Problem med ny dator, Väl fungerande till att helt plötsligt inte starta

Permalänk
Medlem

Problem med ny dator, Väl fungerande till att helt plötsligt inte starta

Hej sweclockers!
skriver till er nu för har lite smått panik över mitt senaste data bygge och vet inte vad jag ska göra. kan inte allt om datorer har endast byggt ihop 2 gånger samt bytt delar.

Min hårdvara som jag köpte nyligen för hårt insparade pengar:

cpu
Intel Core i7-2600K 3,4GHz / 8MB / Socket 1155

gpu
ASUS Radeon HD 6950 2GB OC

moderkort
ASUS SABERTOOTH P67 B3

cpu kylare
Antec Kuhler H2O 620 CPU-Kylare med 2 typhoon fläktar (push and pull)

minnen
Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz

hårddisk
Corsair 120GB Force 3 Series SATA III 2.5" (SSD)

psu
Corsair PowerSupply 600W Gaming series 80 Plus

chassi
Fractal Design Arc
plus en noctua fläkt

tror inte jag missat något. köpte allt på webhallen.

installationen gick felfritt och har använt datorn i en vecka. bara hunnit installerat windows och drivrutiner och bf3 i princip.
allt har fungerat felfritt. tills idag då det helt plötsligt den inte starta alls. inget hände. panik...
öppnade upp och såg att det lyste på moderkort osv. första tanken var power knappen av någon anledning. så jag testade starta med strömledande på power sw direkt på moderkortet. inget händer. sedan tog jag ur alllt inkopplat på moderkortet utom processor o minnen.
inget händer.. sen tog jag ut strömkabeln och kopplar grön till svart med ett gem för o se om nätagget startar utan moderkort. men det gör det inte?... måste det starta när man gör detta? eller är det bara vissa som gör? testade även med lite motstånd som hårddisk och fläktar.

jag tyckte det var lustigt eftersom det lös på moderkortet osv.
kan moderkortet vara sönder? eller bara nätagget?
kan det vara så att nätagget inte klarar min hårdvara? kanske behöver 700w?
hur kan de gått sönder? vill ju inte gärna byta det till ett nytt om det händer igen?

är rätt vilsen och hoppas på något någolunda bra svar som gör mig lite lugn!
tack på förhand!
mvh

Permalänk
Medlem

Kolla igenom så att alla sladdar sitter i ordentligt och som de ska.
Kolla så att du inte ser några röda lampor lysandes på moderkort/GPU.
Kolla så att alla latenser sitter fast mellan moderkort och chassi !!!
Testa med ett annat nätaggregat.
Kolla så att din Antec Kühler inte läcker.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

blev fel i mitt första inlägg. ber om ursäkt ;).

Permalänk
Medlem

vill också tillägga att jag kunde inte testa minnena på mem ok knappen. och att jag höjde volten på grafikkortet ca 3procent. pga lite grönt flimmer i bf3 men inget problem förns dagen efter när jag skulle starta datorn som sagt.. ingen som har en aning?

Permalänk
Hedersmedlem

Testa med ett annat nätagg och med minimalt antal delar som behövs för start.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

hej igen! goda nyheter (tror jag)? testade med mitt gamla 500w och vips så starta det. pumpen börja jobba, fläkten igång och moderkortet indikerar att det inte finns någon boot och inget grafikkort. moderkortet klara sig? vill inte koppla in resten o köra på detta då det på gränsen till att de klarar mitt grafikkort också.
alltså är nätagget kasst? vad gör jag nu åt detta? kan det vara så att jag behöver ett med mer kraft eller bättre kvalite?
vill ju verkligen inte att detta ska hända igen..
tacksam för svar!
mvh

Permalänk
Medlem

Du kan ju haft otur och fått ett måndagsexemplar bara av ditt nätaggregat.
Med tanke på vad du har i burken skall det inte vara några problem med för lite watt.
Testa koppla på Corsairen igen se om den går igång igen, om inte så skicka tillbaks det på garantin.
Prova gärna köra med allt monterat med med din 500 wattare och se om den orkar driva allt, borde göra det även om grafikkortet vill ha mer effekt.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindrax:

Du kan ju haft otur och fått ett måndagsexemplar bara av ditt nätaggregat.
Med tanke på vad du har i burken skall det inte vara några problem med för lite watt.
Testa koppla på Corsairen igen se om den går igång igen, om inte så skicka tillbaks det på garantin.
Prova gärna köra med allt monterat med med din 500 wattare och se om den orkar driva allt, borde göra det även om grafikkortet vill ha mer effekt.

testade igen och den verkar helt död. förutom att standby lampan lyser på moderkortet av någon anledning. kanske är själva uppstarts komponenten som gett sig? eftersom den funkade tills jag stängde av den och sen gick den inte igång?

ja det känns som min vanliga otur.. ska ner till webhallen imorgon o kolla. känns ändå bättre att uppgradera mig till ax modellen eller något liknande istället. känns 1000 gånger bättre att ha något i en bättre klass nu när detta hänt..
vill verkligen inte detta ska hända igen.
hoppas bara att resten i datorn har klarat sig... vad händer om den slagit ut min helt nya hårdvara? ska se om jag vågar koppla det gamla och testa också..
tackar så mycket för svar!
mvh

Permalänk
Medlem

löste sig med nytt nätagg! alltså kan moderkortet lysa o få ström men ändå inte starta pga psu.
känns jävla skönt o skriva detta på min nya dator nu. med ett ax 850 som fläkten inte ens är igång på nu. utan bara under belastning.
tack o hej!