Inget ljud via komposit (PS3)

Permalänk
Medlem

Inget ljud via komposit (PS3)

Tjenare!

Fick idag hem mitt exemplar av Rocksmith (Guitar hero, fast med en helt vanlig gitarr..). När jag slår på strängen så tar det en halv sekund eller så innan jag hör ljudet i teven. Detta lagget skall minska om man istället för HDMI använder en kompositkabel för ljudet.

Nu till det tråkiga..
Efter att ha kopplat in alla kablar och valt scart / av / multi eller liknande i ljudinställningarna på PS3 (istället för HDMI) så får jag inget ljud alls. Vad kan detta bero på? Jag har testat olika kompositkablar och ingen tycks funka.. Någon som haft ett liknande problem och kan hjälpa mig?

Permalänk
Inaktiv

Med komposit video får du ingen vidare bildkvalitet då komposit endast levererar PAL (alt. NTSC eller SECAM) så det är inget att rekommendera. Du borde testa att köra på komponent där du kan få samma kvalitet som HDMI.

Är du säker på att ljud kablarna (Röd / Vit) sitter i rätt kontakt bak på tvn? Brukar finnas flera för tex. komponent.

Permalänk
Rekordmedlem

Kompositvideo överför inte ljud, inte heller komponent gör det, du måste koppla ljudet separat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziwe:

Tjenare!

Fick idag hem mitt exemplar av Rocksmith (Guitar hero, fast med en helt vanlig gitarr..). När jag slår på strängen så tar det en halv sekund eller så innan jag hör ljudet i teven. Detta lagget skall minska om man istället för HDMI använder en kompositkabel för ljudet.

Nu till det tråkiga..
Efter att ha kopplat in alla kablar och valt scart / av / multi eller liknande i ljudinställningarna på PS3 (istället för HDMI) så får jag inget ljud alls. Vad kan detta bero på? Jag har testat olika kompositkablar och ingen tycks funka.. Någon som haft ett liknande problem och kan hjälpa mig?

Ibland finns det flera olika kanaler... kolla alla andra kanaler, min kompis hade ett liknande problem...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kompositvideo överför inte ljud, inte heller komponent gör det, du måste koppla ljudet separat.

Jag har HDMI inkopplat från PS3 till TV samt komposit (Röd och vit sladd, inte den gula som är bild) från PS3 till TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Ibland finns det flera olika kanaler... kolla alla andra kanaler, min kompis hade ett liknande problem...

Menar du olika kanaler på teven? HDMI kabeln sitter i HDMI2 porten och genom den kanalen har jag bild, men inte ljud. Finns inte så mycket annat att välja på där..

En alternativ lösning är att koppla ur HDMI kablen och köra bild genom komposit också, bör ju funka, men då förlorar jag bildkvalité..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziwe:

Menar du olika kanaler på teven? HDMI kabeln sitter i HDMI2 porten och genom den kanalen har jag bild, men inte ljud. Finns inte så mycket annat att välja på där..

En alternativ lösning är att koppla ur HDMI kablen och köra bild genom komposit också, bör ju funka, men då förlorar jag bildkvalité..

A justja, kanske fel på hdmi:n då? tror det finns de som är lite mer "hög kvalite/för gamers", om nån polare har så fråga, även om den inte 500 kr och är 1 meter lång...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Rekordmedlem

Röd vit är analogljud, inte kompositvideo.
Problemet för dig är nog att du har dsperna på i tvn, slå av all "förbättring" och kör via hdmi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Du brukar inte kunna köra ljud via analogt och bild via HDMI tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Du brukar inte kunna köra ljud via analogt och bild via HDMI tillsammans.

Fungerar utmärkt för mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon150287:

Du brukar inte kunna köra ljud via analogt och bild via HDMI tillsammans.

Inte alls ovanligt att man på nyare TV kan länka analogt ljud till nån av HDMI-ingångarna.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.