Permalänk

Svea Rike

Hej!
Är det någon mer här på sweclockers som spelar eller har spelat den gamla klassikern Svea Rike (första spelet)? Nördade spelet flera timmar runt år 2000 och det är väldigt lärorikt om man vill lära sig om Sveriges och nordens historia, använd spelet som källa till din historialärare!

Har självklart lyckats ta över varenda landskap på kartan och fått tillräckligt höga anseenedepoäng för högsta rank i slutet av spelet!

Svea Rike screenshots (inte mina)

Willem Boy är en klassiker som sent kommer glömmas! Honom anställer man som vetenskapsman i början av spelet, vilka goda minnen man har från den tiden

Permalänk

Jag spelade alla 3 men mest 3an. Man lärde sig väldigt mycket av dom spelen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spelade Svea Rike 2 i helgen , men har aldrig spelat ettan. Har länge försökt hitta ettan, men inte hittat
Hittade Svea Rike 3 för några år sedan, men tyvärr utan manual. Verkade vara sämre av det lilla jag testade ?
Någon som har Svea Rike 1 , som vill sälja ?

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk

Lirade endast 1:an när det begav sig, var grymt underhållande faktiskt. Speciellt för en historienörd som jag.

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag har tvåan hemma någonstans. Det var ett tags sen man dammade av det senast.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Spelade Svea Rike 2 på min (dåvarande) bästa väns Mac när vi gick i typ femman, det var riktigt kul på den tiden! Om jag minns rätt så finns det fusk till det, tror det är "metal" eller "gold" sen Enter. Det var jag som fick skriva för jag var snabbast medan min polare fick bygga, sen turades vi om att kriga Good times, good times...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk

Äger det första spelet. Med original kartong och allt. Minns att jag hade ruggigt roligt med det. Men av någon anledning kraschade det alltid på min och min polares dator.

Permalänk
Avstängd

Har ettan med!

Borde det dock inte finns ett alternativ där folk vet vilket spel det är men inte lirat?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Svea Rike var då ett väldigt trevligt spel. Vet inte hur många timmar jag spenderade med det, körde en hel del med kompisen. Har ibland fått för mig att spela lite då och då, men var något år sedan senast. Försökte ganska nyligen att spela det igen, för nostalgi och kul, men krachade enbart i w7 och har inte kvar min gamla windows 98 burk längre

Permalänk

Hade Svea Rike 2, som 12 åring förstod jag knappt mycket men lärde mig att väljer man rätt hovrättsmän så klarade man sig långt ^^ Precis som klassiska spel på konsol... man hade anteckningsblock med guideledning

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Borde det dock inte finns ett alternativ där folk vet vilket spel det är men inte lirat?

Jo, gjorde omröstningen lite väl hastigt.

Har kvar fodral och manual samt originalskivan, men ingen kartong. Lånade spelet av några släktingar men det blev aldrig att jag lämnade tillbaka det.

Fler spel som kom ut samma år:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Datorspel_1997

AoE och GTA, och Backpacker 2 såg jag nu, den är också en riktig familjeklassiker! (3an är inte bra)

Permalänk
Medlem

Har trean på datorn och det fungerar förvånansvärt bra förutom svart flimrande ungefär varannan sekund

Permalänk
Inaktiv

I: installerade, spammade fram så mycket infanteri jag kunde, förklarade krig med alla, körde ett fältslag och förlorade, la det på hyllan.
II: fuskade sönder med den underbara "fuskbuggen".
III: gick faktiskt bra, dock störande med alla beslut som i slutet ändå gav solar med alla klasser och en alldeles för stark ekonomi

Permalänk
Medlem

Spelade ettan rätt mycket, och sedan tvåan ett tag. Fick ALLTID storspö av ryssen, hur jag än gjorde. Det slutade ofta med att jag fick fuska för att ens ha en chans, och ofta förlorade jag ändå, eller spelade inte klart av andra anledningar.
Om jag minns rätt så var det, iallafall i ettan, 'silver' och 'spannmål' som var de viktiga fuskkoderna. Man kunde få titeln Rymdimperiets härskare om man spelade sina kort rätt (läs: skrev fuskkoderna en sjuhelsikes massa gånger).

Kul spel hursomhelst, speciellt all fakta och historia man lärde sig under spelets gång.

Permalänk
Medlem

Spelade ettan både som brädspel och som datorspel dock så var brädspelet betydligt mer underhållande enligt mig!

Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk
Inaktiv

Förresten, någon annan som drabbades av buggen på någon fråga i II:an, där man skulle stödja Hattarna eller Mössorna, och spelet krashade varje gång man valde Hattarna?

Permalänk
Keeper of Traditions

En remake på ettan hade varit skoj

Satt många timmar med detta när det var nytt, uppföljarna har jag dock för mig var pinsamt dåliga

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ja, det spelet satt jag med i 12års åldern eller när kan ha varit.

Skrivet av Piratesque:

Äger det första spelet. Med original kartong och allt. Minns att jag hade ruggigt roligt med det. Men av någon anledning kraschade det alltid på min och min polares dator.

Jag hade samma problem, har för mig att allt låste sig när jag kom till ett visst årtal (möjligt att jag nådde slutet någon gång, eller om det bara var på tvåan).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Åh, nostalgi! Spelade det här när jag var liten, men lyckades aldrig vinna. Berodde kanske på att jag inte fattade nåt, haha.

Permalänk
Medlem

Hade glömt bort det här spelet, många år sedan jag spelade det sist

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Förresten, någon annan som drabbades av buggen på någon fråga i II:an, där man skulle stödja Hattarna eller Mössorna, och spelet krashade varje gång man valde Hattarna?

Hm, möjligt att det var det jag råkade ut för, var i alla fall ett av spelen som kraschade vid ett visst årtal, och jag kan aldrig tro att jag skulle välja mössorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kom på efter ett tag att man kunde edita save-filen i notepad där allt stod i klartext. Bytte namn på kungar osv, gav mig själv oändligt mycket anseendepoäng och resurser.

Det var dock några år efter jag att spelade "seriöst".

En bug som jag upptäckte var att man kan hålla inne mellanslag ståendes bredvid en sten(silver?)hög i minispelet där man ska gå omkring i en gruva och rasa gångar, man fick max poäng direkt

Kommer också ihåg att jag var så dålig på mini-spelet med ett skepp och navigation osv, man fick det så sällan!

Permalänk

Att skivans undersida ser ut som ett rivjärn hindrar inte!

Permalänk

Silver / metal just sayin'.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Silver / metal just sayin'.

Japp! Kommer ihåg att jag tyckte att det var kul att man kunde köpa en hamn... Alltså blev "köp en hamn" när jag o min bror körde "Köpenhamn"

Permalänk
Skrivet av Monkeyapa:

Japp! Kommer ihåg att jag tyckte att det var kul att man kunde köpa en hamn... Alltså blev "köp en hamn" när jag o min bror körde "Köpenhamn"

Haha. Satte kaffet i halsen när jag fattade vad du menade. :=)

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Hittade precis skivan i en låda! Fick lite errors vid introt osv. men det fungerar

Permalänk
Medlem

Grymt spel, jag har lagt ner många timmar på dem. Jag letade fram fodralen till både ettan och tvåan men ingen av dem har några skivor i sig ._.

Jag har blivit så sugen på att spela dem iom den här tråden att jag tror jag fixar fram dem på annat sätt ändå.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Ettan lirade jag som en tok runt år 2000. Fick sitta och dingla i buren ett otal gånger. Någon som minns häx-minispelet i Svea Rike? Det involverade en häxa och galna svarta katter. Hursomhelst, ett av de spelen jag lade ner mest på som barn och det är fantastiskt lärorikt.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | 2500k @ 4.4Ghz | GTX 560Ti | 8GB Vengeance

Permalänk
Medlem

Bara att se namnet ger mig lite av en nostalgitripp...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010