Möjlighet till att spela bf3!

Permalänk

Möjlighet till att spela bf3!

Tjo, tänkte höra om någon av er visste om det är möjligt att spela bf3 på min dator om jag endast uppgraderar till win. vista eller 7 som stödjer directX 11
och om mitt grafikkort som bara stödjer directX 10 kommer fungera? Samt ifall det kommer lagga sönder med de komponenter jag har för övrigt?

AMD Athlon X2 250 3.0 Ghz. 4Gb ram. asus EAH4650hd 1Gb.

Just nu har jag win xp men kan lätt uppgradera. Min kompis sa att det endast är operativet som ska stödja dir x 11 och inte grafikkortet?

Visa signatur

"Skillnaden mellan manlighet och idioti är hårfin"

Asrock 970extreme4, Corsair 8Gb Vengance 1600Mhz, AMD 965BE @4ghz, Zotac gtx580, Corsair cx600, Fractal design arc och självklart ingen ssd.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte kunna spela tyvärr, för klen processor och gfx. Om du inte vill spela i 800x600 och allting på low och det fortfarande laggar... :/

Permalänk

DX10 räcker för BF3 , men dina komponenter räcker nog tyvärr inte till ändå

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | MSI B550 Tomahawk | EVGA GTX1080 SSC | Corsair Force MP600
Kamera: Sony A7 III |Zeiss 18mm 2.8 | Sigma 35mm 1.4 | Sony 85mm 1.8 | Tamron 28-75 2.8

Permalänk

Testade med en Athlon X2 240 härom veckan, med ett 4870X2 och 4GB ram, och det gick inte över 25fps, men med lägsta inställningarna@lägsta res så fick jag en 8 manna killstreak, så vill du testa, så visst. Men uppgradera processorn till en Quad är nog det första du skall göra

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Testade med en Athlon X2 240 härom veckan, med ett 4870X2 och 4GB ram, och det gick inte över 25fps, men med lägsta inställningarna@lägsta res så fick jag en 8 manna killstreak, så vill du testa, så visst. Men uppgradera processorn till en Quad är nog det första du skall göra

True that. Bf3 gillar inte x2 athlon! Det verkar inte ens gilla min x4 phenom! :@

Permalänk
Medlem

Det är lönlöst att ens försöka starta spelet på en dual-core. Man måste i stort sett ha en Quad.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

Okej! schysst för svaren så man slipper köpa spelet utan att kunna köra, men som jag fattar det så är det till att ha win. vista eller 7 och uppgradera till en quad core samt nytt grafikkort! Någon som kan tipsa om ett billigt bra grafikkort med "hyfsad" prestanda?

Visa signatur

"Skillnaden mellan manlighet och idioti är hårfin"

Asrock 970extreme4, Corsair 8Gb Vengance 1600Mhz, AMD 965BE @4ghz, Zotac gtx580, Corsair cx600, Fractal design arc och självklart ingen ssd.

Permalänk
Medlem

Alltså frågan är om det är värt att ens uppgradera en sån gammal burk. Du kommer troligtvis behöva nytt nätagg också eftersom ditt gamla inte kommer klara av att driva nya grafikkort.

Lika bra du slänger ut all gammal skit, behåller burken och köper allt nytt från scratch. Du kan komma undan med kanske 6000-7000kr och klara BF3 på High.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

dock har jag tyvärr inte de pengarna och är inte direkt ute efter grafiken, vill helst bara kunna köra det, på åtminstone low inställningar, kanske medium.

Visa signatur

"Skillnaden mellan manlighet och idioti är hårfin"

Asrock 970extreme4, Corsair 8Gb Vengance 1600Mhz, AMD 965BE @4ghz, Zotac gtx580, Corsair cx600, Fractal design arc och självklart ingen ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyber_swede:

dock har jag tyvärr inte de pengarna och är inte direkt ute efter grafiken, vill helst bara kunna köra det, på åtminstone low inställningar, kanske medium.

Men det blir jätte svårt för dig, du måste ju ändå köpa allt nytt för att kunna ha en ny processor och grafikkort.

Ny processor = annan socket = Nytt moderkort
Nytt gfx = för lite ström från din gamla nätdel = ny nätdel
Nya moderkotet = ny typ av minne (DDR3) = Nya minnen

Du ser? Ond cirkel kallas det där, uppgradera allt eller hoppa över det helt och hållet. Tyvärr.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1089073/2011-11-06

Där har du något som hade funkat perfekt för en billig penning, men om du inte har pengarna så är det ju svårt såklart.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyber_swede:

Okej! schysst för svaren så man slipper köpa spelet utan att kunna köra, men som jag fattar det så är det till att ha win. vista eller 7 och uppgradera till en quad core samt nytt grafikkort! Någon som kan tipsa om ett billigt bra grafikkort med "hyfsad" prestanda?

Ett begagnat 5770 skulle kunna vara något att satsa på.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Ett begagnat 5770 skulle kunna vara något att satsa på.

Ja fast nej, han behöver fortfarande en ny processor. Jag har sett folk som klagar på att deras 5000-serie kort bara går i 50% och det beror då på att de inte har en bra quad-core processor. Processorn är otroligt viktig i BF3.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Ja fast nej, han behöver fortfarande en ny processor. Jag har sett folk som klagar på att deras 5000-serie kort bara går i 50% och det beror då på att de inte har en bra quad-core processor. Processorn är otroligt viktig i BF3.

Självklart är en ny CPU också något han behöver

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag tror spelet är spelbart med en dual core sen om det är i 640x480 alt 800x600 är en annan sak men spelbart tror jag definitivt, självklart allt på low med allt "lull lull" av men spelbart det tror jag.

Hur skulle annars så många kunna spela på "billiga" laptops som i flesta fall är dual cores? Skitgrafik, javisst men spelbart. Inte fullt flyt med 60FPS men vem har det på en dual core, inte alla med quad för den delen heller?

Vill du spela men inte har råd att uppgradera så testa, räkna inte med bra grafik men spelbart tror jag det är. Om du nu inte är känslig som många av oss är å kräver 60FPS men då kostar det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Hur skulle annars så många kunna spela på "billiga" laptops som i flesta fall är dual cores?

Ingen gör det?

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Men det blir jätte svårt för dig, du måste ju ändå köpa allt nytt för att kunna ha en ny processor och grafikkort.

Ny processor = annan socket = Nytt moderkort
Nytt gfx = för lite ström från din gamla nätdel = ny nätdel
Nya moderkotet = ny typ av minne (DDR3) = Nya minnen

Du ser? Ond cirkel kallas det där, uppgradera allt eller hoppa över det helt och hållet. Tyvärr.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1089073/2011-11-06

Där har du något som hade funkat perfekt för en billig penning, men om du inte har pengarna så är det ju svårt såklart.

okej, tack för svaret ochn rekomendationen! men dessa delar ska funka ihop eller? jag måste dock fixa nytt chassi till detta som rymmer. Är föresten vatten kylning mycket effektivt??

Visa signatur

"Skillnaden mellan manlighet och idioti är hårfin"

Asrock 970extreme4, Corsair 8Gb Vengance 1600Mhz, AMD 965BE @4ghz, Zotac gtx580, Corsair cx600, Fractal design arc och självklart ingen ssd.

Permalänk

tack alla föresten!! låter som det blir att spara pengar och vänta med att köpa. eller satsa på ett ps3 med spelet som blir billigre.. dock inte samma känsla som dator på fps spel!

Visa signatur

"Skillnaden mellan manlighet och idioti är hårfin"

Asrock 970extreme4, Corsair 8Gb Vengance 1600Mhz, AMD 965BE @4ghz, Zotac gtx580, Corsair cx600, Fractal design arc och självklart ingen ssd.

Permalänk
Medlem

Det går att spela med en dualcore men fpsn halveras då, om du tex stopper i ett radeon 6850/6870 kan du spela på low inst, 6950 low-med inst.

Men ett helt nytt system skulle inte skada

Skrivet av Itchy Trojan:

Testade med en Athlon X2 240 härom veckan, med ett 4870X2 och 4GB ram, och det gick inte över 25fps, men med lägsta inställningarna@lägsta res så fick jag en 8 manna killstreak, så vill du testa, så visst. Men uppgradera processorn till en Quad är nog det första du skall göra

nae det första han ska göra är o byta ut grafikkortet, med tx ett radeon 6950 o en dualcore cpu kan man spela på low-medel inst, med ett radeon 4650 kan man inte spela spelet överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyber_swede:

okej, tack för svaret ochn rekomendationen! men dessa delar ska funka ihop eller? jag måste dock fixa nytt chassi till detta som rymmer. Är föresten vatten kylning mycket effektivt??

Dem där delarna funkar perfekt ihop, men om du ska spara så rekommenderar jag dig att vänta med att kolla delar tills det är dags, och skapa då en tråd i den delen av forumen som handlar om nya stationära köp och få då de bästa tipsen just då där.

Lycka till

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Ja fast nej, han behöver fortfarande en ny processor. Jag har sett folk som klagar på att deras 5000-serie kort bara går i 50% och det beror då på att de inte har en bra quad-core processor. Processorn är otroligt viktig i BF3.

att processorn är viktig kan jag intyga... sitter på en i7 920 @ 3,8Ghz med HT off, och i Bf3 snurrar alla kärnor på ca 80 %.... samt att mitt 6950 ligger på 99% hela tiden jag spelar

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Det går att spela med en dualcore men fpsn halveras då, om du tex stopper i ett radeon 6850/6870 kan du spela på low inst, 6950 low-med inst.

medium funkar ganska bra på 6870 om man tittar på. 65 hz i medel.
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Permalänk
Medlem

Det går att spela med acceptabel fps med en dual core. Jag sitter med en phenom 550 x2 med ett 6850 med allt på medium i 1920x1080 och ligger stabilt på 45 fps

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

medium funkar ganska bra på 6870 om man tittar på. 65 hz i medel.
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Ja men det är med en Quad i7 processor, med en dualcore halveras fpsn.
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Med en dual o 6870 får man spela på low-medium om man kör i 1080p o vill ha stabila fps.

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

nae det första han ska göra är o byta ut grafikkortet, med tx ett radeon 6950 o en dualcore cpu kan man spela på low-medel inst, med ett radeon 4650 kan man inte spela spelet överhuvudtaget.

Processorn är viktigare att uppgradera, då spelet inte kommer flyta på så himla mycket bättre oavsett bättre grafikkort, men som sagt, så är båda extremt viktiga.

Kan tillägga att förutom HD4870X2 (med fläktmod) så drog jag igång ett GT220 1gb(DDR5), ett HD 5450 1gb(DDR3) och 2(!) st HD5850 i Xfire med Athlon riggen. Blev inte bättre med dual 5850 så kan han hitta en billig Q-prolle och ett grafikkort i stil med 4870X2/HD4850 så kan han nog spela på åtminstone med settings@1080p, beroende på prolle.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36