Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta ny mus till spelande!

Hej!

Nu är det så att min gamla mus, en Logitech M-BZ105A, börjar bli skapligt sliten efter ett par år av använding (Gummit på sidorna börjar falla av och känns otrevligt att ta på) och jag har lust att skaffa mig själv en ny och bra mus till FPS och RTS spel, men även en massa surfande och chattande.

Jag kikade på http://www.inet.se/artikel/6606091/logitech-mx518-optical-gam... ett tag, men sedan insåg jag att den var optisk och inte med laser. Hur stor roll spelar det dock? Vad är skilldaderna? Har inte haft en optisk på ca 5 år nu säkert, därför känns det lite trögt att välja det över laser då optiskt börjar kännas "gammalt".

Kriterierna jag är säker på dock är:
Måste ha sladd
Inte över 400 Kr (Ingen dumsnålhet dock)
Inte 437252 knappar på. Jag har aldrig använt något mer än scroll-hjulet och vänster/högerklick.

Någon som kan ge lite råd?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Hej!

Nu är det så att min gamla mus, en Logitech M-BZ105A, börjar bli skapligt sliten efter ett par år av använding (Gummit på sidorna börjar falla av och känns otrevligt att ta på) och jag har lust att skaffa mig själv en ny och bra mus till FPS och RTS spel, men även en massa surfande och chattande.

Jag kikade på http://www.inet.se/artikel/6606091/logitech-mx518-optical-gam... ett tag, men sedan insåg jag att den var optisk och inte med laser. Hur stor roll spelar det dock? Vad är skilldaderna? Har inte haft en optisk på ca 5 år nu säkert, därför känns det lite trögt att välja det över laser då optiskt börjar kännas "gammalt".

Kriterierna jag är säker på dock är:
Måste ha sladd
Inte över 400 Kr (Ingen dumsnålhet dock)
Inte 437252 knappar på. Jag har aldrig använt något mer än scroll-hjulet och vänster/högerklick.

Någon som kan ge lite råd?

Mx518, never again. Skitskön mus, fungerar bra.. I typ 1000click, sedan börjar knapparna bugga sönder, och tillslut inte fungera alls. Jag och min kusin har gått genom fyra stycken sammanlagt, alla efter ungefär lika lång tid har gått sönder.

Kan rekomendera A4Techmössen, samt Razer Mamba tillexempel, eller Deathadder (genom att du inte ville ha en miljon knappar som jag har på min Razer Naga )

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Skulle tro att du lär få en bra mycket bättre optisk mus för 400kr än en laservariant i samma prisklass.

Jag bytte själv ner mig nyligen från en Logitech G9 till en Logitech G400. Är nog det bästa jag gjort på länge(avskydde G9)

Permalänk
Medlem

G400 Ftw har kört på den ett tag nu. en värdig efterträdare till mx518 no doubt.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

Lägg till 100kr och du får något helt underbart:
http://www.inet.se/artikel/6606149/steelseries-xai-laser-gami...

Permalänk
Medlem

Coler masters fungerar riktigt bra

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=612703

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Logitech G400 är riktigt skön. Finns inget att klaga på, i min mening.
Den är billig, så du får en hundring över till äpplen och bananar!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

jag kör på en logitech m90., kostade 49kr på Media Markt.
Tycker att spelmöss känns otroligt överskattat, jag märker då ingen skillnad på mitt spelande när jag testat 700kr+ möss

Permalänk
Medlem

Jag har använt en Mionix Saiph 3200 i snart ett år nu och det är utan tvekan den bästa mus jag någonsin provat. Rekommenderar den starkt.

Permalänk
Avstängd

Ja asså det beror på hur mycket du vill lägga ut.
Tror vi alla som någonsin rört den, om kanske tillochmed SETT den kan hålla med om att R.A.T 9 är den ultimata gaming musen du kan köpa
http://cyborggaming.com/prod/rat9.htm
Inget dumt skräp som razer, du vill ha något bra, kvalite.
Därav, R.A.T 9

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk

Rekommenderar Razer Deathadder, har haft min i 3 år och funkar fortfarande felfritt

Permalänk

Rekommenderar också logitechs g400, kostar runt 360kr, har inga störande knappar, är otroligt skön ( köpte den till flickvännen och är redigt avundsjuk på henne) och flyter bra till spel.
http://www.webhallen.com/hardvara/136469-logitech_optical_gam...

Såg att du fick rekommendation om http://www.inet.se/artikel/6606149/s...r-gaming-mouse
Personligen så hatar jag den, knapparna på sidan är så stora och "mjuka" (lätta att trycka in) så råkar alltid komma åt dom i fel tillfälle.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Såg att du fick rekommendation om http://www.inet.se/artikel/6606149/s...r-gaming-mouse
Personligen så hatar jag den, knapparna på sidan är så stora och "mjuka" (lätta att trycka in) så råkar alltid komma åt dom i fel tillfälle.

Vill bara påpeka att du inte håller musen på sättet den är designad för då.

Musen ska gå "in mot mitten" alltså vara böjd, och inte sträckt på sidan.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Mx518, never again. Skitskön mus, fungerar bra.. I typ 1000click, sedan börjar knapparna bugga sönder, och tillslut inte fungera alls. Jag och min kusin har gått genom fyra stycken sammanlagt, alla efter ungefär lika lång tid har gått sönder.

Kan rekomendera A4Techmössen, samt Razer Mamba tillexempel, eller Deathadder (genom att du inte ville ha en miljon knappar som jag har på min Razer Naga )

snacka om att du är nästan ensam o haft otur med 518 musen:) min funkar lika bra idag som när den släpptes..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebenholts:

Rekommenderar Razer Deathadder, har haft min i 3 år och funkar fortfarande felfritt

+1

Rekommenderar även jag Razer Deathadder

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Hej!

Nu är det så att min gamla mus, en Logitech M-BZ105A, börjar bli skapligt sliten efter ett par år av använding (Gummit på sidorna börjar falla av och känns otrevligt att ta på) och jag har lust att skaffa mig själv en ny och bra mus till FPS och RTS spel, men även en massa surfande och chattande.

Jag kikade på http://www.inet.se/artikel/6606091/logitech-mx518-optical-gam... ett tag, men sedan insåg jag att den var optisk och inte med laser. Hur stor roll spelar det dock? Vad är skilldaderna? Har inte haft en optisk på ca 5 år nu säkert, därför känns det lite trögt att välja det över laser då optiskt börjar kännas "gammalt".

Kriterierna jag är säker på dock är:
Måste ha sladd
Inte över 400 Kr (Ingen dumsnålhet dock)
Inte 437252 knappar på. Jag har aldrig använt något mer än scroll-hjulet och vänster/högerklick.

Någon som kan ge lite råd?

Vet att det är över din budget men steelseries sensei är den bästa och skönaste musen jag någonsin testat, och den har fått sjukt bra reviews

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

om du lägger till 99kr så kan jag rekommendera http://www.inet.se/artikel/6101568/qpad-om-75-gaming-mouse-mu...

sitter med den själv och den är ruskigt skön i både windows och spel(bf3/wow) väldigt bra grepp.

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hej!

Nu är det så att min gamla mus, en Logitech M-BZ105A, börjar bli skapligt sliten efter ett par år av använding (Gummit på sidorna börjar falla av och känns otrevligt att ta på) och jag har lust att skaffa mig själv en ny och bra mus till FPS och RTS spel, men även en massa surfande och chattande.

Jag kikade på http://www.inet.se/artikel/6606091/logitech-mx518-optical-gam... ett tag, men sedan insåg jag att den var optisk och inte med laser. Hur stor roll spelar det dock? Vad är skilldaderna? Har inte haft en optisk på ca 5 år nu säkert, därför känns det lite trögt att välja det över laser då optiskt börjar kännas "gammalt".

Kriterierna jag är säker på dock är:
Måste ha sladd
Inte över 400 Kr (Ingen dumsnålhet dock)
Inte 437252 knappar på. Jag har aldrig använt något mer än scroll-hjulet och vänster/högerklick.

Någon som kan ge lite råd?

Är du palm eller claw?

Palm = Du lägger hel handen "tungt" på musen
Claw = Du lägger endast fingrarna på musen.

Personligen skulle jag valt denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=237809
Denna är extremt ergonomisk, och lämpar sig bäst för palm. Den är huvudsakligen gjort för fps men jag kör min i RTS-spel.(DotA,HoN osv osv) Jag kör dock laservarianten.

Steelseries Ikari Optical
- Frames per second: 6.500
- Inches per second: 40
- Counts Per Inch (CPI): 400 - 1600
- Acceleration: 15 G
- Buttons: 5
- Cord: 2 m / 6.5 ft (braided to improve durability)
- Polling: 1000Hz
- Lift distance: 3,5 mm
- CPI high/low indicator
- Gold-plated USB connector
- Large pressure points that reduce friction for optimized glide
- Driverless, plug-and-play feature for LAN gamers
- Measurements: 130 mm x 83 mm (5,1 x 3,3in) - height 36 mm (1,4in)
- Operating systems: Win XP/Vista/Win 2000/Win 98/Win ME/Mac OS

Steelseries Ikari Laser

Specifications for SteelSeries Ikari Laser:
- Samples per second: 40.000
- Inches per second: 50
- Counts per inch: 1 - 3.200 (1 CPI Steps)
- Acceleration: 20 G
- Sensor data path: True 16 bit
- Lift distance: 1,8 mm (0,07 inch)
- Buttons: 5
- Cord: 2 m / 6.5 ft (braided to improve durability)
- Polling: 1000 Hz
- Gold-plated USB connector
- Measurements: 130 mm x 83 mm (5,1 x 3,3in) - height 36 mm (1,4in)
- CPI high/low indicator
- SteelSeries FreeMove Technology
- Large pressure points that reduce friction for optimized glide
- Driverless, plug-and-play feature for LAN gamers
- Operating systems: Win XP/Vista/Win 2000/Win 98/Win ME/Mac OS

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

lägger +1 på DeathAdder

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Avstängd

Håller med flera i denna tråd.

Razer Deathadder är en fruktansvärt skön mus (framförallt när man har gigantiska händer som jag) och har genom åren nött ut två av dessa och är inne på min tredje.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av http://www.inet.se/artikel/6606089/logitech-g500-gaming-mouse
Kan verkligen rekommendera den!

Visa signatur

OS: Windows 10 MB: Asus Z170-P CPU: Intel i5 6600K @ 4GHz Kylning: Noctua NH-U9B SE2 RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX @ 2133MHz GPU: Asus Geforce GTX 970 Strix Chassi: Fractal Design Define S PSU: Corsair RM750X Lagring: Samsung 850 250GB SSD, Samsung Spinpoint F3 1TB Skärm: BenQ Xl2411T 144Hz

Permalänk
Medlem

Denna är inte helt fel, har storebror till denna http://www.inet.se/artikel/6101681/microsoft-sidewinder-x3-ga...

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare - Logitechs G500 är jävligt bra. Kört med en sån sedan de släpptes och är mycket nöjd. Den har utbytbara vikter i så du kan få den så tung eller lätt som du vill. Trevligt lagom med programerbara knappar oxå samt DPI-on-the-fly justering vilket är jävligt bra i BF3

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Är själv lite kräsen när det gäller passform och stil, men för mina händer (som är rätt stora) så passade g400 riktigt bra, till ett bra pris (d.v.s. efterträdaren till mx518!) En annan positiv sak är att g400 är bra mycket snyggare än mx518

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638445

Edit: Ville inte heller ha något plåttrig, färgfull eller massa knappar!

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem

Just nu sitter jag med en Razer Diamondback, en mycket bra mus. När den lägger av ska jag köpa mig en Xai eller G500. Jag anser att det är dagslägets skönaste musar.

Permalänk
Medlem

Var inne på att köpa en ny mus för inte så länge sedan så jag gick till Mediamarkt och provade mig fram.

En mus som du måste prova, gällande komfort, är Mionix Naos (serien). Vilken du tar kvittar egentligen men högre modell brukar ha lire mer finesser. Mionix Naos serien är extremt skön, nästan som sex

Testade också Steelseries Ikari Optical men Mionix är betydligt bättre.

Musen jag valde att köpa: Ingen! Jag lagade min trasiga knapp på min Logitech G9 och den kommer jag använda länge till

En av mössen
http://www.inet.se/artikel/6606152/mionix-naos-3200-gaming-mo...

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Hjälpsam

Är en gammal MX518 fan, om du inte är imponerad av optiken i den (vilket är lite föråldrad) så är G400 identisk i utformning med modernare teknik.

Om du däremot är en av dem som gärna lyfter musen en del när du pangar så måste jag säga att Steelseries Sensei är oslagbar på liftdistance, och i övrigt helt OK i känsla för en som gillar MX518.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Håller med flera i denna tråd.

Razer Deathadder är en fruktansvärt skön mus (framförallt när man har gigantiska händer som jag) och har genom åren nött ut två av dessa och är inne på min tredje.

Är på min 4 deathadder jag skiter faktiskt att den går sönder för jag tycker den är SKIT BRA

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Microsoft intelli 3.0! har haft ca 5 st, men jag spelar ganska våldsamt men ack vilken skön mus

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Mionix Naos 5000 kör jag på och det är den bästa mus jag haft, komfort och läser grymt bra.

För övrigt vill jag tillägga att jag gått igenom 3 st mx518(gått sönder lite väl fort, tröga knappar etc)