Reklamera ett grafikkort efter garantin har gått ut

Permalänk

Reklamera ett grafikkort efter garantin har gått ut

Hej!

Jag har ett gtx 460 inköpt på inet som börjar bli lite vajsigt. Det är inte ett problem som jag har orsakat själv och det verkar vara något fel på minneskretsen eller liknande. Tyvärr har garantin redan gått ut då jag köpte det i oktober förra året.

Är det någon som vet hur reklamation gäller i det här fallet, kan jag fortfarande få det utbytt om det väl går sönder?

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem

1: Kolla så att du verkligen bara har ett års garanti.

2: Ring Inet och fråga vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Det bästa är nog att kontakta inet och fråga vad som gäller.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM

Permalänk
Medlem

Din garanti gäller i 2 år så det är inte slut än.

http://www.inet.se/artikel/5408902/gigabyte-geforce-gtx-460-1...

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Din garanti gäller i 2 år så det är inte slut än.

http://www.inet.se/artikel/5408902/gigabyte-geforce-gtx-460-1...

Tack för svaret! (till er andra också såklart)

Men är det där för inet eller bara för tillverkaren?

EDIT:
Enligt gigabyte svenska hemsida så ska jag kontakta återförsäljaren. Som jag ser det borde jag alltså få 2 års garanti hos inet för just grafikkortet?

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskalliator:

Tack för svaret! (till er andra också såklart)

Men är det där för inet eller bara för tillverkaren?

EDIT:
Enligt gigabyte svenska hemsida så ska jag kontakta återförsäljaren. Som jag ser det borde jag alltså få 2 års garanti hos inet för just grafikkortet?

Inet ger dig 2 år. När den tiden har gått ut så kontaktar du Gigabyte istället.

Permalänk
Skrivet av Oskalliator:

Tack för svaret! (till er andra också såklart)

Men är det där för inet eller bara för tillverkaren?

EDIT:
Enligt gigabyte svenska hemsida så ska jag kontakta återförsäljaren. Som jag ser det borde jag alltså få 2 års garanti hos inet för just grafikkortet?

Ja precis, en regel är väl alltid att vända sig till återförsäljaren först. Det är hos Inet du ska få 2 års garanti. Hoppas att det går bra med bytet/reparation av kortet

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk

Ok tack!

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superlight:

Inet ger dig 2 år. När den tiden har gått ut så kontaktar du Gigabyte istället.

Du har alltid 3 års reklamationsrätt hos återförsäljaren, oberoende av garantivillkor.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du har alltid 3 års reklamationsrätt hos återförsäljaren, oberoende av garantivillkor.

Reklamationsrätt ja, men efter garantitiden ligger bevisbördan på kunden, ej på ÅF. I det här fallet har dock TS fortfarande garanti kvar och slipper åberopa reklamationsrätten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Bevisbördan för reklamation ligger för kund redan efter 6månader. Garanti och reklamation är två helt skilda saker
Garantiutförande kan skilja från märke till märke

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Casual52:

Bevisbördan för reklamation ligger för kund redan efter 6månader. Garanti och reklamation är två helt skilda saker
Garantiutförande kan skilja från märke till märke

Det har ingen praktisk betydelse.. så länge kortet inte har någon tydlig åverkan kommer det hanteras på samma sätt. Mindre knashandlare kan använda beviskravet för att jävlas, men de riskerar då att behöva ersätta alla kostnader du haft som resultat. Något som de större butikerna är kloka nog att undvika, särskilt för en så billig produkt.

Så inom 3 år, gå alltid till butiken och begär reklamation. Det brukar löna sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det har ingen praktisk betydelse.. så länge kortet inte har någon tydlig åverkan kommer det hanteras på samma sätt. Mindre knashandlare kan använda beviskravet för att jävlas, men de riskerar då att behöva ersätta alla kostnader du haft som resultat. Något som de större butikerna är kloka nog att undvika, särskilt för en så billig produkt.

Så inom 3 år, gå alltid till butiken och begär reklamation. Det brukar löna sig.

Du menar alltså indirekt att om en produkt inte har synlig åverkan så får man som konsument vanligen rätt inom de tre åren som reklamationsrätten gäller? Således kan man alltså dra slutsatsen att du menar att man som konsument "har" tre års "garanti"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Du menar alltså indirekt att om en produkt inte har synlig åverkan så får man som konsument vanligen rätt inom de tre åren som reklamationsrätten gäller? Således kan man alltså dra slutsatsen att du menar att man som konsument "har" tre års "garanti"?

Skickades från m.sweclockers.com

I princip, garanti eller reklamation så kommer ÅF (överlag då beroende på seriöshet) kolla produkten att det är ursprungsfel.
Skulle de däremot inte hitta något fel men du anser att det är det är det upp till kund att bevisa, men inget som en seriös ÅF lär kräva på en gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZitreXx:

I princip, garanti eller reklamation så kommer ÅF (överlag då beroende på seriöshet) kolla produkten att det är ursprungsfel.
Skulle de däremot inte hitta något fel men du anser att det är det är det upp till kund att bevisa, men inget som en seriös ÅF lär kräva på en gång...

Dock är det ju inte alltid ÅF som kontrollerar varan, utan en (förhoppningsvis) oberoende verkstad. Verkstaden går inte sällan heller efter riktlinjer som tillverkaren satt upp. Således kan ÅF ha relativt lite att säga till om i vissa fall.

Dessutom är det som sagt konsumenten som har skyldighet att bevisa ursprungsfel på varan sex månader efter inköpstillfället (så till vida att inte en garanti finns). Jag själv har varit med om många fall med både godkända och nekade reklamationer, så det är långt ifrån alltid en ÅF ger konsumenten "rätt", även fast att ÅF är en stor och seriös aktör.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Det finns ju alltid reklamationsrätt, men efter det första halvåret kan det bli svårt att övertyga återförsäljaren om att det är ett tillverkningsfel som visat sig så sent.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Dock är det ju inte alltid ÅF som kontrollerar varan, utan en (förhoppningsvis) oberoende verkstad. Verkstaden går inte sällan heller efter riktlinjer som tillverkaren satt upp. Således kan ÅF ha relativt lite att säga till om i vissa fall.

Dessutom är det som sagt konsumenten som har skyldighet att bevisa ursprungsfel på varan sex månader efter inköpstillfället (så till vida att inte en garanti finns). Jag själv har varit med om många fall med både godkända och nekade reklamationer, så det är långt ifrån alltid en ÅF ger konsumenten "rätt", även fast att ÅF är en stor och seriös aktör.

Nej överlag är det ju en verkstad som kollar produkten, men jag menar att det fortfarande är ÅF som "tar på sig bevisbördan" även om de vidarebefordrar till verkstad. Dvs de kräver inte på engång någon sorts bevisbörda från kund på ursprungsfel utan kollar själva upp det.
Nackdelen är ju om de anser att det faller utanför reklamation för då tar de ju oftast en felsökningsavgift, men de gör de ju även om det är garantiärende så...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Arginj:

Du menar alltså indirekt att om en produkt inte har synlig åverkan så får man som konsument vanligen rätt inom de tre åren som reklamationsrätten gäller? Således kan man alltså dra slutsatsen att du menar att man som konsument "har" tre års "garanti"?

Skickades från m.sweclockers.com

I praktiken är det faktiskt så enkelt, på jobbet där vi reparerar hemelektronik är det samma förfarande att reparera en sak på garanti som på reklamation, det enda som skiljer är att vissa tillverkaren vill ha kvittokopia om det gäller reklamation och att kunden måste ha använt orden "hävdar reklamation" i sin felbeskrivning.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]