Geforce GTX 560 Ti med 448 CUDA-kärnor släpps den 29 november

Permalänk
Skrivet av Laine:

Om man bortser från att AMD inte har CUDA alls, och ingen direkt motsvarighet så vitt jag vet.

Du får nog räkna med en prislapp på ca. 2000:- på det nya kortet, om du kollar på listade priserna i artikeln och drar egna slutsatser.

Vad har CUDA för mening i spel?

Permalänk
Medlem

En mellan stickare, tja 2000 är ett bra pris tycker jag. Personligen väntar jag 5månader och köper ett med 1000kärnor för 3500 1.2ghz cpu.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Nuvarande och föregående nvida kort har varit en stor besvikelse med prestanda / watt samt värme problem. Förhoppningsvis blir nästa serie betydligt intressantare! Förhoppningsvis även mer vram på korten också så de stödjer tex bf3 i större upplösningar.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Årets PC-Gameing Julklapp!

För er som sitter med SLI/CF 580/6970 hoppa över denna artikel!

Men för alla som sitter med 8800/9800/260/460 mm och svär över laggande/low BF3/CoD MW3 så vet ni vad skall skriva högst på önskelistan.

Personligen förvånad över att Nvidia släpper en uppgraderad version av 560 TI instället för en "lite edition". Men det skall vi nog tacka BF3 och CoD MW3 för.

Misstänker att 565/575/585 finnes med i planerna. Lär dock inte släppas förren Q2 2012. Och nästa gen Grafikkort kommer nog inte förren Q3/Q4 2012.

Undrar vad AMD skall svara med inför julen ? Att de kommer svara kan ni vara lugna över.

Någon som har en aning.

Tror knappast det är mw3 som är dragplåstret i detta fall. BF3 kan jag dock hålla med om att detta är ett ganska optimalt kort för.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Man blev ju lite glad att de var lite dyrare än 560 Ti då man köpte två för bara några veckor sedan. Vore oturligt om bättre kort till samma pris kom så nära inpå.

Permalänk
Medlem

Jag hade för mig att priset skulle vara ungefär detsamma som för GTX560 Ti? Men jag kanske minns helt galet.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av Legitjunkie:

Vad har CUDA för mening i spel?

Ingen, då istället gör den skillnad i arbetsmiljö. Dock AMD Fanboys får juh sin CUDA kopia med HD7*** serien

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Legitjunkie:

Vad har CUDA för mening i spel?

Jag har inte nämnt något om spel. Det är ett billigt sätt att mata CAD-program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Tror knappast det är mw3 som är dragplåstret i detta fall. BF3 kan jag dock hålla med om att detta är ett ganska optimalt kort för.

Men hade inte det vanliga 560Ti problem med bara 1GB i BF3?
Om det nya är kraftigare så lär väl inte 256MB extra grafikminne räcka så väldigt långt?
Själv skulle jag nog hellre lägga pengarna på ett 2GB 560 Ti.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag har inte nämnt något om spel. Det är ett billigt sätt att mata CAD-program.

Varför nämna cuda om det inte är relevant då? Den absolut överlägsna majoriteten av de som köper dessa gfx vill ha något som ger fin grafik i spel, inte prestanda i CAD.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av illusi0n:

Varför nämna cuda om det inte är relevant då? Den absolut överlägsna majoriteten av de som köper dessa gfx vill ha något som ger fin grafik i spel, inte prestanda i CAD.

För att det inte är irrelevant heller.

Man kan vända på det;
Om kortet marknadsförs som starkt på CUDA-sidan så är det kanske inte spel som är det mest intressanta i det här fallet. Det nämns t.ex. inte "spel" en enda gång i artikeln. Inte heller nämns "workstation" men CUDA-kärnorna pekar åt det senare.

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Jag hade för mig att priset skulle vara ungefär detsamma som för GTX560 Ti? Men jag kanske minns helt galet.

Har ungefär samma pris som GTX560 TI när det släpptes. Att priset har sjunkit ca 500 sedan dess är en annan sak.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

För att det inte är irrelevant heller.

Man kan vända på det;
Om kortet marknadsförs som starkt på CUDA-sidan så är det kanske inte spel som är det mest intressanta i det här fallet. Det nämns t.ex. inte "spel" en enda gång i artikeln. Inte heller nämns "workstation" men CUDA-kärnorna pekar åt det senare.

Det är irrelevant för gamers, men vill du tro att detta kort inte är menat åt gamers får du väl göra det. Finns väl inte så mycket mer att säga om det.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av illusi0n:

Det är irrelevant för gamers, men vill du tro att detta kort inte är menat åt gamers får du väl göra det. Finns väl inte så mycket mer att säga om det.

Om det inte finns så mycket att säga om det så är det väl bättre att du håller dig borta från svarsknappen.

Dra en sökning på 'CUDA farm', väldigt många foldare och hobbyfolk sitter gärna på konsument-GPUer då t.ex. Quadro har en sådan extrem prispremie för något som praktiskt taget är samma kort med bättre drivrutiner och en del extrafunktioner på precisionen (om ens det numera).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Om man bortser från att AMD inte har CUDA alls, och ingen direkt motsvarighet så vitt jag vet.

Du får nog räkna med en prislapp på ca. 2000:- på det nya kortet, om du kollar på listade priserna i artikeln och drar egna slutsatser.

Stream kallas det. Och när använde du senaste CUDA? Jag använde det då aldrig under min tid jag hade 8800gt, 9800gt samt gts 250.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk

Kommer alltså vara bättre än 570?

Permalänk
Skrivet av Laine:

Om det inte finns så mycket att säga om det så är det väl bättre att du håller dig borta från svarsknappen.

Dra en sökning på 'CUDA farm', väldigt många foldare och hobbyfolk sitter gärna på konsument-GPUer då t.ex. Quadro har en sådan extrem prispremie för något som praktiskt taget är samma kort med bättre drivrutiner och en del extrafunktioner på precisionen (om ens det numera).

Jepp precis som när folk FirePro flashar sina AMD-kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

hoppas att man kan flasha den till gtx 570, då sparar man 500kr, samma krets men hoppas att de inte har brännt shardern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Nerbantad GTX 570 som har tri-sli är väl ändå perfekt!

Andel av gamers som använder sli är väl 1 procent, och tri-sli är väl 1 procent av alla sli:are, och i princip alla som kör mer än vanlig SLI kör med high end kort, lönt att köra tri eller quad med medelmåttiga kort, om man räknar in skalning/prestanda/ström/pris är det väl bättre att bara köpa 1 eller 2 lite dyrare i sådana fall.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SCORPIUS:

Jahapp.. Då blev det inte lättare att välja nytt Grafikkort.
Någon som vill ge en kvalificerad gissning på hur detta står sig mot ett 6950 2Gb?

De kommer nog att ligga ganska lika.
HD6950 ligger mellan 560Ti och 570, och det är där det nya kortet hamnar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Kommer alltså vara bättre än 570?

eehm, nej? Det är en omarginelt nedclockad 570 med färre cudakärnor, antagligen ett 570 som alla cudakärnor inte fungerar på eller div som tex hd6950 och hd6970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Om det inte finns så mycket att säga om det så är det väl bättre att du håller dig borta från svarsknappen.

Dra en sökning på 'CUDA farm', väldigt många foldare och hobbyfolk sitter gärna på konsument-GPUer då t.ex. Quadro har en sådan extrem prispremie för något som praktiskt taget är samma kort med bättre drivrutiner och en del extrafunktioner på precisionen (om ens det numera).

Nja, ibland känner man sig tvungen att säga ifrån.

Jag tror nog, och de flesta här i tråden håller nog med mig i det, att det här kortet är riktat mot gamers, och som gamer har man ingen nytta av CUDA, och därmed är det slöseri pengar att lägga extra pengar på det.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Har ungefär samma pris som GTX560 TI när det släpptes. Att priset har sjunkit ca 500 sedan dess är en annan sak.

Nu menade jag den nuvarande prissättningen, och inte den gamla.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Varför inte bara kalla den för 565? Eller kalla 570 för ti från början och det här för 570.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

lägre klockfrekvens??? har det stor betydelse eller?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

lägre klockfrekvens??? har det stor betydelse eller?

Det är en annan kärna, den har ju ~samma klocka som 570 så det är nog inget problem ska du se.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Skrivet av illusi0n:

Det är en annan kärna, den har ju ~samma klocka som 570 så det är nog inget problem ska du se.

oj, det såg ut som att det stod 488 och inte 448, my bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hoppas att man kan flasha den till gtx 570, då sparar man 500kr, samma krets men hoppas att de inte har brännt shardern

Eller också köper man ett 570 som faktiskt kostar nära den prisnivå som är satt för vad det här kortet kommer att kosta eftersom det ju är så "nytt". Tycker det luktar sur gammal räv. Billigt trick av Nvidia för att sälja gammal skåpmat i ny förpackning. Om inte så många månader så kommer det vara totalt ointressant (om det nu var det?). Skulle hellre sparat mina 500kr. Men vem vet, kanske det går att flasha till 580, för det går ju med 570? Eller?...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Men en annan krets än de vanliga 560Ti.. så dom gamla o nya korten kommer inte kunna köras i sli?? Eller? Kommer de i så fall kunna köras med en 570 (samma krets??) Och.. wtf nvidia??

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem

Meh
Med tanke på hur lik den är Gtx 570 borde den snarare vara döpt till Gtx 568,5
Billigaste 570 korten går loss på lite mer 2800 kronor snarare än 3000 så jag förstår inte hur Nvidia tänker här?

3-Sli är säkert bra, men med tanke på att det bara skiljer 9 watt mellan dessa 560 ti kort och 570 så kommer 3 av dessa kort producera näst intill lika mycket värme som 3 st 570 kort, värme som ska ut ur chassit.
Hade varit mycket bättre med att uppgradera de gamla 560 ti korten att köra 3-sli + ge dem mer vram-minne, typ 2 Gb.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10