Google lanserar musiktjänsten Music

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minimupp:

Måste man köpa alla låter man vill lyssna på?
Blir ju svindyrt i så fall..

Så har vi gjort i alla tider, jag personligen föredrar att köpa fysiska skivor (då helst vinyl) än mp3'or

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Hmm Apple eller Google...pest eller kolera..

Vi får väl se hur det går.

Då väljer jag kolera, låter mer färgglatt

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Avstängd

Intressant (eller kanske något att hänga sig över) är att Warner Music inte har skrivit på något om att vara med i tjänsten. En ganska stor producent.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FallenHero:

Så har vi gjort i alla tider, jag personligen föredrar att köpa fysiska skivor (då helst vinyl) än mp3'or

Ja och vissa av oss föredrar ju att tanka digitalt men i formatet lossless, dvs samma kvalité som på CD...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sparriskrigaren:

Google tar 30% av vinsten om en artist säljer musik. Det är dock en oändligt mycket bättre deal än en artist någonsin kan få via ett skivbolag.

Skivbolag har större utgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Ja.. Apple har sannerligen "uppfunnit" alla sina produkter och tjänster. Typ, operativsystemet, datorn, laptopen, mobiltelefonen, konceptet att sälja musik över huvud taget osv. Eller vad är det du försöker komma fram till? Du försöker göra oss uppmärksamma på idén att företag tar idéer till varor och tjänster och vidareutvecklar dem, eller vad?

Alla gör det, och så har det alltid varit. Det är lite så utvecklingen går framåt.

Och tyskarna uppfann inte elden, men dom gjorde så mycket mer med elden när dom introducerade eldkastaren för sina fiender. Apple kanske inte har uppfunnit sina banbrytande produkter, men det är dom som har släppt det vinnande konceptet, och det går inte att förneka.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13th.Marine:

Finns det något Apple inte snott av någon annan och sedan stämmer alla andra för?

Finns det någonting som ingen annan inte tagit från någon annan?

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Om dom inkluderar stöd för FLAC, möjlighet att köpa i FLAC format samt att man kan använda det som musikspelare på datorn och ha ett lättöverskådligt bibliotek så är det definitivt något jag kan tänka mig att betala för.

Jag också.

Om det däremot inte stödjs så är jag inte intresserad före deras utbud blir större än wimp eller spotify.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exigo:

Vad är det som gör dessa program så populära? är det svårt att använda mp3spelaren som finns i tex. telefonen?
Jag köper min musik på skivor, och kommer nog aldrig byta till något som detta.
(spotify har inte ens metallica sisst jag kollade )

Och lika lyckliga är vi för det...(och det stavas "sist")

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

Jag märker att hälften av de som kommenterat inte egentligen vet vad tjänsten är.

Kort och gott:

1. Du kan lagra upp till 20K låtar i molnet som du kan komma åt från dator eller mobilen.

2. Du kan köpa music ungefär som med Itunes. Finns strax under 10 miljoner låtar (vilket jag inte vet om det är mkt eller lite?) men det kommer utökas till 13 miljoner i framtiden.

3. Finns bara I USA än så länge men är det som när det var i beta är det bara att köra en amerikansk VPN så kan du iaf komma åt dina egna låtar helt gratis.

4. Detta är ingen konkurrent till Spotify (egen åsikt). Snarare ett alternativ. Jag skulle använda enbart spotify om utbudet var större av musik, man har tillgång till all musik oberoende vart i världen du bor och att de slutar ta bort musik som man hade tillgång till tidigare.

Box ger dig 50GB gratis lagringsutrymme (om du har iPhone) gratis, det är bra mycket mer än 20K låtar, som du kommer åt via datorn eller mobilen

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FallenHero:

Glöm inte kvallitén, den stjäl de inte heller

Min Iphone gick i sönder av sig själv flera gånger

Mjukvaro problem....

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Ja och vissa av oss föredrar ju att tanka digitalt men i formatet lossless, dvs samma kvalité som på CD...

Skillnaden är att jag alltid har låtarna kvar oavsett vad som händer, men å andra sidan är jag skivsamlare...och samma kvallité som CD är ingenting mot kvallitén på vinyl som är oslagbar, går inte att få i digitalt format

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SideWinder86:

Min Iphone gick i sönder av sig själv flera gånger

Mjukvaro problem....

Då är du en av väldigt få då Apple endast har 7% reklamationer jämfört med Androidlurar som har 14%

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

(spotify har inte ens metallica sisst jag kollade )

Mig veterligen så är det inte Spotifys fel, då det är Metallica som vägrar denna typ av tjänst där man inte betalar per låt/skiva.

Skrivet av FallenHero:

Så har vi gjort i alla tider, jag personligen föredrar att köpa fysiska skivor (då helst vinyl) än mp3'or

Nja, iTunes tillåter ju att man provlyssnar på en låt innan ett köp. De förlängde dessutom "provlyssningstiden" för inte alltför länge sen.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Som spotify? Fast gratis?

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med DRM osv på det här? Kommer de tillhandahålla molnlagring för mina låtar om de är piratade? Hur ska de kontrollera?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Box ger dig 50GB gratis lagringsutrymme (om du har iPhone) gratis, det är bra mycket mer än 20K låtar, som du kommer åt via datorn eller mobilen

Det ända är väll att man ska kunna skapa låtlistor i google music och så finns de på båda ställena.

Permalänk
Skrivet av FallenHero:

Box ger dig 50GB gratis lagringsutrymme (om du har iPhone) gratis, det är bra mycket mer än 20K låtar, som du kommer åt via datorn eller mobilen

Hur tänkte du där? Eller du kanske inte tänkte alls.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheWalker:

Hur tänkte du där? Eller du kanske inte tänkte alls.

Jag gissar på att han inte tänkte alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Som spotify? Fast gratis?

"Priserna varierar, från motsvarande cirka fem kronor per låt upp till tio kronor för de dyraste musikstyckena."

Den spellistan jag lyssnar mest på innehåller för tillfället 432låtar, 432*5=2160sek, 432*10=4320sek, vi säger att priset hamnar mitt emellan dessa alltså 3240sek vilket är lika mycket som spotify premium i nästan 33 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Om dom inkluderar stöd för FLAC, möjlighet att köpa i FLAC format samt att man kan använda det som musikspelare på datorn och ha ett lättöverskådligt bibliotek så är det definitivt något jag kan tänka mig att betala för.

Har inte lyckats hitta någon som har ett bibliotek som är bra när det börjar bli några stycken. Windows mediaspelaren blir helt svampig och man hinner lyssna på åtskilliga låtar innan halva biblioteket har laddas upp. Fast har lite mer än de max 20K som Google har satt som gräns.
Skulle vara skoj om man kunde söka på artist, låt, grupp mm och ha lite snygga bilder mm.

Permalänk
Skrivet av plutoachilleus:

"Priserna varierar, från motsvarande cirka fem kronor per låt upp till tio kronor för de dyraste musikstyckena."

Den spellistan jag lyssnar mest på innehåller för tillfället 432låtar, 432*5=2160sek, 432*10=4320sek, vi säger att priset hamnar mitt emellan dessa alltså 3240sek vilket är lika mycket som spotify premium i nästan 33 månader.

Men det är väl om man köper och laddar ner låtarna? Eller är detta mera likt itunes? Det står ju att man kan streama låtarna. Måste man köpa dem för att kull streama dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Skillnaden är att jag alltid har låtarna kvar oavsett vad som händer, men å andra sidan är jag skivsamlare...och samma kvallité som CD är ingenting mot kvallitén på vinyl som är oslagbar, går inte att få i digitalt format

Kör man med vinyl så får man med en del brus också. Fast det är inte så digitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Men det är väl om man köper och laddar ner låtarna? Eller är detta mera likt itunes? Det står ju att man kan streama låtarna. Måste man köpa dem för att kull streama dem?

Det är vad som står i artikeln, kanske man inte behöver. Men jag tvivlar på att det är helt gratis.

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Hmm Apple eller Google...pest eller kolera..

Vi får väl se hur det går.

Vilket företag större IT-företag skulle kunna lansera denna tjänst utan att du skulle kalla dem för en sjukdom?
Microsoft är ok eller?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arginj:

Nja, iTunes tillåter ju att man provlyssnar på en låt innan ett köp. De förlängde dessutom "provlyssningstiden" för inte alltför länge sen.

Så innan internet fanns inte musik då eftersom mn inte kunnat köpa den förr?!

Skrivet av limemil:

Det ända är väll att man ska kunna skapa låtlistor i google music och så finns de på båda ställena.

Och din mobil hanterar inte att göra listor i sin uppspelare då eller?!

Skrivet av TheWalker:

Hur tänkte du där? Eller du kanske inte tänkte alls.

Ja, hur tänker du nu? Var det inte tillgängligheten som diskutarades när jag svarade...men du kanske inte är kapabel att lägga upp saker du vill komma åt i en mapp på din dator

Skrivet av abki:

Kör man med vinyl så får man med en del brus också. Fast det är inte så digitalt.

Det beror HELT på spelaren och reterande anläggning, det är skillnad på vinylspelare och vinylspelare, det system jag har är HELT brusfritt, men då kostar det en del, bara kabeln mellan stärkare och spelare kostar 2500:- för 0.5M

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Skrivet av FallenHero:

Så innan internet fanns inte musik då eftersom mn inte kunnat köpa den förr?!

Och din mobil hanterar inte att göra listor i sin uppspelare då eller?!

Ja, hur tänker du nu? Var det inte tillgängligheten som diskutarades när jag svarade...men du kanske inte är kapabel att lägga upp saker du vill komma åt i en mapp på din dator

Det beror HELT på spelaren och reterande anläggning, det är skillnad på vinylspelare och vinylspelare, det system jag har är HELT brusfritt, men då kostar det en del, bara kabeln mellan stärkare och spelare kostar 2500:- för 0.5M

http://www.youtube.com/watch?v=sNj-kHe-EmQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Men det är väl om man köper och laddar ner låtarna? Eller är detta mera likt itunes? Det står ju att man kan streama låtarna. Måste man köpa dem för att kull streama dem?

Skrivet av plutoachilleus:

Det är vad som står i artikeln, kanske man inte behöver. Men jag tvivlar på att det är helt gratis.

Google music är (som en annan redan skrev) ett cloud. Där kan du ladda upp 20000 låtar som du själv har så att du kan komma åt dem vart du än är. I vilket format du vill ha dem i. 20000 mp3:or eller 20000 låtar i FLAC, det gör ingen skillnad. Och jodå, det är gratis.
Du kan sedan välja att antingen streama musiken eller att ladda ner det du vill lyssna på så att du inte behöver en internetanslutning.

Sedan är det som iTunes i den mån att man kan köpa musik där också, och de behöver du såklart betala för..
Däremot så kan du dela en låt du köpt en gång med en vän genom Google+ har jag för mig.

Kan bara själv tycka att detta verkar rätt så smidigt och trevligt. Mest för att jag har audio böcker och musik som inte finns på Spotify.

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

men då kostar det en del, bara kabeln mellan stärkare och spelare kostar 2500:- för 0.5M

Grattis

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Box ger dig 50GB gratis lagringsutrymme (om du har iPhone) gratis, det är bra mycket mer än 20K låtar, som du kommer åt via datorn eller mobilen

Du får plats med 20 000 låtar på 50 GB endast om låtarna är 2.5 MB i genomsnitt, och hur rimligt är det? En låt på 320 kbps ligger ju iaf på minst 6 MB, alltså är 20k låtar mer än 50 GB.