Ångerrätt vid köp av processor online.

Permalänk
Medlem

Ångerrätt vid köp av processor online.

Hej,

Min dator har varit ostabil under ett tag och min felsökning får mig att tro att det är processorn som har blivit galen. Tyvärr har jag ingen möjlighet att prova mot någon annan. Hur blir det med ångerrätten om jag beställer en online, testar den, och inser att mina problem finns kvar?

Enligt Ångerrätten har jag ju 14 dagar på mig så länge det inte gäller förbrukningsvaror och jag har svårt att se hur en processor kan anses vara en förbrukningsvara. Jag kommer förståss inte använda något annat än just processorn, alltså ingen medföljande kylare eller kylpasta osv.

Någon som vet vad som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xizten:

Hej,

Min dator har varit ostabil under ett tag och min felsökning får mig att tro att det är processorn som har blivit galen. Tyvärr har jag ingen möjlighet att prova mot någon annan. Hur blir det med ångerrätten om jag beställer en online, testar den, och inser att mina problem finns kvar?

Enligt Ångerrätten har jag ju 14 dagar på mig så länge det inte gäller förbrukningsvaror och jag har svårt att se hur en processor kan anses vara en förbrukningsvara. Jag kommer förståss inte använda något annat än just processorn, alltså ingen medföljande kylare eller kylpasta osv.

Någon som vet vad som gäller?

Om det är den som krånglar så har du rätt att få en ny

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Givetvis får jag en ny om den nya krånglar, men det är inte vad jag är ute efter. Jag tror att det är min nuvarande processor sedan 2 år tillbaks som inte fungerar som den ska men jag har ingen möjlighet att bli 100% säker på att så är fallet. Det jag undrar är om jag har rätt att skicka tillbaks den nya processorn om den inte råder bot på mina problem.

Permalänk
Medlem

Köp den och om det strular så skicka tillbaks den, ångerrätten gäller fortfarande.
Visst kan leverantören börja bråka osv men det får man räkna med i ett sådant fall

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindrax:

Köp den och om det strular så skicka tillbaks den, ångerrätten gäller fortfarande.
Visst kan leverantören börja bråka osv men det får man räkna med i ett sådant fall

Jo, det är mycket möjligt att butiken kommer att säga att du inte får byta om du har öppnat förpackningen och använt den. Jag är osäker på vem som egentligen har lagen på sin sida i så fall, om dom bråkar så skulle du bli tvungen att vända dig till ARN, och det kan då ta lång tid innan det händer något.

Har du något reparationsställe i närheten? I så fall kan du kanske ta med dig datorn dit och be dem testa. Det är ju ett enkelt jobb att byta, så beroende på vem du har att göra med så blir det nog antingen gratis eller väldigt billigt.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Har du något reparationsställe i närheten? I så fall kan du kanske ta med dig datorn dit och be dem testa. Det är ju ett enkelt jobb att byta, så beroende på vem du har att göra med så blir det nog antingen gratis eller väldigt billigt.

Håller med här, vi gjorde så åt kunder i butiken jag jobbade åt förr. Men alla är inte så hjälpsamma dock, kanske mot en felsökningsavgift för jobbet.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xizten:

Hej,

Min dator har varit ostabil under ett tag och min felsökning får mig att tro att det är processorn som har blivit galen. Tyvärr har jag ingen möjlighet att prova mot någon annan. Hur blir det med ångerrätten om jag beställer en online, testar den, och inser att mina problem finns kvar?

Enligt Ångerrätten har jag ju 14 dagar på mig så länge det inte gäller förbrukningsvaror och jag har svårt att se hur en processor kan anses vara en förbrukningsvara. Jag kommer förståss inte använda något annat än just processorn, alltså ingen medföljande kylare eller kylpasta osv.

Någon som vet vad som gäller?

Kan väl bli lite strul ifall beroende på vilken butik du köper ifrån. Dock tycker jag det är ett väldigt dåligt sätt att felsöka en dator på. Butiken får ju stå för hela kalaset, dvs frakt (ifall du beställer från en butik med fri frakt) och evt förlust när den ska säljas igen som en demovara. Tycker det är fattigt att inte kunna göra rätt för sig.
Köpte du inte en X6 eller har den samma problem? Du hade väl värmeproblem med din gamla X4?
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kan väl bli lite strul ifall beroende på vilken butik du köper ifrån. Dock tycker jag det är ett väldigt dåligt sätt att felsöka en dator på. Butiken får ju stå för hela kalaset, dvs frakt (ifall du beställer från en butik med fri frakt) och evt förlust när den ska säljas igen som en demovara. Tycker det är fattigt att inte kunna göra rätt för sig.
Köpte du inte en X6 eller har den samma problem? Du hade väl värmeproblem med din gamla X4?
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Köpte en X6:a ja, och tanken var aldrig att felsöka med den. Var helt övertygad att min gamla X4:a hade gett upp men sen blev jag osäker.
Var tvungen att flasha BIOS för att få en X6:a att lira med moderkortet och då blev den genast stabilare så jag fortsätta felsöka så gott jag kunde.

Nu har det dock visat sig att det antagligen var nätagget som var felkällan så det blir till att skicka tillbask X6:an direkt och beställa ett nätagg istället.