Permalänk
Medlem

Hastighet stryps vid hög belastning

Hej,

Ytterligare en "jag har problem" -tråd tyvärr, har sökt i forumet men inte hittat svar

Har haft detta problem i flera år men inte orkat ta tag i det...

Har en äldre dator som kör win xp kopplad med en lång (10m) tp-kabel till en com hem router.

Om jag tankar med uTorrent, eller gör något annat som använder mycket bandbredd, så stryps min hastighet efter en stund (10-20 minuter, ibland längre). Om jag inte belastar linan så stryps inte hastigheten. Det jag gör för att lösa det är att disabla nätverksupplopplingen och sätta på den igen. Då funkar det ALLTID igen, för att strypas igen en stund senare. Det funkar fortfarande att surfa o.s.v. men det går otroligt långsamt.

Jag TROR att jag även hade detta problem i min förra lägenhet, där jag hade en kortare tp-kabel. Så jag TROR inte att det är där problemet ligger.

Någon som har någon idé? Kan det ha något med windows ip-stack att göra? uTorrent gör ju många tcp -uppkopplingar... men det händer inte bara när jag kör uTorrent....

Har flera enheter (mediaspelare, andra datorer) kopplade till samma router men det är bara på denna burk fenomenet uppstår.

Tacksam för tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av botze:

Hej,

Ytterligare en "jag har problem" -tråd tyvärr, har sökt i forumet men inte hittat svar

Har haft detta problem i flera år men inte orkat ta tag i det...

Har en äldre dator som kör win xp kopplad med en lång (10m) tp-kabel till en com hem router.

Om jag tankar med uTorrent, eller gör något annat som använder mycket bandbredd, så stryps min hastighet efter en stund (10-20 minuter, ibland längre). Om jag inte belastar linan så stryps inte hastigheten. Det jag gör för att lösa det är att disabla nätverksupplopplingen och sätta på den igen. Då funkar det ALLTID igen, för att strypas igen en stund senare. Det funkar fortfarande att surfa o.s.v. men det går otroligt långsamt.

Jag TROR att jag även hade detta problem i min förra lägenhet, där jag hade en kortare tp-kabel. Så jag TROR inte att det är där problemet ligger.

Någon som har någon idé? Kan det ha något med windows ip-stack att göra? uTorrent gör ju många tcp -uppkopplingar... men det händer inte bara när jag kör uTorrent....

Har flera enheter (mediaspelare, andra datorer) kopplade till samma router men det är bara på denna burk fenomenet uppstår.

Tacksam för tips

Ibland har det med vilken brandvägg/antivirus man har, kanske går det också att komma runt genom att ändra lite på "disk cache" i utorrent.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Typiskt med utorrent är att det blir för många anslutningar...
Går att välja antal halvöppna anslutningar, io anslutningar (hårddisk), cache osv för att förbättre prestanda, kolla så du inte får överbelastad disk också, längst ner i utorrent brukar det dyka upp. Jag har också märkt att Vista drar ifrån XP med hästlängder i hastighet, beror nog på Vistas dynamiska inställningar jämfört med XPs kassa.

Också som sagt kan många anslutningar blockeras, tex malwarebytes antimalware blockerar hejvilt...

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog minnesbrist i någon nätverkskomponent, de kan inte hantera mer än det som ryms i minnet, men har du 10000 tals anslutningar så segar det ner en hemmarouter, asus har gjort en grejj av att de ska klara 400 000 anslutningar, men torrentprogram är mycket oekonomiska med anslutningar, så begränsa det till ett rimligt värde, kanske 100 du kan köra kommandot netstat i en kommandoprompt så får du se vad som är öppnat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Närmast till hands ligger nog att det är antalet anslutningar i uTorrent som är boven, MEN det har även hänt när jag tankat för fullt med annan applikation (som bara använder en tcp-anslutning)... routern verkar inte vara flaskhalsen då det funkar bra att surfa via andra datorer i nätverket när denna dator saggar ner... eftersom det är en gammal burk känns det mest troligt att det är någon hårdvarukomponent i den som är flaskhalsen, som mrqaffe är inne på.

Jag har rätt många aktiva torrents, måste ju för att få någon ratio

Har för mig att jag begränsat antalet anslutningar redan i uTorrent, men får dubbelkolla och kanske sätta ännu lägre gräns. Ska prova lite ikväll. Vilka värden är det man ska begränsa, och vad föreslår ni för gräns?

Edit: Tror ni det kan hjälpa att köpa ett externt PCI nätverkskort?? Det hade ju varit en enkel och billig lösning.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Och det uppstår så fort jag startar uTorrent. Även om jag bara avänder en liten del av mitt 100mbit så blir internet oerhört segt.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Rekordmedlem

Att byta nätverkskortet påverkar inte om routern är för klent bestyckad, för det är oftast den som flaskar, men kör man netstat så ser man iallafall vad datorn har öppnat för anslutningar.
Problemet med antalet anslutningar har egentligen inte med bandbredd att göra, utan routern ska ha minne och cpu nog att hantera antalet anslutningar, tar minnet slut eller cpun går i taket så blir det segt, det tar tid innan den kan hantera ett paket, eller så stannar den och rensar minnet (omstart) hursom så blir alla routrar sega vid ett visst antal anslutningar, och den billiga hemmarouter som ska vara bäst på det är asus http://www.asus.com/Networks/Wireless_Routers/RTN56U/ vill man ha mera prestanda så får man gå på företagsmodeller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För mig verkar det som att det hjälpte att begränsa antalet anslutningar i uTorrent till 50, nu var det länge sen det hände. Tack alla för hjälpen!