SSD ej hittad i BIOS osv

Permalänk
Medlem

SSD ej hittad i BIOS osv

Hej

Jag skrev detta i den nya Gigabyte tråden:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntiselle
Välkomna!

Jo jag har ett Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+ (Rev 1.0). Och så har jag en Ocz Agility 3 SSD. Men har fungerat ganska bra, bara lite små problem ibland med min SSD men det är mer OCZ fel så att säga. Har haft lite problem att den inte hittas i bios och inte kunnat boota upp men då har alltid en restart fungerat. Men nu synes den inte alls i mitt bios. Och jag testade lite snabbt att sätta in den i farsan dator hemma hos honom och där hittade bios den iallafall och det va ett ASUS moderkort han har, ska pilla omkring lite mer med det.

Så min fråga är, har Gigabyte problem med SSD diskar (Iallafall OCZ AGility 3) eller bara lite konstig otur för mig?

Och då fick jag svaret av en Gigabyte medarbetare:

Citat:

Inga för mig kända problem. Ibland kan sådanna problem orsakas av att man använder Marvell 88SE9172 kretsen istället för den som finns på sydbryggan. Det är inga fel över funktionen i sig, utan endast problem med identifieringen.

Vad menar han med det? Jag har ju testat att sätta SSD disken på olika SATA platser på moderkortet men blir samma sak. OCZ har ju ett eget litet Linux som man kan bränna på en skriva och starta upp utan att installera för att kunna uppdatera SSD disken där. Jag kan inte äns komma in i det längre (Kunde det innan) Här är en bild ifrån mobilen när jag försöker boota upp det (Den står och spamma samma sak hela tiden)

http://imageshack.us/photo/my-images/836/img0001ot.jpg/

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition | Asus ROG STRIX B550-F | AMD Ryzen 9 5900X | Intel 660p SSD M.2 NVMe 1TB + Samsung 850 EVO SSD 250GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | XFX 6800 XT | MSI Optix G27CQ4 2560 x 1440 166Hz | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Pro

GPU och CPU kyls med custom loop byggt av EKWB delar

Permalänk
Medlem

Försök uppdatera hos farsan din.
Sandforce 2-kretsen som sitter i Agility 3 är för det mesta rena skräpet. Firmwareuppdateringar kan dölja bristerna så att den blir användbar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Försök uppdatera hos farsan din.
Sandforce 2-kretsen som sitter i Agility 3 är för det mesta rena skräpet. Firmwareuppdateringar kan dölja bristerna så att den blir användbar.

Saken är det att den är uppdaterad till den nyaste firmware.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition | Asus ROG STRIX B550-F | AMD Ryzen 9 5900X | Intel 660p SSD M.2 NVMe 1TB + Samsung 850 EVO SSD 250GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | XFX 6800 XT | MSI Optix G27CQ4 2560 x 1440 166Hz | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Pro

GPU och CPU kyls med custom loop byggt av EKWB delar