Noctua tillkännager NF-F12 Focused Flow Fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Har kört noctuas fläktar (en in o en ut) i ett förövrigt passivt system i 5 år nu. Gillar dem skarpt.

Om de knåpar fram en 14cm fläkt så köper jag en direkt.

I övrigt så verkar det vara en rak höger mot övriga "fokuserade" fläktar där ute. Se vad de presterar bara.

NF-P14 FLX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Svindyr och ineffektiv?

hahaha, nä det är Mac

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är dom verkligen bättre när det kommer till ljudnivå eller är dom helt enkelt mer prisvärda med mer blås utan att för den delen låta mycket?

gentle typhoon låter mindre och blåser mer. hoppas den nya noctuan är bättre eller att dom släpper en gt med pwm.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Är dom verkligen bättre när det kommer till ljudnivå eller är dom helt enkelt mer prisvärda med mer blås utan att för den delen låta mycket?

120mm:

140mm:

hela testet: http://translate.google.co.ma/translate?u=http%3A%2F%2Fextrem...

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

Scythe Slip Stream 140 , gentle typhoon, noiseblocker, thermalright x-silent, thermalright ty-140 osv

Inte för och låta negativ, men varför är dom bättre?

Vill byta ut mina 120mm fläktar ur mitt Arc Mini som följde med, men vet inte vilka jag ska köra med kommer självklart köra fläktkontroller på dom!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Ange värde i m3/h är inte LITE förlegat.
l/s känns mer rätt 2011.

avrundat 26 l/s i friblåsande läge är ganska okey.
Synd att man inte provar fläktar med lite statiskt motstånd och se hur de presterar där. Brukar vara en helt annan sak i verklig tillämpning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har jag missat något; var ser man hur den nya fläkten presterar? Tillverkarens egna siffror? Enbart rå testdata är intressant. Vackra siffror från tillverkaren är inget att gå på.

Det brukar ju reda ut sig efter att de varit ute ett par månader.

Annars litar jag mest på Silent PC Review när det kommer till fläkt tester.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Svindyr och ineffektiv?

och man får brudar!

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk

Hur tänker det egentligen när de designar deras fläktar? De har grym prestanda och är riktigt bra. Men det är fula som stryk. Hur kan man göra en brun och beige fläkt när de flesta moderkort är av mörkare färg så som svart med lite blått över, ibland rött.
Varför gör man fläktar av den färgen då de flesta chassin med fönster har blå eller röd LED? Samma färger som moderkort oftast har för övrigt. Varför designar man i en färg som skiljer sig så extremt jämfört med vilka färger den kommer beblanda sig med?
It's beyond me.
Jag köpte nyss en Zalman kopparfläkt med blå LED istället för en Noctua NH-D14 endast på grund av detta, jag förlorade ganska mycket prestanda på det. Förmodligen nära 3-5 grader kyligare. Men designen var en så stor nackdel för mig som ser rätt in i datorn varje dag att jag totalt sket i Noctua.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Svindyr och ineffektiv?

Svindyr stämmer gott, men ineffektiv vet jag inte. Har inte letat allt för mkt men har inte sett några fläktar som klarar av den rpm/ljudnivå som noctuas gör.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Kört med en hel del noctua fläktar, dom är definitivt värda sitt pris, hitintill har varenda scythe fläkt jag ägt skurit på väldigt kort tid (över 10 olika, slipstream, gentle etc), de enda fläktarna som inte skurit är just noctua, om jag nu har haft en väldigt tur med just noctua & en jävla otur med scythe vet inte jag men jag skulle inte ens använda scythe om jag fick dom gratis...

Sen det här med ljudnivå, många hävdar att alla noctua är tysta, det är dom inte, långt därfifrån, speciellt 140mm modellen men dom är överlag det tystatste du kan få tag i vid samma rpm, jag har gjort tabben & lita på recencioner där en fläkt benämts som just tyst & i verkligheten låter den fan, än värre från normala användare som vant sig med en hårfön. Just ljudnivå är väldigt svårt att på ett vettigt sätt beskriva & sätta värde på, hoppas att swec börjar testa fläktar. Mitt tips vore då att spela in varje fläkts ljud under samma förhållanden, ett decibel värde säger precis ingenting om huruvida fläkten har knarrande lager, upphängning som skapar flåsljud etc etc etc

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan vanliga fläktar och noctuas fläktar är tonen på oljudet, Noctuas oljud är mer dovt, smälter in i bakgrunden, inte störande.

Istället för att försöka göra sig av med oljudet valde noctua att tämja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är dom verkligen bättre när det kommer till ljudnivå eller är dom helt enkelt mer prisvärda med mer blås utan att för den delen låta mycket?

På Noctuas RPM så ligger Noctua 1db under, men går man upp högre så låter Noctuas fläktar mer och mer än någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

och man får brudar!

-Hörre du bruden, vill du följa med hem till mig och kolla på min nya fräcka datorfläkt. Den har RGB led och kan blinka. Lolz

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Svider lite i plånboken när man köper Noctua men det är kvalitet och deras eftermarknadssupport är underbar. Hur många andra ger sina kunder gratis uppgraderingskits istället för att försöka prångla på de nya kylare med nya fästen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Svider lite i plånboken när man köper Noctua men det är kvalitet och deras eftermarknadssupport är underbar. Hur många andra ger sina kunder gratis uppgraderingskits istället för att försöka prångla på de nya kylare med nya fästen?

+1 På det, deras kundsupport är troligen bäst här på jorden.

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut, blir nog ett par till cpu kylaren sen ..

Permalänk
Medlem

Undra om de kommer släppa en 140mm-modell, skulle varit nice till D14/C14 och andra kylare också förståss.

Permalänk
Medlem

Fy fan. Den var ful även för att vara noctua. Har inte planerat att köpa fläktar nu men blir det så lackar jag fan om den.

Skrivet av Nautilus011:

-Hörre du bruden, vill du följa med hem till mig och kolla på min nya fräcka datorfläkt. Den har RGB led och kan blinka. Lolz

Nja, snarare
Hörre du bruden, vill du följa med hem till mig och kolla på min nya fräcka datorfläkt. Den är beige och bajsbrun.

Permalänk

Mums fillibaba

Äntligen nyheter från Noctua, inte en dag för tidigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

gentle typhoon låter mindre och blåser mer. hoppas den nya noctuan är bättre eller att dom släpper en gt med pwm.

Ok, jag har alltid trott att Noctua är överlägsna i låte-lite segmentet men har aldrig tittat närmre på det eftersom de är för dyra för min smak.

Permalänk
Medlem

Kört noctua hela livet, visste inte ens att de gör ljud.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Scythe Gentle Typhoon - 1450 RPM
21 dB
85 m3/h
- Fula som stryk
138:-

Noctua NF-F12 - 1500 RPM
22,4 dB
93,4 m3/h
+ Snygga
~ 200:-

Kör hellre Noctua.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Noctua är underbara fläktar om man är ute efter det tysta systemet.
Men enligt mig är dom extremt jävla fula,gillar absolut inte färgerna dom använder.
Dom borde ha fler färger att välja mellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Noctua är underbara fläktar om man är ute efter det tysta systemet.
Men enligt mig är dom extremt jävla fula,gillar absolut inte färgerna dom använder.
Dom borde ha fler färger att välja mellan

Visst är färgen lite udda, men så länge man inte har ett chassi med fönster så slipper man ju se dom.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Ok, jag har alltid trott att Noctua är överlägsna i låte-lite segmentet men har aldrig tittat närmre på det eftersom de är för dyra för min smak.

Scythe Gentle Typhoon, Sharkoon Silent Eagle och BeQuiet Silent Wings har alla bra förhållande CFM/ljudnivå.
Nexus Real Silent är bland de tystaste, men de har uselt statiskt tryck och flyttar ganska lite luft.

Just Scythe Gentle Typhoon är en av de bästa allroundfläktarna, då den flyttar hyfsat med luft, har hyfsat statiskt tryck och gör det vid en låg ljudnivå. Dessutom går den ju att montera liggande utan att livslängden förkortas så mycket som den gör på glidlagrade fläktar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av Tunezz:

Noctua är underbara fläktar om man är ute efter det tysta systemet.
Men enligt mig är dom extremt jävla fula,gillar absolut inte färgerna dom använder.
Dom borde ha fler färger att välja mellan

Måste nästan hålla med om det, jag har heller aldrig gillat dom bruna färgerna.

Har för tillfället en noctua fläkt, som utblås bak i chassit och då bara för att jag fick den.. hade köpt flera om andra färger fanns.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Sjukt fula imo. Köper hellre en GT och en fläktkontroller om nu Noctuas är så himla tysta vilket dem inte är.

Permalänk
Medlem

Har kört Noctuafläktar så länge jag kan minnas.
Kommer inte byta till andra sålänge det inte kommer något riktigt revolutionerande som får folk att tappa hakan.

Är så jävla nöjd med båda fläktar och kundsupport att det är helt sanslöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Svindyr och ineffektiv?

Kopplingen med Ferrari är lite taskig Ferrari är förvisso dyra men också effektiva. Noctua är bara dyra. Hittade en artikel för ett tag sedan där man jämförde Noctuas påstådda ljudnivå med luftflöde och bytte efter det till det hälften så dyra Nexus Silent som presterade bättre med samma ljudstyrka. Nu kan det visserligen finnas skillnader rent mekaniskt vad gäller motor och lager till Noctuas fördel, men än så länge snurrar mina Nexus på... sen är dom snyggare dessutom.

Ovan gäller dock inte fläkten i artikeln, den vet jag inget om.

OffT: Sluthastighet med F430 Scuderia på 1/4 mile var för mig över 220kmh och tog strax över 10 sekunder... underbar känsla

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net