The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem

Efter att ha spenderat ett antal timmar i skyrim måste jag säga spelet är underbart, underbart underbart.

- Visst grafiken är inte det bästa, men det är helt å hållet förlåtet för hur spelet säljer in en plus baktanken att grafikmoddarna snart kommer (nakna brudar är redan ordnat efter en dag, bara i beth-världen)
- Uin och kontroller är väldigt "konsolliga" men man vänjer sig (och även här kommer garranterat snart moddar)
- Mysig snöstämning, musiken är sjukt grym.
- Världen känns väldigt levande och härlig och man vill bara springa runt å utforska allt.
- Lite väl enkelt känns det som hittils men antar att man stöter på värre grejer bara man går till rätt område(moddar igen)

Spelet är stabilt och bra optimerat, inte haft några problem alls, och får 60fps konstant i 2d vision surround upplösning så finns gott om utrymme för moddar
Jag är nästan nervös över hur mkt detta spelet kommer ta över mitt liv, speciellt sen när creation kit kommer.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Som skrivits innan, sälj INTE mats som droppas från drakar, om du inte på nått sätt lyckas få tag i ebony armor parts (jag har inte hittat några alls) så är dragon armorn galet mycket bättre än tex glass för light.

Detta kräver som sagt att man levlar upp smithing, men det finns ingen anledning att inte göra det.

Knappast någon hemlighet, men spelet är ganska lätt att "abusa" om man drar upp pickpocket högt.
Perken som gör att du kan pickpocket:a guld 50% enklare gör att man alltid kan dra ihop 10k guld relativt snabbt, sen går man och köper training hos smithing och pickpocket:ar tillbaka alla pengar. funkar iofs vad du än vill träna.

Mycket nöje i Skyrim!

Permalänk
Avstängd

bara jag som börjat digga hur inventory sköts? Smidigt som fan när allt (förutom bekräftningsrutan) går att styra med vänsterhanden.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av weyne:

Vart kan man köpa hus?

Köpte i Whiterun, finns säkert flera ställen men efter man blivit thane erbjuds man ett hus för 5k tror jag det var. Hur joinade ni Dark brotherhood? Jag fick besök av en fast inte för att joina utan de va ute efter mig :S, fann en lapp att jag va "target". -.-

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Köpte i Whiterun, finns säkert flera ställen men efter man blivit thane erbjuds man ett hus för 5k tror jag det var. Hur joinade ni Dark brotherhood? Jag fick besök av en fast inte för att joina utan de va ute efter mig :S, fann en lapp att jag va "target". -.-

Jo jag vet, men av vem köper man?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem

Efter 14h speltid har jag precis lärt mig sätta snabbknappar på förmågor, stod ingenstans hur man gjorde det, samt hur man kombinerar samma magi i bägge händerna för starkare effekt. Min fråga, vart finns mage guild och hur lär man sig bättre magier än firebolt och lightningbolt. Börjar vara lite kämpigt att klara striderna nu.

Permalänk
Medlem

Riktigt underhållande spel så här långt. Mitt enda problem är att detta, som de flesta RPG-spel, alltid ska ha en massa bossar i form av megastora spindlar. Jag har en ganska svår fobi för spindlar. Stängde av spelet så fort jag såg första spindeln i Bleak Falls Temple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knugen1:

Riktigt underhållande spel så här långt. Mitt enda problem är att detta, som de flesta RPG-spel, alltid ska ha en massa bossar i form av megastora spindlar. Jag har en ganska svår fobi för spindlar. Stängde av spelet så fort jag såg första spindeln i Bleak Falls Temple.

Finns redan en mod som tar bort spindlar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av weyne:

Jo jag vet, men av vem köper man?

Skickades från m.sweclockers.com

I jarlens hall. Av rådgivaren i snobbiga kläder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Efter 14h speltid har jag precis lärt mig sätta snabbknappar på förmågor, stod ingenstans hur man gjorde det, samt hur man kombinerar samma magi i bägge händerna för starkare effekt. Min fråga, vart finns mage guild och hur lär man sig bättre magier än firebolt och lightningbolt. Börjar vara lite kämpigt att klara striderna nu.

Du hittar mages guild i Winterhold.

Permalänk

jag har lite problem när jag ska upp till dom där grå skäggade snubbarna som skrek igenom dalen hur F*N dödar man den dära is trollet eller vad man ska kalla det halvvägs upp på berget, jag blir 2 shotad av den och pilbåge = shit, magi=shit lite hjälp vore funt

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

jag har lite problem när jag ska upp till dom där grå skäggade snubbarna som skrek igenom dalen hur F*N dödar man den dära is trollet eller vad man ska kalla det halvvägs upp på berget, jag blir 2 shotad av den och pilbåge = shit, magi=shit lite hjälp vore funt

Spring förbi bara så ger han sig efter ett tag. Försökte döda honom i början men det var bara att ge upp :/

Skrivet av fabz:

I jarlens hall. Av rådgivaren i snobbiga kläder.

Tackar.
Förresten, är det bara jag som har problemet med att en hotkeyade favoriter "unhotakeyeas" ?
Svinjobbigt

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem

Funderar skarpt på att skaffa detta, men kan inte bestämma mig för om jag ska ha det till ps3 eller Pc? Vad tycker ni? Är inte så förtjust i Konsollport spel men funkar det bra i detta spel ? Sen är jag inte proffs på detta med Moddning, vet inte riktigt hur man gör för att fixa sånt (Jag som är noob antar jag). Så vad tycker ni - PC eller PS3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av basseofc:

Funderar skarpt på att skaffa detta, men kan inte bestämma mig för om jag ska ha det till ps3 eller Pc? Vad tycker ni? Är inte så förtjust i Konsollport spel men funkar det bra i detta spel ? Sen är jag inte proffs på detta med Moddning, vet inte riktigt hur man gör för att fixa sånt (Jag som är noob antar jag). Så vad tycker ni - PC eller PS3?

PC. Det är lite bökigt att fixa inställningar, men det är bra ändå. Och sen kommer moddarna göra det 50x bättre än på konsol.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Skrivet av basseofc:

Funderar skarpt på att skaffa detta, men kan inte bestämma mig för om jag ska ha det till ps3 eller Pc? Vad tycker ni? Är inte så förtjust i Konsollport spel men funkar det bra i detta spel ? Sen är jag inte proffs på detta med Moddning, vet inte riktigt hur man gör för att fixa sånt (Jag som är noob antar jag). Så vad tycker ni - PC eller PS3?

PC!

Du får lite bättre grafik, du kan modifera med lite tweaks för att bli ännu bättre. Om några månader kommer fler och fler moddar för PC att läggas ut, vilket kommer göra spelet ännu bättre och säkert fixa till menyerna.

Till Oblivion (föregångaren till Skyrim) fanns det en sak som hette Oblivion Mod Manager, sen laddade du ner moddar i OBM-format (inte säker riktigt men något liknande) för att sedan aktivera där. Sen var det bara att tuta och köra. Annars var det bara att kopiera massa filer till din Oblivion-mapp.

Kommer säkert något liknande till Skyrim

Har du hårdvaran, kör på PC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte54:

Efter att ha spenderat ett antal timmar i skyrim måste jag säga spelet är underbart, underbart underbart.

- Visst grafiken är inte det bästa, men det är helt å hållet förlåtet för hur spelet säljer in en plus baktanken att grafikmoddarna snart kommer (nakna brudar är redan ordnat efter en dag, bara i beth-världen)
- Uin och kontroller är väldigt "konsolliga" men man vänjer sig (och även här kommer garranterat snart moddar)
- Mysig snöstämning, musiken är sjukt grym.
- Världen känns väldigt levande och härlig och man vill bara springa runt å utforska allt.
- Lite väl enkelt känns det som hittils men antar att man stöter på värre grejer bara man går till rätt område(moddar igen)

Spelet är stabilt och bra optimerat, inte haft några problem alls, och får 60fps konstant i 2d vision surround upplösning så finns gott om utrymme för moddar
Jag är nästan nervös över hur mkt detta spelet kommer ta över mitt liv, speciellt sen när creation kit kommer.

http://www.anderssonm.se/slask/2011-11-12_00004.jpg

Vad är Creation Kit? Har inte hört talas om det.

Spelet fungerar lite halvdåligt för mig, ligger på 60fps ibland ute i vildmarken annars runt 40-55. Inne i städer dimper det ner till 20-30fps men då kan jag också se att bara grafikkortet belastas till 30-50%. Mitt GTX580 ligger också oftast under 45grader.
Borde väl fixas i en kommande uppdatering får man hoppas.

Permalänk

hoho vad däng man åkte på förut.
övermodig efter flera kills som man var, så spottade man 3 giants, sneakade mig fram till dem och sköt en pil i en utav giants huvuden, de blev väldigt arga och alla kutade mot en.
*bang, boff, smash* och sen befann man sig typ 30 meter snurrandes uppe i luften=/.

försökte mig senare på en mammut, det fanns 4 st i området man jag trodde att resten inte skulle göra något om man attackerade 1.
den jag sköt på märkte inte vad det var som sköt mot honom, men det gjorde de andra ilskna mammutarna och attackerade mig från sidan, hade inte en chans:P

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av Aboya:

Vad är Creation Kit? Har inte hört talas om det.

Spelet fungerar lite halvdåligt för mig, ligger på 60fps ibland ute i vildmarken annars runt 40-55. Inne i städer dimper det ner till 20-30fps men då kan jag också se att bara grafikkortet belastas till 30-50%. Mitt GTX580 ligger också oftast under 45grader.
Borde väl fixas i en kommande uppdatering får man hoppas.

Creation Kit är ett verktyg så att personer kan lägga till egna föremål, npcs etc. till spelet.

Bild från Oblivion Construction Set
Skyrim Creation Kit kommer troligen att vara något liknande

Skrivet av mangemani:

försökte mig senare på en mammut, det fanns 4 st i området man jag trodde att resten inte skulle göra något om man attackerade 1.
den jag sköt på märkte inte vad det var som sköt mot honom, men det gjorde de andra ilskna mammutarna och attackerade mig från sidan, hade inte en chans:P

Jadu, mammutar

Jag såg 2st, sköt den ena och han kutade emot mig. Jag fick panik och hoppade upp på en sten och han kunde inte nå mig!

Men såklart skulle jag göra ett "power-slag" med mitt svärd och bang så stångade han ihjäl mig

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det några riktigt trevliga bågar i spelet? Funderar på att starta om, jag är ingen bra magiker.

Kan man skapa egna bågar?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephinator:

Creation Kit är ett verktyg så att personer kan lägga till egna föremål, npcs etc. till spelet.

Bild från Oblivion Construction Set
Skyrim Creation Kit kommer troligen att vara något liknande

Jaha det känner jag ju igen, kom inte ihåg att det hette så bara. Tack.

Permalänk
Medlem

Skulle nån kunna hjälpa mig har haft ett jävla irriterande bugg i Skyrim ni vet att man kan lifta i spelet och kostar ca 20G. Jag har valt ett ställe jag ska till hoppar upp på vagnen men ingeting händer? Han säger bara "Are you ready?" Sen nå stil med "Jump up so we can take off" Medans jag sitter på vagnen? Ser siktet rör sig ut och in som om man går. Jag har valt ställen där jag har upptäckt med men funkar ju inte heller? Han står bara där och min gubbe sitter bara där på vagnen

Permalänk
Medlem

Känslan i spelet är helt magisk och det är faktiskt det viktigaste!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp jag me... Gick in i en grotta, väl där inne crashar spelet. När jag startar om spelet så spawnar jag i grottan, vilket gör att spelet crashar så jag kan inte spela :/ Har provat ljudgrejen som jag hitta när jag surfade men det funkar inte. Alla drivisar är färska så det är inte problemet, behövs en ny patch kanske? Kör på steam btw.
Jag skulle kunna loada en tidigare save men då går jag miste om draken jag dödade.

Diggar spelet på dom 4 timmarna jag han spela

Visa signatur

Intel E7500 4Ghz |Thermaltake Frio | Asus p5q se2 LGA 775 | FD define r3 Artic white | Chieftech 650w | Gigabyte geforce GTX 460 OC | Corsair xms2 | Hitachi 500GB | Seagate 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knoob94:

Behöver hjälp jag me... Gick in i en grotta, väl där inne crashar spelet. När jag startar om spelet så spawnar jag i grottan, vilket gör att spelet crashar så jag kan inte spela :/ Har provat ljudgrejen som jag hitta när jag surfade men det funkar inte. Alla drivisar är färska så det är inte problemet, behövs en ny patch kanske? Kör på steam btw.
Jag skulle kunna loada en tidigare save men då går jag miste om draken jag dödade.

Diggar spelet på dom 4 timmarna jag han spela

Testa window mode. Hjälpte mig.

Visa signatur

Gigabyte Z390 AORUS MASTER | i7 9700K | Corsair 32GB | EVGA GTX 1080 8GB ACX 3.0 FTW | Windows 10

Permalänk
Medlem

Ok, vill inte köra så permanent bara hoppas det fixas snart.

Visa signatur

Intel E7500 4Ghz |Thermaltake Frio | Asus p5q se2 LGA 775 | FD define r3 Artic white | Chieftech 650w | Gigabyte geforce GTX 460 OC | Corsair xms2 | Hitachi 500GB | Seagate 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero201:

Skulle nån kunna hjälpa mig har haft ett jävla irriterande bugg i Skyrim ni vet att man kan lifta i spelet och kostar ca 20G. Jag har valt ett ställe jag ska till hoppar upp på vagnen men ingeting händer? Han säger bara "Are you ready?" Sen nå stil med "Jump up so we can take off" Medans jag sitter på vagnen? Ser siktet rör sig ut och in som om man går. Jag har valt ställen där jag har upptäckt med men funkar ju inte heller? Han står bara där och min gubbe sitter bara där på vagnen

Ny update: Har testat gått åt sidan samtidigt jag trycker på E men när jag väl sitter där på vagnen så står det "Press E to use Carriage" Har tryckt på alla möjliga knappar men han går bara av från vagnen har testat ändrat olika destinationer och hoppat upp där bak men samma sak.

Permalänk
Medlem

Alltså vafan, det sitter fast en pil-j*vel i min gubbes skalle som vägrar försvinna.

Nån som har förslag på vad man kan göra åt pilfan?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

jag har lite problem när jag ska upp till dom där grå skäggade snubbarna som skrek igenom dalen hur F*N dödar man den dära is trollet eller vad man ska kalla det halvvägs upp på berget, jag blir 2 shotad av den och pilbåge = shit, magi=shit lite hjälp vore funt

Jag blev utsedd till "Thane" och min "Huskarl" följde med mig på vägen uppför berget, blev betyydligt enklare att döda trollet när man inte var ensam.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Alltså vafan, det sitter fast en pil-j*vel i min gubbes skalle som vägrar försvinna.

http://img812.imageshack.us/img812/7933/tesv20111112222155524...

Nån som har förslag på vad man kan göra åt pilfan?

Vissa ska då alltid ta det här med kroppsmodifiering ett steg längre..

Har du provat att ta på dig en hjälm och sedan ta av den?

Permalänk