Byte av router från DIR-655 men till vad?

Permalänk

Byte av router från DIR-655 men till vad?

Jag köpte en DIR-655 när vi fick 100/100 stadsnät här i vintras. Dock har den krånglat ändå sen dess, då oftast på min dator (mac) som den har tappat anslutningen till och står bara och söker efter den. Ibland när man har min dator och en PC igång samtidigt så går det inte att surfa.

Jag ska nu imorgon åka och reklamera denna och byta/köpa annan router. Då undrar jag om det finns någon att rekommendera.

Permalänk

Varför misstänker du bara den gamla trotjänaren DIR-655 ? Du ser ingen orsak i kopplingen till stadsnätet ?
Försök att få låna någon begagnad router och verifiera felet innan du slänger pengarna i sjön.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Varför jag misstänker att den här routern är kass är pga att den fungerar felfritt när man bara har PC kopplad till nätverket, men så fort jag kopplar in min mac så hittar den först inte nätet på datorn, sen efter typ en timma så har den kanske funnit det. Då blir problemet att ifall båda datorerna är uppkopplade samtidigt så kan en av dem åka ut och har ingen uppkoppling längre.
Jag kan inte heller stänga ned min mac, då den kommer att förlora kontakten med routern igen och kakan börjar om på nytt.

Permalänk

Med bara MAC inkopplad så fungerar in och urkoppling till nätet felfritt ?
Hur är stadsnätet kopplat till routern ? (WAN-porten !)
Är stadsnätet fiberkopplat med en egen nätverksburk före routern ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Undrar varför PC´n fungerar perfekt men inte ...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Rekordmedlem

Cisco rv220w är en bra en och airport extreme är också väldigt bra om du vill ha äppelsaker, se till att välja nått som klarar 5Ghz bara om du ska köra trådlöst.
Men har du kollat att kablarna är ok?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har också en DIR-655, funkar fint på både MBP och MB har dock 10.6 (Snow Leopard).