Permalänk

Clevo X-768 problem med ljudet

Igår hämtade jag äntligen min dator från PC-konsulten och installerade igår kväll denna med spänning. Är hittills mycket nöjd med datorn förutom ett litet problem. Ljudet är inte alls kraftfullt och maxvolymen är lite väl låg? Detta ska vara en dator med riktigt bra ljud och att min gamla pavilion DV6 låter bättre är väldigt konstigt. Har installerat drivrutiner 2 gånger 2 olika men det verkar inte hjälpa. Jag vill alltså först och främst ha ett starkare ljud som går att skruva upp lite och mycket mer bas.

Är det något jag missat att installera? Någon drivrutin eller liknande? Använder Realteks egna på hemsidan nu. THX TruStudio Pro finns med på skivan med drivrutinerna men denna "hittar inget kompatibelt ljudkort".

Här är specs om det kan hjälpa:

i7 2630QM
Radeon HD 6990M
12 RAM
300 GB SSD
Windows 7 Pro, installerade själv allt från scratch.

Tack på förhand

Hittade bättre info
Permalänk
Skrivet av wreplai06:

Igår hämtade jag äntligen min dator från PC-konsulten och installerade igår kväll denna med spänning. Är hittills mycket nöjd med datorn förutom ett litet problem. Ljudet är inte alls kraftfullt och maxvolymen är lite väl låg? Detta ska vara en dator med riktigt bra ljud och att min gamla pavilion DV6 låter bättre är väldigt konstigt. Har installerat drivrutiner 2 gånger 2 olika men det verkar inte hjälpa. Jag vill alltså först och främst ha ett starkare ljud som går att skruva upp lite och mycket mer bas.

Är det något jag missat att installera? Någon drivrutin eller liknande? Använder Realteks egna på hemsidan nu. THX TruStudio Pro finns med på skivan med drivrutinerna men denna "hittar inget kompatibelt ljudkort".

Här är specs om det kan hjälpa:

i7 2630QM
Radeon HD 6990M
12 RAM
300 GB SSD
Windows 7 Pro, installerade själv allt från scratch.

Tack på förhand

Hur ser det ut i bios ang ljudkortet?

Permalänk

Hittar ljudet i BIOS, hittade även ljudet i programmet nu, dock är det fortfarande låg maxvolym och klent ljud vilka inställningar jag än gör. Misstänker att jag installerat gamla drivrutiner, tog dom som fanns med på en skiva med drivrutiner. Det är Mobile Intel® HM67 Express Chipset med inbyggt ljudkort. Vart kan jag hitta en bättre drivrutin? Intels "Sök efter nya drivrutiner" fungerar ju inte alls..

Permalänk
Skrivet av wreplai06:

Hittar ljudet i BIOS, hittade även ljudet i programmet nu, dock är det fortfarande låg maxvolym och klent ljud vilka inställningar jag än gör. Misstänker att jag installerat gamla drivrutiner, tog dom som fanns med på en skiva med drivrutiner. Det är Mobile Intel® HM67 Express Chipset med inbyggt ljudkort. Vart kan jag hitta en bättre drivrutin? Intels "Sök efter nya drivrutiner" fungerar ju inte alls..

Har rotat lite men utan framgång, vad heter burken mer än Clevo X-768? Exakt vilken W 7 gäller?

Permalänk
Medlem

Upplever samma sak med min Clevo P150HM som är från pc-konsulten. Var samma sak med Zepto Mythos A15. Det är iaf garanterat något med hårdvaran så det är inte mycket man kan göra än att köpa USB-hörlurar eller något.

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Avstängd

Fn+5 (ej f5) tvångsaktiverar alla högtalare. Detta ger högre ljudvolym och föredras av de flesta.

För att finjustera ljudet - installera TruStudio och registrera programmet för att ev. ändringar ska träda i kraft.