DVD till avi hjälp. Grabben härjar friskt med skivorna!

Permalänk
Medlem

DVD till avi hjälp. Grabben härjar friskt med skivorna!

Hej alla!

Ger en liten bakgrund så ni vet vad det handlar om.

Sedan min grabb (2år) började intressera sig för dvdskivor och fodral har filmer slutat fungera här hemma. I och med att den kraftigaste datorn jag har här i huset kör fedora 14 så har jag tänkt att använda mig av det för att göra om de filmerna så jag enkelt kan strema dem istället.

Vilket program skall jag använda för detta är min fråga. På macen körde jag handbrake så jag är ute efter något som är lika enkelt och eventuellt bättre. Jag vill att det skall gå fort och snabbt att installera. Har lite annat att pilla med på den här stackars burken.

Tack på förhand!

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att kopiera hela dvdn
"cat /dev/sr0 > dvd.iso" typ

Permalänk
Medlem

Handbrake finns till både OS X, Windows och Linux. Så är du van att använda det så är det väl bara att fortsätta?

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

Handbrake har inte längre .avi som ut-format, men om du står ut med .mkv eller .mp4 istället är det en väldigt kompetent transcoder.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har använt Handbrake, Avidemux och mencoder.

  • Handbrake går inte att slå när det gäller enkelhet. Resultatet blir också vanligen väldigt bra, det går snabbt, det utvecklas löpande, etc.

  • Avidemux ger mer kontroll gällande filter och annat, men har en del jäkligt märkliga buggar som man brakar in i när man minst anar det när man ska rippa vissa DVD:er.

  • mencoder har inte i sig utvecklats på länge, så undvik det för större projekt. Det finns en mängd buggar som inte kommer att fixas. Jag använder det till att scripta enkla omkodningar (t ex filmklipp från kamera), men man blir mest olycklig av att försöka använda det till t ex filmer.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Även jag blev intresserad av att kunna konvertera filer - efter att jag köpt min första iPad.
Handbrake är - enligt min snabbinventering - grymt mycket "bang for the buck", det kostar nämligen ingenting.

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Medlem

Jag undrar direkt varför du inte bara ställer undan filmerna på en hylla där grabben inte når? Så kan du ju ge honom några skräp-filmer som han kan leka bäst han vill med.

Permalänk
Medlem

dvdrip som nämndes ovan har fungerat bra för mig.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

-mencoder har inte i sig utvecklats på länge, så undvik det för större projekt. Det finns en mängd buggar som inte kommer att fixas. Jag använder det till att scripta enkla omkodningar (t ex filmklipp från kamera), men man blir mest olycklig av att försöka använda det till t ex filmer.

Mplayer utvecklas ju fortfarande, kan inte se varför inte mencoder skulle göra det med. Visserligen är takten mellan releaserna ganska långsamt, men det gör ju inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Jag föreslår att kopiera hela dvdn
"cat /dev/sr0 > dvd.iso" typ

Eller

dd if=/dev/sr0 of=~/dvd-rips/filmnamn.iso

.

Så slipper du konverteringen och får en exakt kopia av dvdn.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mix_room:

Mplayer utvecklas ju fortfarande, kan inte se varför inte mencoder skulle göra det med. Visserligen är takten mellan releaserna ganska långsamt, men det gör ju inget.

Mplayer utvecklas i bra takt (sällan releaser, men via SVN händer mycket), men inte mencoder. Jag har ett minne av att det ganska uttryckligen stått på utvecklingsmaillistan att mencoder:s nuvarande lass med buggar inte kommer läggas så mycket krut på att fixas då det vore för mycket jobb, samtidigt som bättre lämpade alternativ finns. Kan inte dra fram mailet ur hatten för tillfället, dock.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Eller

dd if=/dev/sr0 of=~/dvd-rips/filmnamn.iso

.

Så slipper du konverteringen och får en exakt kopia av dvdn.

konvertering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

konvertering?

Med en dd kopia får du ju en exakt bitwise kopia av skivan, om du konverterar till ett annat format får du ju för det mesta en viss försämring av kvaliten. Beror ju på vilket format man väljer men om syftet är att arkivera skivorna skulle nog jag valt att göra en dd kopia. Helt klart en smaksak.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD