Hjälp med köp utav hörlurar

Permalänk
Medlem

Hjälp med köp utav hörlurar

Hej!

Gjorde för ett tag sedan en tråd där jag behövde hjälp med köpråd utav Aktiva monitorer. Har nu kommit fram till att det bästa kanske är att satsa på hörlurar istället (?).

Hur som helst så undrar jag hur man kan få så bra ljud som möjligt med en budget på runt 3000:-3500:- ? Har hittat dessa två produkter efter lite snabbt letande:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=435259

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=92624

Hur kopplar man en sådan hörlursförstärkare? Har aldrig använt en sådan förut, men antar att det går från Datorn --> hörlursförstärkaren --> till Hörlurarna ?
Och är dessa hörlurar att rekommendera eller finns det bättre för priset? Användningsområdet är främst musik och även spelande. Alltså ingen film eller dylikt. Lyssnar mest på elektrisk musik så som House.

Mitt ljudkort är ett Asus Xonar DX

Tack på förhand.
Mvh

EDIT: Eller är denna kombinationen bättre:

Ett par Sennheiser HD-650 ( http://www.inet.se/artikel/6308500/sennheiser-hd-650 )

+Ett Asus Xonar STX

och strunta i hörlursförstärkaren?
Vad säger ni?

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så ska dr. dre lurarna vara ganska överskattade. Min åsikt: lyssna runt.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Okej! Självklart ska jag provlyssna osv men hade varit bra med tips / referenser innan

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Du får ju väldigt mycket mer för samma summa när du köper hörlurar istället så det är nog en ganska bra idé

Men hade nog tittat på nåt annat än de där Beats by Dr. Dre... Lyssnar ju iofs aldrig på house så jag vet inte riktigt vad det är man "eftersträvar" där? Är det "tung" bas? Lär du ju iofs få med de lurarna

Och hörlursförstärkare kan ju vara bra men har du inte ett bra ljudkort redan? (dvs köp lurar först och se om du blir "nöjd")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Du får ju väldigt mycket mer för samma summa när du köper hörlurar istället så det är nog en ganska bra idé

Men hade nog tittat på nåt annat än de där Beats by Dr. Dre... Lyssnar ju iofs aldrig på house så jag vet inte riktigt vad det är man "eftersträvar" där? Är det "tung" bas? Lär du ju iofs få med de lurarna

Och hörlursförstärkare kan ju vara bra men har du inte ett bra ljudkort redan? (dvs köp lurar först och se om du blir "nöjd")

Japp, läste runt lite om Beats hörlurarna och de blir det nog ej! Fungerar mitt nuvarande ljudkort med "high-end" hörlurar då? Så som Sennheiser HD-650 osv?

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Har nu läst runt lite på andra forum och kommit fram till att HD 650 behöver en extern förstärkare för att utnyttja sin fulla kapacitet. Får bli att spara ihop lite mer till HD-650, hörlursförstärkare och Xonar STX helt enkelt!

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WijK:

Vad jag har hört så ska dr. dre lurarna vara ganska överskattade. Min åsikt: lyssna runt.

Hörsägen kommer man inte långt på, enligt min mening är de jävligt bra, brorsan köpte ett par Beats by Dr. Dre Tour och de är grymt bra och som musiker är jag jävligt ljudkräsen

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk

Är också ljudkräsen och ingen av beatsen har varit tillfredsställande.

Permalänk
Medlem

Beats by Dr Dre är de allra mest överreklamerade lurarna som har bland de sämsta pris/ljudkvalité förhållande som man kan hitta. De är värd ca 500~1000kr max då de flesta andra lurar i den klassen slår dem, även om man vill ha riktigt stark bas så finns t.ex. XB500 som har både mer bass och ändå låter lite bättre...

Om du nu ska ha "monitor" lurar, dvs såna som är bra att lyssna till defekter och bra balanserade så kan jag t.ex. rekommendera Shure SRH-840. http://www.ljudia.se/Product/Product.aspx?id=277313

Sennheiser HD-650 är väl också ett bra val men finns vissa som föredrar HD-600 och tycker de är mer neutrala och HD-650 en aning mörk, dvs saknar lite power i de högre registerna. Annars är de två ganska lika med SRH-840 en aning starkare bas. Värt att notera är ju att HD650 är öppna så de isolerar inget medan SRH-840 är stängda och har riktigt bra isolation.

Så kan jag också ta och rekommendera M-Audio Q40, bra för priset (neutral mellan och högregister), dock kan de ha en aning starkare basrespons än vad vissa söker, inte jämfört med högtalare och flera andra hörlurar men bland studio monitorer som dessa också klassas som.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla på Akg 701 det är de bästa lurarna i den klassen, vill du ha lite mera bas utan att det blir överdrivet kolla på Sennheiser hd 600, de är en gnutta varmare i klangen utan att låta dåligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kolla på Akg 701 det är de bästa lurarna i den klassen, vill du ha lite mera bas utan att det blir överdrivet kolla på Sennheiser hd 600, de är en gnutta varmare i klangen utan att låta dåligt.

K701'an är ju väldigt kräsen när det gäller förstärkare...