Flasha bioset på Gigabyte GeForce 560 Ti OC (GV-N560OC-1GI)

Permalänk
Medlem

Flasha bioset på Gigabyte GeForce 560 Ti OC (GV-N560OC-1GI)

Här kommer en guide på hur du kan flasha bioset på Gigabyte GeForce 560 Ti OC (GV-N560OC-1GI) så att du kan spela Battlefield 3 utan krascher.

Detta är på riktigt. Det har testats och bekräftats att funka för en massa personer, mig själv bland annat.

Vi ska alltså flasha GPU bioset med en nyare version.

Jag vet att det kan låta skrämmande, men oroa dig inte. Jag visar hur det går till.

  1. Först av allt, gå till http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3707&dl... och ladda ner bioset från din region, eller den närmast dig. (Jag valde Europa eftersom jag bor här).

  2. Sen måste du köra filen som är en själv-extraherande .exe-fil. Jag rekommenderar att du extraherar den till

    C:\Temp\Bios\

    Jag antar att du har gjort det i den här guiden.

  3. Gå till

    C:\Temp\Bios\

    (eller där du la den), följt av:

    GV-N560OC-1GI\BIOSFILE\

    (Du borde vara i C:\temp\Bios\GV-N560OC-1GI\BIOSFILE\).

  4. Kopiera filen N560OGI.F31 till

    C:\temp\Bios\GV-N560OC-1GI\NvTool\

    och döp om den till N560OGI.rom

  5. Klicka nu på start-knappen nere till vänster (Windows loggan om du är i Vista/7) och skriv in i sök-fönstret:

    cmd

  6. Du borde se cmd-programmet på toppen av listan. Höger-klicka och välj "Kör som Administratör" *VIKTIGT*

  7. Du kommer då att få ett svart kommando-fönster med raden: C:\Windows\system32\>

  8. Skriv

    cd..

    och tryck enter. Gör detta två gånger.

  9. Skriv nu:

    cd temp\Bios\GV-N560OC-1GI\NvTool\

    och tryck enter.

  10. Skriv:

    nvflash.exe --save backup.rom

    och tryck enter för att göra en backup.

  11. Skriv:

    nvflash.exe N560OGI.rom

    och tryck enter.

  12. Följ instruktionerna, mestadels bara att trycka "y" tills den är klar.

  13. Starta om din dator.

  14. Det är klart! Se till att du har de senaste drivrutinerna för ditt kort, nerladdade från Nvidia.com.

*OM* det inte funkar, bör du gå till installations-mappen för Origin (typ C:\Program Files (x86)\Origin\), höger-klicka på Origin.exe, välj Egenskaper, gå till Kompabilitets-fliken och bocka i "Kör som Administratör", och tryck OK. Gör detta när Origin INTE körs, sen startar du Origin med detta val.

Det *KOMMER* att funka!

Permalänk
Medlem

det här måste fan me funka, fick precis tebax datan från lagning p.g.a BIOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av oAkkEo:

det här måste fan me funka, fick precis tebax datan från lagning p.g.a BIOS

Funkar garanterat, så länge du har en GV-N560OC-1GI.

Permalänk
Medlem

Eller så tankar man deras mjukvara Easyboost, gör en backup på BIOS, och klickar på Autoflash. Gick fint för mig.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Kan man lägga filen på en USB också och låta BIOS flasha den därifrån automatiskt, eller måste jag extrahera filen i USB före?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stressad:

Kan man lägga filen på en USB också och låta BIOS flasha den därifrån automatiskt, eller måste jag extrahera filen i USB före?

Det borde funka, men du måste ju naturligtvis ändra sökvägarna, men det är ju uppenbart …

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag flashade för ett par veckor sedan, trodde det gjorde skillnad men sedan slutade det fungera igen- Skickade in korten och fick ett par ASUS i utbyte, gör det ni också om inte flashen fungerar. Det är inte meningen att man ska sitta i ett klockningsprogram och ska behöva höja volten själv på nya kort..

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har ett stort problem med detta också!

Använder mig av gtx 460 1gb OC i SLI (GV-N460OC-1GI) från Gigabyte, korten överhettar och datorn låser sig så fort jag spelat ca 10 min BF3!
Testade att tanka Easyboost och AutoFlasha men då säger den att flashen failar. Min bios version är F11, men den senaste på hemsidan är F3??

Är väldigt oerfaren kring detta och det skulle upskattas om någon har nått tips!
Hämtade datorn från lagning så sent som igår, nyformaterad och drivrutiner fixade. Vill spela bf3....

Permalänk
Medlem

Vad komplicerat, jag körde bara exe filen som var med i zip filen och den fixa allt själv..

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av GozZLeY:

Jag flashade för ett par veckor sedan, trodde det gjorde skillnad men sedan slutade det fungera igen- Skickade in korten och fick ett par ASUS i utbyte, gör det ni också om inte flashen fungerar. Det är inte meningen att man ska sitta i ett klockningsprogram och ska behöva höja volten själv på nya kort..

Har du provat detta:

Citat:

*OM* det inte funkar, bör du gå till installations-mappen för Origin (typ C:\Program Files (x86)\Origin\), höger-klicka på Origin.exe, välj Egenskaper, gå till Kompabilitets-fliken och bocka i "Kör som Administratör", och tryck OK. Gör detta när Origin INTE körs, sen startar du Origin med detta val.

Appropå detta:

Skrivet av Leogrant:

Hej! Jag har ett stort problem med detta också!

Använder mig av gtx 460 1gb OC i SLI (GV-N460OC-1GI) från Gigabyte, korten överhettar och datorn låser sig så fort jag spelat ca 10 min BF3!
Testade att tanka Easyboost och AutoFlasha men då säger den att flashen failar. Min bios version är F11, men den senaste på hemsidan är F3??

Är väldigt oerfaren kring detta och det skulle upskattas om någon har nått tips!
Hämtade datorn från lagning så sent som igår, nyformaterad och drivrutiner fixade. Vill spela bf3....

Du ska inte behöva uppdatera bioset på GTX 460. Det behövde då inte jag i alla fall.

Skrivet av Cyberz:

Vad komplicerat, jag körde bara exe filen som var med i zip filen och den fixa allt själv..

Ja, om det funka så kör på det. Jag har dock inte fått det att funka med den .exe-filen felfritt. Dessutom så gillar jag att göra saker manuellt, för då vet man exakt vad som händer.

Permalänk
Medlem

Det fungerade, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

varför krångla? easyboost löser det utan problem.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Tack för en bra guide, väntar bara för att se om det gör någon skillnad. Killen min har 1st 560 Ti OC, hade BIOS version F21, uppdaterade till F22, gick inte att uppdatera till F31 direkt. Så vi testar att köra med denna uppdatering, om det inte hjälper så provar jag flashar upp till F31. Han kör på ultra kvalité

Att köra via Easy Boost fungerar inte för alla, inte för mig iaf och jag gillar också att köra manuellt, så att man vet exakt vad man gör och vad som händer ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av polymoog:

Tack för en bra guide, väntar bara för att se om det gör någon skillnad. Killen min har 1st 560 Ti OC, hade BIOS version F21, uppdaterade till F22, gick inte att uppdatera till F31 direkt. Så vi testar att köra med denna uppdatering, om det inte hjälper så provar jag flashar upp till F31. Han kör på ultra kvalité

Mm, jag skulle tro att du måste köra F31, har hittills inte hört talas om någon som har fått det att funka med F22. Men om det funkar så yay ^^

Sen har Dice utannonserat att de ska släppa patchar som ska fixa dessa random-kraschar. De har samlat in all information de fått på forumen (som bland annat denna lösning) och ska försöka integrera lösningarna, alternativt kringgå om det går