Ska börja spela igen, behöver ny dator. Max 20k

Permalänk
Medlem

Ska börja spela igen, behöver ny dator. Max 20k

Hej

Jag tänkte ta mig tid att börja spela igen och behöver en ny dator som klarar de nya spelen. Budgeten är på max 20k, men hoppas kunna komma en aning under. Har redan chassi och skärm.

Har klickat runt lite själv på prisjakt och fått fram följande http://www.prisjakt.nu/list.php?l=867812&view=m
Det jag tycker är det största mörkret är moderkort. Det jag valt har fått bra omdömen, jag jag vet inte hur jag avgör om det är rätt sort för mig.

Vad jag egentligen är ute efter är lite allmänna åsikter om de komponenter jag valt:
- Passa alla komponenter ihop?
- Är de balanserade?
- Räcker nätagget?
- Hur stora är spel nuförtiden? Hur många får plats på SSD:n?
- Budgeten rymmer ett par tusen till. Vilken komponent skulle du byta ut/lägga till, och hur stor skulle förbättringen bli?

Angående ljud, jag vill helst skicka det via HDMI och valde därför ett grafikkort med inbyggt ljudkort. På min tid, när alternativen var antingen interna ljudchip på moderbordet eller dedikerade ljudkort, var den allmänna uppfattningen att dedikerade kort var att föredra. Hur är läget nuförtiden, vad kan jag vänta mig för sorts ljud från ett grafikkort? Om jag skulle lägga till ett ljudkort ( t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294631) kan jag då få dess ljud till HDMI-sladden via grafikkortet?

Då jag kommer sitta framför TVn och spela skulle det underlätta med trådlöst tangentbord och mus. Går det att spela med dom jag valt?

Permalänk
Medlem

w00t

beställ från komplett.se!, förstår inte vad du gör på prisjakt.

Om du vill så kan jag hjälpa dig bygga ihop en dator, du får en dator som klarar alla spel för 10k, som klarar allt på max 12-14k(Crysis 1 ej inräknat), som klarar crysis max 16-20k, om du vill lägga ut 20 k så kan jag bygga ihop en über dator åt dig på komplett.

Chassit, hur vet du att det passar då?, med tanke på vad du byggt ihop så antar jag att du inte har sån stor kunskap i sånt här?

Dessutom sitt inte framför Tv,n Det blir bara dumt och en massa kablar som ligger på golvet, om du inte ska sitta när tv.en och då blir det inte heller bra, jag har haft så många vänner som sagt att dom ska använda tv:n som skärm och sedan köpt en riktig data skärm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Osian:

beställ från komplett.se!, förstår inte vad du gör på prisjakt.

Om du vill så kan jag hjälpa dig bygga ihop en dator, du får en dator som klarar alla spel för 10k, som klarar allt på max 12-14k(Crysis 1 ej inräknat), som klarar crysis max 16-20k, om du vill lägga ut 20 k så kan jag bygga ihop en über dator åt dig på komplett.

Chassit, hur vet du att det passar då?, med tanke på vad du byggt ihop så antar jag att du inte har sån stor kunskap i sånt här?

Dessutom sitt inte framför Tv,n Det blir bara dumt och en massa kablar som ligger på golvet, om du inte ska sitta när tv.en och då blir det inte heller bra, jag har haft så många vänner som sagt att dom ska använda tv:n som skärm och sedan köpt en riktig data skärm

Hur tänker du? Han är på prisjakt för att leta delar, det är ingen butik man kan köpa komponenter i. Han frågar om hjälp med de komponenter han har letat upp (som för övrigt ser ganska vettiga ut). Hur tänkte du när du skickar en kundvagn från komplett? Du har inte så stor kunskap i sånt här?

ibbles
Chassi: Om du inte har ett riktigt bra gammalt chassi så skulle jag funderat på att köpa nytt. Det är alltid trevligt med utrymme att bygga i
Nätaggregat: Om du har ett ATX chassi ska du välja ett nätaggregat av ATX typ.
Processor: Om du bara ska spela på datorn kan du lika gärna gå ner till en i5 2500K.
SSD: Du bör få plats med ca 10-20 normala spel + windows. Har du någon gammal hårddisk till lagring?
Ljud: Jag kör med optisk kabel till förstärkare från min tv-dator. Har inte direkt koll på om hdmi ljud är bra. Å andra sidan, hur bra kan ljudet vara från högtalarna på en tv?
Grafikkort: Jag har själv ett gtx 580 och är helnöjd. Jag köpte ett bra singelkort då jag inte ville få de nackdelar sli och crossfire för med sig. Du får fundera på vilket kort du vill ha, tänk lite extra på tillgänglighet bara.
Trådlösa tangentbord/möss: Du måste läsa tester. Jag har ett sådan uppsättning och tangentbordet har ibland problem med signalerna från 4m och då står bara tv-bänken i vägen.

I övrigt så är det bara att leta runt i tester osv på de delar du funderar på, lita inte för mycket på prisjakts omdömen, de visar ju trots allt bara vilka saker som säljer mest och vad folk skriver om sina nyköpta produkter (de höjs ofta lite för mycket)

Permalänk
Skrivet av Osian:

beställ från komplett.se!, förstår inte vad du gör på prisjakt.

Om du vill så kan jag hjälpa dig bygga ihop en dator, du får en dator som klarar alla spel för 10k, som klarar allt på max 12-14k(Crysis 1 ej inräknat), som klarar crysis max 16-20k, om du vill lägga ut 20 k så kan jag bygga ihop en über dator åt dig på komplett.

Chassit, hur vet du att det passar då?, med tanke på vad du byggt ihop så antar jag att du inte har sån stor kunskap i sånt här?

Dessutom sitt inte framför Tv,n Det blir bara dumt och en massa kablar som ligger på golvet, om du inte ska sitta när tv.en och då blir det inte heller bra, jag har haft så många vänner som sagt att dom ska använda tv:n som skärm och sedan köpt en riktig data skärm

Hmm? Man kollar ju vart delarna är biligast... Du kan spara flera 100 på en dator för 10K... Jag sparade ca 2000kr på att kolla vart alla delar var biligast(inkl frakt) på min dator för 25K...
Sen en dator som maxar allt för 10K? För att maxa bf3 krävs det Lixom grafikkort för ca 6-7K minst... Sen hur ska du få en PCU CPU och chassi moderkort ram för 4000kr? Kanske missade något du skrev...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Sen till OT. Dom gkorten är det värsta du kan få i luftkylt för sli! Sen skulle jag inte ta en 2011socket och en CPU för 5k när det inte finns några spel som utnytjar 6kärnor... Sen för redegering räcker 4 kärnor som en 2600K har... (om du inte gör typ 3D filmer eller så....) sen är det värt att inte köra på en hdd just nu... Så galet dyra,... Sen en corsair force 3 SSD 120gb:-)
Vad har du för chassi?
Fråga gärna om något annat!:D
Grattis till en grym dator!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag hade inte kört på det moderkortet, köpte det själv samt en polare och vi båda har stora problem med det, Sämst skit ever, Annars tycker jag som de andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osian:

Dessutom sitt inte framför Tv,n Det blir bara dumt och en massa kablar som ligger på golvet, om du inte ska sitta när tv.en och då blir det inte heller bra, jag har haft så många vänner som sagt att dom ska använda tv:n som skärm och sedan köpt en riktig data skärm

Har ett par anledningar till varför jag valt att placera datorn vid TVn. Den första är att det enda skrivbord jag har plats för upptas helt av min arbetsdator och jag vill inte blanda ihop arbete med fritid. Det är även en fördel om den ena i hushållet kan spela medans den andra jobbar och vice versa.
Den andra anledningen är att jag har det bättre ljudsystemet, med surround och subwoofer och så, i vardagsrummet. Har ingen möjligthet att sätta upp motsvarande vid skrivbordet och jag tycker inte stereo är bra nog. Har testat surround-hörlurar men tyckte inte de gav samma tydliga ljudpositionering som ett 5.1 system.
Till sist tycker jag och min flickvän om att sitta tillsammans och spela, även om det bara är den ena personen som styr. Detta är betydligt bekvämare att göra från en soffa än ett par kontorsstolar.

Men jag håller i stort med om problemen du tar upp. Sladdarna hade jag hoppats kunna slippa genom att använda trådlöst tangentbord och mus, men har förstått att de fortfarande kanske inte är stabila nog för att användas i en spelmiljö. Det finns tangentbord med USB-uttag på och kopplas musen till ett sådant är det bara en enda kabel som behöver dras över golvet. Det är acceptabelt.
Det är förståss också risk för dålig ergonomi i att sitta i en soffa med ett tangetbord på soffbordet, men jag har testat lite med min andra dator och kommit fram till det fungerar bra nog för att de ovan listade fördelarna ska överväga.
Ditt sista påpekande ser jag som det mest signifikanta. En stor TV-panel ger inte samma kvalite på bilden som en bra skärm, vilket jag märkte under de tester jag gjort. De största problemen uppstod när man skulle läsa längre texter i exempelvis Dragon Age: Origins. Jag har en TV-bänk på hjul och har monterat alla kablar bakom den på sådant sätt att bänken går att dra fram hyffsat nära soffan. Det förmildrade problemen avsevärt.

Skrivet av Fixxxer22:

Chassi: Om du inte har ett riktigt bra gammalt chassi så skulle jag funderat på att köpa nytt. Det är alltid trevligt med utrymme att bygga i.
Nätaggregat: Om du har ett ATX chassi ska du välja ett nätaggregat av ATX typ.

Chassit är ett Antec P182, vilket jag upplever som rymligt och dessutom väl ljuddämpade. Nätaggregatet kommer även det från Antec och är gjort för att passa bra i det chassit. Dessutom modulärt, vilket jag uppskattar. Det marknadsförs som 850 watt vilket jag antar är tillräckligt även för ganska väl tilltagna datorer, men har sett att det finns modellel som går betydligt högre. Hur långt räcker 850 watt om jag till exempel vill lägga till fler hårddiskar och grafikkort samt klocka båda processor och grafikkort?

Skrivet av Fixxxer22:

Processor: Om du bara ska spela på datorn kan du lika gärna gå ner till en i5 2500K.

Jag har absolut tittat även på i5 men valde den dyrare modellen dels för att jag hade utrymme i min budget samt för att jag tror (hoppas) att spelen ska nyttja processorer mer framöver. Jag tänkte även att om jag tar i lite extra på processorn nu behöver jag inte byta ut den förrän det blir nödvändigt med en större uppgradering med ny socket. Om jag inte behöver uppgradera processorn till nästa halvsteg kan jag lägga mer på ett nytt grafikkort då, vilket jag tror ger större förbättring.

Dock, det är förståss ingen fördel att lägga mer pengar än nödvändigt. Om det är den allmänna uppfattningen att en i5 kommer att vara jämbördig med den i7 jag valt under överskådlig framtid så väljer jag förståss hellre den.

Skrivet av Fixxxer22:

SSD: Du bör få plats med ca 10-20 normala spel + windows. Har du någon gammal hårddisk till lagring?

Jag har ingen annan hårddisk, men heller inget behov av någon större lagring. Och 10 spel räcker mer än väl.

Skrivet av Fixxxer22:

Ljud: Jag kör med optisk kabel till förstärkare från min tv-dator. Har inte direkt koll på om hdmi ljud är bra. Å andra sidan, hur bra kan ljudet vara från högtalarna på en tv?

Från TVn kommer inget ljud alls, se mitt svar till Osian ovan. Att skicka både bild och ljud via HDMI förenklar både kabeldragningar och andvändning, men en separat ljudkabel är försåss görbart.

Skrivet av Fixxxer22:

Trådlösa tangentbord/möss: Du måste läsa tester. Jag har ett sådan uppsättning och tangentbordet har ibland problem med signalerna från 4m och då står bara tv-bänken i vägen.

Har gjort en del läsning och hört om samma problem som du beskriver med otillförlitlig mottagning. Verkar däremot variera väldigt från person till person om ett givet tangentbord fungerar bra eller inte. Enda sättet att veta säkert verkar vara att testa i sitt eget rum.

Skrivet av Linusn1:

Jag hade inte kört på det moderkortet, köpte det själv samt en polare och vi båda har stora problem med det, Sämst skit ever, Annars tycker jag som de andra

Det här lät oroväckande. Vad för slags problem och vad skulle du rekommendera istället?

Permalänk
Skrivet av Failbygge:

Hmm? Man kollar ju vart delarna är biligast... Du kan spara flera 100 på en dator för 10K... Jag sparade ca 2000kr på att kolla vart alla delar var biligast(inkl frakt) på min dator för 25K...
Sen en dator som maxar allt för 10K? För att maxa bf3 krävs det Lixom grafikkort för ca 6-7K minst... Sen hur ska du få en PCU CPU och chassi moderkort ram för 4000kr? Kanske missade något du skrev...

Ursäkta för tillrättavisningen men det heter PSU och inte pcu;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Skrivet av ibbles:

Chassit är ett Antec P182, vilket jag upplever som rymligt och dessutom väl ljuddämpade. Nätaggregatet kommer även det från Antec och är gjort för att passa bra i det chassit. Dessutom modulärt, vilket jag uppskattar. Det marknadsförs som 850 watt vilket jag antar är tillräckligt även för ganska väl tilltagna datorer, men har sett att det finns modellel som går betydligt högre. Hur långt räcker 850 watt om jag till exempel vill lägga till fler hårddiskar och grafikkort samt klocka båda processor och grafikkort?

Jag har själv ett Antec P182 som jag är nöjd med. Du bör dock kolla närmare på nätaggregatet. Det kommer antagligen inte få plats i chassit då det är extra stort. http://www.thinkcomputers.org/antec-cp-850-850w-power-supply-review/

Hade jag varit du så hade jag nog satsat på ett lite billigare moderkort (som inte har möjlighet till sli). Skippa tankarna på att köpa till ett kort senare. Du skulle då vara tvungen att köpa ett 1000W nätagg samt antagligen ett rymligare chassi med bättre luftförsörjning. Jag tror det är bättre att köpa en i5 2500K och spara in på så mycket som möjligt och istället köpa ett nytt system om 2 år istället för kanske 3. Dagens grafikkort kommer inte va värt att köpa till SLI när du känner att du behöver den extra prestandan om 2 år. Möjligen om man kan hitta ett kort begagnat. Ta GTX 460 till exempel, det kostar fortfarande ungefär lika mycket som för ett år sen pga dålig tillgång i handeln.

Om du ändå vill ha möjligheten att klocka och lägga till grafikkort så skulle jag ha köpt en ny rymlig låda som är gjord för att klara av det.

Permalänk
Medlem

Ehm?

Skrivet av Failbygge:

Hmm? Man kollar ju vart delarna är biligast... Du kan spara flera 100 på en dator för 10K... Jag sparade ca 2000kr på att kolla vart alla delar var biligast(inkl frakt) på min dator för 25K...
Sen en dator som maxar allt för 10K? För att maxa bf3 krävs det Lixom grafikkort för ca 6-7K minst... Sen hur ska du få en PCU CPU och chassi moderkort ram för 4000kr? Kanske missade något du skrev...

Jag köpte min dator från komplett för snart 1 år sedan och jag maxar BF3 med 70fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxxer22:

Hur tänker du? Han är på prisjakt för att leta delar, det är ingen butik man kan köpa komponenter i. Han frågar om hjälp med de komponenter han har letat upp (som för övrigt ser ganska vettiga ut). Hur tänkte du när du skickar en kundvagn från komplett? Du har inte så stor kunskap i sånt här?

ibbles
Chassi: Om du inte har ett riktigt bra gammalt chassi så skulle jag funderat på att köpa nytt. Det är alltid trevligt med utrymme att bygga i
Nätaggregat: Om du har ett ATX chassi ska du välja ett nätaggregat av ATX typ.
Processor: Om du bara ska spela på datorn kan du lika gärna gå ner till en i5 2500K.
SSD: Du bör få plats med ca 10-20 normala spel + windows. Har du någon gammal hårddisk till lagring?
Ljud: Jag kör med optisk kabel till förstärkare från min tv-dator. Har inte direkt koll på om hdmi ljud är bra. Å andra sidan, hur bra kan ljudet vara från högtalarna på en tv?
Grafikkort: Jag har själv ett gtx 580 och är helnöjd. Jag köpte ett bra singelkort då jag inte ville få de nackdelar sli och crossfire för med sig. Du får fundera på vilket kort du vill ha, tänk lite extra på tillgänglighet bara.
Trådlösa tangentbord/möss: Du måste läsa tester. Jag har ett sådan uppsättning och tangentbordet har ibland problem med signalerna från 4m och då står bara tv-bänken i vägen.

I övrigt så är det bara att leta runt i tester osv på de delar du funderar på, lita inte för mycket på prisjakts omdömen, de visar ju trots allt bara vilka saker som säljer mest och vad folk skriver om sina nyköpta produkter (de höjs ofta lite för mycket)

Komplett.se är en väldigt bra webbutik med snabba leveranser och bra säkerheter t.ex reklamering och ångerrätt. Det är en sida jag gillar att länka till då jag vet att den jag försöker hjälpa hamnar rätt. Jag skickade en kundvagn med förslag på delar men jag vet inte om delarna i kundvagnen försvann. Förstår inte vad du/ni menar/vill. Man vill ju helst beställa från samma butik om man inte vill betala 1000-2000kr i frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osian:

Komplett.se är en väldigt bra webbutik med snabba leveranser och bra säkerheter t.ex reklamering och ångerrätt. Det är en sida jag gillar att länka till då jag vet att den jag försöker hjälpa hamnar rätt. Jag skickade en kundvagn med förslag på delar men jag vet inte om delarna i kundvagnen försvann. Förstår inte vad du/ni menar/vill. Man vill ju helst beställa från samma butik om man inte vill betala 1000-2000kr i frakt.

Många bra/billiga butiker har fraktfritt på ett eller annat sätt, t.ex inet, jme data, net2world etc. Komplett är en bra butik, men det är dyr frakt därifrån.

Hur du tror man skall lyckas uppnå 2000 kr i frakt vid ett datorköp vet jag inte

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk håller kvar så fast på Komplett när Inet har gått om så jäkla hårt på alla punkter! Komplett var bra förr.. Nu får man trasiga grejer och det tar enorm tid om grejerna inte finns i lager osv.

Sen får man ingen pingvinstång på Komplett ;D

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxxer22:

Jag har själv ett Antec P182 som jag är nöjd med. Du bör dock kolla närmare på nätaggregatet. Det kommer antagligen inte få plats i chassit då det är extra stort. http://www.thinkcomputers.org/antec-cp-850-850w-power-supply-review/

Bra koll där om nätaggregatet, var P183 den passade till och inte P182. Det är dessa små saker som kan förstöra ens dag. Får leta reda på ett annat alternativ. Några förslag?

Skrivet av Fixxxer22:

Hade jag varit du så hade jag nog satsat på ett lite billigare moderkort (som inte har möjlighet till sli). Skippa tankarna på att köpa till ett kort senare. Du skulle då vara tvungen att köpa ett 1000W nätagg samt antagligen ett rymligare chassi med bättre luftförsörjning. Jag tror det är bättre att köpa en i5 2500K och spara in på så mycket som möjligt och istället köpa ett nytt system om 2 år istället för kanske 3. Dagens grafikkort kommer inte va värt att köpa till SLI när du känner att du behöver den extra prestandan om 2 år. Möjligen om man kan hitta ett kort begagnat. Ta GTX 460 till exempel, det kostar fortfarande ungefär lika mycket som för ett år sen pga dålig tillgång i handeln.

Om du ändå vill ha möjligheten att klocka och lägga till grafikkort så skulle jag ha köpt en ny rymlig låda som är gjord för att klara av det.

SLI kommer jag nog inte använda, så jag tänker klara mig på chassit jag redan har. Det är framtidsplanerna jag är mer osäker på. 2 år tycker jag är för kort tid för en investering på 15k, och det känns lite slösaktigt att göra sig av med en hel dator så fort, tre ser jag som minimum. Jag gjorde lite kollar på wikipedia och ser att för tre år sedan var Core 2 Quad det nya heta på marknaden. Är det någon här som har erfarenhet av hur det är använda dessa processorer idag?

Jag gjorde en snabbkoll på senaste CPU benchmarken jag hittade på Sweclockers ( http://www.sweclockers.com/recension/14699-intel-core-i7-3930... ) och ser där att Core 2 Quad Q9550, släppt mars 2008, hänger med bra fortfarande så länge man håller grafikinställningarna uppe. Jag tycker det är svårt att förutse hur en i7 2600K och en i5 2500K kommer mäta sig mot varandra vid den form av belastning som kommer vara norm om 2 till 3 år.

Nästa fråga jag stället mig är hur lätt det kommer att vara att köpa en ny processor till socket 1155 om det skulle visa sig att den jag väljer nu skulle behöva pensioneras i förtid. Det finns redan flera nyare sockets ute, 1156 och 2011, och hör tal om Ivy Bridge som jag inte vet vilket socket den kommer ha. Kan jag vänta mig att kunna köpa en ny processor till socker 1155 om två år som är snabbare än 2600K utan att vara som de överdyra processorer som släpps till 1366 numera?

Angående moderkortet, som jag nämnde i första posten tycker jag det här är ett svårt område. Det finns väldigt mycket features och grejjer som kommer med ett moderbord och det går inte att sätta upp en lista sorterad på prestanda liknande de som underlättar köp av processorer och grafikkort så mycket. Linusn1 nämnde tidigare att det kort jag valt förde problem med sig, men jag hade inte hittat några tecken på det under de undersökningar jag gjort innan jag valde det. Dock var själva valet ganska slumpmässigt och baserade sig mest på omdömmen på prisjakt samt att en annan datorköpsrådstråd här på Sweclockers rekommenderade det.

De saker jag gillade med det kortet är multipla externa USB3 portar, 6Gb/s SATA, bluetooth samt Z68 chipset. Antar att allt detta är ganska standard nu för tiden. Finns det något "favorit"-kort med dessa egenskaper som är allmännt sett som ett bra kort? Antag att jag inte kommer behöva varken SLI eller CrossFire. PCIe 3.0 är på ingång, och flera kort som stödjer det har redan lanserats. Är detta något man borde satsa på om man vet med sig att man kommer köpa ett nytt grafikkort om 2 år? Dessa är dock generellt dyrare i nuläget då de riktar sig mot en mer enthusiast-publik.

Jag bör nämna att sjäva inköpet inte är plannerat till förrän om en eller ett par månader så mycket kan hända innan dess.

Permalänk
Skrivet av wartech:

Ursäkta för tillrättavisningen men det heter PSU och inte pcu;)

Skickades från m.sweclockers.com

Haha ojj miss av mig... Sitter på mobilen och orkar inte läsa igen allt-.- men tack för att någon gör det åt en;)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Osian:

Jag köpte min dator från komplett för snart 1 år sedan och jag maxar BF3 med 70fps

Det tror jag på absolut!:-) men vad kör du på för skärm och upplösning och vad kostade det då?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av ibbles:

Bra koll där om nätaggregatet, var P183 den passade till och inte P182. Det är dessa små saker som kan förstöra ens dag. Får leta reda på ett annat alternativ. Några förslag?

SLI kommer jag nog inte använda, så jag tänker klara mig på chassit jag redan har. Det är framtidsplanerna jag är mer osäker på. 2 år tycker jag är för kort tid för en investering på 15k, och det känns lite slösaktigt att göra sig av med en hel dator så fort, tre ser jag som minimum. Jag gjorde lite kollar på wikipedia och ser att för tre år sedan var Core 2 Quad det nya heta på marknaden. Är det någon här som har erfarenhet av hur det är använda dessa processorer idag?

Jag gjorde en snabbkoll på senaste CPU benchmarken jag hittade på Sweclockers ( http://www.sweclockers.com/recension/14699-intel-core-i7-3930... ) och ser där att Core 2 Quad Q9550, släppt mars 2008, hänger med bra fortfarande så länge man håller grafikinställningarna uppe. Jag tycker det är svårt att förutse hur en i7 2600K och en i5 2500K kommer mäta sig mot varandra vid den form av belastning som kommer vara norm om 2 till 3 år.

Nästa fråga jag stället mig är hur lätt det kommer att vara att köpa en ny processor till socket 1155 om det skulle visa sig att den jag väljer nu skulle behöva pensioneras i förtid. Det finns redan flera nyare sockets ute, 1156 och 2011, och hör tal om Ivy Bridge som jag inte vet vilket socket den kommer ha. Kan jag vänta mig att kunna köpa en ny processor till socker 1155 om två år som är snabbare än 2600K utan att vara som de överdyra processorer som släpps till 1366 numera?

Angående moderkortet, som jag nämnde i första posten tycker jag det här är ett svårt område. Det finns väldigt mycket features och grejjer som kommer med ett moderbord och det går inte att sätta upp en lista sorterad på prestanda liknande de som underlättar köp av processorer och grafikkort så mycket. Linusn1 nämnde tidigare att det kort jag valt förde problem med sig, men jag hade inte hittat några tecken på det under de undersökningar jag gjort innan jag valde det. Dock var själva valet ganska slumpmässigt och baserade sig mest på omdömmen på prisjakt samt att en annan datorköpsrådstråd här på Sweclockers rekommenderade det.

De saker jag gillade med det kortet är multipla externa USB3 portar, 6Gb/s SATA, bluetooth samt Z68 chipset. Antar att allt detta är ganska standard nu för tiden. Finns det något "favorit"-kort med dessa egenskaper som är allmännt sett som ett bra kort? Antag att jag inte kommer behöva varken SLI eller CrossFire. PCIe 3.0 är på ingång, och flera kort som stödjer det har redan lanserats. Är detta något man borde satsa på om man vet med sig att man kommer köpa ett nytt grafikkort om 2 år? Dessa är dock generellt dyrare i nuläget då de riktar sig mot en mer enthusiast-publik.

Jag bör nämna att sjäva inköpet inte är plannerat till förrän om en eller ett par månader så mycket kan hända innan dess.

Angående nätaggregatet så skulle ett 650-750w fungera alldeles utmärkt då du inte har planerat att köra SLI. Nu finns det givetvis olika bra nätdelar och jag skulle rekommendera att läsa dessa tester http://www.sweclockers.com/recension/12737-nataggregat-i-lyxklassen samt http://www.sweclockers.com/recension/6233-nataggregat-i-mellanklassen
Den senare länken hjälpte mig att välja Fractal Design Newton R2 650W som har fungerat utmärkt det senaste året, då till en billig peng. Det har tyvärr gått upp en hel del i pris sen dess och jag antar att det finns bättre val i nuläget.

Processor: Ska jag vara ärlig så hade jag ett liknande val som dig för drygt ett år sen. Jag skulle köpa en prisvärd dator. Då föll valet på den dyrare i7 950 istället för en i5 750 som hade varit det mest prisvärda. Det blev totalt 1000kr dyrare med processor och moderkortet men det är inget köp som jag ångrade i efterhand. Däremot ångrar jag att jag köpte ett par trådlösa hörlurar för ca 800kr, 10 år tillbaka som jag använde max 5 timmar. I övrigt så märker jag ingen skillnad på min i5 750 och min i7 950. Då ger mitt grafikkort samt de pengar jag lade på SSD avsevärt mer i nytta. Det är möjligt att jag om 2 år kan märka lite skillnader på dem men det beror ju helt på vad man ska använda datorn till. Jag hade i nuläget köpt en i5 2500K om jag bara skulle spela på burken. Sparat tusenlappen och lagt pengar på något annat som ger mig mer nytta. Till exempel vardagsrumslampan som jag drar mig för att köpa. Och 1156 är en gammal sockel även om den har högre nummer.

När jag pratar om att uppgradera om 2 år så tänkte jag till exempel ett nytt grafikkort lite tidigare. Jag pratar inte om en helt ny dator. Processorn lär hänga med tillräckligt bra om 2 år. Kanske inte för att spela de nyaste spelen på ultra men i alla fall i närheten. Då är antagligen behovet av nytt grafikkort större än behovet av ny processor.

Moderkort: Är svårt som du säger, själv kör jag med 3 Asuskort som fungerar bra. Bara att leta fram lite olika kort som inte har SLI, men som har USB3 och nyaste sata. För mig är det oftast nätverket som sätter gränserna på dataöverföringen i vilket fall. Men visst, när man hamnar vid en dator som har lägre än usb 2.0 så börjar det kännas segt
Annars är det väl inga större skillnader på de olika korten förutom då sata/usb3 osv. Det är bara att fundera ut vad du behöver, om det är värt de extra 400kr.

Det går sen alltid att vänta på nya produkter som nästa generation grafikkort eller processorer. Bara att fundera på hur länge man ska vänta, det kommer ju alltid något nytt.