Permalänk
Medlem

Vilken typ av minneskort?

Tjena.

Ska hämta min EOS 550D imorgon och behöver givetvis ett minneskort!

Ska primärt använda den för att filma, så ett på 8GB är väl minst sagt nödvändigt, kanske tillåmed 16GB? men vilken Class ska man köpa?

Samt är det några speciella minneskort ni kan rekommendera?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/transcend-secure-digital-class-10-sd...

Är det något fel på detta kortet eller varför är det så sjukt billigt?

180kr (med studentrabatt) för ett 16GB Class 10 SDHC? :S

Permalänk
Medlem

Transcend brukar vara lite undermåliga i kvalitén så jag är inte förvånad över priset.
Kingston och SanDisk som jag kör är bättre och dessutom mer kompatibla med olika hårdvara.
Kör SanDiskkort med min Amiga 1200 som image store och det funkar perfekt även på den gamla hårdvaran.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Hedersmedlem

Ett bra Class 6 eller 10 går bra och Transcend minnen fungerar med Canon men hur bra de håller är en annan fråga. Det finns även en hel del piratminnen märkta med SanDisk och Kingston så köp minnen i en bra affär.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindrax:

Transcend brukar vara lite undermåliga i kvalitén så jag är inte förvånad över priset.
Kingston och SanDisk som jag kör är bättre och dessutom mer kompatibla med olika hårdvara.
Kör SanDiskkort med min Amiga 1200 som image store och det funkar perfekt även på den gamla hårdvaran.

När man anser att kvalitén är sämre på ett minneskort, vad är det då man menar? Att de kanske går sönder lättare, eller att de inte uppfyller specifikationerna som anges?

Skrivet av 4everapple1:

Beställa utomlands känns inte direkt nödvändigt, men ska ha det i åtanke tack.

Skrivet av MaLo:

Ett bra Class 6 eller 10 går bra och Transcend minnen fungerar med Canon men hur bra de håller är en annan fråga. Det finns även en hel del piratminnen märkta med SanDisk och Kingston så köp minnen i en bra affär.

Blir det någon skillnad på Class 6 och Class 10 eller är båda fullt tillräckliga?

Tack

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikkop:

Blir det någon skillnad på Class 6 och Class 10 eller är båda fullt tillräckliga?

Tack

Nej inte när du filmar då allt sparas i realtid plus att Class 6 betyder bara att minnen är garanterat lägst överföringshastighet av 6MB/s men att minnena oftast ligger på 7-8MB/s.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Nej inte när du filmar då allt sparas i realtid plus att Class 6 bara betyder att minnen är garanterat lägst överföringshastighet av 6MB/s men att minnena oftast ligger på 7-8MB/s.

Aha okej, tack. I vilka fall är Class 10 bättre än Class 6 då?

Hur är detta minneskortet?

http://www.dustinhome.se/kingston-secure-digital-class-10-g2-...

Kingston är väl ändå ganska välkända? Bra pris också.

Tack

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikkop:

Aha okej, tack. I vilka fall är Class 10 bättre än Class 6 då?

Hur är detta minneskortet?

http://www.dustinhome.se/kingston-secure-digital-class-10-g2-...

Kingston är väl ändå ganska välkända? Bra pris också.

Tack

Ja Class 10 betyder 10MB/s så det är bättre och det är ett bra minne utan tvekan.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Ja Class 10 betyder 10MB/s så det är bättre och det är ett bra minne utan tvekan.

Okej tack! Då blir det kanske ett sådant kort.

Vad jag menade med min föregående fråga var, i vilket fall är det bättre att ha ett Class 10 kort om Class 6 kort räcker gott och väl till att filma i Full-HD?

Är det vid stora stillbilder man märker att class 10 är bättre än class 6?

Tack

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikkop:

Okej tack! Då blir det kanske ett sådant kort.

Vad jag menade med min föregående fråga var, i vilket fall är det bättre att ha ett Class 10 kort om Class 6 kort räcker gott och väl till att filma i Full-HD?

Är det vid stora stillbilder man märker att class 10 är bättre än class 6?

Tack

Det beror mer på kameran och dess buffert och överföringshastighet. Proffskameror kan ta mängder med bilder i serie utan att kamera blir långsam och då spelar minnet roll men en 550D har en mycket lite buffert så den går ner i hastighet ganska omgående så även om kanske de första bilderna kan sparas lite fortare så blir det i praktiken ingen skillnad mellan ett Class 6 och 10 minne. Nu är priset så lågt på Class 10 minnen att det mer är en akademisk fråga.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Med kvalité menar jag prestanda, hållbarhet, kompatibilitet och sen spelar priset med roll såklart
Klart man kan klara sig med ett lågpriskort med men om du siktar på att ha ett kort som håller och klarar kraven av användaren så är det en intressant aspekt. Billigt kort med mer utrymme eller ett dyrare med mindre utrymme men som har bättre fördelar på ovan nämnda komponenter (prestanda, hållbarhet, kompatibilitet).
Det är valet och kvalet min vän

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk

Bra sida med svar på dina frågor ang. dem olika classifiseringarna korten har.

https://www.sdcard.org/consumers/speed/speed_class/

Kör själv med SanDisk's Extreme III 8GB och SanDisk's Extreme UHS1 16GB i min D300s och är mycket nöjd med dessa. Dessa är lite mer påkostade minnen med ett stötskyddat hölje, dock är denna serie minneskort dyrare än övriga men är som sagt mer påkostade.

Som alltid får man ju vad man betalar för !!!

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Medlem

Jag kör med SanDisk och de sviker aldrig, har haft både Kingston och Transcend och de var inte till full belåtenhet.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Jag har nu min kamera men har ej fått tag på något nytt minneskort så jag har ett väldigt gammalt. Se länk:
http://www.takems.com/support/files/flash/SD_133x_Factsheet_E...

Dock står det att den ska klara att skriva i 10mb/s, minst 3mb/s.

När jag försöker spela in så blir videofunktionen avbruten automatiskt, jag antar det är minneskortet då som är för slött?

Sen en till fråga, jag testade att fotografera lite med Autofokus, och när jag var för nära ett objekt så ville kameran inte fotografera, utan blixten blinkade 3 gånger å sen händer inget.

Är det ett tecken på att jag är för nära objektet?

Tack!

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Tack för era svar.

Jag har nu min kamera men har ej fått tag på något nytt minneskort så jag har ett väldigt gammalt. Se länk:
http://www.takems.com/support/files/flash/SD_133x_Factsheet_E...

Dock står det att den ska klara att skriva i 10mb/s, minst 3mb/s.

När jag försöker spela in så blir videofunktionen avbruten automatiskt, jag antar det är minneskortet då som är för slött?

Sen en till fråga, jag testade att fotografera lite med Autofokus, och när jag var för nära ett objekt så ville kameran inte fotografera, utan blixten blinkade 3 gånger å sen händer inget.

Är det ett tecken på att jag är för nära objektet?

Tack!

Yes det är minneskortet som stoppar..

Exakt du är för nära, kolla i sökaren o se när autofokuspunkterna lyses upp

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Hedersmedlem

Det minnet skulle ha klassats som Class 3 och det är precis på gränsen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Yes det är minneskortet som stoppar..

Exakt du är för nära, kolla i sökaren o se när autofokuspunkterna lyses upp

Är Sökaren där man sätter ögat i det lilla "hålet" där man ser lite information å så?

Angående det så lyser aldrig autofokuspunkterna upp när jag håller knappen halft nertryckt, dvs så den fokuserar.

Skrivet av MaLo:

Det minnet skulle ha klassats som Class 3 och det är precis på gränsen.

Där ser man! Att spela in i låg upplösning funkade dock bra, så får nöja mig med det tills jag fixar bättre kort

Tack