Ringer om falska datorproblem!

Permalänk
Medlem

Ringer om falska datorproblem!

Idag blev jag väckes jag av telefonen. Det var en engelsktalande man, lät som om han var från USA. Han berättade att han jobbade för Microsoft Service Center. Detta lät väldigt otroligt, men jag valde att lyssna och höra vad han hade att säga. Han berättade att datorenrna i mitt hem kan bli väldigt långsamma, och det var hans uppgift att berätta hur jag kunde fixa dem. Jag sade att jag kan nog fixa dem själv om det är något fel på dem. Nu var jag helt säker på att han var en jävel som försöker göra något dumt.

Men jag fortsatte lyssna, han ville att jag skulle sätta på min dator, helst en med "windows 7". Jag sade att den inte var hemma för tillfället, Men att jag kunnde ta en annan dator med Windows XP (en långsam gammal dator). Jag startade upp datorn, och när jag väl var inne ville han att jag skulle gå in på loggboken och berätta hur många "varningar"/"Fel" jag hade (Under fliken program). När jag berättade hur många det var så sa han något i stil med:
"oooh, we must fix this!"
Han berättade mitt windows licens nummer. Vilket stämde.
"Just to make sure that you can trust me, only we can see other peoples licence-numbers!" - sa han
"okey, sure" - sa jag

Sedan sa han att han skulle ge mig en kod, för att kunna ladda ner en program
Jag gick in på "kör" och skrev in vad han sade "www.fastsupport.com", tryckte "Enter"
Kom in på en internet sida där han gav mig en kod för att kunna ladda ner, "GoToAssist"
Ett program man kan använda för att ta kontroll över andras datorer.
Härifrån ville jag inte gå längre. Jag sa dra åt hel#te på svenska, och lade på luren.
Bedrägerier!

Om ni inte redan visste om detta, så kan det vara bra att veta!:)
På internet finns det en hel del om liknande händelser.
http://www.missatsamtal.se/telefonnummer/001000181/
http://www.edvinssonsblogg.se/indier-ringer-om-falska-datorpr...

Permalänk
Medlem

Heh jadu...du skulle sagt "please hold im gonna connect you to my mother. She has a slow computer". Och sen kopplat honom till polisens växel elelr nåt

Permalänk
Medlem

haha att dom orkar. Minns nån som satte upp en virtuell XP snabbt och lät dom fjärrstyra den och "fixa" problemen. Minns inte vad dom gjorde men rolig läsning var det.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

Hm.

Sökte på fastsupport via google och hittade inget oroväckande. Däremot så hittade jag företagsinfo och det är "Citrix Online" i USA som står bakom fastsupport och de har ägt domänen sedan 2003.

Så jag tror inte de är något skumraskföretag, eftersom de har hållit på så länge. Dessutom så länkar de till "GoToAssist.com" som då går till "Citrix Online".

Det TS borde tänkt till på är hur de kunde veta licensnumret på Windows. För jag antar att du inte läste upp det för den du talade med. Så här bör det finnas två val.
Antingen hackad burk innan de ringde, därav att de visste licensnumret. Eller så stämde uppgiften att de ringde för Microsoft. Men då kommer nästa fundering, hur kan Microsoft veta vem som har ett visst licensnummer?

Vad jag vet så kan inte Microsoft koppla ett visst licensnummer till en speciell dator och då inte till en viss användare och dess kontaktuppgifter.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Tyckte också det var lite skumt med licens nummret.

Tror inte Microsoft ut till en random svensk och berättar att han ska ladda hem ett program.

Permalänk
Medlem

Social engineering at its finest. Works well on the dumb crowd.

Permalänk
Medlem

Om det var riktigt eller ej, så vill jag inte tillåta någon person att ta kontroll över min dator.
Något jag inte förstår är att han snackade först om Windows 7 problem
Men när jag sa att vi bara hade en xp, så gick det också bra!?
Datorn kan inte blivit hackad innan han ringde, både datorn och internet var utan ström.

Permalänk
Medlem

Men då är ju den största frågan, hur visste dem ditt hem nr? Eller måste man ange det till windows? Jag minns inget sånt iallafall.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk

Microsoft har väl sagt att de aldrig ringer upp någon? Så allt sånt är väl scam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Hm.

Sökte på fastsupport via google och hittade inget oroväckande. Däremot så hittade jag företagsinfo och det är "Citrix Online" i USA som står bakom fastsupport och de har ägt domänen sedan 2003.

Så jag tror inte de är något skumraskföretag, eftersom de har hållit på så länge. Dessutom så länkar de till "GoToAssist.com" som då går till "Citrix Online".

Det TS borde tänkt till på är hur de kunde veta licensnumret på Windows. För jag antar att du inte läste upp det för den du talade med. Så här bör det finnas två val.
Antingen hackad burk innan de ringde, därav att de visste licensnumret. Eller så stämde uppgiften att de ringde för Microsoft. Men då kommer nästa fundering, hur kan Microsoft veta vem som har ett visst licensnummer?

Vad jag vet så kan inte Microsoft koppla ett visst licensnummer till en speciell dator och då inte till en viss användare och dess kontaktuppgifter.

//Freezer

Fastsupport är bara ett fjärrprogram, såsom t ex teamviewer dameware

Visa signatur

Citera för svar :)
Fractal Design: Arc: MSI P67A-GD65, Radeon 5770 Cf, Intel i7 2600, 500W psu
Med:Saitket II, Saitek Cyborg 7

Permalänk
Medlem

Fastsupport är ett äkta bra program, "han" ville nog bara utnyttja dess snabba funktion med att snabbt ta överdatorn med hjälp av ActiveX installen.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Sådant här är inget nytt, scammers kommer det alltid finnas tyvärr. Jag har dock som princip att inte svara på skumma nummer. Även 031, 035 och 08a-nummer skippar jag då det alltid är muppar som skall sälja eller lura på en skit.

Funderar på att avskaffa vanlig telefon och bara köra IPhone eller nåt med en app som man kan blocka vissa nummer med.
De jävlarna ringer långt ut på kvällarna och i svinottan och dessutom på helgerna. Hoppas på ett förbud mot den typen av näringsidkande men det lär väl inte regeringen ordna (de får ju skatt av lurendrejarna).

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.