Battlefield 3 - hur överleva/vinna i chopper

Permalänk
Inaktiv

Battlefield 3 - hur överleva/vinna i chopper

Hur vinner vi i chopper i BF3

I nuvarande upplägg har man 1 flare per skalle om man är 2 i choppern. Som ensam pilot har man 1 flare.

Blir man låst av fienden och attackerad måste man fälla flares för att inte bli träffad och det tar, som känt, en stund för att ens flare ska laddas om innan man kan undvika ännu ett lås från fiende missil. Hinner man inte detta är man rökt.

Angående single-piloting:
Kommer det ytterligare missiler efter man släppt flares, innan flaresen hunnit ladda om, blir man träffad oavsett undanmanövrar.
Check.
Choppern faller vid byte till copilot platsen?
Check. (vad jag märkt)

Vad är den bästa taktiken tycker ni för choppers i detta spel, både för 2 i piloter och singlepilot?
Hur undviker man bli nerskjuten i ett kaos av jets, choppers, AAtank samt portabla stingers och är det ens möjligt under längre perioder (speciellt som singlepilot)?

Permalänk
Medlem

single piloting i helt inkompetenta team där ingen kan flyga;
Gå ur squad om du är i en, ingen ska kunna spawna på dig.
Ta cobran / Mi28an utan gunner
Flyg till en liten sluttning någonstans där du inte syns men har range
Spamma TV missiler.

Annars så piloten ska ha vad gunnern kanske ser i åtanke och gunnern ska tänka på vad piloten vill. Samspel där en har flares och den andra extuingusher. Aldrig stå stilla utan alltid flytta på sig samt att inte suicida in i fientlig AA vilket vissa *host* massor med spelare älskar att göra. Dem tas bäst ut av gunnerns TV missiler, en klockren träff i sidan och disable / blow up.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

single piloting i helt inkompetenta team där ingen kan flyga;
Gå ur squad om du är i en, ingen ska kunna spawna på dig.
Ta cobran / Mi28an utan gunner
Flyg till en liten sluttning någonstans där du inte syns men har range
Spamma TV missiler.

Annars så piloten ska ha vad gunnern kanske ser i åtanke och gunnern ska tänka på vad piloten vill. Samspel där en har flares och den andra extuingusher. Aldrig stå stilla utan alltid flytta på sig samt att inte suicida in i fientlig AA vilket vissa *host* massor med spelare älskar att göra. Dem tas bäst ut av gunnerns TV missiler, en klockren träff i sidan och disable / blow up.

Du verkar inte tänka på att TV missile är en sen unlock, det måste liksom gå bra innan man får TV missile. Mitt råd är stealth specen som är rätt tidig.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Du kan snabbt byta till gunner platsen och skicka iväg en flare om du inte hinner ladda upp din ordinarie. På samma sätt kan du skjuta lite infanteri med kanonen också :).
Sen så kan jag rekommendera guided rockets då dom kan spränga tanks på andra sidan kartan med 3-4 bursts.
Men det viktigaste är nog att man inte ska flyga in till mitten av kartan och bara stå still där, som jag märker många gör. Flyg omkring vid någon kulle så du lätt kan glida bakom någonting om någon börjar locka missiler.

Det ända som kan ta ner en om man flyger smart är fiendelagets jets och heli, speciellt om man sitter 2 i den.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar guided rockets? Antog att de var för SOFLAM-markerade saker så har aldrig testat dem.

Annars brukar jag flyga högt vid kanten av banan och skrämma iväg/ta ut jets där om det finns. Sedan köra hit-and-run taktik att gå in på medelhöjd och ta ut ett mål och sedan flyga lågt ut därifrån. Eller om det är mycket på gång så kör man medelhöjd vid kanten av banan och skjutar bara in TV-missiler.

Singlepilot så flyger jag till maxhöjd och avfyrar tv-missiler. Innan man hade TV-missil blev det hit-and-run fast med bara raketer.

Kör också med kartan uppe och maxutzoomat och se till att spotta jets etc helatiden så man kan undvika strafing runs genom att se när de närmar sig på kartan.

EDIT:
En annan sak: ECM Jammern
Jag har testat och vad jag förstår ska man aktivera den innan man går in så att de inte kan låsa alls.
I sådana fall är ju flares bättre eftersom man får dem att slösa en missil och dessutom kan se var den kom ifrån i vissa fall.

Vipern är också mycket bättre än Havocen, har ungefär lika mycket tid i båda men 40% mer kills i Vipern. Vipern känns snabbare och mer manövrerbar och man ser ut mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockans:

Hur fungerar guided rockets? Antog att de var för SOFLAM-markerade saker så har aldrig testat dem.

Dom gör så att dina main rockets styrs in mot fordon en smula. Det låter inte så värst bra men det blir en enorm skillnad. På medelavstånd räcker det oftast att skicka iväg två omgångar (14 rockets i varje) för att förinta en heavy tank.
Dom plus TV missile för gunnern är en riktigt fin combo.

Om man inte låst upp dom tycker jag att det funkade bra att köra med laser painter och guided missiles (om man är två). Fast då måste man åka lite närmare fienden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reavah:

Dom gör så att dina main rockets styrs in mot fordon en smula. Det låter inte så värst bra men det blir en enorm skillnad. På medelavstånd räcker det oftast att skicka iväg två omgångar (14 rockets i varje) för att förinta en heavy tank.
Dom plus TV missile för gunnern är en riktigt fin combo.

Om man inte låst upp dom tycker jag att det funkade bra att köra med laser painter och guided missiles (om man är två). Fast då måste man åka lite närmare fienden.

Riktigt bra tips!
Hur många tv missiles krävs det för att sänka en fiendetank etc, 1 st?
Man skjuter alltså denna från copilot sitsen precis som i bf2, got it! Känns den likadan i styrningen tycker du?

Sen undrar jag vilken effekt stealth perken har

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Riktigt bra tips!
Hur många tv missiles krävs det för att sänka en fiendetank etc, 1 st?
Man skjuter alltså denna från copilot sitsen precis som i bf2, got it! Känns den likadan i styrningen tycker du?

Sen undrar jag vilken effekt stealth perken har

Stealth perken gör att det tar längre tid för saker att låsa in sig på dig..

Och tvmissilen kan liknas med den i bf2 ja.. Men bra mycket smidigare eftersom du slipper klicka fram dig =P här styr du bara med musen som om det vore Missile Game.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Riktigt bra tips!
Hur många tv missiles krävs det för att sänka en fiendetank etc, 1 st?
Man skjuter alltså denna från copilot sitsen precis som i bf2, got it! Känns den likadan i styrningen tycker du?

Sen undrar jag vilken effekt stealth perken har

Har inte så stor koll på TV missile dmg eftersom den är ganska buggig men tror den gör ganska mycket skada men det räcker inte med ett skott iaf. Det jag vet är att det blir ganska mycket power när båda i helin avfyrar allt dom har i en veva hehe.

Jag antar att stealth gör det svårare att locka och tiden du är spottad minskar. Önskar det fanns statistik för allt detta :/.

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl att låsa upp flares och sen träna på undanmanövrar... Kö flares samtidigt som du mosar på och så fort de slutat verka så drar du en manöver in bland nå träd eller byggnader eller bakom ett berg. Om du ändå blir träffad så se till att du spelar engineer och landa/reparera.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Tycker dom har nerfat helin och jetsen alldeles för mycket. Som det är nu är dom på gränsen till värdelösa. Flyger rätt mycket, men man hinner aldrig uträtta någonting för man blir låst på precis hela tiden så man får avbryta attacken och fly istället. Min taktik är att droppa flaresen och sedan dyka mot marken och ta skydd bakom kullar/byggnader.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Tycker dom har nerfat helin och jetsen alldeles för mycket. Som det är nu är dom på gränsen till värdelösa. Flyger rätt mycket, men man hinner aldrig uträtta någonting för man blir låst på precis hela tiden så man får avbryta attacken och fly istället. Min taktik är att droppa flaresen och sedan dyka mot marken och ta skydd bakom kullar/byggnader.

Jag tycker de fungerar rätt bra så länge ens lag har bra jet piloter och AA så att man inte blir störd 24/7 av en jet som kan flyga runt var den vill utan att ta skada.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har problem med att tv missilies studsar av helikoptrar, tanks osv likaså att den ibland träffar den egna helin och man dör? Till TS, i bf3 så träffar huvudmissilierna i stort sett alltid där siktet är.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk

Jag sitter ALDRIG i gunner, för det finns inga bra piloter, eller ja, att du hamnar med en bra pilot är ca 1 på (hur många spelare det finns i BF3).

Man ska aldrig flyga högt med helikoptern, är du långt över hustak/träd/kullar/berg så kommer du bli lockad av de 50% engineersen som springer omkring och bli nermejad av stingers/aa/jets/andra helis.

Jag brukar alltid flyga i nivå med hustak och träd, så jag kan med lätthet undvika locks och AA, sen hjälper det otroligt mycket om man har en gunner som inte bara försöker skjuta på frendlies eller flygplan.

Som pilot måste man tänka på att göra det lätt för gunnern, i bra förutsättningar kan gunnern plocka hur mycket som helst, AA, tanks, infanteri etc. Då har du inget att oroa dig för.

Det största problemet man har som pilot/gunner är att den andre, i 90% av fallen är riktigt urusel på sin sak..

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

En taktik som fungerar väldigt bra med chopper (i synnerhet Caspian border) är att flyga riktigt lågt och "cirkulera" i utkanten av mappen. Locking är svårare för jetsen då dem inte ser dig som ett tydligt mål i luften. Stingers och ground to air kan låsa, men jag behöver inte ens lägga flares eftersom missilerna ofta slår i en kulle, berg, träd eller marken under helikoptern. Såfort du får spottad tank eller infanteri dyker man in drar iväg ett gäng raketer och sticker snabbt som attan därifrån. Det går att göra detta med endast flares hos pilot. Ju bättre man blir på att flyga lågt, desto bättre går rundorna. De senaste gångerna jag lirat uteslutande chopper på Caspian har jag legat på 3-6 i K/D ratio och varit i topp 3 score.

Denna taktik fungerar ganska bra på Kharg Island, lite svårare då det inte finns lika mkt höjdskillnader och träd, därför rekommenderar jag att använda below radar (sen unlock). Denna gör det svårare för Jets och andra choppers att låsa på dig.

Operation Firestorm är den svåraste banan att lira chopper på enligt mig. Här gäller det att försöka hålla sig på "sin sida" av banan och låta gunnern skjuta TV-missiler eller med kanonen på avstånd. Man kan försöka hålla sig extremt lågt runt komplexet men det brukar sluta med att man flyger i i nån stolpe av misstag eller att mobile AA hittar dig. Det är också VÄLDIGT viktgit att man har bra piloter i flyget på denna map, så att dem uppehåller fiendens flyg.

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Stealth perken gör att det tar längre tid för saker att låsa in sig på dig..

Och tvmissilen kan liknas med den i bf2 ja.. Men bra mycket smidigare eftersom du slipper klicka fram dig =P här styr du bara med musen som om det vore Missile Game.

Det där Missile Game var ju hur kul som helst!!

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Jag sitter ALDRIG i gunner, för det finns inga bra piloter, eller ja, att du hamnar med en bra pilot är ca 1 på (hur många spelare det finns i BF3).

Man ska aldrig flyga högt med helikoptern, är du långt över hustak/träd/kullar/berg så kommer du bli lockad av de 50% engineersen som springer omkring och bli nermejad av stingers/aa/jets/andra helis.

Jag brukar alltid flyga i nivå med hustak och träd, så jag kan med lätthet undvika locks och AA, sen hjälper det otroligt mycket om man har en gunner som inte bara försöker skjuta på frendlies eller flygplan.

Som pilot måste man tänka på att göra det lätt för gunnern, i bra förutsättningar kan gunnern plocka hur mycket som helst, AA, tanks, infanteri etc. Då har du inget att oroa dig för.

Det största problemet man har som pilot/gunner är att den andre, i 90% av fallen är riktigt urusel på sin sak..

flyger du lågt blir du kanonmat för tanks....

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Inaktiv

En sak jag märkt nu när jag börjat få känslan för choppern lite, från att ha varit duktig pilot i bf2, är att man får ju knappt några poäng alls som pilot. Jag spelade med några polare och han som var copilot fick över 30 kills och högst upp på score listan, medan man själv som gjort allt möjligt som pilot får typ 1000 poäng. Precis som att man är crap.
Riktigt värdelöst poängsystem alltså. Hoppas det blir bättre när man låst upp lite missiler o grejer och kan seatswitcha..

Permalänk
Skrivet av qhrizz:

flyger du lågt blir du kanonmat för tanks....

Därför använder man byggnader, + att du behöver inte vara helt stilla. det är inte allt för svårt att undvika tanks, speciellt om de är nära, bara att hålla sig över dem, eller spränga dem.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!