Permalänk
Medlem

tar bort asus vibe å testar. Starta om datorn.

Visa signatur

hej hej

Permalänk

Har haft min u36:a i någon månad nu och har inte haft ett enda problem med den. Har i5:an med intel 320 ssd, 8gb ram och bytt wlan till intel 6230. Kan äntligen använda mig av och redigera mina bilder och hd-videor sedan flera semestrar tillbaka och behöver aldrig ta med sladden om jag ska plugga en hel dag på biblioteket. De få gånger jag spelar något (visserligen inget överdrivet krävande) så fungerar det riktigt bra, märker inte heller av att skärmen är lite mindre. Jag känner verkligen att jag har hittat den perfekta datorn för mina behov. Så äckligt snyggt med mattsvart också, stor bonus att slippa fingeravtrycken.

Funderar nu på om man skulle ta och köpa ett 4 cells batteri för de gånger man åker iväg över helgen och ändå måste ta med sladden. Vet att det har pratats en del om det, någon som har provat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pickford:

Hmm, lite fundersam. Efter nyinstallation så har jag installerat de rekommenderade drivrutinerna, men jag får inte igång musen. Någon som har nått tips om vad jag kan ha missat. Jag har tagit hem Synaptics två gånger. Versionen jag har är RX366V, kan det vara någon annan musplatta här eller?

Kan villigt erkänna att det var handhavande fel, var så att jag har har bytt ut hdn till ssd, och då hade jag inte satt tillbaka pekarsladden ordentligt. Väntar nu bara på att det nya nätverkskortet ska komma. För dem som fortfarande går i funderingar om hurvida den här datorn är nått att ha, kan jag efter iaf 1 dag med Utbyte av minne så den har 8gb och byte till SSD:N Intel 510, är bland det mysigaste i laptop väg jag sett någon gång. Klockren design och byggkvalite. har inte hunnit testa lira wow på den än, men återkommer med det när jag testat... skapligt nöjd med batteritiden också, har inte laddad på hela dagen och hållt på och starta om och fixat och donat hela dagen... MAO KÖP!

Visa signatur

i5 3570 @ 4,2 GHz EKCooled| Asus Maximus V Formula| MSi GTX 680 @1159/1752 MHz EKCooled| Corsair Vengence 16GB 1600| Corsair AX 750 | 80Gb Intel320 SSD+ 128gb Adata SSD | Corsair 800d
i5 750 @ 4.2 GHz | H50 | Asus P7P55D | GTX 460 | XMS3 16GB 1600| Corsair AX 750 | 128gb Adata SSD | FD R3
Asus U36SD+Intel 510 SSD+A-data 4gb 1333mhz

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte fått rätsida på min U36 vad gällande explorer.exe.

Läste den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Verkar ha exakt samma problem som mig. Jag tog bort en del "bloatware" manuellt när jag fick den. Kan detta ha gjort att explorer blir obrukbart?

Ni som skriver att ni har gjort en "clean install" på U36:an, hur har ni gjort detta? Då datorn saknar optisk enhet och jag dessutom inte har någon Windows 7 skiva - hur ska jag bära mig åt för att kunna installera ett nytt fräscht och framförallt FUNGERANDE windows 7?

EDIT: Jag tog bort Asus Web Storage som nämnts långt tillbaka i tråden. Nu funkar allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomiss:

Har fortfarande inte fått rätsida på min U36 vad gällande explorer.exe.

Läste den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Verkar ha exakt samma problem som mig. Jag tog bort en del "bloatware" manuellt när jag fick den. Kan detta ha gjort att explorer blir obrukbart?

Ni som skriver att ni har gjort en "clean install" på U36:an, hur har ni gjort detta? Då datorn saknar optisk enhet och jag dessutom inte har någon Windows 7 skiva - hur ska jag bära mig åt för att kunna installera ett nytt fräscht och framförallt FUNGERANDE windows 7?

EDIT: Jag tog bort Asus Web Storage som nämnts långt tillbaka i tråden. Nu funkar allt!

Gött att det löste sig!

Clean install kan du göra via usb (bootbar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bölänge:

Här kan man hämta Win 7 64-bit svenska direkt från Microsoft.

Kör det här för att ta bort ei.cfg från iso-filen och möjliggör att välja mellan de olika versionerna...home premium, ultimate. Man måste givetvis ha en giltig nyckel och det har vi ju för Home premium.

Ladda hem programmet från den här sidan för att lägga iso-filen på USB.

Har inte kört det här själv men det ska fungera bra och vara helt lagligt. Enligt Microsofts EULA för Windows 7 är det tillåtet att editera och därmed radera ei.cfg

Skulle någon moderator ha något emot det här så ta en titt på den här tråden eller den här.

Som sagt...har inte kört det här själv så tar inget ansvar för att det funkar!

Skrivet av Nomiss:

Har fortfarande inte fått rätsida på min U36 vad gällande explorer.exe.

Läste den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Verkar ha exakt samma problem som mig. Jag tog bort en del "bloatware" manuellt när jag fick den. Kan detta ha gjort att explorer blir obrukbart?

Ni som skriver att ni har gjort en "clean install" på U36:an, hur har ni gjort detta? Då datorn saknar optisk enhet och jag dessutom inte har någon Windows 7 skiva - hur ska jag bära mig åt för att kunna installera ett nytt fräscht och framförallt FUNGERANDE windows 7?

EDIT: Jag tog bort Asus Web Storage som nämnts långt tillbaka i tråden. Nu funkar allt!

Det första Citatet är från tidigare i tråden och det är som svar på Nomiss fråga angående Clean installation, jag följde den och det fungerade hur bra som helst. Dock fick jag en Proffesional version så jag fick köpa en sån nyckel, men eftersom att det ingår home premium så kan man helt säkert ladda hem den versionen ifrån microsoft hemsida någonstans och sen följa de andra länkarna för att ta bort någon fil och sen lägga in det på usbsticka.

Bra att det löste sig iaf. Med explorer biten.

Måste också passa på att tacka bölänge för alla fina poster i tråden hjälpt massor.

Visa signatur

i5 3570 @ 4,2 GHz EKCooled| Asus Maximus V Formula| MSi GTX 680 @1159/1752 MHz EKCooled| Corsair Vengence 16GB 1600| Corsair AX 750 | 80Gb Intel320 SSD+ 128gb Adata SSD | Corsair 800d
i5 750 @ 4.2 GHz | H50 | Asus P7P55D | GTX 460 | XMS3 16GB 1600| Corsair AX 750 | 128gb Adata SSD | FD R3
Asus U36SD+Intel 510 SSD+A-data 4gb 1333mhz

Permalänk
Medlem

När jag kopplar datorn till en skärm via HDMI och försöker få 1080p ser det skitfult ut och de ~20 yttersta pixlarna hamnar utanför bild. Har installerat om windows och lagt in nyaste drivrutinerna för både intels och nvidias grafik. Med VGA ser det ut som det ska. Har testat att ansluta till en annan TV med en annan kabel men får samma problem. Inget fel på någon av TV-arna eller kablarna i sig heller då de klarat att visa 1080p från bluray-spelare fint. Får samma problem vilken upplösning jag än väljer.

Tog en screenshot och fick med mer än det jag såg på skärmen och har beskurit bilden för att visa ungefär hur det ser ut för mig.

Nån som har nån aning om hur man löser det här?

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

När jag kopplar datorn till en skärm via HDMI och försöker få 1080p ser det skitfult ut och de ~20 yttersta pixlarna hamnar utanför bild. Har installerat om windows och lagt in nyaste drivrutinerna för både intels och nvidias grafik. Med VGA ser det ut som det ska. Har testat att ansluta till en annan TV med en annan kabel men får samma problem. Inget fel på någon av TV-arna eller kablarna i sig heller då de klarat att visa 1080p från bluray-spelare fint. Får samma problem vilken upplösning jag än väljer.

Tog en screenshot och fick med mer än det jag såg på skärmen och har beskurit bilden för att visa ungefär hur det ser ut för mig.

Nån som har nån aning om hur man löser det här?

Du får gå in på nvidia panelen och ändra storleken på bildskärmen den vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Du får gå in på nvidia panelen och ändra storleken på bildskärmen den vägen

ellerr så kan man bara högerklicka på bakgrunden o sen klicka "skärmupplösning"

Visa signatur

1, Asus U36SD-RX145V | Intel i7 2620M | 8GB SDRAM 1333 MHz | Intel 310 160 GB | GeForce GT 520M | Laptop
http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SD/#specifi...
2, HP Pavilion DV7-3197EO | CI7 720QM 1.6 | 6GB RAM 1066mhz | 500 GB 7200 rpm | GeForce GT 230M | Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

När jag kopplar datorn till en skärm via HDMI och försöker få 1080p ser det skitfult ut och de ~20 yttersta pixlarna hamnar utanför bild. Har installerat om windows och lagt in nyaste drivrutinerna för både intels och nvidias grafik. Med VGA ser det ut som det ska. Har testat att ansluta till en annan TV med en annan kabel men får samma problem. Inget fel på någon av TV-arna eller kablarna i sig heller då de klarat att visa 1080p från bluray-spelare fint. Får samma problem vilken upplösning jag än väljer.

http://img685.imageshack.us/img685/8469/screenshotlp.png

Tog en screenshot och fick med mer än det jag såg på skärmen och har beskurit bilden för att visa ungefär hur det ser ut för mig.

Nån som har nån aning om hur man löser det här?

Kontrollera så du inte har någon sorts overscan aktiverat på TVn.
Annars tror jag det ska finnas inställningar för TV i nvidia kontrollpanel.
http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/2328/kw/se...

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min tv (Panasonic 50"). Kör på högsta upplösningen via HDMI och bilden blev felskalad. Trixade fram och tillbaka med olika upplösningsinställningar men fick inte ordning på det. Gå in i panelen och skala till det själv - jag fick ta cirka 60% horisontellt och 55% vertikalt för att det skulle skala sig perfekt på min bildskärm. Ingen aning varför det inte sker per automatik. Men när du väl ställt in det ligger det permanent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

När jag kopplar datorn till en skärm via HDMI och försöker få 1080p ser det skitfult ut och de ~20 yttersta pixlarna hamnar utanför bild. Har installerat om windows och lagt in nyaste drivrutinerna för både intels och nvidias grafik. Med VGA ser det ut som det ska. Har testat att ansluta till en annan TV med en annan kabel men får samma problem. Inget fel på någon av TV-arna eller kablarna i sig heller då de klarat att visa 1080p från bluray-spelare fint. Får samma problem vilken upplösning jag än väljer.

http://img685.imageshack.us/img685/8469/screenshotlp.png

Tog en screenshot och fick med mer än det jag såg på skärmen och har beskurit bilden för att visa ungefär hur det ser ut för mig.

Nån som har nån aning om hur man löser det här?

Skrivet av Nomiss:

Hade samma problem med min tv (Panasonic 50"). Kör på högsta upplösningen via HDMI och bilden blev felskalad. Trixade fram och tillbaka med olika upplösningsinställningar men fick inte ordning på det. Gå in i panelen och skala till det själv - jag fick ta cirka 60% horisontellt och 55% vertikalt för att det skulle skala sig perfekt på min bildskärm. Ingen aning varför det inte sker per automatik. Men när du väl ställt in det ligger det permanent.

Kan vara så att ni har någon konstigt zoom-alternativ inställt på TVn som får det att flippa ut lite. Minns att jag fick trixa lite med min LG med. Men ja, att göra som Nomiss är också ett alternativ!

EDIT: Någon som har löst problemet med att ljudet inte fungerar efter att datorn varit i sleep eller hibernation? Har inte sökt något om det än, men tänkte att jag kunde ställa frågan.

EDIT 2: Löste det genom att uppdatera mina drivers.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en nyinstallation av både windows och ubuntu för någon vecka sedan för att få bort allt skit. Ubuntu är än inte helt fixad med alla patchar och så mot grafikkortet, men annars fungerar det bra

Börjar däremot bli lite sugen på spel, nu med alla släpp, så det var ju lite surt att jag köpte en sån här fin och lätt laptop Haha ^^

Permalänk
Medlem

blåtanden på den här suger nått så jäääävulskt! Blir stutterljud när man kopplar upp sig emot stereon hemma... kommer snart slänga ut skiten! Går för fan inte ens använda musen utan problem!

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur jag ska göra för att få ljud genom hörlursutgången när jag matar bild genom hdmi? Nu ställer den automatiskt in sig på att både ljud och bild ska gå genom hdmi så fort jag sätter i kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howlett:

Ni som har uppgraderat till SSD disk, vilken disk har ni köpt?

Bumpar min fråga från tidigare, jag köpte varianten med 7200 disk och börjar tröttna rejält på vinandet den skapar.

Permalänk
Medlem

Har problem med usb 3 och min nyinköpta lilla externa WD Elements, 1 TB som drivs via usb-porten. Först kopplades den ur och direkt in igen på en bråkdels sekund direkt jag försökte skriva till den. Efter att ha avinstallerat allt usb-relaterat via enhetshanteraren, avinstallerat fresco usb3 drivrutinerna och sedan installerat om dem, fungerar det att skriva till disken i tio sekunder ungefär, sedan kopplas den bort igen på samma vis som tidigare. Mycket, mycket frustrerande, minst sagt. Under usb 2-portarna funkar det som det ska.

Är det någon som har något förslag eller tips? Funkar usb 3 för er andra med liknande hårddiskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mauriz:

Någon som vet hur jag ska göra för att få ljud genom hörlursutgången när jag matar bild genom hdmi? Nu ställer den automatiskt in sig på att både ljud och bild ska gå genom hdmi så fort jag sätter i kabeln.

Hur har du lyckats att ljudet går automatiskt via HDMI när du kollar den till TV:n? Jag måste ändra manuellt varje gång jag kopplar in dator till TV:n.
Du ändrar denna inställning genom att högerklicka på högtalarknappen nere till höger och välj uppspelningsenheter, där kan man välja hur ljudet ska gå ut.

Permalänk
Inaktiv

Fråga till er alla som använder ubuntu:

Fick fram en ruta där jag skulle välja grafikdrivrutin, men det finns 2 val. Vad ska jag välja om jag vill at den ska uppdateras automatiskt, eller vilket tycker ni är det bästa valet?

En bild på hur det ser ut hittar nu på min länk, skrolla ner lite så finns bilden
http://www.upubuntu.com/2011/10/new-nvidia-and-ati-post-relea...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Fråga till er alla som använder ubuntu:

Fick fram en ruta där jag skulle välja grafikdrivrutin, men det finns 2 val. Vad ska jag välja om jag vill at den ska uppdateras automatiskt, eller vilket tycker ni är det bästa valet?

En bild på hur det ser ut hittar nu på min länk, skrolla ner lite så finns bilden
http://www.upubuntu.com/2011/10/new-nvidia-and-ati-post-relea...

Installera inte någon av dem. Vill du använda nvidia-kortet får du köra bumblebee eller ironhide. Kan kräva lite pill för att få nvidia-kortet att stängas av ordentligt när det inte används, men det står en del om hur man gör det i dokumentationen.

https://launchpad.net/~bumblebee/+archive/stable
https://github.com/Bumblebee-Project/Bumblebee/wiki

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarcusW:

Installera inte någon av dem. Vill du använda nvidia-kortet får du köra bumblebee eller ironhide. Kan kräva lite pill för att få nvidia-kortet att stängas av ordentligt när det inte används, men det står en del om hur man gör det i dokumentationen.

https://launchpad.net/~bumblebee/+archive/stable
https://github.com/Bumblebee-Project/Bumblebee/wiki

Fungerar detta för dig utan problem? Om jag inte skulle installera något alls, är det då endast GPU:n i CPU:n som körs då? Nu så spelar jag inte alls, men vissa program kräver väl att man använder det tyngre grafikkortet så det var synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Fungerar detta för dig utan problem? Om jag inte skulle installera något alls, är det då endast GPU:n i CPU:n som körs då? Nu så spelar jag inte alls, men vissa program kräver väl att man använder det tyngre grafikkortet så det var synd.

Precis så, men om du inte ändrar något kommer nvidia-kortet tyvärr vara påslaget och ej göra något. Bumblebee fungerar helt ok. När inte nvidia-kortet används är det avstängt, och du startar ett program på nvidia-kortet med "optirun program". Att installera och använda bumblebee är lätt, det som kräver lite mer pill är att ordna så att nvidia-kortet stängs av automatiskt och så att suspend fungerar.

Om du försöker installera men inte får till det kan du skicka ett PM, så kanske jag kan hjälpa till lite.

Visa signatur
Permalänk

Finns den i Silver???

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Medlem

Hej,

Är det någon som vet om den Asus U36SD de säljer på Inet är en Asus U36SD-RX366V, eller om det är en annan version?

Jag var och kände på den i butik igår och blev lite småkär, men samtidigt tycker jag att det är jättesvårt att avgöra om den är bättre än konkurrenterna i samma prisklass. Någon som kan hjälpa mig att ta beslutet att slå till?

Edit: Det stod visst längst ner på Inet-sidan att det var den modellen, missade det de första 10 gångerna jag läste igenom den

Ny fråga:
Jag hittade en recension på en annan version av u36sd med SSD, http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-U36SD-RX114V-SSD-Sub...
Tror ni att resultatet skulle bli väldigt annorlunda RX366V-versionen ifråga?

Permalänk
Medlem

Är det förresten någon som har provat att spela football manager 2012 på den här datorn och kan berätta om det funkar bra? (alltså om man kan lira med ex. stor datorbas och ändå ha bra fart i spelet)

Permalänk

Hur är det med ljudnivå och värme på den här datorn?

Blir den överdrivet varm och låter den mkt? Jag är nämligen rätt känslig när det gäller sånt.

Permalänk
Medlem

Hallå igen! Har nu öppnat upp och bytt mitt wlan kort mot ett intel... Men ännu en gång så har jag väl klantat till det och inte satt tillbaka mus-kontakten ordentligt. Någon som vet vilken av dem det är?? Misstänker att det är antigen den smala eller den breda som man får upp precis när man öppnat luckan där man byter minne... Har förstås försökt rätta till båda men musen funkar ändå inte... så jag tänkte jag skulle fråga vilken av dem det är...

edit: Felet var som jag misstänkte att den smala av de kablarna inte satt ordentligt på plats. En dusch och en fet snus löste problemet, var inte tillräckligt stadig på hand antagligen.

Visa signatur

i5 3570 @ 4,2 GHz EKCooled| Asus Maximus V Formula| MSi GTX 680 @1159/1752 MHz EKCooled| Corsair Vengence 16GB 1600| Corsair AX 750 | 80Gb Intel320 SSD+ 128gb Adata SSD | Corsair 800d
i5 750 @ 4.2 GHz | H50 | Asus P7P55D | GTX 460 | XMS3 16GB 1600| Corsair AX 750 | 128gb Adata SSD | FD R3
Asus U36SD+Intel 510 SSD+A-data 4gb 1333mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealMadrid:

Hur är det med ljudnivå och värme på den här datorn?

Blir den överdrivet varm och låter den mkt? Jag är nämligen rätt känslig när det gäller sånt.

Jag är inte så noga. Men min sambo är däremot och hon hör den inte fast jag ligger i sängen brevid henne och surfar. Vet ej hur det är när man spelar eller liknande då, då lär den nog låta mer men om man bara surfar eller kollar på youtube kan jag säga att min är knäpptyst. Dock så har ju jag stoppat i en SSD disk i min så det hjälper nog till med både värmen och ljudet. Men varm blir det inte heller tycker jag om man jämnför med min äldre asus. Möjligen om man kör tyngre applikationer vilket säger sig självt.

Visa signatur

i5 3570 @ 4,2 GHz EKCooled| Asus Maximus V Formula| MSi GTX 680 @1159/1752 MHz EKCooled| Corsair Vengence 16GB 1600| Corsair AX 750 | 80Gb Intel320 SSD+ 128gb Adata SSD | Corsair 800d
i5 750 @ 4.2 GHz | H50 | Asus P7P55D | GTX 460 | XMS3 16GB 1600| Corsair AX 750 | 128gb Adata SSD | FD R3
Asus U36SD+Intel 510 SSD+A-data 4gb 1333mhz

Permalänk
Medlem

Fungerar en top-end U36SD:a att spela lättare spel på? T.ex. Heroes of Newerth, Starcraft 2 i native-upplösning? Hade även varit trevligt att kunna spela BF3/MW3 på low settings i native.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=944611

Grafikkortet 520m är fortfarande ganska klent men med quadcore i7, 8GB ram och SSD bör det väl klara sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordlic:

Fungerar en top-end U36SD:a att spela lättare spel på? T.ex. Heroes of Newerth, Starcraft 2 i native-upplösning? Hade även varit trevligt att kunna spela BF3/MW3 på low settings i native.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=944611

Grafikkortet 520m är fortfarande ganska klent men med quadcore i7, 8GB ram och SSD bör det väl klara sig?

Problmet är snare värmen. Kompakt dator med mkt kraft = mkt värme.
När jag lirar Hon ligger jag runt 70-80 grader på cpu