Permalänk

Svart skärm och inga pip.

Hej.

Här om dagen satt jag o lalla vid datorn, fick kila iväg för att fixa mat. När jag kom tillbaka var skärmen svart (ingen signal), datorfläktarna hörde jag dock. Kladda lite på mus o tangentbord men ingenting hände. Stängde då av datorn (fick hålla inne knappen länge för att den skulle slå av).

När jag sedan startar om så startar samtliga fläktar men jag hör inte att det "piper" i lådan och ingen signal går till skärmen.

Är det någon klok rackare som har någon id´om vad det kan vara?

Hur kan jag nu felsöka?

Mvh Frippe

Visa signatur

Intel core i5 2500k @ 3.30GHz, 4X4GB DDR3, Asus GTX560Ti, SSD-Intel320 120GB, Antec Three Hundred, Corsair TX750M, P67A-D3-B3, Acer AL1916

Permalänk

Troligast moderkortet, men du kan prova att återställa BIOS genom att lyfta på batteriet en stund (utan nätkabel).
Konstatera att processorn jobbar genom att ta ur minnena vilket garanterat skall ge flertal felpip.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Tack för svar..

Skrivet av Waxinator:

Troligast moderkortet, men du kan prova att återställa BIOS genom att lyfta på batteriet en stund (utan nätkabel).

Inget nytt hände då jag plockat bort batteriet en stund (ca 5 min)

Skrivet av Waxinator:

Konstatera att processorn jobbar genom att ta ur minnena vilket garanterat skall ge flertal felpip.

Pep inget nu heller. Kan man då konstatera att cpun är kass?

Det tjuter om jag ej har kabel till grafikkortet. Betyder det att kortet är helt?

Dess pryttlar sitter i.

Processor: Intel core 2 duo E6600 2.40GHz
Processorkylare: ? (orginal?)
Moderkort: ASUS P5K
Minne: 4x 1024MB Corsair DDX2 DDR2
Grafikkort: NVIDA GAINWARD 8800GTX, 640MB
Nätaggregat: CORSAIR VX450W

Om jag ska byta delar räcker det då med att byta CPU och moderkort? Vad ska jag då byta till?

Mvh Frippe

Visa signatur

Intel core i5 2500k @ 3.30GHz, 4X4GB DDR3, Asus GTX560Ti, SSD-Intel320 120GB, Antec Three Hundred, Corsair TX750M, P67A-D3-B3, Acer AL1916

Permalänk
Medlem

Kollat skärmen? Kontrollera alla kontakter in i datorn och in i skärmen!

Visa signatur

"A computer once beat me at chess, but it was no match for me at kick boxing."

Permalänk
Skrivet av booven:

Kollat skärmen? Kontrollera alla kontakter in i datorn och in i skärmen!

Kollat det. Kan det vara så att adaptern är kass?? Har även testat med annan skärm. Den piper fortfarande inte då jag startar upp den.

Mvh Frippe

Visa signatur

Intel core i5 2500k @ 3.30GHz, 4X4GB DDR3, Asus GTX560Ti, SSD-Intel320 120GB, Antec Three Hundred, Corsair TX750M, P67A-D3-B3, Acer AL1916

Permalänk
Medlem

Humm då kan du ju stryka skärmen. Hade jag setat i din sits hade jag testat dator komponenterna i en annan dator, tex graffet och minnena. Se bara till att datorn stödjer de komponenter du har nu.

Du hade testat köra bara ett minne? Kört det i alla minnesslots?

Du har inget inbyggt graffe i moderkortet? Då kan du ju testa köra skärmen via moderkortets inbyggda.

Btw, det att moderkortet inte piper kan vara så att moderkortet inte har nån inbyggd pc speaker, min nya mamma från gigabyte har inge pip.

Visa signatur

"A computer once beat me at chess, but it was no match for me at kick boxing."

Permalänk
Skrivet av booven:

Du har inget inbyggt graffe i moderkortet? Då kan du ju testa köra skärmen via moderkortets inbyggda.

Låter som en bra idé, men hur gör man då?

Mvh Frippe

Visa signatur

Intel core i5 2500k @ 3.30GHz, 4X4GB DDR3, Asus GTX560Ti, SSD-Intel320 120GB, Antec Three Hundred, Corsair TX750M, P67A-D3-B3, Acer AL1916

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frippe_30:

Låter som en bra idé, men hur gör man då?

Mvh Frippe

Du kollar om du ev har en hdmi, vga eller dvi utgång bak på ditt moderkort och sätter i skärmsladden där. Tips är att ta ut pci grafikkortet när du gör det.
Om du inte har nått inbyggt så testa grafikkortet i nån polares dator eller dyligt, pci express stöds sen ganska långt tillbaka så borde passa om det inte är en 10 år gammal dator. Håller tummarna!

Visa signatur

"A computer once beat me at chess, but it was no match for me at kick boxing."

Permalänk
Skrivet av Frippe_30:

Inget nytt hände då jag plockat bort batteriet en stund (ca 5 min)
Pep inget nu heller. Kan man då konstatera att cpun är kass?
Det tjuter om jag ej har kabel till grafikkortet. Betyder det att kortet är helt? ...

Grafikkortets GPU kör sina egna tester och har egen microhögtalare. Grafikkortet är inte ens misstänkt.
Moderkortets CPU kör BIOS -programmets tester och har en påkopplad högtalare vid stiften för frontpanelens knappar. Har du haft okay-pip förut så är moderkortets högtalare inkopplad och då skall den verkligen pipa med minnet ur.

CPU'n är troligast fortfarande felfri men BIOS programmet går inte igång eller fastnar direkt före minnestest.
Där finns många komponenter på moderkortet som kan strula och ditt moderkort beter sig som om det har ett komponentfel.

Förr eller senare så... Plocka ut moderkortet och lägg det på isolerat underlag (tidning utan klamrar).
Koppla bara in de båda strömkontakterna för CPU och moderkort samt frontpanelens startknapp + högtalare.
Minimerat på detta vis och helt utan minnen eller grafikkort skall den pipa ilsket. Gör den det så plocka in ett minne i taget...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Jag ska testa.

Tidigare så testade jag minnen ett och ett men inget resultat. Det konstiga är att då jag inte har några minnen instoppade så får jag hålla inne startknappen länge för att stänga av datorn, med ett eller flera minnen i så slår han av direkt.

Visa signatur

Intel core i5 2500k @ 3.30GHz, 4X4GB DDR3, Asus GTX560Ti, SSD-Intel320 120GB, Antec Three Hundred, Corsair TX750M, P67A-D3-B3, Acer AL1916

Permalänk

Lånar denna tråd lite grann.
Jag har liknade problem med min dator nu, var och lanade i helgen sen när jag kom hem och gjorde en snabb dammsugning i datorn så startade datorn inte riktigt (fläktar och lampor går ingång men hörs inga pip och händer ingenting på skärmen).

Började då med att genomsöka datorn och testa koppla ur saker, testat reseta bios, tagit ur batteriet från moderkortet, bytt tillbaka till mina gamla minnen och cpu. Då såg jag det roliga att strömsladden till cpu hade åkt ur av nån konstig anledning :S och kopplade i den igen. då startade datorn och bild kom fram och den arbetade som vanligt.

Så trodde då bara att det var den sladden som var fel och återställde datorn till det normala. Men då funkade inte den igen. Testat att koppla i den gamla grejorna igen och allt jag redan hade testat men inga resultat.

Några tips på vad det kan vara?

Visa signatur

*CPU: Amd FX 8350 4,5Ghz. *Moderkort: MSI 990FXA-GD65. *Grafikkort: Radeon R290X. *Minne: 4x4096GB DDR3 1333Mhz. *OC: Windows 7 Ultimate 64-bit.

Permalänk

Har också exakt samma problem som alla, snälla hjälp oss!

Permalänk
Skrivet av monster_sp:

Har också exakt samma problem som alla, snälla hjälp oss!

Även om symptomen för era problemet ser likadana ut (mörk skärm) så är orsaken till dem vitt skilda.
Den gemensamma orsaken är dock moderkortet med sina inkopplingar och dess självtester i starten.

På moderkortet sitter ett BIOS minne med testprogram och personligt sparade inställningar.
Processorn går extremt sällan sönder men är den motor som skall köra BIOS testprogram.

Grundläggande är att både moderkort och processor får sina ström matningar.
Om processorns strömkabel (ATXV12) glöms bort så händer inget alls (motorstopp).

När nätaggregatet är startat så brukar någon liten lampa lysa på moderkortet (+V5SB).
Vissa nya moderkort har flera lampor som visar status.

Vid tryck på startknappen börjar nätaggregatet leverera ström till fläktar, diskar, moderkort och processor.
Processorn startar upp och kör BIOS test program som provar och efter hand startar moderkortets olika delar.

Om test programmet hittar fel så skall det larma (pipa) via den lilla PC-högtalaren. Ett pip är okay men flera betyder fel.
Eftersom testen stoppar vid fel och om skärmen ännu inte startats så är man både blind och döv utan högtalaren.

Egna inställningar för BIOS programmet kan bli korrupt och behöver då tömmas. Moderkortet har för detta en bygel (CLRTC)
som kan flyttas tillfälligt men säkrast är att lossa på batteriet en stund med nätsladden bortkopplad.

Även minnena och dess infästning har stört testerna. Man plockar då loss dem och testar igen utan minnen.
Detta brukar ge felpip och i så fall sätter man tillbaka dem ett och ett enligt manualens beskrivning. Målet är ett enda pip.

Eftersom flera orsaker kan störa BIOS testerna så är det bra att minska antalet felorsaker tills man får något liv.
Bara nätaggregat, processor/kylning och kablar för PC-högtalare och front-startknapp behövs (även minnen och grafik kopplas loss).

Vid nybygge är det bra att placera moderkortet utanför datorn under testen för att undvika kontakt med chassiets fästen.
Får man då liv (okay-pipet) så placerar man systematiskt tillbaka del för del med omstart emellan tills man hittar felorsaken.

Jag hoppas att några frågetecken rätats ut !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Jag hade precis samma problem förut. Det började med att jag hade svart skärm. Det visade sig vara PCI-ex kontakten på moderkortet som strulade. Jag bytte moderkort men fick svart skärm ändå. Testade grafikkortet i en annan dator, och det funkade felfritt där.

Det visade sig vara de RAM minnen jag körde. Då moderkortet som jag satt i bara verkar vilja ha tvilling-minnen så kunde jag inte köra 4 st minnen som var liksom "enskilda" minnen. Så kolla upp minnena riktigt om skärm o.s.v. funkar som det ska.

Visa signatur

Nätverk, datorer och F1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Grafikkortets GPU kör sina egna tester och har egen microhögtalare. Grafikkortet är inte ens misstänkt.

Varför kan det inte vara grafikkortet???

Är väll det först man misstänker då han kör på ett gammalt 8800GTX, 640MB.

Har du inget mer grafikkort så försök få låna ett av någon och testa, kollade snabbt på de moderkort du uppgav och det verkar inte ha inbyggd grafik.

MVH Peter

Permalänk
Skrivet av BTLulle:

Varför kan det inte vara grafikkortet???
Är väll det först man misstänker då han kör på ett gammalt 8800GTX...

Därför att det ytterst sällan är grafikkortets fel att ingen bild syns i starten.
Man tycker att eftersom ingen bild visas är det grafikkortets fel, men utan golv kan du sprattla bäst du vill... Grundförutsättningen för bild måste finnas och den är att BIOS startar grafikutgången.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Därför att det ytterst sällan är grafikkortets fel att ingen bild syns i starten.
Man tycker att eftersom ingen bild visas är det grafikkortets fel, men utan golv kan du sprattla bäst du vill... Grundförutsättningen för bild måste finnas och den är att BIOS startar grafikutgången.

Jag bruka felsöka logiskt ingen bild och datorn går då börjar man med skärm, kabel och grafikkort, när man konstaterat att det inte är felet så kan man fortsätta med övrigt som minnen, cpu och moderkortet.

Verkar missat nått under mina 30 år jag mekat med datorer och konstaterat grafikkortsfel då jag varit utan bild.

MVH Peter

Permalänk
Skrivet av BTLulle:

... Verkar missat nått under mina 30 år jag mekat med datorer och konstaterat grafikkortsfel då jag varit utan bild.
MVH Peter

Ja Peter, med den förutsättningen att Windows är igång så har du rätt logik.
Men tråden handlar om problem när inget händer... Det vanliga okay-pipet kommer inte.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Låt honom riva datorn och byta minnen, cpu och moderkort, bara för att du är säker på att det inte är grafikkortet.
inte mitt bekynmmer eller mina pengar.

Peter

Permalänk

Haft exakt samma fel på min gamla dator 2ggr, jag slutade med datorn i delar på golvet men fick inget pip då heller. Inte ens utan CPU/RAM/GPU så fick jag inte fram ett enda pip bytte moderkort sen funkade den i nått år till sen hände samma sak igen.. Då köpte jag nytt moderkort, cpu, ram och nätagg och sedan dess (början 2009) så har jag inte haft några som helst problem med den.

Testa att starta moderkortet rent (utan cpu/ram/gpu) och se om du får några pip då, om inte så är det nog moderkortet som har brunnit dessvärre. Vad kör du med för nätagg? Jag hade ett billigt chieftec innan som jag misstänker dödat mina moderkort eftersom det funkat med ett corsair i några år nu utan problem.

Visa signatur

Chassi: CoolerMaster HAF 922 CPU: i5 2500k@4.5GHz CPU kylning: Corsair Hydro H100
Moderkort: ASUS P8P67 Pro RAM: Corsair Vengeance Blue 1600MHz 16GB Grafikkort: ASUS Geforce GTX 960 DCII | MSI Geforce GTX 960
Nätaggregat: Corsair HX650W SSD: Samsung 850 EVO 250GB HDD: Western Digital Green 1.5+2TB
Mus: Logitech G400 Tangentbord: Microsoft SideWinder X4

Permalänk
Medlem

Håller med BTLulle här. Det låter som att det är grafikkortet.

Waxinator, jag har då byggt många många högpresterande byggen och inte har jag
skådat något av dom med microhögtalare, LEDs har dom. Men många icke referens kort saknar det med.
Dessutom kan jag klart konstatera att min PC betedde sig precis som din när jag fick in ett dåligt gkort.
Om datorn startar som den ska utan grafikkort i är det ju uppenbart att det är felet.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk

Problemet med era inlägg (BTLulle och mistard) är att ni inte läst tråden som ni ändå kommenterar.
Det blir bara så fel då... Ingenstans står att Windows är igång med släkt skärm. Däremot att pipet inte längre hörs ...

Citat:

"När jag sedan startar om så startar samtliga fläktar men jag hör inte att det "piper" i lådan och ingen signal går till skärmen. "

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Moderkortet känner inte av att grafikkortet sitter där och ger inte ifrån sig nått ok pip.

Givetvis kan det vara nått annat än grafikkortet som är sönder men att garantera att det inte är det är korkat.

Peter

Permalänk
Skrivet av BTLulle:

Moderkortet känner inte av att grafikkortet sitter där och ger inte ifrån sig nått ok pip.
...

Att VGA svarar testas av BIOS som ger specifikt felpip om den saknas.
Okay-pip ges inte förrän i sluttesten. Läs gärna Introduction to BIOS

Citat:

1 long beep / 2 short beeps Problem with graphics card Check that the graphics card is correctly placed in its slot. If need be, test with another video card.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA