärksamma på att man endast säljer halva grisar? Går det så går det?

Jag tycker nog att Comhem vid det här laget borde ha hyfsad koll på hur pass utbrett det här problemet med dålig bandbredd på kvällar och helger är. Det har trots allt pågått i över två månader nu. Att man inte lyckats åtgärda problemet är för mig obegripligt. Undra om man ens hittat var felet ligger? Bristen på information är dock under all kritik. Hade detta felet gällt ett företags internetpipa så hade Comhem åkt ut som provider så det bara visslat om det för länge sen.

Nåja, när/om Comhem lyckas få ordning på torpet igen så kommer detta vara ett minne blott. Förhoppningsvis så kanske de även blivit en erfarenhet rikare på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Kompensation för vad? Du måste väl fatta att dom inte kan skriva ut nån generell kompensation för helt skilda fel?

Kompensation är nånting du som kund pratar med bolaget om eftersom det alltid är olika omständigheter beroende på vad som vart fel, hur länge det vart fel, om det uppstått ytterligare kostnader för kunden eller hur många ggr dom felanmält osv...

Jobbar du på comhem eller eftersom du alltid väldigt lojal mot dem, enligt alla dina inlägg i tråden? http://www.sweclockers.com/forum/search.php?searchid=1547538

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk

Någon som har koll på om programkortet skickas enskilt eller med boxen? Fick nämligen hem en On demand-box idag, men lådan innehöll inget programkort. Har inte haft något kort tidigare.

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem

Verkar gå bra för Comhem nu, har 12.4Mbit/s ner 9.02Mbit/s upp på en 100 lina.

Permalänk
Medlem

Dagens mätningar mot BBkollen Göteborg. 100 lina också.

31 okt Måndag
11:40 64 ner / 11 upp
19:45 24 ner / 7 upp
20:45 33 ner / 9 upp

Permalänk
Skrivet av pixtmp:

Dagens mätningar mot BBkollen Göteborg. 100 lina också.

31 okt Måndag
11:40 64 ner / 11 upp
19:45 24 ner / 7 upp
20:45 33 ner / 9 upp

Själkv fick jag 36 i download. Lite förvånad varför det går så slött helt plötsligt. I sommras fick jag över 100 Mbit oavsett tid på dygnet och dessutom håller de på att dra in fiber i kåkarna i min stadsdel. Imorgon ska de dra in fiber i min lägenhet så jag bryr mig inte så mycket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trumstock:

Någon som har koll på om programkortet skickas enskilt eller med boxen? Fick nämligen hem en On demand-box idag, men lådan innehöll inget programkort. Har inte haft något kort tidigare.

Kortet kommer separat

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixtmp:

Dagens mätningar mot BBkollen Göteborg. 100 lina också.

31 okt Måndag
11:40 64 ner / 11 upp
19:45 24 ner / 7 upp
20:45 33 ner / 9 upp

Jag har liknande värden med 200Mbit, fast ibland kan den gå upp emot 100 om jag har tur

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Skrivet av Tele2:

Hej,

Nej det finns tyvärr ingen möjlighet att köra in mjukvaran på egen hand i modemet. Däremot hoppas vi under veckan kunna börja rulla ut version 28 med start i södra Sverige.

Några routrar tillhandahåller vi inte under tiden. Om du vill ha tips på andra routrar på marknaden så rekommenderar jag dig att vända dig till Sweclockers samlade expertis, jag tror den är svårslagen på det området

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Varför står det inte på er säljsida att det inte går att ladda ner filer med Comhems bredband för då får man bitfel?
Eller vänta… det kanske inte säljer så bra?

Som vanligt döljer ni problemen så gott det går. Informerar ni nya kunder om detta tro? Knappast…

Varför nergraderar ni inte till v.23? Jag hade inga problem innan?

Börjar tappa tålamodet! Sanslöst dåligt hanterat av er! Kommer alla kunder som fått v.26 få tillbaka månadskostnaden för den tid problemet funnits?

Permalänk
Skrivet av frostfield:

Själkv fick jag 36 i download. Lite förvånad varför det går så slött helt plötsligt. I sommras fick jag över 100 Mbit oavsett tid på dygnet och dessutom håller de på att dra in fiber i kåkarna i min stadsdel. Imorgon ska de dra in fiber i min lägenhet så jag bryr mig inte så mycket...

Samma för mig. Kanske många som Kör Comhem via fiber så deras Backbone blivit överbelasstat

Någon som vet hur Comhems mätningar mot ens modem går till? Vad mäter de emellan? Fick dra igång NAT för att de skulle kunna mäta. Sen fick de hastigheter på över 100 Mbps på sina mätningar medan jag vid samma tillfälle alltid låg under 40 Mbps på mina mätningar mot olika speedtest -och bredbandskollen-servrar. Fick även mycket jitter i latencyn då jag mätte mot ping.sunet.se

Tidigare mätningar jag gjort:

Dold text
Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Skrivet av 0p:

Kortet kommer separat

Okej, då dyker det nog upp imorgon. Tack så mycket!

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Jobbar du på comhem eller eftersom du alltid väldigt lojal mot dem, enligt alla dina inlägg i tråden? http://www.sweclockers.com/forum/search.php?searchid=1547538

Nej jag jag jobbar inte på Comhem, på vilket sätt var det där lojalt mot Comhem? Jag beskrev bara hur ett kompensationsärende hanteras av vilket företag som helst, dom kan ju inte på ett magiskt sätt veta exakt vilka omständigheter som gäller för varje enskild kund som skrivit i den här tråden?

Din länk fungerar för övrig inte så jag vet inte vad du syftar på.

Permalänk
Avstängd

Bredbandskollen kl 11.10 idag: 64mbit av 200mbit. Över 1 månad har gått nu med likande resultat (eller sämre). Över en månad med bredband under deras "garanti" för 200mbit då kanske det är läge för lite kompensation, eh comhem ?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Skrivet av Kabelkillen:

Samma för mig. Kanske många som Kör Comhem via fiber så deras Backbone blivit överbelasstat

Det kaaaaaan ju vara så, tvivlar dock på att så är fallet..

När jag tänker efter så blev comhem överbelastat i mitt område i samband med att comhem började erbjuda 24 MBit (tidigare var 8 max). Kan det vara så att en 200MBit anslutning belastar "kablarna" mer än 2 st 100Mbit anslutningar?

Permalänk
Medlem

Jag har precis signat på Comhem 100mbit. Jag har bra hastighet på bredbandskollen även om det skiftar mellan 75-95 nästan hela tiden. Då jag spelar CS rätt frekvent som är väldigt känsligt är det nästan ospelbart med denna instabilitet. MSen går mellan 10-40.

Ringde deras support som pingade mitt modem tre gånger och det var inga problem, inga packet loss och allt såg bra ut.
Däremot när jag kör pingplotter mot en svensk CS-server får packet loss på tre av sex nods när jag kör en sekund mellan mätningarna.

Någon som har vart med om samma eller vet vad det är för problem så uppskattar jag svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Det kaaaaaan ju vara så, tvivlar dock på att så är fallet..

När jag tänker efter så blev comhem överbelastat i mitt område i samband med att comhem började erbjuda 24 MBit (tidigare var 8 max). Kan det vara så att en 200MBit anslutning belastar "kablarna" mer än 2 st 100Mbit anslutningar?

Nej, så fungerar det inte. Jag tror dock att det skiljer sig lite mellan modem som opererar på 1 (äldre modem), 3 (epc2607) och 4-8 (netgear) kanaler. De kanske ligger i olika servicegrupper eller nått liknande. Dock spelar det ingen roll om en kund har ett netgear med 50mbit och en kund har netgear med 200mbit. Är dessa i samma område och det är kapacitetsproblem så berörs båda om kapacitetsläget driver hastigheten under 50mbit. Alla delar ju på den gemensamma kapaciteten i området så de med 200mbit märker såklart problemet först. Blir det riktigt illa börjar säkert folk med lägre tjänster också märka av problemet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

Ja här får man inte några bra resultat iallafall, klämmer ut 50Mbit ner och 9Mbit upp av 200/10Mbit, köpte en Netgear GS724T Gbit switch också för att kunna få ut fulla 200Mbit gentemot min förra D-Link där 100Mbit var max.. men det verkar inte gå så bra för Comhem just nu på fronten att leverera hastighet..

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av suddinho:

Jag har precis signat på Comhem 100mbit.

Well, there's your problem!

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Skrivet av suddinho:

Jag har precis signat på Comhem 100mbit. Jag har bra hastighet på bredbandskollen även om det skiftar mellan 75-95 nästan hela tiden. Då jag spelar CS rätt frekvent som är väldigt känsligt är det nästan ospelbart med denna instabilitet. MSen går mellan 10-40.

Ringde deras support som pingade mitt modem tre gånger och det var inga problem, inga packet loss och allt såg bra ut.
Däremot när jag kör pingplotter mot en svensk CS-server får packet loss på tre av sex nods när jag kör en sekund mellan mätningarna.

Någon som har vart med om samma eller vet vad det är för problem så uppskattar jag svar!

Om du menar att du inte får svar från noder på vägen till CS-servern så är det inget fel. Alla noder eller servrar svarar inte på ping.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|