Trasig processor ska kanske köpa ny, borde jag köpa samma eller uppgradera?

Permalänk
Medlem

Trasig processor ska kanske köpa ny, borde jag köpa samma eller uppgradera?

nu är det så att min dator var paj när jag kom hem idag. Efter diverse googlingar felsökningar och frågor till mina lite mer kunniga vänner så har jag kommit fram till att min processor är trasig.
mitt moderkort är ASRock P67 EXTREME6 och min processor... var... en Intel Core i5 2500K 3,3GHz
så det jag undrar är finns det något jag ska uppgradera till när jag ändå byter processor eller ska jag köpa en till av samma modell?

sen om någon vill hjälpa mig att se till att jag har kommit fram till rätt slutsats om vad som är trasigt så får dom gärna göra det. det som hände var att jag kom hem så visade "dr debug" felkod 20. som en tekniknoob jag är så startade jag om den och hoppades på det bästa. det som hände var att felkod 23 visades och fläktarna startade men inget visades på skärmen detta händer vid varenda omstart.

känn er fria att ställa vilka frågor om dessa två ämnen jag ska svara efter min bästa förmåga

Permalänk
Medlem

Om du har pengar eller behöver uppgradera till en i7, annas är det bara köpa en till i5:a Helt klart värt det!

Permalänk
Medlem

Extremt ovanligt att processorn går sönder, låna minne,grafikkort,nätagg av någon bekant.

om nu processorn är trasig så har du ju så klart garanti då den är på 2år..

Permalänk

Som ovanstående, du har 2 års garanti på den, bara att utnyttja det när du är säker på vad som är trasigt!

Permalänk
Medlem

Är ytterst ovanligt att CPU går sönder, om man inte varit väldigt oaktsam med på tok för hög volt, felmontering, eller rejäl kortslutning osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warrior28:

Extremt ovanligt att processorn går sönder, låna minne,grafikkort,nätagg av någon bekant.

om nu processorn är trasig så har du ju så klart garanti då den är på 2år..

Skrivet av lanbonden:

Som ovanstående, du har 2 års garanti på den, bara att utnyttja det när du är säker på vad som är trasigt!

Skrivet av ggustavsson:

Är ytterst ovanligt att CPU går sönder, om man inte varit väldigt oaktsam med på tok för hög volt, felmontering, eller rejäl kortslutning osv

jag tyckte också att det var fruktansvärt konstigt då jag inte har ökat volt eller monterat fel. kortslutning tvivlar jag hårt på också
men vad jag kom fram till enligt dom här trådarna

http://www.overclock.net/t/1133947/asrock-p67-extreme4-gen3-c...

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?269203-dea...

så verkar det som om processorn är död. jag har tyvärr ingen att låna prylar ifrån för att testa processorn i en annan dator. har ni några andra smarta ideér som jag testa detta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xface:

Om du har pengar eller behöver uppgradera till en i7, annas är det bara köpa en till i5:a Helt klart värt det!

varför är i7 så mycket bättre än i5? är det verkligen prisvärt att uppgradera? vad går en i7:a på jämfört med en i5:a? och hur mycket prestanda får jag för det? kommer det behövas en i7:a innan det är dags att byta ut dom andra delarna ändå?

Permalänk
Skrivet av Jetlag:

varför är i7 så mycket bättre än i5? är det verkligen prisvärt att uppgradera? vad går en i7:a på jämfört med en i5:a? och hur mycket prestanda får jag för det? kommer det behövas en i7:a innan det är dags att byta ut dom andra delarna ändå?

Ska du enbart spela så finns det ingen anledning alls att köpa dig en 2600k utan en 2500k räcker gott och väl till spelande. Ska du dock göra mycket tunga renderingar är det dock en annan femma.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Extremt ovanligt att processorn går sönder, låna minne,grafikkort,nätagg av någon bekant.

om nu processorn är trasig så har du ju så klart garanti då den är på 2år..

Skrivet av lanbonden:

Som ovanstående, du har 2 års garanti på den, bara att utnyttja det när du är säker på vad som är trasigt!

Skrivet av Rappe Rodent:

Ska du enbart spela så finns det ingen anledning alls att köpa dig en 2600k utan en 2500k räcker gott och väl till spelande. Ska du dock göra mycket tunga renderingar är det dock en annan femma.

så du tycker inte jag ska uppgradera? och ja, du har rätt i att jag nästan bara spelar dator

Permalänk
Skrivet av Jetlag:

så du tycker inte jag ska uppgradera? och ja, du har rätt i att jag nästan bara spelar dator

Om du enbart ska spela tycker jag inte du ska uppgradera, det är ingen eller knappt märkbar skillnad i spel mellan 2500k och 2600k. En 2500k är en mycket bra processor som kommer räcka länge i spel, är nog snarare grafikkort som kommer flaska först och behövas bytas ut.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Om du enbart ska spela tycker jag inte du ska uppgradera, det är ingen eller knappt märkbar skillnad i spel mellan 2500k och 2600k. En 2500k är en mycket bra processor som kommer räcka länge i spel, är nog snarare grafikkort som kommer flaska först och behövas bytas ut.

okej, tack så mycket. får se om du får någon som säger emot vad du tycker :P. tack för snabbt och bra svar

Permalänk
Skrivet av Jetlag:

så du tycker inte jag ska uppgradera? och ja, du har rätt i att jag nästan bara spelar dator

Ska du bara spela och har chansen att utnyttja garantin, absolut nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jetlag:

så verkar det som om processorn är död. jag har tyvärr ingen att låna prylar ifrån för att testa processorn i en annan dator. har ni några andra smarta ideér som jag testa detta på?

Har du testat att montera om CPUn?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Som andra redan sagt, att CPU går sönder är extremt ovanligt vid normal användning.
Rekommenderar därför att du säkerställer att alla andra komponenter är felfria...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Som andra redan sagt, att CPU går sönder är extremt ovanligt vid normal användning.
Rekommenderar därför att du säkerställer att alla andra komponenter är felfria...

Fo3

som tidigare sagt så har jag ingen annan dator att testa dessa komponenter i. Har du något förslag hur jag kan felsöka alla dessa komponenter?

Permalänk

Felsök komponenter. Om trasig processor, ta ut en likadan på garanti

Permalänk

oberopa garanti både på mobo & cpu. det skulle jag gjort. skicka in & låt de testa.

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Hur många minnesstickor har du i? Test att sätta i dom en i taget.

Visa signatur

|ASUS P8P67 PRO||Asus GTX 580 DC II @ 900MHz||I5 2500K @ 4,6Ghz||Antec 620||Arctic Mx-4||Corsair Vengeance 16GB 1600MHz||Intel SSD 510 - 250GB||2x WD Green 2TB||Samsung 22X DL SH-222AB||Corsair HX 850w|| Thermaltake Level 10 GT Black||Sennheiser PC 360||Asus Xonar D2X||Philips 273E3LH||Razer Lycosa||Intellimouse 3.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jetlag:

okej, tack så mycket. får se om du får någon som säger emot vad du tycker :P. tack för snabbt och bra svar

Jag köper din "trasiga" i5a för 300kr!

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qaiajaitsu:

Felsök komponenter. Om trasig processor, ta ut en likadan på garanti

Skrivet av mooseslayer:

oberopa garanti både på mobo & cpu. det skulle jag gjort. skicka in & låt de testa.

jag vill mest bara felsöka så att det inte är något annat än processorn som har pajat när jag skickar in den. jag vill inte ha skickat in den och sen få reda på att inget är fel och att jag har kopplat fel eller nätagget inte ger tillräckligt med ström eller något sådant. jag vill kunna eliminera felkällor.

btw tack för råden om garanti, om jag inte redan kommit på det hade det varit hjälpsamt.

jag tänkte inte på att skicka in min mobo också men jag antar att jag kan göra det.

så har ni någon idé om hur jag kan utesluta att vissa delar är sönder ? för om datorn inte funkar kan ju allt lika gärna vara trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Jag köper din "trasiga" i5a för 300kr!

tyvärr jag måste skicka in den för att få en ny på garanti annars så kanske vi hade haft en deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paxi:

Hur många minnesstickor har du i? Test att sätta i dom en i taget.

tack så mycket. det är sådana svar jag vill ha :P. jag har 4x2 minnesstickor. jag ska testa att ha dom inne en och en och ser vad som händer

Permalänk
Skrivet av Jetlag:

tack så mycket. det är sådana svar jag vill ha :P. jag har 4x2 minnesstickor. jag ska testa att ha dom inne en och en och ser vad som händer

Du kan ju alltid skicka in datorn till Inet, en felsökning kostar 499:-
Dom testar alla komponenter på olika system har jag för mig, annars kan du alltid felsöka själv
http://www.inet.se/support/priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qaiajaitsu:

Du kan ju alltid skicka in datorn till Inet, en felsökning kostar 499:-
Dom testar alla komponenter på olika system har jag för mig, annars kan du alltid felsöka själv
http://www.inet.se/support/priser

yes men jag har fortf garanti på skiten så jag får nog min felsökning gratis. det är felsökningen själv jag vill göra först så att jag inte skickar in pga damm i ram-minnet eller en lös kabel så jag letar efter sätt att testa det nu. originalsyftet med tråden var ju att se om jag skulle uppgradera om jag bestämde mig för att köpa nytt.

tack för tipset :). det kan jag använda i framtiden när min dator pajar av okänd anledning (frågan är inte om, det är när ^^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av paxi:

Hur många minnesstickor har du i? Test att sätta i dom en i taget.

verkar inte vara fel på minnesstickorna får felkod 23 hela tiden ändå och jag råkade sätta igång utan RAM-minnen och fick felkod 22. så jag vet inte...

Permalänk
Medlem

Som sagt, montera om processorn. Om du nu inte köpt hela datorn hos inet (annars blir det ingen gratis felsökning).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Som sagt, montera om processorn. Om du nu inte köpt hela datorn hos inet (annars blir det ingen gratis felsökning).

jag har monterat om processorn flera gånger. har du någon aning om hur jag skulle kunna testa min mobo även om jag inte har en extra processor eller dator? men det verkar som om det bara blir att skicka in skiten och låta inet ta hand om det ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jetlag:

jag har monterat om processorn flera gånger. har du någon aning om hur jag skulle kunna testa min mobo även om jag inte har en extra processor eller dator? men det verkar som om det bara blir att skicka in skiten och låta inet ta hand om det ^^

Om man läser trådarna du länkade till så verkar det vara en trasig processor, som du sa. Köpte du lösa delar är det väl bara att skicka tillbaka processorn till inet, annars hela datorn.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Om man läser trådarna du länkade till så verkar det vara en trasig processor, som du sa. Köpte du lösa delar är det väl bara att skicka tillbaka processorn till inet, annars hela datorn.

tack så mycket för att du läste igenom trådarna. trodde ingen skulle orka ^^. men det är skönt att någon kom fram till samma slutsats. jag ska förmodligen lämna in processorn då jag köpte lösa delar.

en annan idé som slog mig var att jag kanske borde köpa en ersättningsprocessor under tiden då jag är väldigt beroende av min dator (på flera sätt ^^) har du någon aning om en budgetprocessor som skulle funka på mitt paket? vad behöver man veta för att veta att processorn ska funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jetlag:

tack så mycket för att du läste igenom trådarna. trodde ingen skulle orka ^^. men det är skönt att någon kom fram till samma slutsats. jag ska förmodligen lämna in processorn då jag köpte lösa delar.

en annan idé som slog mig var att jag kanske borde köpa en ersättningsprocessor under tiden då jag är väldigt beroende av min dator (på flera sätt ^^) har du någon aning om en budgetprocessor som skulle funka på mitt paket? vad behöver man veta för att veta att processorn ska funka?

Det beror väl på vad du vill kunna göra, men kolla t.ex. på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=910547 den ska fungera med UEFI 1.50 eller nyare. Eller kanske http://www.inet.se/artikel/5309997/intel-pentium-g620-dual-co...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W