Permalänk
Medlem

Val av GTX570?

Hej!

Jag planerar ett dator bygge och letar nu efter ett bra GTX570 kort. Vad jag förstår så är samtliga Geforce GTX570 kort mer eller mindre lika snabba, det som skiljer är kylningen.

De kort jag tittat på är :

MSI N570GTX Twin Frozr III Power Edition OC Detta kostar dock 3265 vilket känns lite dyrt. Men kylningen på detta kort ska vara väldigt bra

Sen har vi då mitt favorit märke :

Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 vilket kostar ca 3100 kr

Finns det någon anledning till att ta MSI eller Gigabyte kortet? Eller går det kanske lika bra med ett EVGA GeForce GTX 570 1280MB HD ?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja kylare med sli och chassit i tanke, http://www.inet.se/artikel/1902128/evga-geforce-gtx-570-1280m... skulle jag köpt om jag hade tänkt köra sli eller inte har någon sidofläkt.

Om du har en sidofläkt funkar de som du linka bra, om du inte ska överklocka så kan du lika gärna ta gigabyte kortet. Ingen tanke på sli? då tycker jag http://www.inet.se/artikel/5409285/asus-geforce-gtx-570-1280m... är ett bra val

Visa signatur

i7 3770K, 8Gb Corsair Vengeance, Asus Sabertooth Z77, Asus GTX 680 DirectCU II OC, OCZ Agility 3 120Gb,
Corsair Force 60Gb, Samsung F3 Spinpoint 1Tb.

Permalänk

Jag har nyligen köpt en ASUS 570 Direct CUII. Prestandamässigt är det tokmycket bättre än mitt gamla HD4850. Jag har dock haft en del drivrutinsproblem som dock löste sig med de senaste drivisarna och att jag avinstallerade ASUS Gamer OSD som är något av djävulens påfund. Det finns vissa saker att ta i beräknande. Jag har ett medelstort chassi som har rätt många år på nacken och det var med nöd och näppe att kortet fick plats. Jag fick byta plats på en av mina hd:s för att få in det. Sen tycker jag att mitt kort trots att kylningen skall vara bra, blir varmt ganska fort när jag överklockar. Fläktarna har max dragit upp i 30% men det skall sägas att så fort jag manuellt sätter fläktarna på 40% så ökar ljudet från fläktarna rejält mycket. På 30% är kortet dock tystare än mitt gamla kort.

Så bra prestanda. Jag har maxat alla mina äldre spel (MW2, Oblivion, Fallout 3) och det flyter riktigt bra. Har inte prövat att maxa Witcher 2 ännu, men ska testa det idag

Det var lite av mina upplevelser av kortet efter en veckas användning.

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullatroll:

Jag har nyligen köpt en ASUS 570 Direct CUII. Prestandamässigt är det tokmycket bättre än mitt gamla HD4850. Jag har dock haft en del drivrutinsproblem som dock löste sig med de senaste drivisarna och att jag avinstallerade ASUS Gamer OSD som är något av djävulens påfund. Det finns vissa saker att ta i beräknande. Jag har ett medelstort chassi som har rätt många år på nacken och det var med nöd och näppe att kortet fick plats. Jag fick byta plats på en av mina hd:s för att få in det. Sen tycker jag att mitt kort trots att kylningen skall vara bra, blir varmt ganska fort när jag överklockar. Fläktarna har max dragit upp i 30% men det skall sägas att så fort jag manuellt sätter fläktarna på 40% så ökar ljudet från fläktarna rejält mycket. På 30% är kortet dock tystare än mitt gamla kort.

Så bra prestanda. Jag har maxat alla mina äldre spel (MW2, Oblivion, Fallout 3) och det flyter riktigt bra. Har inte prövat att maxa Witcher 2 ännu, men ska testa det idag

Det var lite av mina upplevelser av kortet efter en veckas användning.

Tack! Ja det verkar finnas en del sjukdummar på kortet och dessutom har jag väldigt dålig erfarenhet av ASUS. Just nu lutar det åt båda Gigabyte moderkort och grafikkort men jag skulle mycket väl kunna köra MSI(dyrare) om det nu presterar bättre på något vis?

Idag har jag en Intel Q6600 OC med ett ATI 5840 OC och på det får jag ca 40 fps i BFBC2 vilket känns på gränsen till för lite.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle tagit GB windforce då jag vet att de är mycket svala och tysta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

själv körde jag på EVGA SLI för luftströmmens skull

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lilja90:

själv körde jag på EVGA SLI för luftströmmens skull

Är de tysta då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Är de tysta då?

Jag har inte fått dem än men jag kan skriva här igen när jag får dem levererade

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av lilja90:

själv körde jag på EVGA SLI för luftströmmens skull

vill höra om dina erfarenheter om dessa, funderar på SLI med dessa kort..

Permalänk
Medlem

Specs i sign...

Funkar jättebra, nöjd med mitt asus 570 directcuII. Idlar 30-35 grader celsius. runt 59 i BC2 high high high osv.. men ja, det är ett enormt kort. Kör bara nvidias senaste drivrutiner, inget av asus egna

Permalänk
Medlem

Varför inte ett Phantom?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Vad jag menar är om det finns någon särskild anledning till att välja ett GTX570 kort från specifik tillverkare? Ex Denna modellen har bättre prestanda eller denna modellen har bättre kylning än resterande.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreflarn:

vill höra om dina erfarenheter om dessa, funderar på SLI med dessa kort..

De kommer komma om 10-12 arbetsdagar till mig enligt Inet så jag får väl uppdatera då

Skrivet av SnowJim:

Vad jag menar är om det finns någon särskild anledning till att välja ett GTX570 kort från specifik tillverkare? Ex Denna modellen har bättre prestanda eller denna modellen har bättre kylning än resterande.

jag tycker absolut det finns anledningar. vissa tillverkare kan tex råkat ut för en extra hög felprocent. och vissa bygger dem med fler fläktar än andra och vissa låter helt enkelt mindre och vissa kyler bättre.
och som sagt så är det olika på hur luften sprutas ut ur olika tillverkares grafik kortet.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilja90:

jag tycker absolut det finns anledningar. vissa tillverkare kan tex råkat ut för en extra hög felprocent. och vissa bygger dem med fler fläktar än andra och vissa låter helt enkelt mindre och vissa kyler bättre.
och som sagt så är det olika på hur luften sprutas ut ur olika tillverkares grafik kortet.

Ja precis, så känner du till något sådant?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SnowJim:

Ja precis, så känner du till något sådant?

Detta då: http://www.inet.se/artikel/1902128/evga-geforce-gtx-570-1280m...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Ja precis, så känner du till något sådant?

Vad jag vet så har MSI en av de bästa kylarna på marknaden och de kanske till och med låter minst av alla tillverkare. Jag skulle tagit denna tillverkare om jag skulle köpa ett enda grafik kort och inte köra SLI

Asus har jag för mig har haft en högre felprocent annars vet jag inget mer om dem

EVGA vet jag har en slutet chassi på grafikkortet vilket medför att luften går bak ur datorn istället för in i den så inte andra komponenter blir varma eller om man kör SLI(2 st) att de inte värmer varandra men grafik kortet ska i sin tur bli snäppet varmare än tex MSI i allmänhet men det är inget jag kan själv kan bekräfta utan endast läst om. Jag skulle tagit denna tillverkare om du ska köpa 2 st grafik kort och köra SLI

Gigabyte vet jag inte så mycket om, de ska ha bra kylare och de har även 3 st fläktar på sin modell, hur högljud den är vet jag dock inte. Jag skulle inte välja denna ändå då jag har läst en del om folk som fått problem med sitt Gigabyte. (mer än MSI tex.) men det kan lika väl bero på slumpen.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreflarn:

vill höra om dina erfarenheter om dessa, funderar på SLI med dessa kort..

Nu har jag fått hem allting och testat det några dagar

jag kan börja med och informera att jag använder mig utav i7 2600K, EVGA GTX 570 SLI Classified.

När jag kör battlefield i ultra så laggar det (i mina ögon) ingenting. jag snittar runt 75fps och kör på 1920*1080

Efter att ha kört battlefield i 3-4 timmar konstant så ligger tempen på ca 80 grader på det ena kortet och ca 70 grader på det andra. I load verkar det som ena kortet alltid får 10 grader mindre än det andra. I idle ligger de på lika på runt 45 grader. Jag har heller aldrig lyckats komma över 80 grader (testat i 4 dagar)

Ljudet är inte alls högt (är inte så känslig dock) men min gamla stationära lät rent ut sagt som ett jetplan i load. Dessa hör jag inte då spelets ljud överröstar dem även då jag spelar med lågt ljud. är det tyst i rummet hör man såklart alltid ett litet surr men det är absolut inget jobbigt, det känns som att det är ett standard ljud som finns i varje stationär dator typ. Jag tror faktiskt inte någon skulle kunna klaga på ljudnivån, har haft flera över på besök som ej tyckte det var jobbigt.

Spel testade:
Lotro, BF3, CoD MW3, Mafia 2, Crysis, Max payne 2
hittils har jag inte stött på något problem med SLI i någon av dessa spel, allt verkar flyta på som vanligt.

Jag kan verkligen rekommendera dessa för er som funderar på SLI

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilja90:

Nu har jag fått hem allting och testat det några dagar

jag kan börja med och informera att jag använder mig utav i7 2600K, EVGA GTX 570 SLI Classified.

När jag kör battlefield i ultra så laggar det (i mina ögon) ingenting. jag snittar runt 75fps och kör på 1920*1080

Efter att ha kört battlefield i 3-4 timmar konstant så ligger tempen på ca 80 grader på det ena kortet och ca 70 grader på det andra. I load verkar det som ena kortet alltid får 10 grader mindre än det andra. I idle ligger de på lika på runt 45 grader. Jag har heller aldrig lyckats komma över 80 grader (testat i 4 dagar)

Ljudet är inte alls högt (är inte så känslig dock) men min gamla stationära lät rent ut sagt som ett jetplan i load. Dessa hör jag inte då spelets ljud överröstar dem även då jag spelar med lågt ljud. är det tyst i rummet hör man såklart alltid ett litet surr men det är absolut inget jobbigt, det känns som att det är ett standard ljud som finns i varje stationär dator typ. Jag tror faktiskt inte någon skulle kunna klaga på ljudnivån, har haft flera över på besök som ej tyckte det var jobbigt.

Spel testade:
Lotro, BF3, CoD MW3, Mafia 2, Crysis, Max payne 2
hittils har jag inte stött på något problem med SLI i någon av dessa spel, allt verkar flyta på som vanligt.

Jag kan verkligen rekommendera dessa för er som funderar på SLI

Men kräver inte ultra 1.5 GB Vram? Eller du har valt de EVGA Geforce med 1.5 GB?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Men kräver inte ultra 1.5 GB Vram? Eller du har valt de EVGA Geforce med 1.5 GB?

asså det är vad testet säger, men ärligt vet jag inte hur det där riktigt fungerar rent tekniskt. jag upplever det iaf som min kommentaren ovan. Att det fungerar felfritt med Ultra och snittar runt 80FPS. FPSen kan ju dock i enstaka fall gå upp till 110 såsom ända ner till 30 men det är nästan aldrig

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Spelet var utvecklat för att köras på high, men Ultra om du vill verkligen maxxa det, alltså att du har 2 kort.. jag tycker ändå de e minimal skillnad på ultra o high..

mitt Direct CU2 GTX570 är jag extremt nöjd med, tyst som attan, och gör det den ska; funkar. mild överklock till 770mhz, och jag är nöjd

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Har ett Gigabyte 570, har inte haft några problem än!

Permalänk
Medlem

Är det här ett bra alternativ? http://www.inet.se/artikel/1902155/evga-geforce-gtx-570-1280mb-hd-soc

Tänk köra ett sånt nu och sedan köra SLI om jag inte blir nöjd med flytet i bf3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casual52:

Är det här ett bra alternativ? http://www.inet.se/artikel/1902155/evga-geforce-gtx-570-1280mb-hd-soc

Tänk köra ett sånt nu och sedan köra SLI om jag inte blir nöjd med flytet i bf3.

Det lär prestera men det låter lite högre än ex Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce sägs det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnowJim:

Vad jag menar är om det finns någon särskild anledning till att välja ett GTX570 kort från specifik tillverkare? Ex Denna modellen har bättre prestanda eller denna modellen har bättre kylning än resterande.

Det enda som brukar skilja mellan två kort av referens desgine är klistermärket på själva kylaren. Ev. en obetydligklock här och där som ger mindre än 1% bättre prestanda. Egentligen spelar det ingen roll vilket märke du köper.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det enda som brukar skilja mellan två kort av referens desgine är klistermärket på själva kylaren. Ev. en obetydligklock här och där som ger mindre än 1% bättre prestanda. Egentligen spelar det ingen roll vilket märke du köper.

Vad jag förstår så var Gigabytes OC version klockad på core en hel del medan MSI hade klockat minnet istället, vad det ger för prestanda skillnad har jag ingen aning om. Däremot så skiljer sig kylarna sig en hel del så länge man inte pratar om basic modellerna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Kör med ettt GTX 570 Phantom, funkar alldeles prima. Har överklockat ganska mycket och höjt volten till 1.1V och ligger ändå bara på 70 grader i full load utan att det låter mycket. Ligger på 70-80 FPS i BF3 med Ultra/high i settings.

Enda problemet jag kan se är att det kan bli lite svårt med SLI om du har ett litet chassi/moderkort då ett kortet är ganska stort.

Men om du vill ha ett tyst och bra presterande 570 ta Phantom

Permalänk
Medlem

Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 är sjukt grym, har det själv också
Den är tyst och går att oc:a till 800 mhz+ utan att höja volt, doc går det inte att ändra volt för mig i msi afterburner 2.1.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

vill rekommendera att kolla här:
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr=&bn=10072&sortBy=p&zbo2=...

Fyndvaror på komplett, köpte precis ett Gainward GTX 570 för 2300kr därifrån, kortet går i 60c load, 40c idle.
rekommenderat för att spara flera hundra kr!

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

MSI har ju fina 570

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag ställer en dum fråga. Kan man kombinera två 570 och köra SLI fast dem är av olika fabrikat. T. ex ett MSI och ett Gainward? Jag beställde precis en ny dator med ett EVGA 570 SOC. måste man köra ett likadant eller kan man köra ett överklockat från annat fabrikat?