Datorn kan inte hitta skärm eller USB-tillbehör

Permalänk

Datorn kan inte hitta skärm eller USB-tillbehör

Hej kära forumiter,

Jag är i desperat behov av hjälp, då min relativt nya (cirka 4 månader gammal) dator redan har gått och blivit blind. Så jag vänder mig till er, och hoppas att någon har ett svar på mitt problem.

Mitt problem är att när jag startar datorn så får jag ingen bild, samt att min mus och mitt tagentbord inte ger respons. Det konstiga är att min skärm lyser upp och det står att den har signal, men bilden är svart oavsett hur länge jag väntar. Det blir bara konstigare av att min mus (Razer Deathadder) lyser svagt, men inte med det "normala" ljuset som uppstår när man kan använda den. I övrigt fungerar allt som det ska, tror jag. Fläktarna går igång, och inga pip hörs alls.

Problemet inträffade för lite mer än två veckor sedan, då jag skulle ha ett LAN i mitt hus. jag bar endast ner datorn med största försiktighet från över till nedervåningen. Då hördes dock ett lätt ljud, som om någon komponent lossnade. Men efter att jag och mina rätt så datorkunniga kompisar sökt genom datorn så hittade ingen av oss problemet. Har sökt igenom diverse forum, och det vanligaste svaret jag hittat är att "reseta CMOS". Dock så gällde det bara problem med just skärmen, så vet inte om det är värt att göra det?

Komponenter:

Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64bit
Processor: AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz, 8MB,125W, AM3, BE
Processorkylare: Medföljande till processorn
Moderkort: Asrock 3N78D Socket AM3, 720D, ATX
Minne: Corsair 4gb (2x2Gb) DDR3 1333MHz/CL9/XMS3-10600
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024Mb OC
Hårddisk: HD500GB Samsung SP SATA2 7200RPM Spinpoint F3
Nätaggregat: Corsair CX 600W V2 Builder series 80+
Övriga komponenter: DVD±RW Optiarc7280S Svart 24x/DL/SATA/OEM

Alla komponenter är köpta från Inet, och har även kontaktat deras support. De rådde mig att ta loss och koppla in alla komponenter igen, och om problemet kvarstod så var det antagligen ett problem med moderkortet. Har testat att koppla in alla komponenter igen, men utan resultat.

Tack på förhand,
Johannes

Permalänk

Det som mår mest illa av flytt är processorns infästning eftersom kylaren kan vara rätt tung.
Det är ju processorn som skall köra BIOS programmet med sina tester och pip...
Att resetta BIOS löser många konstiga problem, men inte eventuella transportskador.

Koppla loss det mesta från moderkortet igen och försök få fram något pip/liv igen.
Med både minnen, grafik och disk kablar ur, så skall fel-pipen komma om processorn jobbar.

Jag kan inte se någon lysdiod på ditt moderkort så vi får tro att nätaggregatet är okay ändå.
Kolla strömsladden till processorn. Mus lampan lyser först när BIOS har aktiverat den.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Det som mår mest illa av flytt är processorns infästning eftersom kylaren kan vara rätt tung.
Det är ju processorn som skall köra BIOS programmet med sina tester och pip...
Att resetta BIOS löser många konstiga problem, men inte eventuella transportskador.

Koppla loss det mesta från moderkortet igen och försök få fram något pip/liv igen.
Med både minnen, grafik och disk kablar ur, så skall fel-pipen komma om processorn jobbar.

Jag kan inte se någon lysdiod på ditt moderkort så vi får tro att nätaggregatet är okay ändå.
Kolla strömsladden till processorn. Mus lampan lyser först när BIOS har aktiverat den.

Ska försöka att koppla om allt igen. Allt verkar få ström så utesluter att det är nätagget.

Tack för ditt svar, återkommer när jag vet mer!

Permalänk

Lånar denna tråd lite grann. Har samma problem och efter att ha lanat
Har testat de mesta, reseta bios, tagit ur batteriet till moderkortet, tagit ur grafikkorten har även testat att byta tillbaka till mitt gamla cpu och minnen men fortfarande inget resultat. Då såg jag att strömsladden till cpun hade åkt ur och kopplade in den igen då funkade allt och fick bild på skärmen och den kom till bios.

Återställde då allt till de normala då problemet var löst (trodde jag). Då blev det exakt samma problem fast denna sladd var i kopplad. Har åter testat allt igen och byte till de gamla sakerna men händer ingenting. Kan det vara moderkortet som har gått eller har ni några tips vad man kan testa?

Visa signatur

*CPU: Amd FX 8350 4,5Ghz. *Moderkort: MSI 990FXA-GD65. *Grafikkort: Radeon R290X. *Minne: 4x4096GB DDR3 1333Mhz. *OC: Windows 7 Ultimate 64-bit.