Stangs datorn av när cpu kommer upp till 100 grader?

Permalänk
Medlem

Stangs datorn av när cpu kommer upp till 100 grader?

Hej!
Som sagt datorn stängs av när cpu går upp till 100 grader. När jag kör prime95 så kommer cpu upp till 100 grader och sedan stängs den av, det är samma sak när jag kör Battlefield 3. Men hur ska jag göra för att få ner temperaturen? Processorn är en Intel i5 750, och är inte överklockad och har en original kylare. Har ett full tower chassi, så luft flödet är bra. Ska jag kanske byta kyl pasta? Den är hyfsad ren från dam.
Är väldigt tacksam för all sorts hjälp. Tack!

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define XL Black Pearl//Corsair Tx 650W PSU//Intel core i5 quad processor i5-750//Corsair Xms3 DDR 1600MHz 8 gb cl9//XFX Raden HD 5850 1GB GDDR5//Western Digital Caviar Greentpower 1TB//Gygabyte GA-P55-USB3, P55, socket 1156.

Permalänk
Medlem

Nåt är verkligen galet.. kolla så fläkten går öht, annars är det bara att byta past (göra om) annars är det väl bara att skaffa ny kylning till den.. 100C är tokmycket...

Visa signatur

|=| CPU: I7 4790k @ 4.8ghz, watercooled H80i. Mb: Asus Z97-A. Mem: 8gb Corsair XMS3 Vengeance 2000mhz cl10. FX: MSI GeForce GTX 1070 Sea Hawk X, Watercooled maxtemp load 50c . HDD 1 HyperX Predator SSD 240GB M.2 PCIe system, 2x Corsair Force Series LE 240GB SSD games, 1.5TB Spinpoint F1. Chassi: CM Storm Stryker Gaming Big Tower. PS: Corsair AX850w. |=|

Permalänk

Börja med att kolla så att kylaren sitter som den ska. push pinsen brukar vara lite småjävliga och kan lätt hamna fel eller inte fastna riktigt.

Visa signatur

Sandybridge 2600K, Corsair H50, Asus sabertooth P67, Corsair vengance 8gb, 2st Power color hd 6970, Corsair 950 watt, Hdd, 2xCorsair force GT 120GB Raid0, 1000GB, 1000GB, 1000GB (samtliga lagringsdiskar är samsung) =), Redefine XL, 3X Dell U2311H (eyefinity).

Permalänk
Medlem
Skrivet av yeko:

Hej!
Som sagt datorn stängs av när cpu går upp till 100 grader. När jag kör prime95 så kommer cpu upp till 100 grader och sedan stängs den av, det är samma sak när jag kör Battlefield 3. Men hur ska jag göra för att få ner temperaturen? Processorn är en Intel i5 750, och är inte överklockad och har en original kylare. Har ett full tower chassi, så luft flödet är bra. Ska jag kanske byta kyl pasta? Den är hyfsad ren från dam.
Är väldigt tacksam för all sorts hjälp. Tack!

Nog för att Intels originalkylare normalt är fruktansvärt värdelösa eller sämre, men med 100 grader i ett välventilerat chassi så måste nog något ändå vara fel. Dålig kontakt, förmodligen.

Byte av kylpasta kan förstås ge en del, men problemet kan inte gärna ligga där...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har en likadan processor och har samma problem. Har fungerat någorlunda bra innan men nu ligger idle på runt 60 grader och vid load går temperaturen upp till 100 grader och datorn stängs av.

Har kollat runt lite efter en ny kylare men jag vet inte riktigt vad jag ska välja.
Vatten eller luft?

Visa signatur

i5 2500K | 12GB Corsair Vengence @ 1600Mhz | GTX 970 @ 1516Mhz / 7612Mhz