Köpte en Asus 1215b - galet med bloatware eller till och med spyware?

Permalänk

Köpte en Asus 1215b - galet med bloatware eller till och med spyware?

hallå hallå.

Har nyss packat upp datorn och kikar i processer som körs, 70st!

Någon som vet ett program som rensar upp windows 7 till mint fast lämnar kvar de essentiella programmen för fusion apun?

Håller på att manuellt avinstallera allt skräp som följde med. Ville dela med mig om att asus skickar med mycket skräp i datorn.

Permalänk
Skäggig legend

Avinstallera alla program manuellt - eller blås ut allt med en ren skiva Windows 7 Home Premium 64bit (om det är det den har som produktnyckel)

Man blir rent av förbannad av att de slänger på en massa skit på burkarna men så är livet!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

OT fråga:
Fick också hem min Asus 1215B från Dustin idag.

Jag har inte dragit igång den än då jag tycker att det är alldeles för stor "flex" i tangentbordet. Tangentbordet åker liksom ner vid knapptryckningar.
Är din likadan? Det gäller främst i mitten av tangentbordet, knapparna e d c r f v t g b. Tangenterna låter dessutom bra mycket mer än de andra. Mycket besviken på Asus faktiskt, datorn verkade vara kanon men med ett sådant tangentbord är den ju inte användbar.

Permalänk

Upplevde samma sak med bloatware.

Köpte datorn för att sonen skulle kunna spela Minecraft och lite lättare online spel när vi är ute och ränner.

Minecraft verkar knappt funka för det laggar apa......

Permalänk
Medlem

Hur vet man vilka program som inte är livsviktiga för att datorn ska kunna fungera ordentligt?

Jag vågade ta bort "eeedocking" och något annat, men sen blir man ju osäker på vad man behöver och inte!

Någon som har några tips?

Permalänk

Jag har nu laddat ner en OEM DVD, installerade med keyn från undersidan av datorn... funkar bra

windows hade inga drivrutiner för nätverkskortet så det kan vara smart att spara det i förväg på ett minneskort

androiden gick att använda via usb, via wlan, skönt det.

Så är det bara att ladda ner drivrutinerna från asus hemsida. Först verkade det som om att man var tvungen att ladda ner något kinesiskt nerladdningsprogram för att få ner sina drivrutiner, jag tänkte nä det här var droppen, men " Global (DLM) Global China ", tryckte man på global så fick man ner en zipfil. Skönt, 47 processer nu.

ccleaner och spywareblaster slängde jag också in. Kanske blir prestandan lite bättre nu

finns det någon som känner till ett ghostprogram, så man kan ta en direkt kopia på det här, in på en usb sticka och bara installera den?