Permalänk
Medlem

Hjälp med ms på skärm

Tjena är 15 ms för hög för att ha på en skärm man ska spela på?

Tänkte köpa en billig sådan http://www.dustinhome.se/diboss-lt-26hlf-26-lcd-tv/product/50....

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Elite 430 | Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4 Z77 | Core i5 3570K 3,4Ghz (4.4Ghz) | Kylning: Antec KÜHLER H2O 620 | Ram: G.Skill Ripjaws X Performance 8GB | PSU: Corsair 800W Gaming series | Skärm: LG 32tum | Lur: Sasmsung Galaxy S3 Marble White

Permalänk
Medlem

15 ms är för segt! Jag skulle säga minst 5 ms för att det skall flyta på bra

Permalänk
Medlem

Har du prövat att spela med en skärm på 15 ms ?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Elite 430 | Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4 Z77 | Core i5 3570K 3,4Ghz (4.4Ghz) | Kylning: Antec KÜHLER H2O 620 | Ram: G.Skill Ripjaws X Performance 8GB | PSU: Corsair 800W Gaming series | Skärm: LG 32tum | Lur: Sasmsung Galaxy S3 Marble White

Permalänk
Medlem

15ms i sig är inte för mycket nej, det handlar om så mycket annat.
Hur billigt får du den där TVn egentligen?

Edit: Det beror ju på vilken nivå du spelar på. Proffsspelare i FPS, då är det för mycket. Casualspelare i FPS, Njaa, då klarar du dig. Allt annat, du klarar dig.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Runt 500, den är några år gammal men inte använd så mycket.

Tänker mest på att spela leauge of legends typ.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Elite 430 | Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4 Z77 | Core i5 3570K 3,4Ghz (4.4Ghz) | Kylning: Antec KÜHLER H2O 620 | Ram: G.Skill Ripjaws X Performance 8GB | PSU: Corsair 800W Gaming series | Skärm: LG 32tum | Lur: Sasmsung Galaxy S3 Marble White

Permalänk
Skrivet av Kungmyhr:

Runt 500, den är några år gammal men inte använd så mycket.

Tänker mest på att spela leauge of legends typ.

Jo det är ett rätt så segt spel så det ska nog funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Jo det är ett rätt så segt spel så det ska nog funka

Spelar också burnout paradise ibland

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Elite 430 | Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4 Z77 | Core i5 3570K 3,4Ghz (4.4Ghz) | Kylning: Antec KÜHLER H2O 620 | Ram: G.Skill Ripjaws X Performance 8GB | PSU: Corsair 800W Gaming series | Skärm: LG 32tum | Lur: Sasmsung Galaxy S3 Marble White

Permalänk
Hjälpsam

Tror inte den är någon höjdare att spela på alls.

Kass upplösning, svarstiden är rätt oväsentligt i MS utan det får man främst från att jämföra. Däremot är kontrast med mera riktigt kass i den skärmen. Kommer nog inte vara särskilt kul att spela på och misstänker att färgerna och svärtan kommer vara måtligt roande.

Dock för 500kr kan det vara latjo att leka med, om inte annat kanske man kan ha den som sovrums TV-film skärm.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Men på en utlänsk hemsida om tvn står det 8ms och svenska står det 15 ms xD

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Elite 430 | Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4 Z77 | Core i5 3570K 3,4Ghz (4.4Ghz) | Kylning: Antec KÜHLER H2O 620 | Ram: G.Skill Ripjaws X Performance 8GB | PSU: Corsair 800W Gaming series | Skärm: LG 32tum | Lur: Sasmsung Galaxy S3 Marble White

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

15 ms är för segt! Jag skulle säga minst 5 ms för att det skall flyta på bra

Ska det behöva införas kunskapskoll innan det postas? Jag funderar seriöst på om det vore lämpligt ibland.

15ms behöver inte vara segt. Beror på input lag. En tv-apparat som min Philips har 6ms i respons och sen runt 40ms i input lag i game mode, går fint att spela på.

15ms kan vara btb och 8ms gtg.

Permalänk
Medlem

Funkade fin fint att spela på den

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Elite 430 | Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4 Z77 | Core i5 3570K 3,4Ghz (4.4Ghz) | Kylning: Antec KÜHLER H2O 620 | Ram: G.Skill Ripjaws X Performance 8GB | PSU: Corsair 800W Gaming series | Skärm: LG 32tum | Lur: Sasmsung Galaxy S3 Marble White

Permalänk

Ställer en ny fråga här ist för att skapa en ny tråd, är det någon som har en apple led cinema och undrar om det går bra att spela på den?
Har ingen koll på inputlag där :/ men det är 12ms.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Skrivet av tyrenberg:

Ställer en ny fråga här ist för att skapa en ny tråd, är det någon som har en apple led cinema och undrar om det går bra att spela på den?
Har ingen koll på inputlag där :/ men det är 12ms.

Hur många plattskärmar har du egentligen suttit framför som du inte tyckt fungerat att spela på?

För övrigt säger siffran tillverkarna anger inte ett skvatt. Den mäter bara en enda färgövergång.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

kan för övrigt tillägga att jag gamear på en 8ms skärm, hur många som helst klagar och påstår att det inte går att spela med över 2ms och det är tja.. skitsnack

Det enda som jag har märkt är att i Vissa First Person spel så kan det märkas svagt om jag använder mindre än 4xAA men annars, inget alls och då spelar jag bland annat MW1, LoL, Skyrim, MW3(SP) och BF3(SP).

Just saying

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11657007']Hur många plattskärmar har du egentligen suttit framför som du inte tyckt fungerat att spela på?

För övrigt säger siffran tillverkarna anger inte ett skvatt. Den mäter bara en enda färgövergång.

Tyckt det fungerat på alla, sen är det så också att jag ägt 3 platt skärmar i mitt liv så... Var av de senaste 2 har legat under 5ms.

Jag vet att det är så, har ju läst på lite och är inte dum eller blind Just därför jag undrar, om det är någon som faktiskt vet (läst eller mätt) hur input-lagget är på Mac skärmen.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Tyckt det fungerat på alla, sen är det så också att jag ägt 3 platt skärmar i mitt liv så... Var av de senaste 2 har legat under 5ms.

Jag vet att det är så, har ju läst på lite och är inte dum eller blind Just därför jag undrar, om det är någon som faktiskt vet (läst eller mätt) hur input-lagget är på Mac skärmen.

beror som sagt på vad du ska spela och vad du ska ha för inställningar

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Skrivet av DanneSvs:

beror som sagt på vad du ska spela och vad du ska ha för inställningar

Spelar allt inprincip, alla grenar osv. just nu är det BF3/Skyrim/Starcraft, sen kommer Arkham City och Assassins Creed osv. MW3 kanske så småning om. Viktigt också att Diablo III kommer nötas i några år.

Inställningar? In-game? Visste inte att sånt spelade roll! Men teoretiskt sätt är det ingen skillnad på om jag skulle ta en Mac eller en Dell? I standardutförande liksom?

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Spelar allt inprincip, alla grenar osv. just nu är det BF3/Skyrim/Starcraft, sen kommer Arkham City och Assassins Creed osv. MW3 kanske så småning om. Viktigt också att Diablo III kommer nötas i några år.

Inställningar? In-game? Visste inte att sånt spelade roll! Men teoretiskt sätt är det ingen skillnad på om jag skulle ta en Mac eller en Dell? I standardutförande liksom?

Med inställningar menar jag att jag märker ett finare flyt på min 8ms skärm om jag använder bl.a 4xAA eller högre

Och tror inte det iaf.. men då har jag dock ingen koll på Mac-skärmar egentligen

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Skrivet av tyrenberg:

Tyckt det fungerat på alla, sen är det så också att jag ägt 3 platt skärmar i mitt liv så... Var av de senaste 2 har legat under 5ms.

Jag vet att det är så, har ju läst på lite och är inte dum eller blind Just därför jag undrar, om det är någon som faktiskt vet (läst eller mätt) hur input-lagget är på Mac skärmen.

Återigen, siffrorna tillverkarna anger säger knappt någonting. TN-paneler är väldigt snabba på grå-till-grå, så därför de kan sätta låga siffror på dem i produktbladen. Den totala responstiden kan vara bättre för en IPS-skärm med 6 eller 8 millisekunder i produktbladet än en TN som det står 2 ms på.

Inputlagg är något helt annat. CinemaDisplay har max en bildrutas fördröjning då den saknar scaler. En bildruta visas under en sekund dividerad med uppdateringsfrekvensen, dvs. 60 Hertz. Du kan alltså inte ändra upplösning i skärmen utan måste göra det via grafikkortet.

Skrivet av tyrenberg:

Spelar allt inprincip, alla grenar osv. just nu är det BF3/Skyrim/Starcraft, sen kommer Arkham City och Assassins Creed osv. MW3 kanske så småning om. Viktigt också att Diablo III kommer nötas i några år.

Inställningar? In-game? Visste inte att sånt spelade roll! Men teoretiskt sätt är det ingen skillnad på om jag skulle ta en Mac eller en Dell? I standardutförande liksom?

Det är en enorm skillnad, CinemaDisplay är högblank, U2711 matt. Den senare har bred färgrymd (wide gamut) med möjlighet till levande (överdrivna) färger men har som tur är också ett bra sRGB-läge. Du har inga som helst inställnignsmöjligheter på CinemaDisplay, enda du kan ändra är ljusstyrkan via mjukvara. Jag skulle köpa Hazros 27a istället om jag hade velat spara pengar. De kör säkert en liten prisjustering efter jul om inte förr.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11658452']Återigen, siffrorna tillverkarna anger säger knappt någonting. TN-paneler är väldigt snabba på grå-till-grå, så därför de kan sätta låga siffror på dem i produktbladen. Den totala responstiden kan vara bättre för en IPS-skärm med 6 eller 8 millisekunder i produktbladet än en TN som det står 2 ms på.

Inputlagg är något helt annat. CinemaDisplay har max en bildrutas fördröjning då den saknar scaler. En bildruta visas under en sekund dividerad med uppdateringsfrekvensen, dvs. 60 Hertz. Du kan alltså inte ändra upplösning i skärmen utan måste göra det via grafikkortet.

Det är en enorm skillnad, CinemaDisplay är högblank, U2711 matt. Den senare har bred färgrymd (wide gamut) med möjlighet till levande (överdrivna) färger men har som tur är också ett bra sRGB-läge. Du har inga som helst inställnignsmöjligheter på CinemaDisplay, enda du kan ändra är ljusstyrkan via mjukvara. Jag skulle köpa Hazros 27a istället om jag hade velat spara pengar. De kör säkert en liten prisjustering efter jul om inte förr.

Nice med så mycket information. Jo jag hänger med på att Cineman är högblank, just därför den suktar lite. Jag trivs med det.
Vilken skulle du då mena har bäst färgåtergivning av Cinema och U2711? Då det är dem två jag kollar på.

Hazros är säkert ett alternativ, spec då jag har ont om pengar. Men just av den anledningen köper jag också gärna något jag testat.
Och både Cineman och Dellen har jag testat, ytterst lite dock, alltså inte att spela på. Men jag ska absolut läsa på mer om Hazrosen, undrar endå lite, vilken du skulle rekommendera om du valde mellan Cinema och Dell?

Den kommer användas till mycket spelande och mycket film tittande, men även mycket surfande/webbredigerande då jag är webbutvecklare så letar jag efter så korrekta färger som möjligt.

Tack på förhand! Och för att du orkar sätta dig in

Visa signatur

Citera gärna för svar.